Bekijk volle/desktop versie : Hollandse Martine actief voor jihad



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

06-07-2005, 12:38
Gepubliceerd | woensdag 6 juli 2005. Gewijzigd | woensdag 6 juli 10:10 uur.

Achtergrond
Hollandse Martine actief voor jihad
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg

AMSTERDAM/CASABLANCA - Radicalen van het Hofstadnetwerk vertrouwden de blonde Martine niet. Zou ze een stille zijn? Haar reizen, haar activiteiten, het onderdak dat ze bood, overtuigden ten slotte.


Op 22 juni werd de vrouw opgepakt met twee verdachte extremisten



De tot de islam bekeerde ex-politiebeambte Martine van den O. is blond en komt uit Naaldwijk. Ze werd samen met het vermoedelijke Hofstadlid Nouredine El F. (22) en Soumaia (21) op 22 juni in Amsterdam opgepakt. Volgens bronnen uit radicaal islamitische kringen. kwam ze vaak in de Haagse As Soennah-moskee.

Aanvankelijk werd getwijfeld aan haar religieuze oprechtheid. Misschien was ze een infiltrante en werkte ze voor de AIVD. De bronnen vonden het opmerkelijk dat Martine (26), na een verblijf in Syrië, plotseling diep in het radicaal-islamitische gedachtegoed was doorgedrongen. Ze moest wel een undercover geheim agent zijn. Dat vermoeden werd versterkt doordat Martine bad in de As Soennah-moskee aan de Haagse Fruitweg. Ze volgde daar ook lessen, op woensdagmiddag vanaf 5 uur.

Nederlandse moskeeën, zelfs de omstreden Al Tawheed uit Amsterdam en de Haagse As Soennah, zijn in de ogen van de radicalen rond het Hofstadnetwerk haram (slecht). De imams verwerpen er de gewelddadige jihad. En islamieten zijn ‘verplicht de eer en het bloed van moslims te verdedigen’ wanneer ze in de hoek worden gedrukt en aangevallen.

Maar een woordvoerder van de As Soennah-moskee zegt Martine noch Soumaia te kennen. ‘Het kan zijn dat hier mensen komen met verkeerde ideeën. We hebben geen deurbeleid.’ Hij ontkent dat Soumaia, zoals wordt beweerd, lezingen gaf in de moskee.

Martine van den O., die ook wel werkte als uitzendkracht voor de thuiszorg, bleek in radicaal-islamitisch opzicht toch zuiver op de graat. Ze was wel degelijk met de jihad bezig. Ze was actief in het Al Aqsa-fonds, die nu wegens financiering van de Palestijnse Hamas-beweging op de internationale terreurlijst staat en waarvan de regering de tegoeden in april 2003 bevroor. Bij dat fonds heeft ze ook Abida leren kennen. Abida is de vrouw van Samir A, (in april is vrijgesproken van het voorbereiden van terroristische aanslagen) en de woordvoerster van het fonds.

Abida reisde voor Al-Aqsa naar het Midden-Oosten. Martine bezocht de Gazastrook en Jeruzalem. Ze wilde naar de Gazastrook. Dat werd haar vanwege de onveilige situatie afgeraden.

Nadat de bewegingsruimte van Al Aqsa werd beperkt, was Martine betrokken bij een doorstart. Ze was mede-oprichter en secretaris van de Stichting Jerusalem, een Palestijns-Nederlandse organisatie. Volgens de statuten steunt de stichting ouderloze kinderen, volgens bronnen ook nabestaanden van zelfmoordcommando’s.

Martine had op school een grote Marokkaanse vriendenkring. Ze is enkele jaren geleden tot de islam bekeerd en langzaam geradicaliseerd. Ze maakte reizen naar Syrië om Arabisch te leren en de koran te bestuderen. De laatste maanden bood ze onderdak aan Nouredine El F., die sinds de moord op Theo van Gogh voortvluchtig was en geregeld in Nederland verkeerde.

De raadkamer van de rechtbank in Rotterdam bepaalde dinsdag dat El F. en Soumaia nog negentig dagen vastblijft. Het voorarrest van Martine van den O. is met dertig dagen verlengd.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1120627274863.html

06-07-2005, 13:23


Raar geloof dat mensen tegen hun eigen soort opzet. Hopelijk heeft geenstijl binnenkort de foto.

06-07-2005, 13:34
Wat is de strafmaat voor landverraad deze dagen ?

06-07-2005, 13:39
kaalscheren en op een kar door de stad vervoeren?

06-07-2005, 13:45



Citaat door Perez:
kaalscheren en op een kar door de stad vervoeren?
Iets te volks. Misschien wordt het tijd voor ons eigen guantanamo, schiermonnikoog is nog vrij dacht ik en anders is er de razende bol naast texel, een zandplaat die nog iets meer desolaat is.

06-07-2005, 14:01

Citaat door @bracadaver:
Wat is de strafmaat voor landverraad deze dagen ?
Technisch gezien nog steeds dood door verhanging. Ze bellen me maar als ze een beul nodig hebben, knoop haar met liefde op als ik met haar uitgespeeld ben.

