Bekijk volle/desktop versie : Hulp Economie



25-06-2005, 18:55
kan iemand me antwoorden geven op deze vragen

Wat is de WAO?
Voor wie is de WAO?
Welke problemen spelen er rondom de WAO?
Is de WAO onmisbaar?

25-06-2005, 19:04


ja dat wil ik ook weten hea JEBIr..

Niet slim spelen :P

25-06-2005, 19:08

Citaat door o0faat0o:
ja dat wil ik ook weten hea JEBIr..

Niet slim spelen :P
ahahahhaha zeke rook in 4H

25-06-2005, 19:11
1.
wet arbeidsongeschiktheid
2.
Deze wet is bedoel voor arbeidsongeschikten.
3.
Mensen maken misbuik van de WAO
4.
Nee.

25-06-2005, 19:16



Citaat door Femme~du~Maroc:
1.
wet arbeidsongeschiktheid
2.
Deze wet is bedoel voor arbeidsongeschikten.
3.
Mensen maken misbuik van de WAO
4.
Nee.
dat bedioelde ik niet
ik wilde een hele uitelg

25-06-2005, 19:25
Wat bedoel je met een hele uitleg?
dat zijn vragen die je metr 1 zin kan beantwoorden anders moet je op het intern. effe checken.

25-06-2005, 19:26
Wat is WAO? / Voor wie is de WAO?
De AOW (Algemene Ouderdomswet) is een basispensioen voor mensen die 65 jaar of ouder zijn. Daarnaast kent de AOW een toeslag voor partners jonger dan 65 jaar, die lage eigen inkomsten of helemaal geen inkomsten hebben.

Het inkomen van 65-plussers bestaat voornamelijk uit AOW en een aanvullend pensioen uit een vroegere baan of banen. Het recht op AOW is geregeld in de Algemene Ouderdomswet. Deze wet heeft tot doel om de hele bevolking van Nederland te verzekeren voor de oude dag. In principe is iedere burger tussen de leeftijd van 15 en 65 jaar verzekerd voor de AOW. Er bestaat geen onderscheid tussen mannen en vrouwen of werkenden en niet-werkenden. AOW gaat in op de eerste dag van de maand waarin iemand 65 jaar wordt. Het recht op pensioen eindigt op de dag volgend op de dag van overlijden.

Welke problemen spelen er rondom de WAO?
Bij de invoering van de AOW in 1957 is ervoor gekozen om de AOW te financieren via het zogenaamde omslagstelsel. Dat houdt in dat de AOW wordt betaald uit de AOW-premies die iedereen die een inkomen heeft, moet betalen. Met andere woorden: wie nu werkt, betaalt de AOW van zijn opa, oma, vader en moeder.

Jarenlang is deze manier van financieren zonder problemen verlopen. De beroepsbevolking was namelijk altijd veel groter dan het aantal mensen dat recht had op AOW. Aan die situatie komt langzamerhand een einde, omdat de Nederlandse samenleving snel begint te vergrijzen. In 2030 bereikt die vergrijzing zijn hoogtepunt.

Om ervoor te zorgen dat de werkenden van nu straks ook van hun welverdiende oudedag met AOW kunnen genieten, is in 1998 een speciaal AOW-spaarfonds ingesteld. Daarin wordt jaarlijks geld gestort dat afkomstig is uit de belastinginkomsten. De verwachting is dat het spaarfonds in 2020 een bedrag van 135 miljard euro in kas heeft. Dat geld zal worden gebruikt om vanaf dat moment de AOW-uitgaven te helpen financieren.

voor meer informatie moet je op de site http://www.szw.nl of http://www.svb.nl

25-06-2005, 20:30
Heb je er wat aan gehad?