Bekijk volle/desktop versie : Ar-Rizq de voorziening!



05-07-2005, 11:31
In de tijd van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) vond de volgende gebeurtenis plaats:

Een aantal mensen van de stam van de Ashariyoen migreerden naar Medina, naar stad van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam). Tegen de tijd dat ze daar aankwamen, waren ze door hun hele voedselvoorraad heen en ze stuurden iemand uit hun midden naar de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) om hem om eten en drinken te vragen. Deze man kwam bij de deur van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) en terwijl hij buiten stond hoorde hij de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) een Qor´aanvers reciteren:

« Er is geen levend wezen op aarde, of aan Allah is het onderhoud ervan. En Hij kent de verblijfplaats en de bewaarplaats ervan. Alles is vastgelegd in een duidelijk Boek. » (Hoed (11): 6)


De man hoorde dit vers en dacht: “Wij, de stam van de Ashariyoen, zijn niet van een lager niveau dan deze schepselen waar het Qor´aanvers over gaat (de dieren).”

Daarom ging hij terug naar zijn metgezellen, zonder de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) gesproken te hebben. Hij zei tegen hen: “Er zijn voor jullie blijde tijdingen, grote voorraden en redding.” De mensen dachten, dat hij met de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) had gesproken en dat deze had beloofd om hen iets te sturen.

Terwijl ze aan het praten waren, kwamen er twee mannen binnen met een grote kom melk. Toen ze allemaal hadden gedronken, zeiden ze tegen elkaar: “Laten we dit naar de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) sturen zodat hij zijn honger ermee kan stillen.” Dus zeiden ze tegen de twee mannen: “Breng dit voedsel naar de Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam), want wij hebben ervan genomen wat we nodig hadden.”

Toen gingen ze naar de Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam) en zeiden tegen hem: “O Boodschapper van Allah! We hebben nog nooit voedsel gezien dat smakelijker of meer was dan het voedsel dat u ons gestuurd hebt.”

Maar de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei:

“Ik heb jullie geen voedsel gestuurd.”


Toen vertelden ze hem wat er was gebeurd – dat ze één van hen naar hem hadden gestuurd. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) ondervroeg de man en daarop vertelde deze wat hij had gedaan.

En Mohammed (sallallahoe aleihi wa sallam) zei:

“Dit was een voorziening die Allah jullie geschonken heeft.” (hadieth at-Tirmidhi)


Deze hadieth laat één van de eigenschappen van Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) zien, namelijk het schenken van voorziening (rizq) aan Zijn schepselen.

Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) noemt zichzelf in de Qor´aan “ar-Razzaaq” – wat betekent Degene Die continu voorziening schenkt. Zoals in soerah adh-Dhaariyaat (ayah 58):

« Voorwaar, Allah is ar-Razzaaq (de Voorziener), de Bezitter van sterke kracht. »


Niet alleen schenkt Allah continu Zijn Voorziening, Hij is ook Degene Die dit het allerbeste doet en kan, zoals de Qor´aan vermeldt:

« … Voorwaar, Allah is de beste van de voorzieners. » (Al-hajj (22):58)



Ar-Rizq is een gunst die wij nodig hebben


De rizq die Allah ons schenkt, is een gunst. Allah hoeft ons niets te geven, Hij is ons niets verplicht. Maar ondanks dat onderhoudt Hij ons wel. Als Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) iets heeft geschapen, hoe klein ook, laat Hij het niet in de steek, maar onderhoudt Hij het vanuit Zijn Voorziening.

Dit is een teken van de Rahmah (Genade) van Allah (soebhanahoe wa Ta´ala). Zelfs de mensen die Hem niet aanbidden, die afgoden in Zijn plaats aanbidden, of die Zijn bestaan zelfs ontkennen, zelfs hen geeft Hij hun voorziening. En ook de mensen die ondankbaar zijn voor al Zijn gunsten, blijft Hij geven vanuit Zijn Rahmah.

