Bekijk volle/desktop versie : werken als moslim in nederland.

19-03-2003, 18:18
Hoe ervaren jullie het werken tussen de niet-moslims?. Behouden jullie het gebed op tijd en hoe maken jullie de pauzes door tussen hen?. Zoals jullie weten hebben zij andere waarden en normen en soms komt het voor dat men gaat praten over fitna-rijke onderwerpen enz, wat doen jullie in zulke situatie?

Het bidden op de juiste tijdstippen word vaak belemmert en er zijn maar weinig bedrijven die gedult of begrip hebben voor een praktiserende moslim die zijn gebeden op tijd wil bidden.

Geven jullie dat eerlijk en oprecht aan tijdens de sollicitatiegesprek of denken jullie gewoon: "achja dit is nederland dus ik pas me aan en haal de verplichte gebeden thuis in"?

Ben benieuwt naar jullie meningen.

19-03-2003, 18:30

mijn gebed gaat voor mijn werk,als ik niet op het werk kan bidden dan zoek ik wel andere werk,en als ze over fitna dingen praten zeg ik
lahaola oua lakouata illa bi allah al3alie al 3adim, en dan ga ik ergens anders zitten.

19-03-2003, 19:07
MIJN BEROEP KAN MIJ HAMDOLILLAH DE GELEGENHEID GEVEN OM BINNEN DE TIJD VAN HET GEBED TE BIDDEN EN AAN GEZIEN M,N WERK VEEL MET REIZEN TE MAKEN HEEFT DAN MAG IK HET GEBED VERKORTTRN EN DHOHRSAMEN MET ASR BIDDEN OF SALAAT MAGRIB MET SALAAT ISCHAA BIDDEN , MAAR MEESTAL BID IK GEWOON ALLE GEBEDEN APPART, WA LHAMDOLILLAH.

19-03-2003, 19:37
Al hamdulilah broeder maimoun 7mad allah want niet iedere moslim heeft die kans, daar heeft profeet mohamed ooit een keer gezegt dat het beter is om iets voor je zelf te gaan beginnen zodat je zelf dan bepaald wat je kan doen en ook het gebed op tijd bidden.

Sommige broeders van mij in mijn omgeving zijn zo ver gaan nadenken dat er veel de paspoorten hebben ingeleverd en nederland hebben verlaten. Ze zeggen ook 'ik verkoop liever miswak in mijn eigen land om mijn gezin te onderhouden dat dat we hier in deze koffar land blijven'. Het is uiteraard maar wat je wil maar het houd me vaak bezig.

Ghair insha allah

19-03-2003, 19:45

moge allah het ook ons vergemaklijken om deze land te verlaten inschallah.

22-03-2003, 11:31
Assalamoe aleikum,

Ik werk al 5 jaar bij dezelfde werkgever. In het begin droeg ik geen hijab. Drie jaar geleden ben ik ermee begonnen. Ze hebben er geen probleem van gemaakt Alhadmullilah. Ik heb er alleen maar meer respect door gekregen. Tuurlijk zijn er bepaalde dingen die ze soms niet begrijpen, zoals dat je niet met ze gaat uiteten of wat drinken. Maar ja dan leg ik het gewoon uit en als ze het niet willen begrijpen, pech dan. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik kan met iedereen goed opschieten, kafier of moslim. heb met niemand problemen.
a
Ik ben blij dat er ook een andere moslima bij mij werkt. Meestal zitten we bij elkaar in de pauze.

Je moet gewoon het geluk hebben dat je net bij een goede werkgever zit. Tuurlijk zijn er altijd bekrompen mensen bij. Maar daar trek ik me niks van aan. Ik vertrouw op Allah swt en alleen voor hem ben ik bang en niet voor de koefaar. En wie je kan je beter beschermen dan Allah swt.

