Bekijk volle/desktop versie : Afgeleid tijdens bidden



20-07-2005, 21:13
Beste broeders en zusters,

Ik bid nu al een paar maanden.
Echter is het nu weleens het geval, dat ik heel snel afgeleid ben tijdens het bidden. Soms, wat nog erger is, dan dwalen mijn gedachtes af. Ik weet niet hoe ik dat moet zeggen, geen onzuivere gedachtes ofzo. Maar dan ben ik aan het bidden en dan denk ik tijdens het bidden bv aan iets van school of werk.
Het is heel vreemd uit te leggen en ik ben ook niet iets dergelijks hier tegen gekomen.

Hebben jullie dat ook??
Is dat normaal?? Dat je gedachtes weleens hun eigen gang gaan.
Wat is de ernst hiervan??
Wat kan ik hieraan doen??


Ik hoop dat jullie hier serieus op in kunnen gaan.

Alvast bedankt. shoukran!

Ma3a Salama

20-07-2005, 21:21


[color=#660033] [size=3][color=#000000][color=#660033][color=#000000]Khoeshoo(consentratie) tijdens het gebed[/color][/color][/size]

[size=3][color=#660033] [/color][/size][/color][/color][/size][size=2]Salaah(het gebed)is de belangrijkste van de praktische pilaren van de Islaam en Khoeshoo tijdens het gebed is vereist.Iblies,de vijand van Allah heeft de taak op zich genomen om de zonen van Adam (vrede zij met hem)te misleiden en te verleiden en zegt:”Daarna zal ik zeker tot hen komen,van vóór hen en van achter hen en van hun rechterzijde en van hun linkerzijde…..”[/size] [size=2]Eén van zijn grootste complotten is de mensen van het gebed af te leiden door alle mogelijke middelen en hen dingen in te fluisteren tijdens het gebed om hen het genot van deze aanbidding te ontnemen.Hierdoor veroorzaakt hij voor hen verlies van beloning voor deze aanbidding.[/size]

[size=2][color=#009999]Aangezien khoeshoo als eerste van de aarde zal verdwijnen en wij in de laatste der tijden leven,zijn de woorden van Hoedhayfah(moge allah tevreden met hem zijn)op ons van toepassing:”Het eerste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is khoeshoo,en het laatste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is het gebed.Er zijn mensen die het gebed verrichten en in hen zit er geen goedheid.Er zal een tijd komen waarbij je de moskee binnengaat en je vindt niemand die khoeshoo heeft.”[/size][/color]

[size=2][color=#009999]Allah zegt:”Waarlijk,de gelovigen slagen.Degenen die nederig zijn in hun salaat.”;D.w.z. :Allah vrezend en op een rustige manier.Khoeshoo betekent kalmte,helderheid,rustigheid,waardigheid en nederigheid.Wat een persoon deze khoeshoo doet hebben is vrees voor allah(Taqwa) en het besef dat hij alles weet en ziet.[/size][/color]

[size=3]Manieren om khoeshoo te vermeerderen.[/size]

[size=2][color=#009999] [color=#006633] [color=#000000]Ih’saan [/color][/color][/size][/color]

[size=2][color=#009999]Ih’san betekent dat je Allah aanbidt alsof je hem ziet,en als je hem niet kan zien,besef dat hij jou wel ziet.Hoe meer de dienaar de zoetheid van het gebed geproeft heeft,hoe meer hij tot het gebed aangetrokken wordt.Dit heeft te maken met de sterkte van zijn imaan.De midelen om je imaan te versterken zijn talrijk en dit is waarom de profeet:”In jullie wereld zijn vrouwen en parfim mij dierbaar,en mijn vreugde is in het gebed.In een andere hadith zei hij:”laat ons gemak vinden in het gebed,o Bilal.”Hij zei niet:”laat ons het snel doen zodat we er van af zijn.’[/size][/color]

[size=2] [color=#000000]Tijdens het gebed bewegen met een gematigd tempo [/color][/size]

[size=2][color=#009999]Aboe Qataadah(moge Allah tevreden met hem zijn) zei: De profeet zei:”De ergste soort dief is degene die steelt van zijn gebed.Hij zei”O boodschapper van Allah,hoe kan een persoon stelen van zijn gebed?”Hij zei:”Door het niet correct uitvoeren van roekoe en soedjoed.”[/size][/color]

[size=2]Degene die in zijn gebed niet in een gematigd tempo beweegt,kan geen khoeshoo hebben omdat haast een barriere is voor khoeshoo.En pikken als een kraai is een barriere voor beloning.[/size]

[size=2][color=#009999] [color=#000000]De dood herinneren tijdens het gebed[/color][/size][/color]