Een baby die ter wereld komt is zwak en hulpeloos en kan niet in zijn eigen onderhoud voorzien. Maar Allah (soebhanahoe wa Ta´ala), vanuit Zijn Rahmah (Genade), heeft de moeder van het kind moederliefde geschonken, waardoor ze innerlijk de drang voelt om haar kindje te verzorgen en te beschermen. En Hij heeft de moeder melk gegeven, zodat zelfs onder allerlei moeilijke omstandigheden er toch altijd voeding voor de baby is. Het is bekend dat als de moeder ondervoed is, haar melk toch nog altijd de voedingsstoffen bevat die de baby nodig heeft. Op deze wijze stelt Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) de voeding van de baby veilig en schenkt Hij voorziening aan dit kleine hulpeloze wezentje.

Soebhanallah, kijk wat een baby doet om voeding te krijgen: helemaal niets. Wij moeten geld verdienen, boodschappen doen, het eten bereiden, maar een baby kan en doet helemaal niets. Hoe is het mogelijk dat een wezen, dat niet in staat is zelf ook maar iets te doen, dat zelfs niet op duidelijke wijze kan communiceren, kan overleven? Dat kan alleen omdat Allah (soebhanahoe wa Ta´ala), ar-Razzaaq, zorgt dat zijn eten komt via zijn ouders. En om te zorgen dat de ouders zich daadwerkelijk bekommeren om hun kind, heeft Hij hen liefde voor hun kind geschonken. Zo ingenieus, zo mooi zit het systeem van Allah´s schepping en voorziening in elkaar.

Hieruit blijkt dus dat wij mensen eigenlijk arm zijn. We komen in deze wereld met niets. We hebben Allah nodig.

« O mensheid! Jullie hebben Allah nodig maar Allah is Rijk (vrij van alle behoeften en verlangens), alle Lof waard.» (soerat al-Fatir:15)


Allah is rijk, maar wij zijn arm. We worden arm geboren. Dan aan het eind van ons leven komt de dood en weer zijn we arm. We nemen niets mee van onze bezittingen. Al onze rijkdommen die we hebben vergaard in ons leven, moeten we achterlaten. We worden naakt, in doeken gewikkeld, in de grond begraven. Er is dan geen verschil meer tussen rijk of arm. Iedere moslim moet zich er bewust van zijn dat hij of zij arm is gekomen en arm zal gaan. Alleen de daden doen ertoe, die neemt hij of zij mee het graf in.

“De dode persoon wordt naar zijn graf gevolgd door drie: Zijn familie, zijn rijkdom en zijn daden. Zijn familie en zijn rijkdom gaan terug maar zijn daden blijven bij hem.” (al-Djanea, Albaani)


Echte rijkdom is dus, als je veel goede daden op je naam hebt staan.

Een voorbeeld van hoe al je rijkdom je na je dood niet meer van nut is, is het verhaal van een koning genaamd Fakhr ad-Daulah, van de Buwaih-dynastie. Deze koning was steenrijk en zei op een gegeven moment: “Ik heb genoeg rijkdommen verzameld zodat mijn kinderen en hun legers de komende vijftien jaar genoeg hebben.” Maar toen hij stierf, gingen de sleutels van zijn schatkamers naar zijn zoons, en die, helemaal in de ban van al die rijkdom, bekommerden zich niet om de begrafenis van hun vader. De mensen gingen op zoek naar een gewaad om de koning in te kunnen begraven en uiteindelijk konden ze een stuk stof kopen van de beheerder van de moskee. En ondertussen hielden zijn zoons en zijn soldaten zich alleen bezig met de rijkdommen in al die schatkamers, en begon het lichaam van de koning langzaam weg te rotten. Toen hij eindelijk begraven kon worden, wierpen de mensen vanwege de stank van de ontbinding, een lasso om het lichaam zodat ze het van een afstandje voort konden trekken. Maar terwijl ze trokken, viel het lichaam van de koning op de trap van zijn prachtige kasteel uit elkaar.

