Bekijk volle/desktop versie : roken haram/makrouh

Pagina's : [1] 2

19-03-2003, 09:15

Citaat door elhmaidi:
salaam oe ailikoum,

ik heb even een vraagje aan de serieuse mensen en aan de mensen die meer weten over de shahira.

mijn vriendin die bidt alhamdoeliah en is ook gewoon gelovig maar ze rookt wel kijk voordat jullie haar gaan oordelen ze is geen slecht mens omdat ze rookt en niemand ziet haar ook als ze rookt ik heb gehoord dat het makrouh is en niet haram want als het haram zou zijn waarom roken de turkse, egyptische etc vrouwen dan onze ouders halen cultuur met geloof door elkaar ze zeggen allemaal wel roken bla bla haram maar ik dat is gewoon cultuur die ze door de war halen.

want bij ons vroeger in arokko waren alleen de hoeren die rookten en zo hebben onze ouders dat mee gekregen dat alleen hoeren roken

aub iemand die hier meer over weet geef je reactie

salaam oe ailikoum wr wb
.

19-03-2003, 12:41

jeetje wat goed van je dat je dit weet!!!!!!

20-03-2003, 11:06

Citaat:
Origineel gepost door Qadra
Vraag: Ik heb verschillende mensen horen zeggen dat Roken niet haram is, wat is de islamitische oordeel over deze gewoonte.

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de meest Barmhartige

Alle lof zij Allah en vrede zij met Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem).

Roken is een van de dingen die veel problemen en schade veroorzaken tegenwoordig, en het verspreid zich als wild vuur. Voordat we dit onderwerp in detail zullen bespreken, moeten we weten dat Allah SWT de dingen in twee categorieën heeft verdeeld; het goede en het toegestane (al-tayyibaat, al-halaal) en de kwade en verboden dingen (al-khabaa'ith, al-haraam), er is geen derde categorie. Allah SWT zegt (vertaling naar het nederlands) in Soerat-al-A'raaf (7:157):

"En Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toen en Hij verbiedt hun de slechte dingen"

Als we dit analyseren, dan komen we tot het besluit dat het of toegestaan en goed kan zijn of verboden en slecht. We zullen dus enige kenmerken van het roken bespreken en dan kan de roker zelf beoordelen in welke categorie het roken valt. Er is geen meningverschil onder de medici (en mentaal-gezonde mensen) dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is ook een van de grootste oorzaken van de dood tegenwoordig. Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt;

"En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar&quot

Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) zei ook; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels tot hij ondervraagd is over (...) zijn lichaam en wat hij ermee heeft gedaan" Roken gaat ook in tegen de hadith van de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Je lichaam heeft een recht op jou."

Er is geen meningsverschil tussen de wetenschappers dat roken schadelijk is voor je eigen gezondheid, en ook voor de gezondheid van degenen die "meeroken". Medisch onderzoek heeft de schadelijke gevolgen aangetoond die rokende moeders kunnen veroorzaken bij hun kinderen tijdens de zwangerschap. Ook is de nare geur van het roken een bron van last voor de aanbidders van Allah, zowel de mensheid als de Engelen. De Engelen voelen zich beledigd door dezelfde dingen waardoor mensen zich beledigd voelen en waarvan ze last hebben. Allah zegt;

"En degenen due de gelovige mannen en de gelovige vrouwen kwetsen, zonder dat zij iets (slechts) hebben verricht; voorzeker, zij hebben laster en een duidelijk zonde op zich geladen" (Surat al-Ahzaab, 33:58)

Het geld wat men besteed aan sigaretten wordt besteed aan een schadelijk produkt en daarom is dit een verkwisting. Allah zegt; "... En wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Satan en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer." (Surat al-Israa' 17:26-27)

Verkwisting, Islamitisch gesproken, is haraam. Het besteden van geld aan sigaretten is ook nog eens een verspilling van grondstoffen en bronnen (zoals het geld etc, mijn woorden). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels totdat hij gevraagd is over (...) wat hij bezat en hoe hij dat besteed heeft"

Als we alles wat we hierover gezegd hebben in acht nemen, dan kunnen we duidelijk zien dat roken een kwaad is dat vele gezichten heeft. Het is niet toegestaan om je ermee bezig te houden, om het te kopen of verkopen, of om het ook maar aan te bieden aan anderen. Het is noodzakelijk dat de persoon die er verslaafd aan is alle moeite moet doen om de hulp te krijgen die hij nodig heeft om er vanaf te komen. Als zelfs de ongelovigen het kwaad zien in roken en er wetten voor hebben gemaakt, dan zouden de Moslims nog veel ijveriger moeten zijn om ermee te stoppen en degene die er verslaafd aan zijn te behandelen.