[size=2]De profeetzei:”Herinner je de dood in je gebed.Degene die de dood herinnert tijdens zijn gebed,zal het voorzeker goed en correct verrichten.En bid het gebed van degene die niet denkt dat hij nog een gebed zal bidden.”[/size]

[size=2]In deze context heeft de boodschapper van Allah Aboe Ayyoeb(moge Allah tevreden met hem zijn)geadviseerd en zei”Als je opstaat om te bidden,bidt een afscheidsgebed.”Dit betekent het gebed van iemand die denkt dat hij geen ander gebed meer zal bidden.De persoon die bidt zal zonder twijfel sterven en er zal één gebed zijn laatste gebed zijn,dus laat hem khoeshoo hebben in het gebed dat hij aan het verrichten is,want hij weet niet of dit zijn laatste gebed zal zijn.[/size]

[size=2][color=#009999] [color=#000000]Het denken over de ayaat die je reciteert[/color][/size][/color]

[size=2][color=#009999]De Quran is geopenbaard om er over na te denken.Allah zegt:”(Dit is)een gezegend boek dat wij aan jou hebben neergezonden opdat zij zijn verzen zullen overpeinzen en opdat de bezitters van verstand er lering uit trekken.”Niemand kan over de verzen ervan nadenken,tenzij hij enige kennis heeft over de betekenis van wat hij reciteert,zodat hij er aan kan denken en tot tranen toe geroerd kan worden.Allah zegt:”En ook degenen die,wanneer zij met de verzen van hun heer vermaand worden,daarbij niet doof en blind neervallen.”Zo is de belangrijkheid van tafsier erg duidelijk.Ibn Djareer(moge Allah hem genadig zijn)zei:”ik ben verbaasd over mensen die de Quran lezen en niet weten wat het betekent.Hoe kunnen zij van het lezen genieten?[/size][/color]

[size=2] [color=#000000]Pauzeren aan het eind van elke Ayaah[/color][/size]

[size=2][color=#009999]Dit is nuttig om de betekenis te begrijpen en om er over na te denken en het is de Soennah van de profeet.[/size][/color]

[size=2][color=#009999] [color=#000000] Reciteren in langzame,ritmische tonen[/color][/size][/color]

[size=2][color=#009999]Zoals Allah de verhevene zegt:”….en draag de Quran voor,nauwkeurig.”De recitatie van de profeet was duidelijk.Elke letter werd onmiskenbaar uitgesproken.[/size][/color]

[size=2][color=#009999]Dit ritmische tempo van reciteren is meer bevorderlijk voor overdenking en khoeshoo dan een snelle en gehaaste recitatie.[/size][/color]

[size=2][color=#009999]Een andere manier die je kan helpen om khoeshoo te hebben is je stem mooi maken tijdens recitatie.Dit is iets wat geadviseerd werd door de profeet toen hij zei:”Verfraai de Quran met jullie stemmen,want een mooie stem laat de schooheid van de Quran toenemen.[/size][/color]

[size=2]Het verfraaien met je stem betekent niet het langer maken van de klinkers en het een melodie geven zoals de manier van de zondaren(muzikanten);het betekent je stem verfraaien met de vrees voor Allah,zoals de profeet zei:”Waarlijk,deene van de mensen die één van de mooiste stemmen heeft voor het reciteren van de Quran,is degene waarvan je denkt dat hij Allah vreest terwijl je hem hoort reciteren.”[/size]

[size=2] [color=#000000]
[/color][/size][size=2][color=#000000][/color]

20-07-2005, 21:22
[color=#000000] Beseffen dat Allah antwoord op je gebed[/color][/size]

[size=2]De profeet zei:”Allah,De Glorieuze en Verhevene,zei::”Ik heb het gebed russen mijzelf en mijn dienaar gedeeld in twee delen en mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft.”[/size]

[size=2]Als de dienaar zegt’Alle lof is voor Allah,de Heer der werelden’,dan zegt Allah’Mijn dienaar heeft mij geprezen.Wanneer de dienaar zegt de meest Barmhartige,de meest genadevolle’,dan zegt Allah’mijn dienaar heeft mij verheerlijkt’.Als de dienaar zegt’heerser op de Ag des Oordeels’,dan zegt Allah’mijn dienaar heeft mij vergeven’.Wanneer de dienaar Zegt’U alleen aanbidden wijen U alleen vragen wij om hulp’,dan zegt Allah’dit is tussen mij en mijn dienaar en mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft’.Wanneer de dienaar zegt’leid ons op het rechte pad,het pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken,niet van degenen op wie toorn rust en niet dat van de dwalenden’,dan zegt Allah ‘dit alles is voor mijn dienaar en mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft’[/size]

[size=2]Dit is een geweldige en belangrijke hadith.Als iemand dit in gedachte houdt als hij aan het bidden is,verkrijgt hij een immense khoeshoo en Al-Fatiha zal een grote invloed op hem hebben.Hoe kan het ook anders ,wanneer hij voelt dat zijn heer hem toespreekt en hem geeft wat hij vraagt?[/size]