06-07-2005, 14:09
als dit dezelfde Martine(is ook op tv geweest bij een programma van Karin de Groot "wat zou jij doen&quot is die ik ken geloof ik dat we weer een nieuwe media hype hebben zij is echt een heel lieve vrouw en vreedzaam
als dit een andere Martine is heb ik er geen weet van..(dan als het allemaal waar is zal ze haar straf niet ontlopen)
iedereen is tegenwoordig radicaal voor de media
Ik ben benieuwd wie er nu eigenlijk echt radicaal en extremitisch is ..

06-07-2005, 14:14
jaja het is weer een lieve vreedzame vrouw. De media overdrijft het weer.

06-07-2005, 14:15

Citaat door zoekertje75:
als dit dezelfde Martine(is ook op tv geweest bij een programma van Karin de Groot "wat zou jij doen&quot is die ik ken geloof ik dat we weer een nieuwe media hype hebben zij is echt een heel lieve vrouw en vreedzaam
als dit een andere Martine is heb ik er geen weet van..(dan als het allemaal waar is zal ze haar straf niet ontlopen)
iedereen is tegenwoordig radicaal voor de media
Ik ben benieuwd wie er nu eigenlijk echt radicaal en extremitisch is ..
Een lid van de 5e colonne heeft over het algemeen geen bordje omhangen waar dit lidmaatschap op vermeld staat. Maar ik vind zelf het doorgeladen machinegeweer wel een redelijke indicatie van extremisme.

06-07-2005, 14:20

Citaat door Kaaskopius:
Technisch gezien nog steeds dood door verhanging. Ze bellen me maar als ze een beul nodig hebben, knoop haar met liefde op als ik met haar uitgespeeld ben.
Werd een eindje na WOII automatisch omgezet in levenslang.

"Spelen" met dit soort mensen hoeft van mij niet maar ik ben benieuwd hoe groot de animo voor deze "jihad" zou zijn als wij de personen ook inderdaad gingen behandelen zoals tijdens de laatste oorlog.
Bij oorloghandelingen achter de linies zonder uniform kon je rekenen op standrechterlijke executie.

06-07-2005, 14:27

Citaat door @bracadaver:
Een lid van de 5e colonne heeft over het algemeen geen bordje omhangen waar dit lidmaatschap op vermeld staat. Maar ik vind zelf het doorgeladen machinegeweer wel een redelijke indicatie van extremisme.
indicatie is nog geen feit als het feit wordt zal ze haar straf niet ontlopen zoals ik al zei.
Ik heb niet gezegd dat dit een vreedzame lieve vrouw is, maar het is ook wel lekker makkelijk om meteen te zeggen extremist, radicaal, teroorist, vermeend lid hoftsadgroep...
iemand is nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is..(heb je daar wel over nagedacht, niet alles wat in de media naar buiten wordt gebracht is waarheid)

maar goed nogmaals als zij dit soort wandaden heeft begaan dan moeten ze haar straffen

06-07-2005, 14:38
sorry voor spelfouten

06-07-2005, 15:02



Citaat door an3sdej:
Gepubliceerd | woensdag 6 juli 2005. Gewijzigd | woensdag 6 juli 10:10 uur.

Achtergrond
Hollandse Martine actief voor jihad
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg

AMSTERDAM/CASABLANCA - Radicalen van het Hofstadnetwerk vertrouwden de blonde Martine niet. Zou ze een stille zijn? Haar reizen, haar activiteiten, het onderdak dat ze bood, overtuigden ten slotte.


Op 22 juni werd de vrouw opgepakt met twee verdachte extremisten



De tot de islam bekeerde ex-politiebeambte Martine van den O. is blond en komt uit Naaldwijk. Ze werd samen met het vermoedelijke Hofstadlid Nouredine El F. (22) en Soumaia (21) op 22 juni in Amsterdam opgepakt. Volgens bronnen uit radicaal islamitische kringen. kwam ze vaak in de Haagse As Soennah-moskee.

Aanvankelijk werd getwijfeld aan haar religieuze oprechtheid. Misschien was ze een infiltrante en werkte ze voor de AIVD. De bronnen vonden het opmerkelijk dat Martine (26), na een verblijf in Syrië, plotseling diep in het radicaal-islamitische gedachtegoed was doorgedrongen. Ze moest wel een undercover geheim agent zijn. Dat vermoeden werd versterkt doordat Martine bad in de As Soennah-moskee aan de Haagse Fruitweg. Ze volgde daar ook lessen, op woensdagmiddag vanaf 5 uur.

Nederlandse moskeeën, zelfs de omstreden Al Tawheed uit Amsterdam en de Haagse As Soennah, zijn in de ogen van de radicalen rond het Hofstadnetwerk haram (slecht). De imams verwerpen er de gewelddadige jihad. En islamieten zijn ‘verplicht de eer en het bloed van moslims te verdedigen’ wanneer ze in de hoek worden gedrukt en aangevallen.