En dit was een koning die naar wereldse maatstaven geweldig rijk was. Hij liet meer dan twee miljoen dinar na, en grote hoeveelheden juwelen, goud en zilver. Maar toen hij stierf, bekommerde vrijwel niemand zich om hem; zelfs zijn eigen zoons niet. Ze hadden het te druk met het verdelen van de rijkdommen. Met moeite kon er een kleed gevonden worden om hem in te begraven. Kijk dus hoe arm deze rijke man was toen hij eenmaal gestorven was. Zijn rijkdommen hadden geen nut meer voor hem.

05-07-2005, 11:34


Ar-Rizq behoort tot de Qadr van Allah


Een ander aspect van ar-rizq is, dat het behoort tot de Qadr, de Voorbeschikking, van Allah. Anas ibn Malik overleverde een hadieth waarin de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) vertelde hoe de vorming van de baby in zijn moeders baarmoeder verloopt:

“Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) stelt een engel aan als beheerder van de baarmoeder en de engel zegt: “O Heer, (het is) zaad! O, Heer, (het is nu) een klonter! O, Heer, (het is nu) een stukje vlees!” En dan, als Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) wil dat de schepping hiervan voltooid wordt, vraagt de engel: “O, Heer, zal het een jongen of een meisje zijn? Een verdoemde (een slechte zondaar) of een gezegende (een goede dienaar)? Hoeveel zal zijn voorziening zijn? Welke leeftijd zal hij bereiken?” En dat alles wordt geschreven terwijl het schepsel nog in zijn moeders baarmoeder is.” (Boechari en Moeslim)


Er wordt dus gevraagd: hoeveel zal de voorziening van dit schepsel zijn? En het antwoord wordt vervolgens opgeschreven.

Onze rizq – voorziening – in dit leven is dus onderdeel van de Qadr van Allah, de voorbeschikking van Allah. Net zoals al vaststaat wanneer we zullen sterven, staat ook al vast wat en hoeveel de voorziening in ons leven zal zijn.

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei:

“Djibriel heeft mij laten weten, dat geen ziel zal sterven voordat hij zijn rizq – zijn voorzieningen – opgemaakt heeft. Vrees Allah en wees redelijk en gematigd bij het zoeken naar voorziening. En als de voorziening uitblijft, ga het dan niet proberen te verkrijgen door ongehoorzaamheid aan Allah. Wat er bij Allah is aan toegestane (halaal) voorzieningen, kan alleen worden verkregen door gehoorzaamheid aan Hem.” (Al-Baghawi en Al-Hakim, overgeleverd door Abdullah ibn Masoud )


Dus niemand zal sterven voordat zijn rizq op is en voordat zijn levensduur erop zit. Dus waarom stelen, waarom iemand bedriegen, waarom steekpenningen aannemen, waarom rente accepteren? Waarom zou je dit alles doen als je voorziening op je ligt te wachten en je het alleen maar op een toegestane manier hoeft te verdienen?

We moeten er vertrouwen in hebben, dat als we ons best doen op een goede manier ons geld te verdienen dat het dan inshaallah komt. Allah stelt ons hierover gerust:

« En hoeveel levende wezens zijn er niet, die niet over hun levensonderhoud beschikken? Allah voorziet hen en jullie ook. En Hij is Alhorend, Alwetend. » (Al-´Ankaboet (29:60)


De rizq behoort dus tot de Qadr (Voorbeschikking) van Allah. Maar, dat wil niet zeggen dat het daarom automatisch komt. Ook al is iets door Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) voorbeschikt, toch heeft het een oorzaak nodig om te gebeuren. Je kunt dus niet op een stoel gaan zitten wachten tot de voorziening jouw kant op komt, je zult iets moeten ondernemen. Dit blijkt ook uit de volgende overlevering van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam):

“Als jullie werkelijk op Allah zouden vertrouwen, zou hij jullie je voorziening geven zoals Hij doet voor de vogels die ´s ochtends hongerig hun nest verlaten en met een volle buik ´s avonds terugkeren.” (Tirmidhi en Ibn Maajah, sahieh).


