Bekijk volle/desktop versie : tv kijken! Haram of niet??



Pagina's : [1] 2 3

15-03-2003, 19:35
Salaam 3laikoum broeders en zusters:

Ik heb gehoord dat tv kijken haram is. Dit heb ik een aantal jaar geleden gehoord toen ik nog op moskee zat, ik was toen een jaar of 11, mijn leraar had ons uitgelegd dat hij zelf geen tv thuis heeft, maar alleen maar een radio waar hij koran op luistert. Ik was helemaal niet geintereseert in die les (ik was nog 11 en mijn vriendinnen en ik stelden ons voor hoe het zou zijn om zonder tv door het leven te gaan, want stel je eens voor zonder GTST) Ik heb spijt dat ik niet heb geluistert die dag, want ik zit vanaf mijn 11de met de vraag is het nou haram of niet???

Wie zou mij kunnen helpen???

Alvast bedankt!!
Fatiha

15-03-2003, 20:16


Ik denk niet dat dat haram is, alleen mag je niet naar die vieze dingen kijken....

15-03-2003, 20:23
Ik sluit me aan bij nadia

15-03-2003, 20:34
je denkt? wie ben jij om te zeggen dat het niet haram is?
Als je het niet weet zeg je Allah oe Allam of liever als we het niet weten zeggen we gewoon niets want ja als we over het onderwerp geen kennis hebben mogen we eigenlijk niks zeggen als ze vragen of iets wel of niet mag. Vieze dingen is het niet alleen beste zuster islam verbiedt meer dingen om ons heen dan vieze dingen! zoals Aura zien van de vrouw/man,geweld,Tmf.Mtv dit zijn maar een kleine voorbeelden die ik je nu kan geven.
Ik hoop dat je me begrijpt zusje

Salaam oe Alaikoum

15-03-2003, 20:37


Salaam aleikom....

Tv is denk ik net zo iets als internet, je kan het Goed gebruiken, en je kan het misbruiken...

Goed gebruiken, Wanneer je het gebruikt om kennis op te doen, Dingen op te zoeken, Dawa te doen, discussie over je Deen om zo wat van je mede broeder's/zuster's te leren etc.

Misbruiken van internet is wel duidelijk hoe en wat?! Denk ik......

TV kan je naar mijn inzien's wel goed gebruiken, Als je bijv. sateliet hebt Blijf je op de hoogte van lezingen van sjeik's die op zenders als Iqra worden gegeven, Fatwa's van geleerden die je op TV kan zien.... Informatieve zender's, Het nieuws...... Dan ook voor ontspanning op zijn tijd Naar een comedy show kijken (die geen onzedelijkheid bevat) Spel programma's etc. Ik kan ook begrijpen dat broeders/zusters de TV niet in huis willen hebben, Tv Buis kan ook wel bekend staan als ''Iblies''.... Het kan je zo trekken dat als je er eenmaal achter zit, je komt er niet meer vandaan... We vergeten ons gebed op tijd uit te voeren! We zijn aan het zappen en belanden bij een soap, die onze aandacht zo trekt dat voordat je het in de gaten hebt ben je verslaafd.... (Praat uit ervaring, Heb me nu wel kunnen los trekken Van de TV, elhamdoelilah!)

Dit is hoe ik er over denk.... Of het haraam of hallaal is..?! Allah Ou Aliem....

15-03-2003, 20:38
inderdaad Allah oe Allam zuster

15-03-2003, 23:16
Met vorige sprekers eens.

TV, computer enzovoort zijn slechts "werktuigen" waarmee
goede en slechte dingen kunnen worden gedaan.

Groeten van een tv-loze computerbezitter

15-03-2003, 23:39
salamoe alaikom,

ik sluit me aan bij ag Meditel..soebhnallah, we moeten niet praten zonder kennis..

we kunnen het navragen insjallah..

persoonlijk vind ik het tijdverspelling..de sjetaan pakt mijn heel snel en voordat je het weet volg ik dagelijks ASTWT en GTST ik gooi dat ding liever uit het raam....iqra is daar integen goed voor mijn kennis en Arabisch..

oehieboekoem fi lah

wa salamoe laikaom

17-03-2003, 13:12
salam oelaikoem

volgens mij is het niet haram alleen dan voor slechte dingen en je en je gebed mag er niet onder leiden maar ik zal het printen en aan me oom laten lezen misschien dat die het weet

17-03-2003, 13:43
Je moet weten naar waar je kijkt..tv en internet kunnen erg leerzaam zijn. Kijk naar het internet. Hoe makkelijk is het om informatie over te brengen over de Islam naar andere mensen. Of het nou haram is of niet, Allah weet het.

17-03-2003, 13:52
precies!!!!!!!!!

06-01-2004, 18:39
Ligt eraan wat je kijkt! Als je een programma kijkt die heel goed voor je is en waar je wat van opsteekt dan is het zeker niet haram! Het kan nooit haram als het iets is waarmee je slimmer wordt en meer kennis krijgt! Maar als je naar onzinnige dingen gaat kijken netzoals GTST dan is dat zonde van je tijd!

06-01-2004, 19:11


Sommige mensen vinden dat het haram is, aangezien het afbeeldingen zijn van mensen en dieren..

En zoals jullie allemaal wel weten zijn afbeeldingen van dingen met een ziel haram..dus..but Allah oe3lam..moet t eens navragen..

06-01-2004, 19:13

Citaat:
Origineel gepost door karima001
Sommige mensen vinden dat het haram is, aangezien het afbeeldingen zijn van mensen en dieren..

En zoals jullie allemaal wel weten zijn afbeeldingen van dingen met een ziel haram..dus..but Allah oe3lam..moet t eens navragen..
Hahahah dus die mensen die we zien die vertellen over de islam zijn niet goed bezig? Of een lezing op tv? Mogen wij die ook niet zien?

06-01-2004, 19:25

Citaat:
Origineel gepost door Boug84
Hahahah dus die mensen die we zien die vertellen over de islam zijn niet goed bezig? Of een lezing op tv? Mogen wij die ook niet zien?


Ik zeg toch niet dat het echt zo is...ik zeg dat sommige mensen dat vinden....

LEZEN BOUG

Pagina's : [1] 2 3