Maar een woordvoerder van de As Soennah-moskee zegt Martine noch Soumaia te kennen. ‘Het kan zijn dat hier mensen komen met verkeerde ideeën. We hebben geen deurbeleid.’ Hij ontkent dat Soumaia, zoals wordt beweerd, lezingen gaf in de moskee.

Martine van den O., die ook wel werkte als uitzendkracht voor de thuiszorg, bleek in radicaal-islamitisch opzicht toch zuiver op de graat. Ze was wel degelijk met de jihad bezig. Ze was actief in het Al Aqsa-fonds, die nu wegens financiering van de Palestijnse Hamas-beweging op de internationale terreurlijst staat en waarvan de regering de tegoeden in april 2003 bevroor. Bij dat fonds heeft ze ook Abida leren kennen. Abida is de vrouw van Samir A, (in april is vrijgesproken van het voorbereiden van terroristische aanslagen) en de woordvoerster van het fonds.

Abida reisde voor Al-Aqsa naar het Midden-Oosten. Martine bezocht de Gazastrook en Jeruzalem. Ze wilde naar de Gazastrook. Dat werd haar vanwege de onveilige situatie afgeraden.

Nadat de bewegingsruimte van Al Aqsa werd beperkt, was Martine betrokken bij een doorstart. Ze was mede-oprichter en secretaris van de Stichting Jerusalem, een Palestijns-Nederlandse organisatie. Volgens de statuten steunt de stichting ouderloze kinderen, volgens bronnen ook nabestaanden van zelfmoordcommando’s.

Martine had op school een grote Marokkaanse vriendenkring. Ze is enkele jaren geleden tot de islam bekeerd en langzaam geradicaliseerd. Ze maakte reizen naar Syrië om Arabisch te leren en de koran te bestuderen. De laatste maanden bood ze onderdak aan Nouredine El F., die sinds de moord op Theo van Gogh voortvluchtig was en geregeld in Nederland verkeerde.

De raadkamer van de rechtbank in Rotterdam bepaalde dinsdag dat El F. en Soumaia nog negentig dagen vastblijft. Het voorarrest van Martine van den O. is met dertig dagen verlengd.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1120627274863.html
Ik begin een beetje bang te worden als ik dit allemaal lees.


De blootstelling aan de radicale Islam.
Waar begint die?
Op de lagere school? Zoals ik al las in een topic...
Via haatdragende imam's? Zoals in media-aandacht te volgen is..
In de vriendenkring? Zoals Martine van den O...
Óf zat Martine van den O. in dezelfde viceuze cirkel als Mohammed Bouieriy?
Bekeren doe je niet zomaar!!
Heel Nederland wordt sterk beïnvloed. Door de Islam, ja.
In dit geval dús op een zeer negatieve wijze.


Kan je ook op een positieve manier beïnvloed worden als je geraakt word door de Islam, of leg je jezelf dusdanig veel verboden op dat je automatisch radicaal word?

06-07-2005, 15:13

Citaat door MennovdMeer:


Kan je ook op een positieve manier beïnvloed worden als je geraakt word door de Islam, of leg je jezelf dusdanig veel verboden op dat je automatisch radicaal word?
Natuurlijk kun je op een positive manier door de islam worden beïnvloed, je kan er heel veel over lezen en zelf over gaan nadenken en vervolgens besluiten dat het een geheel fictief verhaal is wat kant nog wal raakt en leentje buur heeft gespeeld bij zowat alle religies in die regio.

Je bent er dan als een rijker en geestelijk vollediger mens uitgekomen.

06-07-2005, 15:13

Citaat door MennovdMeer:
Ik begin een beetje bang te worden als ik dit allemaal lees.


De blootstelling aan de radicale Islam.
Waar begint die?
Op de lagere school? Zoals ik al las in een topic...
Via haatdragende imam's? Zoals in media-aandacht te volgen is..
In de vriendenkring? Zoals Martine van den O...
Óf zat Martine van den O. in dezelfde viceuze cirkel als Mohammed Bouieriy?
Bekeren doe je niet zomaar!!
Heel Nederland wordt sterk beïnvloed. Door de Islam, ja.
In dit geval dús op een zeer negatieve wijze.


Kan je ook op een positieve manier beïnvloed worden als je geraakt word door de Islam, of leg je jezelf dusdanig veel verboden op dat je automatisch radicaal word?
ik ben postief en kaaskop het is gewoon een kwestie van alles in de juist context zien..
vaak als mensen zich bekeren doen ze dat met heel veel vurigheid en die vurigheid wordt ontdekt , stukje bij beetje ga je het radicale geloven zeker in het begin , je denkt dat alles waar is wat mensen jouw vertellen.

Ik denk het is maar net hoe positief je zelf bent
bij mij geen onzin over jihad en het doden van andere mensen
dat gaat in tegen elk respect en geloof
de eerste regel is "gij zult niet doden"

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12