Deze vogels zijn de hele dag bezig met het zoeken van eten, en keren uiteindelijk ´s avonds met hun maagje vol terug. Ze zijn dus actief bezig met het zoeken van hun rizq. Dat is dus wat wij ook moeten doen; op Allah vertrouwen en ondertussen op een goede, toegestane manier onze rizq proberen te krijgen.

Maar stel dat je een studie hebt gevolgd en daardoor een goede baan hebt kunnen vinden en nu dus veel geld verdient; is dit je eigen verdienste? Is je rizq je eigen verdienste, omdat je er hard voor hebt gewerkt? Is een goed salaris een reden om trots op onszelf te zijn? Er zijn vast mensen die zeggen: hoezo alle rizq komt van Allah, ik werk er toch zeker zelf hard voor, het komt door mijn eigen inzet dat ik te eten en te drinken heb.

Het antwoord is, dat ook de middelen die je gebruikt om rizq te krijgen, tot de Qadr van Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) behoren. Dus als je bijvoorbeeld goed kunt leren, dan is dat een gunst van Allah (soebhanahoe wa Ta´ala). Want heb jij jezelf zo slim geschapen, of heeft Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) dat gedaan? En als iemand erg handig is en goed met zijn handen kan werken, dan is dat ook een gunst van Allah (soebhanahoe wa Ta´ala). En iemand die bedreven is in het handelen en een neus heeft voor koopjes, ook dat is een gave waarmee Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) iemand heeft gezegend.

Dus de vaardigheden en mogelijkheden om rizq te verkrijgen, zijn gunsten van Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) en behoren ook tot Zijn Qadr. Het is aan ons of we van die vaardigheden gebruik willen maken en ze verder gaan ontwikkelen. In zoverre is onze rizq onze eigen verdienste; dat we de vaardigheden en mogelijkheden die Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) ons gegeven heeft, benutten en ontwikkelen. Maar of onze inzet en inspanningen resultaat hebben, dat is in Allah´s Handen. Alle voorziening behoort uiteindelijk aan Allah toe en komt van Hem.

« En in de hemel is jullie voorziening, en wat jullie is beloofd. Bij de Heer van de Hemel en de aarde; voorwaar, het is zeker waar, zo waar als het feit dat jullie spreken. » (Adh-Dhaariyaat (51): 22-23)

05-07-2005, 11:36
Het doel van ar-rizq is het aanbidden van Allah


We weten dus dat alle voorzieningen van Allah komen en dat Hij dat van te voren voorbeschikt heeft. Maar waarom, met welk doel, geeft Allah ons deze rizq? Wat verwacht Hij dat we ermee doen?

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

“Waarlijk, Allah de Allerhoogste heeft gezegd: “Wij hebben rijkdom neergezonden zodat het gebed gevestigd wordt en de zakaah betaald wordt … “ (Ahmad en At-Tabarani, Saheehul-Jaami´ nr. 1777)


We kunnen dit begrijpen als we weten dat Allah óns heeft geschapen met het doel om Hem te dienen, Hem te aanbidden:

« En Ik heb de djinns en de mens slechts geschapen om Mij te dienen … » (Adh-Dhariyaat (51):56)


Toen Allah ons schiep, was het dus Zijn bedoeling dat we Hem zouden dienen, Hem zouden aanbidden. Met dit doel, de aanbidding van Allah, zette Hij ons op deze wereld. En vervolgens zorgde Hij ervoor dat we in staat zijn om Hem te aanbidden, door voor ons onze voorziening op aarde te scheppen. Als Allah zegt dat Hij rijkdom heeft neergezonden zodat het gebed verricht wordt en de zakaah betaald wordt, dan wil dat dus zeggen dat de bedoeling van rijkdom is, Allah ermee te aanbidden. Alles op aarde is geschapen, zodat wij mensen en de djinns het kunnen gebruiken om Allah ermee te dienen.

