Bekijk volle/desktop versie : Foto's

Pagina's : [1] 2

15-03-2003, 17:34
a salamoe alaikom agawati fi dien,

Hierbij vraag ik jullie hulp...ik zou graag willen weten waarom het haram is om foto's te maken en of het uberhaupt verboden is...

wa slamoe alaikom

15-03-2003, 17:36

Allah oe Allem, maar ik heb gehoord dat het niet goed is om het op te hangen vooral als je op die plaats de Salaat vericht. want er zit namelijk geen leven in net zoals met schilderijen Allah swt zou vragen aan de schilder waar is het leven? maar van foto's is het ook zoiets maar ik weet niet persee wat ik heb ze maar weg gehaald omdat ik op mijn kamer bid en weet dat het beter is dat ze er dan niet meer hangen.

walikom salaam wr wb
shafia

15-03-2003, 17:39
In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

15-03-2003, 17:39
Salaam alaikoem wr wb wm,
het hangen van foto's van mensen wordt gelijkgesteld aan het aanbidden van die bepaalde persoon. Ook komen er geen Engelen in een kamer waarin zich foto's of afbeeldingen of beelden of dergelijke zich bevinden. wa Allahoe ahlem.

15-03-2003, 17:40

macha Allah broeder bedankt voor de uitleg!!

15-03-2003, 17:41
zie ook het topic van bilal18, daar staan de vette bewijzen over dat afbeeldingen haraam zijn..

Het topic heet afbeeldingen zijn verboden volgens mij
Allahoe helim..

Ghair inshallah
Salaam aliekoem
hind

15-03-2003, 18:16
salamoe laiakom,

maschallah.....

15-03-2003, 23:21

Citaat:
Origineel gepost door Hidajatoeallah
a salamoe alaikom agawati fi dien,

Hierbij vraag ik jullie hulp...ik zou graag willen weten waarom het haram is om foto's te maken en of het uberhaupt verboden is...

wa slamoe alaikom
foto s zijn hallal je mag foto s in huis hebben ook mag je ze op hangen.

15-03-2003, 23:46
salamoe alaikom oegtie....

kaifa haloeki?

ik zou we graag je daliel willen weten..foto's zijn halal en je mag ze ook ophangen??gair insjallah....waar heb je dat vandaan oegtie??wallahi ik ben hellemaal in de war...door mensen die dingen zeggen zonder bewijs....nader uitleg lieve zuster....

en geldt dat ook voor videocamera?

weet je..is het niet zo dat bij alles wat je doet je Allah in je achterhoofd moet houden...met welke intentie maak je dan foto's eiegenlijk? is het 3ibada? kunnen ze je de Dejnna in helpen??

wa salamoe aliakom

15-03-2003, 23:51
Salaam alaikoem,

Het is niet goed voor een moslim om BEELDEN van levende wezens in zijn huis te hebben. De definitie van een beeld is alles wat schaduw werpt. Een foto werpt geen schaduw en is dus geen beeld.

Een van de redenen voor het verbod op beelden is dat men niet in de verleiding zou kunnen komen om uiteindelijk een afbeelding te maken van God of zijn Boodschapper. Als je Allah en zijn Boodschapper tot een beeld of symbool zou terugbrengen, dan minimaliseer je Allah wiens Grootheid en Licht ons te boven gaat tot een stoffelijk voorwerp.

De profeet heeft inderdaad ook gezegd dat een huis waar afbeeldingen engelen niet naar binnen gaan. (Basr ibn Saiid: Muslim)

Foto's zijn een totaal andere categorie. Alle mensen die tegen foto's zijn zouden als ze consequent zijn ook de TV of de PC moeten verbieden.

Wat betreft het hangen van foto's aan de muur. Als het gaat om tirannen of mensen die tegen de Islam zijn is dit niet toegestaan.

Ook als het foto's zijn van mensen of zaken die zouden kunnen leiden tot immoreel gedrag is dit zeker ook niet toegestaan.

Wat betreft het bidden richting afbeeldingen op een doek of op een stuk stof (of op een foto) zei de profeet vzmh tegen Aisha r.a. :" Haal het uit mijn gezichtsveld want de afbeeldingen leiden mijn aandacht af" ( Anas: Buchari)

Wa alaikoem salaam,

Abdullah Haselhoef

17-03-2003, 12:19
is gewoon haram safia heeft gelijk zo als de meeste van jullie

17-03-2003, 13:38
Haram zijn dingen als stelen,moorden,en overspel..de rest kun je beter vermijden want dat leid weer tot slechtere dingen. Men moet niet snel roepen dat iets haram is... Naar mijn weten spreekt de profeet (vzmh) met de termen als beter niet doen, want dan kan er sus of sus ontstaan. Hij zegt niet dat is haram en doe het dus niet. Hij geeft de mens een keuze. en zo ook bij foto's. Naar mijn mening is het niet erg om foto's te hebben van je naaste familie/vrienden. Het gaat erom wat je met die foto's doet. Als je ze vergroot en dan aan de muur hangt dan is het niet goed. Maar wanneer je de foto's als een herinnering bewaard in een doos om er later naar terug te kijken en aan je kinderen te laten zien zie ik daar geen kwaad in.

Allah weet het beste....

17-03-2003, 13:41

dat is zo!!!!!!!!!

17-03-2003, 13:46

Citaat:
Origineel gepost door lala_amira2
Salaam alaikoem,

Het is niet goed voor een moslim om BEELDEN van levende wezens in zijn huis te hebben. De definitie van een beeld is alles wat schaduw werpt. Een foto werpt geen schaduw en is dus geen beeld.

Een van de redenen voor het verbod op beelden is dat men niet in de verleiding zou kunnen komen om uiteindelijk een afbeelding te maken van God of zijn Boodschapper. Als je Allah en zijn Boodschapper tot een beeld of symbool zou terugbrengen, dan minimaliseer je Allah wiens Grootheid en Licht ons te boven gaat tot een stoffelijk voorwerp.

De profeet heeft inderdaad ook gezegd dat een huis waar afbeeldingen engelen niet naar binnen gaan. (Basr ibn Saiid: Muslim)

Foto's zijn een totaal andere categorie. Alle mensen die tegen foto's zijn zouden als ze consequent zijn ook de TV of de PC moeten verbieden.

Wat betreft het hangen van foto's aan de muur. Als het gaat om tirannen of mensen die tegen de Islam zijn is dit niet toegestaan.

Ook als het foto's zijn van mensen of zaken die zouden kunnen leiden tot immoreel gedrag is dit zeker ook niet toegestaan.

Wat betreft het bidden richting afbeeldingen op een doek of op een stuk stof (of op een foto) zei de profeet vzmh tegen Aisha r.a. :" Haal het uit mijn gezichtsveld want de afbeeldingen leiden mijn aandacht af" ( Anas: Buchari)

Wa alaikoem salaam,

Abdullah Haselhoef
sluit me trouwens ook bij jou aan.

22-02-2006, 14:45

Citaat door lala_amira:
foto s zijn hallal je mag foto s in huis hebben ook mag je ze op hangen.

Daliel in sha Allah niet zomaar praten

Pagina's : [1] 2