Bekijk volle/desktop versie : IS een huwlijk tussen 2 geloven(religies) mogelijk?

Pagina's : [1] 2

24-04-2002, 16:25
Wat denken jullie- en niet alleen wat de koran zegt...maar ook gewoon wat je eigen mening is graag!!!

En tussen 2 mensen waarvan 1tje niet religieus is??

24-04-2002, 16:53

ik denk zelf dat een huwelijk tussen een gelovige (maakt niet uit wat voor geloof) en niet gelovige heel moeilijk zal zijn.
een gelovige heeft toch z'n religieuze plichten en verplichtingen die hij of zij moet nakomen.
ik denk dat het onderling heel moeilijk te combineren is.
let op ik zeg heel moeilijk maar niet onmogelijk.
ik denk dat beide partners heel sterk in hun schoenen moeten staan om zo een soort huwelijk te laten slagen.

24-04-2002, 17:00
Ik denk dat in zo'n relatie de partners het geduld moeten hebben om NOG beter dan anders met elkaar te communiceren. En om vaak uitleg te verschaffen, waar je dat in een relatie van 2 mensen van dezelfde religie niet zo nadrukkelijk zou hoeven doen.

Het lijkt me erg moeilijk inderdaad! En zelfs BIJNA onmogelijk misschien.

24-04-2002, 17:19
Ik denk zeker dat het kan, maar het is wel moeilijk. In ieder geval moet je respect hebben voor elkaar en elkaars overtuiging. Ook lijkt me het verstandig om je te verdiepen in elkaars achtergrond (waarom enz.). Ook moet je volgens mij duidelijke afspraken maken, over bijvoorbeeld kinderen. Hoe ga je die opvoeden enz?

Ik denk niet dat ik zou kunnen trouwen met iemand die helemaal niets geloofd, juist omdat gelovige mensen (moslims, christenen etc.) toch bepaalde normen en waarden hebben die erg op elkaar lijken. Ik denk ook dat je elkaar dan beter begrijpt. Ik doe dit en mijn partner doet dat voor zijn/haar geloof.

Maar op zich denk dat elk huwelijk wel kans van slagen heeft, maar dat hangt natuurlijk ook van zoveel andere dingen af, zoals de situatie, de instelling enz. Kansen op echtscheidingen zijn er altijd......

NL-girl

24-04-2002, 17:23

Het hoeft geen probleem te zijn, maar op den duur denk ik toch dat het zal botsen. 2 geloven hebben toch verschillende normen en waarden , dus de 2 personen ook. het gaat een tijd goed maar na een tijd denk ik niet ,maar ik weet het niet zeker dat is mijn mening. Als 2 mensen met 2 verschillende godsdiensten met elkaar proberen te leven, zal er altijd een van de twee zijn die zn normen en waarden een beetje moet verbuigen.

liefs friendlyone(v)

24-04-2002, 17:55
Stardust, ik ken je situatie niet goed genoeg om een mening te vormen erover, ik weet alleen dat je voorzichtig moet zijn, als er iets is bij de marokkaanse gemeenschap san id het wel dat de ouders een niet moslims meisje niet zien zitten, en wat ik veel zie is dat ouders een huwelijk kunnen stukmaken hierdoor. Als een moeder een schoon zoon/dochter niet ziet zitten, dan is het in mijn ogeen dan gedoemd te mislukken. Je hebt altijd de zegen van je ouders nodig. En die zitten meestal dwars bij huwelijken met 2 godsdiensten. Ik kan je alleen zeggen kijk of hij sterk genoeg is om ooit tegen zn ouders in te gaan als het moet. Want als dat niet zo is, dan vrees ik dat je een moeilijke tijd tegemoet zult gaasn vooral als je je niet wilt bekeren.

liefs friendlyone.

24-04-2002, 22:41

Citaat:
Origineel gepost door nl-girl
?

Ik denk niet dat ik zou kunnen trouwen met iemand die helemaal niets geloofd, juist omdat gelovige mensen (moslims, christenen etc.) toch bepaalde normen en waarden hebben die erg op elkaar lijken. Ik denk ook dat je elkaar dan beter begrijpt. Ik doe dit en mijn partner doet dat voor zijn/haar geloof.

Maar denk je niet dat mensen die NIET geloven in principe ook overeen kunnen komen wat betreft normen en waarden? Al hangt dat natuurlijk van de persoon af???