Voorbeelden zijn eten, drinken, rijdieren, het huwelijk, geld. Met eten en drinken kunnen we onze lichamen gezond houden zodat we in staat zijn om te bidden, te vasten, de Hajj te verrichten, Djihaad te voeren etc. Allemaal daden waar we Allah mee aanbidden. Met geld zijn we in staat om te trouwen en een gezin te stichten, en de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd dat “het huwelijk de helft van de dien, of de helft van imaan is”, want het weerhoudt van onzedelijkheden en overspel.

Als we genoeg geld hebben, kunnen we door het betalen van zakaah de behoeftigen ondersteunen, ook een daad van aanbidding van Allah.

Dus de reden dat Allah ons rizq schenkt, is dat we daarmee in staat zijn ons doel op aarde te verwezenlijken, namelijk Hem aanbidden.

Maar hoeveel mensen, ook moslims, zijn er niet die dit doel van de rizq uit het oog zijn verloren? Velen verwarren het middel met het doel en zijn geld en rijkdom als een doel in hun leven gaan beschouwen, in plaats het als een middel te zien om Allah mee te aanbidden. Ze gedragen zich alsof Allah de mens voor het geld heeft geschapen, in plaats van andersom. Naast de vele voordelen die het heeft, vormen rijkdom en bezittingen ook een fitnah, een verleiding en de oorzaak van problemen.

05-07-2005, 11:37
De fitnah van geld


Overgeleverd door Ka’b ibn Ayad :

“De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd: “Iedere Oemmah heeft een beproeving en voor mijn oemmah is de beproeving al-Mal (het geld).”


Geld vormt een beproeving, want met geld kunnen we de zegeningen van Allah krijgen, door middel van zakaah, sadaqah en het uitgeven van geld op de goede weg, maar met geld kunnen we ook de straffen van Allah krijgen door het uitgeven ervan voor haraam zaken, voor woekerwinst etc.

Geld is ook altijd een middel geweest om mensen tegen elkaar op te zetten. Kijk maar naar de geschiedenis, dan moeten we constateren dat door geld vijandschap ontstaat. Niet letterlijk door geld maar door onjuist gebruik ervan en hebzucht van mensen. Sommige geleerden hebben zelfs gezegd dat geld de reden is voor alle problemen op politiek, sociaal, economisch en religieus gebied.

In de Qoraan lezen we ook op vele plaatsen dat geld een beproeving (fitnah) is voor de mensen:

« Jullie zullen zeker worden getest en beproefd in jullie rijkdommen (geld) en bezittingen en in jullie nafs…» (Al-Imraan:186)


« En weet dat jullie bezittingen en jullie kinderen slechts een beproeving zijn en zeker, bij Allah is een machtige beloning .» (Al-Anfaal:28)


« Het geld en de kinderen zijn de versieringen van het wereldse leven. Maar de goede blijvende (daden) zijn beter bij jouw Heer, als beloning en betere hoop. » (Al-Kahf:46)


Keer op keer een waarschuwing om niet af te dwalen van het ware doel van ons leven hier op aarde en onszelf niet te verliezen in de versieringen van deze wereld.

Overgeleverd door Osama bin Zaid dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei:

“Toen ik bij de poort van al-djenna kwam zag ik dat de meeste personen die er binnengingen de armen waren, terwijl het de rijken niet werd toegestaan naar binnen te gaan . Er werd bevolen om naar de mensen van het vuur te gaan.”
(al-Boechaari en Moeslim)


De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

“ Waar ik bang voor ben voor jullie, nadat ik deze wereld heb verlaten, zijn de schoonheden, verlokkingen en rijkdommen van deze wereld die open zal zijn voor jullie als gevolg van jullie overwinningen.” (al-Boechaari en Moeslim)


Dus de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) was bang dat als de moslims eenmaal gebieden zouden veroveren en te maken zouden krijgen met de verleiding van rijkdom, ze dan af zouden dwalen. En hoe terecht was die angst.