En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste.

Cyber-Imam, Het team van al-Islaam.com
hier is de antwoord.....hoop dat je er goed oevr nadenkt...

20-03-2003, 12:44
Daarnaast is het onbelangrijk of iemand haar wel of niet ziet. Het belangrijkste is dat Allah het weet en ziet... toch???

20-03-2003, 14:46

salaamoalaikom wa 5rahmatouallah:

hier zijn de bewijzen dat roken haraam is.
de profeet vrede met hem zegt :je moet je zelf geen pijn doen en de ander ook niet .
2:en allah swt zegt jullie moeten jezelf niet te gronde maken)en dat is wetenschappelijk bewezen dat rokende mensen eerder dood gaan.
3:en het is geld verspilling en geld verbranding en dat is haraam in de islaam.
4:en allah swt zegt in de koran:en allah heeft jullie de reinheid toegestaan en de onrein verboden )en roken is onrein vies dus is het automatisch haraaam met de bewijs van deze ayaa .en allh weet het best.

wa salaamoalaikom wa rahmatou allahi wa barakatouh.

29-03-2003, 21:38
salaam aulaikom,

ik wou er even bij toevoegen dat ik in een boekje (over de islam) heb gelezen dat roken wel haram is en de reden hiervan is is omdat het schadelijk voor je gezondheid is en alles wat schadelijk voor je gezondheid is is haram!!

29-03-2003, 21:47
NOU, VOOR ZOVER IK WEET: GOD HEEFT HET NIET HARAAM GEMAAKT HET IS MAKROEH OMDAT HET SCHADELIJK IS VOOR DE GEZONDHEID. MAAR JE MOET ER WEL VOOR BOETEN LATER OMDAT JE WEET DAT HET MAKROEH IS EN TOCH DOET.

IK HOOP DAT JE ER WAT AAN HEBT

:blauwkus: SABRIA

29-03-2003, 23:07

Citaat:
Origineel gepost door sabria2000
NOU, VOOR ZOVER IK WEET: GOD HEEFT HET NIET HARAAM GEMAAKT HET IS MAKROEH OMDAT HET SCHADELIJK IS VOOR DE GEZONDHEID. MAAR JE MOET ER WEL VOOR BOETEN LATER OMDAT JE WEET DAT HET MAKROEH IS EN TOCH DOET.

IK HOOP DAT JE ER WAT AAN HEBT

:blauwkus: SABRIA
salaam aleikom,

als je ergens voor moet boeten (straf voor je daden) dan is het toch haraam je kan toch niet gestraft worden voor iets dat niet haraam is????????

29-03-2003, 23:13

Citaat:
Origineel gepost door Missy_Hanaa
jeetje wat goed van je dat je dit weet!!!!!!
kopieren van een site kent me zusje van 4 ook

30-03-2003, 17:07

Citaat:
Origineel gepost door Meditel22
kopieren van een site kent me zusje van 4 ook
Cyber-Imam, Het team van al-Islaam.com

staat er onder toch

Roken: je krijgt er longemfyzeem van, kans op longkanker, adervernauwing etc.

Ik snap die benadering niet. Kwestie van logsch denken..het is beter niet te roken dan wel. Zowel voor jezelf als voor je omgeving

30-03-2003, 20:58

Citaat:
Origineel gepost door naisha
salaam aleikom,

als je ergens voor moet boeten (straf voor je daden) dan is het toch haraam je kan toch niet gestraft worden voor iets dat niet haraam is????????
JA MAAR JE DOET HET TOCH TERWIJL JE WEET DAT HET MAKROEH IS SNAPIE OF NIET???????

01-04-2003, 00:16
Roken is haram als meisje...

Ksnap ni welk woord ze uit die zin ni snappen....

01-04-2003, 00:40

toch niet alleen als meisje? Of heb ik het verkeerd begrepen?

01-04-2003, 16:20
Hebben we hier te maken met achterlijken ofzo? DENK EN GIJ ZULT WETEN>........................................

02-04-2003, 22:56
KORT en Krachtig:

Alles wat schadelijk voor je lichaam is, is Haram ..Kan je nagaan dat Allah het beste heeft, met ons gezondheid..Maschallah.

Kom niet met smoesjes dat het niet schadelijk is, Ik zou zeggen lees het sigarete pakje, wat daar staat.

Dit geld voor mannen en vrouwen.

Oké bij vrouwen staat het ordinair, maar ja, dit is een ander verhaal, gemaakt door de mensen zelf en niet het geloof,,als je dit realistisch gezien bekijkt.

Pagina's : [1] 2