Bekijk volle/desktop versie : Help advies gevraagd



11-07-2005, 11:29
Vraagje aan alle dames die niet gezamenlijk een feest geven met de bruidegom.
Ik ga binnenkort insha allah trouwen, alleen ik doe het in een zaal in de ene stad en mijn vriend houdt zijn feest weer in een andere zaal of bij zijn ouders.
Nou weet ik alleen me god niet hoe ik alles dan moet indelen want ik wil wel heel graag datie bij me is voor de foto's met de negafa jurken enz. En daarnaast vraag ik me af wanneer mensen naar een park gaan om foto's te maken, doe je dat nou ’s ochtend maar dan zou je ’s avonds weer de bruidsjurk aan moete doen en dan is het toch niet leuk meer? Ik bedoel dan is t geen leuke verassing meer voor je mannetje omdatie je dan ’s ochtends ook al in bruidsjurk heeft gezien. Wij trouwen waarschijnlijk in nov/dec dus we kunne ook nie s avonds naar het park want dan is t al donker.
Dus dames geef me aub wat advies!!

xxx

11-07-2005, 13:25



Citaat door samia19nl:
Vraagje aan alle dames die niet gezamenlijk een feest geven met de bruidegom.
Ik ga binnenkort insha allah trouwen, alleen ik doe het in een zaal in de ene stad en mijn vriend houdt zijn feest weer in een andere zaal of bij zijn ouders.
Nou weet ik alleen me god niet hoe ik alles dan moet indelen want ik wil wel heel graag datie bij me is voor de foto's met de neggafa jurken enz. En daarnaast vraag ik me af wanneer mensen naar een park gaan om foto's te maken, doe je dat nou ’s ochtend maar dan zou je ’s avonds weer de bruidsjurk aan moete doen en dan is het toch niet leuk meer? Ik bedoel dan is t geen leuke verassing meer voor je mannetje omdatie je dan ’s ochtends ook al in bruidsjurk heeft gezien. Wij trouwen waarschijnlijk in nov/dec dus we kunne ook nie s avonds naar het park want dan is t al donker.
Dus dames geef me aub wat advies!!

xxx
Ik geef ook geen feest samen met mn verloofde. Hij in een ander stad,50km verder.
Maar hij neemt de zaal dag na mn feest alleen wilt hij de zaal niet binnen dus ik ga hem opsluiten in een aparte ruimte waarin we dan wel foto's kunnen trekken (als ik hem zover krijg )
Park foto's doen we sowieso niet ?
Ik vertrek s'avonds met hem of misschien overdag komt ie me halen maar dan gaan we rechtstreeks naar zijn zaal.

Ik trouw ook in december inshAllah.

11-07-2005, 13:28
misschien kan je een weekje later foto's maken met je bruidjurk als je dat zo graag wil en als je de jurk gewoon thuis hebt

het hoeft niet per se die dag vind ik.

en foto's in park zijn overigens niet verplicht dat doe je allleen voor jezelf als je dat zo graag wilt.

dus je moet even kijken wat je nou precies zelf wil.

en wat betreft foto's met jou maken, misschien kunnen jullie afspreken dat hij zijn feest een dag eerder geeft als jou, dus op jouw hennadag geeft hij zn feest en dan kan hij de volgende dag bij jou zijn in de zaal en foto's met je maken.

je moet maar even kijken wat handig voor jullie is

veel succes en allah jkemel belgir inshallah

11-07-2005, 13:35

Citaat door samia19nl:
Vraagje aan alle dames die niet gezamenlijk een feest geven met de bruidegom.
Ik ga binnenkort insha allah trouwen, alleen ik doe het in een zaal in de ene stad en mijn vriend houdt zijn feest weer in een andere zaal of bij zijn ouders.
Nou weet ik alleen me god niet hoe ik alles dan moet indelen want ik wil wel heel graag datie bij me is voor de foto's met de neggafa jurken enz. En daarnaast vraag ik me af wanneer mensen naar een park gaan om foto's te maken, doe je dat nou ’s ochtend maar dan zou je ’s avonds weer de bruidsjurk aan moete doen en dan is het toch niet leuk meer? Ik bedoel dan is t geen leuke verassing meer voor je mannetje omdatie je dan ’s ochtends ook al in bruidsjurk heeft gezien. Wij trouwen waarschijnlijk in nov/dec dus we kunne ook nie s avonds naar het park want dan is t al donker.
Dus dames geef me aub wat advies!!

xxx
Salaam Aleikum wa Rahmatu Allah wa Barakatuh,

Ik raad je aan om helemaal geen fotos te maken tijdens de bruiloft omdat het maken van fotos/ afbeeldingen niet toegestaan is. Aangezien deze dag erg belangrijk voor zowel jou als jou toekomstige is raad ik je juist om geen fotos te maken. Het is namelijk belangrijk om jou huwelijk te beginnen binnen de qoran en de sounnah zodat je huwelijk met de zegeningen van Allah subhana wa taala zal beginnen.

Moge Allah jullie huwelijk zegenen.

Wa aleikum salaam wa rahmatu Allah Zainab1.

Het maken van foto's en afbeeldingen.

Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen?

Antwoord: In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste.

12-07-2005, 19:50


Mijn zussen hebben allebei fotos in het park gemaakt om 11uur in de ochtend
ik moet je wel vertellen als je het doet niemand meenemen behalve je man en fotografe
dan krijg je de mooiste fotos.
heb je misschien een bruidsboeket of een autoboeket, of corsages nodig dan kun je bij ons terrecht.onder topic: aanstaande bruid en bruidegom

12-07-2005, 20:23
Salaam meid!

Er is bijna niets dat ik leuker vind dan mensen die gaan trouwen! dus MABROEK en Allah Ya kamal Belgair Isnaj Allah!

Bij bruiloften gaat het om een goede organisatie, maar tegelijkertijd moet je alles zn gang laten gaan. Hou er altijd rekening mee dat er iets fout gaat, dat hoort er bijna bij, als je dr zo tegen aan kijkt, ben je niet snel teleurgesteld

Maak er een mooie dag van en probeer alles een beetje ontspannen te organiseren, als je me nodig hebt voor advies of iets wat betreft organiseren mag je me altijd pmen

veel succes met alles Insaj Allah

14-07-2005, 13:12
Dank jullie wel!

14-07-2005, 22:55
ik wil insch'allah 3 dagen feest houden

eerste dag henna,alleen voor de broers en zussen van me ouders en me neefen en nichten.

tweede dag,dan heb ik een zaal en dan komt hij met zijn zus ofzo foto's maken(en natuurlijk een paar bij hem in de familie)

derde dag,gaan we in de middag foto's maken in de efteling en daarna ga ik met hem mee naar zijn zaal(gaan ook weer een paar mensen bij mij in de fam mee)zalen zijn trouwen pas om 5 uur open ofzo.

maar je kunt het ook een beetje net als mij doen,wens je suc6