24-04-2002, 23:14
ik weet dat het wel mogelijk is om een relatie te hebben met iemand die niet gelooft of een ander geloof heeft, maaaar.......de problemen komen als er eenmaal kinderen in het spel zijn.

want hoe gaan we de kinderen opvoeden?
En daar onstaan de problemen, die kunnen leiden tot een scheiding.

24-04-2002, 23:40
Het slagen van zo'n huwelijk hangt vooral af van de manier waarop deze 2 mensen geloven. Het is nogal wiedes dat een taliban aanhanger het niet met een katholieke vrouw zal redden. Als men naast geloven ook kan relativeren en respect kan opbrengen voor elkaars religie dan zijn de slaagkansen best groot. Als een van beiden denkt als enige over de enige waarheid te beschikken dan gaat het zeker mis. Geloven is niet enkel de lettertjes uit het boek (koran/bijbel/torah)lezen en blindelings volgen maar is voor mij voornamelijk een gevoel. Zoals de monotheistische zeggen we zijn allemaal mensen met dezelfde zielen.
Je kan mensen vergelijken met pralines, de ene wit de andere zwart. De ene rond en de andere vierkant. Sommige met likeur en sommige met nootjes maar allemaal uit chocolade gemaakt. Met die theorie in het achterhoofd kan men in principe perfect z'n eigen geloof beleiden en de nodige ruimte en respect voor de andere z'n overtuiging behouden.
Meestal denkt men van multiculturele relaties die stuklopen dat het met religie te maken heeft.Persoonlijk denk ik dat deze mensen ofwel communicatie problemen hebben of blijkbaar niet zo van hun partner houden als ze beweren.

Liefde is zoeken naar een compromis...

24-04-2002, 23:41
van pralines word je dik!

24-04-2002, 23:43
overdaad schaadt inderdaad

24-04-2002, 23:46
alleen maar over haat??? Je hebt het vast over een copycat

24-04-2002, 23:52

Inderdaad is het zo dat het niet aan de godsdienst zelfligt,maar aan de manier waarop die godsdienst word bedreven. De een is watstreneger dan de ander. Ik denk wel dat het zal botsen als de een zijn godsdienst verhevener vind dat de andere. maar ik denk dat dat zoiezo zal komen, als je gelooft dan geloof je ook dat die godsdienst waar jij aanhanger van bent ook de enige is. En als jouw partner dan een andere godsdienst of geen godsdienst volgt, zullen jouw denkbeelden met die van je partner bosten en ik denk dat dat wel problemen zal opleveren. Op den duur zal de een de ander zijn godsdienst proberen aan te praten, proberen te overtuigen. Ik heb niet het idee dat zo een relatie of huwelijk zal standhouden gezien de omstandigheden waarin het zich zal verkeren na verloop van tijd, maar het ligt ook aan de personesn zelf.

Liefs friendlyone(v)

24-04-2002, 23:58

Citaat:
Origineel gepost door friendlyone
Inderdaad is het zo dat het niet aan de godsdienst zelfligt,maar aan de manier waarop die godsdienst word bedreven. De een is watstreneger dan de ander. Ik denk wel dat het zal botsen als de een zijn godsdienst verhevener vind dat de andere. maar ik denk dat dat zoiezo zal komen, als je gelooft dan geloof je ook dat die godsdienst waar jij aanhanger van bent ook de enige is. En als jouw partner dan een andere godsdienst of geen godsdienst volgt, zullen jouw denkbeelden met die van je partner bosten en ik denk dat dat wel problemen zal opleveren. Op den duur zal de een de ander zijn godsdienst proberen aan te praten, proberen te overtuigen. Ik heb niet het idee dat zo een relatie of huwelijk zal standhouden gezien de omstandigheden waarin het zich zal verkeren na verloop van tijd, maar het ligt ook aan de personesn zelf.

Liefs friendlyone(v)
Zo iemand heet fundamentalist of iemand met een bekeerfetisj

25-04-2002, 00:06
Maar ik denk dat dat in iedereen wel huist, dat fundamentalisme en bekeerfetisjisme. Ik bedoel als je goed gelooft dan he. Als je je gloof op de juiste manier beoefent dan wil je de mensen tonen dat dat de juiste
godsdienst is, ik beodl nie dat je op straat je verhaal gaat rondbazuinen. Maar goed het is moeilijk om elkaar te brgijpen met 2 verschillende godsdiensten, als partners dan. Ieder heeft zn eigen overtuiging.

Pagina's : [1] 2