Bekijk volle/desktop versie : "Ik heb een proper hart. Waarom zou Allah mij straffen?"



28-06-2005, 20:42
"Ik heb een proper hart. Waarom zou Allah mij straffen?"

Allah kijkt naar de hart van een mens. In vers 89 van Soera Sjoaraa staat dat degenen die het Paradijs zullen betreden alleen naar Allah zullen komen met een "selim" (proper) hart.

Maar slechts hij, die met een toegewijd hart tot Allah komt, (zal baat vinden)." (Soera Sjoaraa, 89)

Echter, een proper hart, beschreven in de Kur'aan-i Kerîm, mag niet vergeleken worden met het alledaagse begrip "onschuldigheid" of "zuiverheid".

"Ik help af en toe wel eens arme mensen, ik doe mensen niets verkeerd, dat betekent dat ik een houding bezit waarvan Allah tevreden is," is jezelf iets wijs maken.

De Heilige Kur'aan beschrijft een proper hart, als een hart dat Allah aanbidt. Het kan zijn dat sommige mensen die af en toe povere mensen helpen, dieren voederen en glimlachen naar hun buren, worden erkend als een "goed mens". Maar de enige weg die je kan verlossen van het Hellevuur, is niet de Barmhartigheid en Genade in te winnen van Allah door jezelf bij de mensen bekend te maken als "een goed mens".

Het is nodig een houding te bezitten , zoals uitgelegd in de Heilige Kur'aan . Misschien is het zo, dat je daden, voor je de islamitsche houding had en dieje volgens je eigen mening als goed bestempelde, niet aanvaard kunnen worden door Allah Subhane we Te'ala.De enige manier opdat iets als "juist" kan geaccepteerd worden, is dat het moet beantwoorden aan de regels die in de Heilige Kur'aan staan.

Acht gij het geven van dranken aan de bedevaartgangers en het bezoeken van de heilige Moskee gelijk aan de werken van hem die in Allah en de laatste Dag gelooft en voor de zaak van Allah strijdt? Zij zijn in de ogen van Allah niet gelijk. En Allah leidt het onrechtvaardige volk niet. (Soera Taubah, 19)

Het is geen deugd, dat gij uw gezicht naar het Oosten of naar het Westen wendt, maar waarlijke deugd is in hem, die in Allah, de Laatste Dag, de engelen, het Boek en de profeten gelooft en die van zijn vermogen geeft uit liefde voor Hem aan de verwanten, de wezen, de armen, de reiziger, de bedelaars en voor het vrijkopen van slaven en die het gebed onderhoudt en de Zakaat betaalt; verder in degenen, die hun belofte nakomen, wanneer zij een belofte doen en de geduldigen in armoede, in kwellingen en in oorlogstijd; dezen zijn het, die bewezen hebben, waarachtig te zijn en dezen zijn vromen. (Soera Bakarah, 177)

De mens die zich houdt aan deze regels van Allah en gelooft in Allah, is hij die zich volledig heeft overgegeven aan Allah.Volgens de Islâm, is er geen andere verklaring mogelijk voor "proper hart". In de Heilige Kur'aan wordt "een zuiver hart" gedetailleerd uitgelegd. Iemand die in het bezit is van een zuiver hart, denkt steeds aan Allahu te'ala en heeft voldoening in het gedenken van Allah.

Degenen die geloven, en wier hart rust vindt in de gedachtenis aan Allah. Ziet toe! in het gedenken van Allah kunnen de harten rust vinden.
(Soera ArRaad, 28)
Wier harten vervuld zijn van vrees wanneer Allah's naam wordt genoemd, en die geduldig dragen al hetgeen hun overkomt, die het gebed onderhouden, en geven van hetgeen Wij hun hebben toebedeeld. (Soera Hadj, 35)

Is voor de gelovigen de tijd nog niet aangebroken dat hun hart nederig worde om Allah gedachtig te zijn en de Waarheid (op te nemen), die nedergedaald is? En laten zij niet worden zoals zij die het Boek vóórdien ontvingen - voor dezen was de termijn (te) lang geworden waardoor hun hart werd verhard en velen van hen ongehoorzaam werden. (Soera Hadied, 16)

De reden waarom de mens plezier heeft bij het vertonen van een islamitische houding en het aanbidden van Allah - wat hem juist moslim maakt-, is deze hevige liefde voor het geloof van het hart.

Allah heeft de beste verkondiging geopenbaard, een Boek (de Koran), overeenkomstig met zichzelf, vaak herhalend (vermaningen) waarbij de huid van hen die hun Heer vrezen ineenkrimpt, daarna ontspant zich hun huid en hun hart wordt zacht bij de gedachte aan Allah. Dit is de leiding van Allah, Hij leidt daarmee wie Hij wil. En wie Allah laat dwalen, zal geen leider hebben. (Soera Az-zomar, 23)

Bijgevolg kunnen we " een zuiver hart" gelijkstellen aan een hart dat vrij is van zaken die de moslim ver houdt van het geloof en van het gedenken van Allah. Zulke personen denken niet aan angst, onbetrouwbaarheid, wereldse verlangen en egoïsme. Ze zullen op niets anders vertrouwen dan op Allah, zo zijn ze ook vrij van verlangens van andere zaken.

Kortom, we kunnen niet praten over "een goed iemand met een zuiver hart" als deze niet gelooft in Allah en de regels van Allah niet gelooft.

Personen die zeggen " Mijn hart is zuiver, het is ook wel goed als ik de Islâm niet volg", denken dat ze Allah en de mu'minuun misschien iets wijs maken ,maar ze beseffen niet dat ze eigenlijk zichzelf iets wijs maken...

Deze soorten begrippen worden vaak gehanteerd door mensen die de aanbidding van Allah willen ontkennen en de Islâm als een verkeerde weg interpreteren en zo willen laten zien. Echter, noch Allah noch de moslims kunnen zulk onbetrouwbaar gedrag aanvaarden.

28-06-2005, 21:45


Prachtig echt mooi

29-06-2005, 11:04
Assalaam Alaykoem,

ne' em broeder barak Allahoe fiek

De daden van een persoon worden door Allah subhanahoe geacepteerd als men aan twee voorwaarden voldoet:

1: Oprecht (Ichlaas) en alleen voor Allah subhanahoe.
2: Moet in overeenstemming zijn met de soenna van de profeet Mohammed salla Allahoe 'allayhie wa salaam

Omar radia Allahoe 'anhoe zag een persoon die hij kon maar geen moslim was. Hij was goed voor iedereen en erg behulpzaam zowel voor mensen als dieren etc. Omar begon daarna te huilen en ze vroegen waarom huilt u. Hij zei:'en dit allemaal zal hem niet baten op de dag der afrekening.