Bekijk volle/desktop versie : een kort verhaal met een diepe moraal



17-06-2005, 22:58
Een van de grootste geleerden van de Islam die vlak na de tijd van de metgezellen leefde was Sheikh en Imaam Ibrahim Adham. Die man had zoveel kennis dat zelfs geleerden uit de hele Islamitische wereld naar hem reisden om zijn lezingen bij te wonen; Het was een man met kennis en wijsheid (Hikmah).

Op een dag besloot hij de moskee van de profeet (vzmh) in Medina te bezoeken en hij woonde zelf in Irak en omstreken; een zeer lange reis voor die tijd.

Een maal daar aangekomen ging hij de moskee binnen en het was vlak na het isha-gebed. Hij besloot om daar te slapen en de volgende ochtend de mensen les te geven.

De schoonmakers van de moskee waren net van plan om de moskee een grote schoonmaakbeurt te geven en wilden iedereen eruit hebben en dus ook Sheikh Ibrahim Adham. Ze wisten immers niet wie hij was en noch wilde hij bekend maken wie hij was, daar was hij te bescheiden voor.

Hij smeekte ze om ergens in een hoek te mogen blijven omdat hij nergens heen kon, maar ze waren vastberaden en hij moest gaan.

Tegenover de moskee was een bakkerij en de bakker die daar werkte zag de sheikh buiten de moskee zitten dus besloot hij hem binnen te halen zodat hij hem gezelschap kon houden tot het Fadjr-gebed.

Een maal binnen het bakkerij merkte sheikh Ibrahim dat de bakker met een bepaalde handeling bezig was. Namelijk iedere keer wanneer hij het brood binnen de oven deed zei hij: "Bismillah" en wanneer hij het weer eruit haalde zei hij: "Alhamdulillah". En zo ging het een tijdje door.

Sheikh Ibrahim dacht bij zichzelf: "Zal ik deze man eens wat bijleren tot het fadjr-gebed om de tijd nuttig te besteden" Hij vroeg de man: "Jouw constante handeling die je verricht (bismillah, alhamdulillah) wat voor positieve invloed heeft dat in jouw leven?"

De man antwoordde: "Het positieve eraan is dat elke keer wanneer ik een smeekgebed (Dou3a) verricht dat het meteen door Allah in vervulling wordt gebracht zodra ik klaar ben met het smeek-gebed."

Sheikh Ibrahim riep meteen: " Masha Allah"
De man vervolgde: "Behalve één smeek-gebed "
Sheikh Ibrahim vroeg: "Welke?"
De man zei: "Ik heb gehoord dat er een groot geleerde in de beurt van (Al-shaam= Irak) woonde zijn naam is Ibrahim Adham en mijn smeek-gebed was of ik ooit les van hem zou kunnen krijgen. en dat smeek-gebed heb ik al een tijd geleden gedaan en is nog steeds niet vervuld"

Sheikh Ibrahim zei toen: "Wallahi jij bent bij Allah beter dan Ibrahim Adham..........Het is jouw smeek-gebed geweest die mij sleurend naar jou toe bracht"

17-06-2005, 23:14


waaaaaaaaaaaauuuuw echt een mooi verhal macha allah