Wa aleikum salaam,

22-03-2003, 19:36
Salamoe aleikoem,

Ben net 3 weekjes een nieuwe baan begonnen, en heb op een gegeven moment gewoon gevraagd of ze er bezwaar tegen zouden hebben als ik mijn gebeden op tijd zou verrichten. Al7amdullilah hadden ze geen bezwaar, ze vonden het zelfs belachelijk als er wel bezwaar tegen zou zijn.

Als ze zouden weigeren zou ik ze voorstellen om eerder te beginnen, en me gebeden in een moskee in de buurt te verrichten of zo. Veel mensen durven het niet te vragen aan hun werkgever, maar ik zie het zo: nee heb je en ja kun je krijgen. En misschien kun je als ze ertegen zijn, een compromis sluiten, door eerder en/of later te werken en zo toch je gebeden verrichten.

wa aleikoem salaam.

23-03-2003, 21:42
Salamu alaikum,

Het is denk ik niet zo moeilijk om toestemming te krijgen op je werk...Maar als ik verder denk, dan vraag ik me af, hoe jullie dat doen met Loedoe (reinigen voorgebed). Ik neem aan dat de werkgever niet een hele douche voor jullie gaan ombouwen???

Graag serieus antwoord, ik ben namelijk wel erg benieuwd..

Salamu alaikum.

26-03-2003, 08:53
Assalam ou 3alaykoum,

Ik heb el hamdoulillah ook een plek om op te tijd te kunnen bidden op het werk! Het is meestal meer een kwestie van durven dan van toestemming krijgen. Je baas kan jou immers nooit vertellen wat je in je pauzes mag doen...het is alleen wel fijn als ze het weten en het goedvinden. Scheelt een hoop gekronkel en geregel met tijd enzo.

Dat met el woedoe, dat kun je gewoon op het toilet verrichten. In ieder gebouw zijn toiletten met wasbakken... Bij gebrek aan beter (dus een mooi ingerichte doucheruimte ) zul je een stapje terug moeten doen (de toiletruimtes). Als je nog vragen hebt SALAAMA dan hoor ik het wel. Moge Allah onze gebeden in de huidige hoedanigheid accepteren incha´Allah...

26-03-2003, 17:28
As Salaam Aleikoem

Ik heb ook geen problemen met bidden op mijn werk AL HAMDOELILLAH

Ook woedoe doen is geen probleem zolang er schone handoeken zijn en anders haal ik het thuis in waar ik me wel goed kan reinigen.

Als collega's praten over slechte dingen zal ik proberen ze op andere gedachtes te brengen, maar ik loop er juist niet voor weg, ik confronteer ze er juist mee

Wa Aleikoem as Salaam

28-03-2003, 18:14

Citaat:
Origineel gepost door Ouafa_O
Assalam ou 3alaykoum,

Dat met el woedoe, dat kun je gewoon op het toilet verrichten. In ieder gebouw zijn toiletten met wasbakken... Bij gebrek aan beter (dus een mooi ingerichte doucheruimte ) zul je een stapje terug moeten doen (de toiletruimtes). Als je nog vragen hebt SALAAMA dan hoor ik het wel. Moge Allah onze gebeden in de huidige hoedanigheid accepteren incha´Allah...
Assalam ou 3alaykoum

'Toilet' Lieve schat, dat mag toch niet!!!!..Het moet toch een schone ruimte zijn, Jan en alleman gaan de toilet in, dat lijkt me niet hygienische..Misschien een rare vraag, maar hoe ga je je van onder wassen?. Ik zelf woon in Nederland, en we hebben hier niet van die Marokkaanse w.c. Het gaat echt moeilijk op een Nerlandse w.c Loedoe doen..

Ik weet niet of hier een oplossing voor is?????

Sorry dat ik het zeg, maar Islam kent geen schaamte om dit soort onderwerpen.

Ik hoop dat iemand hiet antwoord op heeft...

Alvast Bedankt,

Salaama

26-06-2014, 10:41
Verlaat Nederland.