[size=2]Dit “gesprek”met Allah moet gerespecteerd worden overeenstemmend met de juiste waarde.De boodschapper van Allah zei: “Wnneer ieman van jullie staat te bidden,is hij in conversatie met zijn heerndus laat hem aandacht schenken hoe hij tot hem spreekt.[/size]

[size=2] [color=#000000]Bidden met een afscheiding(soetrah)voor je [/color][/size]

[size=2]De profeet zei:”Wanneer één van jullie bidt,laat hem bidden voor een soetrah en laat hem er dicht bij zijn.[/size]

[size=2]Dicht bij de soetrah zijn is zeer voordelig,zoals de profeet zei:”Wanneer iemand van jullie voor een soetrah bid,laat hem er dicht bij zijn,zodat de shaytaan zijn gebed nietkan verstoren.”[/size]

[size=2]De soennah in het dicht bij de soetrah zijn,is het hebben van 3 armlengtes tussen de soetrah en de plek waar men neer knielt.Of genoeg ruimte overlaten waar een schaap tussen beide kan passeren,zoals is overgeleverd in de authentieke hadith:[/size]

[size=2]De profeet adviseerde degene die bidt,om niemand tussen hem en zijn soetrah te laten passeren.Hij zei:”Wanneer iemand van jullie bidt,sta niemand toe om voor hem door te passeren.Als hij erop aandringt ,dient hij hem te bevechten,omdat hij een metgezel (dwz. Shaytaan) bij zich heeft.[/size]

[size=2]An-Nawawi(moge Allah hem genadig zijn)zei:”De wijsheid in het gebruik van een soetrah is om je blik te verlagen en niet daarachter te kijken en om te voorkomen dat er iemand je voorlangs passeert en om shaytaan te verhinderen om je voorlangs te passeren om zo je gebed ongeldig te maken.”[/size]

[size=2] [color=#000000]Op je borst je rechter op je linkerhand plaatsen[/color][/size]

[size=2]Imaam Ah’mad (moge Allah hem genadig zijn)werd gevraagd over de betekenis van het plaatsen van de ene hand boven op de andere tijdens het gebed.Hij zei:”Het is nederigheid voor de Almachtige.”Ibn Hajar(moge Allah hem genadig zijn)zie:” De geleerden(oelama)zeiden:”de betekenis van deze lichaamshouding is dat het de houding is van een nederige verzieker,het is meer waarschijnlijk om onrustige bewegingen te voorkomen en het is meer bevorderlijk voor khoeshoo.”[/size]

[size=2][color=#009999] [color=#000000]Kijken naar de plek waar je neerknielt[/color][/size][/color]

[size=2]Het is overgeleverd door Aisha dat de boodschapper van Allah gewoon was te bidden met zijn hoofd schuin naar voren en zijn blik naar beneden,kijkend naar de grond.[/size]

[size=2][color=#009999]Wanneer de profeet de ka’ba binnen kwam ,verlieten zjn ogen nooit de plaats van neerknieling,totdat hij weer naar buiten trad.[/size][/color]

[size=2][color=#009999] [color=#000000]Het wijzen/bewegen van de wijsvinger[/color][/size][/color]

[size=2]De profeetzei:”Het is krachtiger tegen de Shaytaan dan ijzer.”[/size]

[size=2]Dwz. Het wijzen met de wijsvinger tijdens Tashahoed is pijnlijker voor shaytaan dan geslagen worden met een ijzeren stok,omdat het de dienaar aan de eenheid van Allah herinner en om oprecht te zijn in de aanbidding van hem alleen,en dit is wat de shaytaan het meeste haat;we zoeken toevlucht bij Allah tegen hem.[/size]

[color=#660033][size=2][color=#009999]Vanwege dit grote voordeel waren de sahaba (moge Allah tevreden met hen zijn)gewoon om elkaar te bevelen dit te doen en zij waren heel ijverig om zich te herinneren om dit te doen,dit wat veel mensen tegenwoordig zo licht opnemen.Het is overgeleverd dat de metgezellen van de profeethet gebruik hadden om elkaar te bevelen,dwz met betrekking op het wijzen met de vinger tijdens de doe’a.D[/size][/color][/color][size=2][color=#009999]e soenna met betrekking tot het wijzen met de wijsvinger is dat hij opgeheven moet blijven,wijzend richting de Qibla gedurende de Tashahoed.[/size][/color]

[size=1][color=#000000]Bron: De weg naar het paradijs/sheikh Mohammad Saalih’Al-Moenaddjied.[/color]

20-07-2005, 22:22
Oh Bedankt!!! Shoukran bezaf!!

Allah ie galsek!