In een andere hadieth heeft hij (sallallahoe aleihi wa sallam) gezegd :

“Ik ben niet bang voor de armoede voor jullie, maar dat de doenja open zal zijn en jullie hebzuchtig zullen worden. Jullie vernietigen jullie zelf zoals volkeren hiervoor deden.”


Al deze ahadieth spreken voor zich. Het zijn stuk voor stuk bewijzen en waarschuwingen voor het gevaar van jezelf verliezen in het nastreven van rijkdom. Deze waarschuwingen zijn op hun plaats, want in de levens van veel mensen – ook moslims – speelt geld een grote rol en soms zijn ze zich daar niet eens van bewust.

Sommigen gaan zover dat ze geld als een ilah, een god, nemen. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

“Vervloekt is de aanbidder van de dirhams en van de fluwelen en zijden kleding. Als hen wordt gegeven voelen zij zich tevreden en als hen niet wordt gegeven zijn zij ontevreden.” (al-Boechaari en Moeslim)


Deze mens heeft geld als “God”. Hij doet alles voor geld, laat alle ibaadah voor geld. Hij kijkt niet of de wegen die hij bewandelt goed of slecht zijn . Het enige doel is het verkrijgen van geld. Hij is zo druk bezig om geld te verdienen, om in zijn levensonderhoud te voorzien, dat hij er geen erg in heeft dat hij belangrijkere werken, namelijk de werken voor de Islaam, verlaat.

Anderen zijn nooit tevreden met wat ze hebben en worden gierig en hebzuchtig.

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

“Pas op voor hebzucht want hebzucht vernietigde degenen die voor jullie waren. Het beval hen de familiebanden te verbreken, en dus verbraken zij die. Het beval hen om boechl (gierig) te zijn,en dus waren zij gierig en het beval hen om zonden te begaan en dus begingen ze zonden.” (Moeslim)


Hebzucht en gierigheid zijn grote zonden voor een moslim. Het maakt dat iemand nooit tevreden is met wat hij of zij heeft. Hij of zij wil steeds meer ten koste van andere zaken zoals familie, vrienden of kinderen. Het plegen van zonden wordt makkelijker om dat lage doel maar te bereiken. Maar als je ontevreden bent met de rizq die je van Allah krijgt, besef je dus niet dat Allah “de beste der Voorzieners” is, zoals de Qor´aan zegt. We moeten weten en accepteren dat Allah bij het verdelen van de rizq verschillen maakt tussen mensen.

In de Qor´aan lezen we:

« Voorwaar, jouw Heer verruimt de voorziening voor wie Hij wil en Hij beperkt. Voorwaar, Hij is Alwetend, Alziend over zijn dienaren. » (Al-´Isra´ (17):30)


Achter de verdeling van de rizq zit de Wijsheid van Allah. Zou Hij sommige mensen meer geven dan ze nodig hebben, dan zouden ze de grenzen van Allah gaan overschrijden en zich schuldig gaan maken aan onderdrukking.

De Qor´aan zegt hierover:

« En als Allah de voorzieningen aan Zijn dienaren had verruimd, dan zouden zij zeker buitensporig hebben gehandeld op de aarde, maar Hij zendt volgens een bepaalde maat neer wat Hij wil. Voorwaar, Hij is Alwetend over Zijn dienaren, Alziend. » (As-Sjoera (42):27)


In een hadieth qoedsi lezen we dat Allah heeft gezegd:

“Onder Mijn dienaren zijn er sommigen voor wie het goed is om rijk te zijn. Als Ik hen arm zou maken, zou Ik hun geloof vernietigen. En onder Mijn dienaren zijn sommigen voor wie het goed is om arm te zijn en als Ik hen rijk zou maken, zou Ik hun geloof vernietigen.” (Al-Baihaqi)


Als mensen geld als het ware “aanbidden” en niet tevreden zijn met wat ze hebben, of als ze niet op Allah vertrouwen dat Hij hen halaal voorziening geeft, gaan ze ertoe over om Allah´s regels en wetten te overtreden, om maar geld te verdienen.

Bijvoorbeeld het innen van rente (riba), het verkopen van alcohol en het draaien van muziek (“anders komen er geen klanten&rdquo, etc. Allemaal activiteiten die in de Islam verboden zijn.

Of ze komen hun verplichtingen niet meer na, zoals

-verlaten van de salaah (geen tijd om te bidden op het werk)

-verlaten van de ibaadah

-de kleding aanpassen:

Zonder hidjaab naar buiten gaan om een baan te behouden. Meedoen met de koeffaar om er bij te horen en om meer geld te verdienen. In het Westen is de juiste kleding een vereiste.

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

“Er komt een tijd waarin de vrouwen gekleed zijn, maar toch naakt zijn. Hun haar als de bult van een kameel op hun hoofden.”


Kijk naar de vrouw in het Westen; alle reclames etc. waarin de vrouw gebruikt wordt alleen voor geld. Kijk hoeveel Moslimvrouwen en meisjes daarin meegaan en zich daarbij aanpassen en accepteren dat ze er voor hun werk “representatief” moeten uitzien.

Al deze zaken maken dat het geld dat we verdienen, niet meer zuiver halaal is. Het één is natuurlijk wat erger dan het ander, en soms speelt noodzaak een rol, maar het is allemaal niet goed.

We moeten weten hoe belangrijk het is dat het eten en drinken waar we onszelf en onze kinderen mee voeden, en de kleding die we dragen, gekocht zijn met middelen die halaal zijn. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft ons verteld over een man, die zijn handen omhoog heft en smeekt: Ya Allah, Ya Allah! Maar er wordt niet naar hem geluisterd, want zijn eten, zijn drinken, zijn kleding en zijn verdere bezittingen zijn niet halaal verkregen. Dus hoe kan zijn smeekbede beantwoord worden?

En onze rizq staat al vast, dus laten we, zoals de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei, “redelijk en gematigd” zijn bij het zoeken naar onze rizq. Dat wil zeggen dat we niet te hard werken voor de doenja en niet vervallen in zaken die haraam zijn.Ook de Qor´aan zegt, dat als het gaat over het werken voor de doenja, dat we dit rustig en gematigd moeten doen:

« … dus loop rustig op de weg en eet van Zijn voorzieningen … » (Al-Moelk: 15)


Met rust dus, zonder haast en gestress, zonder het al je aandacht te schenken, want je voorziening is bij Allah. Maar hoe zijn wij; we werken hard en sloven ons uit voor de doenja. En ondertussen klagen we maar steeds: we zijn moe van ons werk, moe van de kinderen, moe van problemen. Maar is dat waar Allah ons voor heeft gemaakt? Heeft Allah ons voor de doenja gemaakt? Om ons alleen maar met de doenja bezig te houden en daarover te klagen?

Maar als het gaat om het werken voor al-Achira, voor het Hiernamaals, dan moeten we ons haasten en dit voorrang geven en er hard voor werken. Zoals Allah in de Qor´aan zegt tegen Moesa :

« En wees snel voor vergeving van jullie Rabb en voor ad-Djennah zo wijd als de hemelen en de aarde, voorbereid voor al-moettaqoen (godsvrezenden). » (Ali-´Imraan: 133)


En in soerah al-Baqarah (148):

« … dus haast jullie naar al het goede …»


En als afsluiting:

Aboe Hoeraira hoorde de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zeggen :

“Verlies geen tijd voor het doen van goede werken want al gauw zullen er veel beproevingen en onheil zijn, zoals sommige delen van een duistere nacht. Een man zal ´s ochtends opstaan als een gelovige moslim en zal ´s avonds terugkeren als een ongelovige, of hij zal naar bed gaan als een gelovige en ´s morgens opstaan als een ongelovige. Hij wil zijn geloof voor een werelds gewin verkopen.” (Moeslim)

06-07-2005, 22:28


UP

Salaam aleykum warahmatullah!

Masha'Allah!

05-08-2005, 09:06

Citaat door Jarirodana:
update!!
UP²

10-08-2005, 16:27
Update!