Bekijk volle/desktop versie : vraag over het inhalen van Salaat

14-03-2003, 23:26
salaam wa alaikoum
ik heb een vraag aan jullie, ik heb gelezen en gehoord dat wanneer je bijvoorbeeld op latere leeftijd bent begonnen met bidden je dat jaar of misschien wel jaren moet in halen... stel je moest beginnen op 13 jarige leeftijd maar bent pas begonnen op 17 jarige leeftijd moet je die 4 jaar dan inhalen.... en moet je dit dan van achter naar voor terugbidden

inscha allah kunnen jullie mij dalil leveren!!!!!!!!!
ghair inscha allah

14-03-2003, 23:37

goede vraag, dit zou ik ook graag willen weten. Moet zelf ook enkele jaartjes inhalen. Dus als iemand het antwoord weet.
please tell it!!

groetjes..

14-03-2003, 23:43
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Het achterwege laten van het gebed is een grote zonde, Allah zegt:"Maar na hen volgden andere generaties, die de salat achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies tegemoet zien Behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden." (Soerat Maryam aya 59,60).

Allah zegt over de zondaren: "...behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede dagen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al Foerqaan aya 70).

Er is geen enkel overlevering die aanduid dat degene die het gebed achterwege laat het gebed moet inhalen. Desbetreffende persoon moet berouw tonen en een belofte doen met zichzelf om niet terug te keren in deze zonde. Inhalen van het gebed is verplicht voor degene die niet met omzet verslaapt tijdens het gebed, zoals de boodschapper van Allah heeft gezegd in een hadith die overgeleverd is door Ibn Mas'ood (moge Allah's tevredenheid hem zijn):"Degene die zich verslaapt en een gebed niet verricht, of door vergeetachtigheid een gebed nalaat, dient het te verrichten als hij het herinnert..."(Moesliem, tiermidie en anderen).

05-09-2003, 20:29
"Degene die zich verslaapt en een gebed niet verricht, of door vergeetachtigheid een gebed nalaat, dient het te verrichten als hij het herinnert..."(Moesliem, tiermidie en anderen)."

dank hiervoor ik verslapa me vaak en dan bid ik maar niet omdat ik dacht 'het is toch te laat ervoor.'

06-09-2003, 00:46

het antwoord is dus : Nee, maar wel berouw tonen.

06-09-2003, 01:01
Ik ga je vraag even een andere wending geven als je het niet erg vind?

Stel je hebt jaren niet gebeden, omwat voor reden dan ook. Als je zoveel van Allah houdt is het toch geen moeite om elke keer als je bidt ook 1 keer in te halen? Dus 2 gebeden achter elkaar. Je hebt toch alles maar dan ook alles over om Zijn tevredenheid te krijgen en het is maar o zo`n kleine moeite.

06-09-2003, 10:11
of je zegt de hele dag door Allahu Akbar en Soebhana allahi wa bi h'amdieh of andere welgemeende lofprijzingen. het werkt dat kan ik je verzekeren

06-09-2003, 10:48
Dag des Oordeels inshaAllah wordt eerst gekeken naar je verplichte gebeden toch, als dat niet volledig is wordt er gekeken naar je vrijwillige gebeden. Maar als dat fard niet volledig maakt, was het dan niet zo dat je het moest inhalen (tenzij je berouw hebt getoond en ALlah swt je hebt vergeven)

06-09-2003, 21:46
(0406) Moet je de salaah van jaren terug inhalen?

Vraag: Ik ben 17 en ben pas begonnen met het 5 daagse verplichte gebed. Ik weet dat ik al veel eerder had moeten beginnen. Wat moet ik nu doen, moet ik die gebeden inhalen?

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste broeder

Allah zij dank dat Hij jou heeft geleid tot het rechte Pad en moge Allah jou standvastigheid geven.

De poort van ‘tawba’ (berouw) staat altijd open voor iedereen behalve in twee gevallen:

Wanneer het doodesgerochel begint (sakaraat almawt).

Wanneer de zon opkomt uit het westen.

In jouw geval is tawba voldoende en je hoeft de gebeden die je hebt gelaten niet meer in te halen, een uitspraak van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) hierover is: “.... en wanneer een dienaar zijn zonde bekend bij Allah (Glorieus en Verheven is Hij) en vervolgens berouw toont, Allah zal zijn berouw aanvaaarden.”(Boekhaarie en Moeslim)

En Allah weet het beste

Cyberimam@al-islaam.com

06-09-2003, 22:08

Citaat:
Origineel gepost door oemlaila
Ik ga je vraag even een andere wending geven als je het niet erg vind?

Stel je hebt jaren niet gebeden, omwat voor reden dan ook. Als je zoveel van Allah houdt is het toch geen moeite om elke keer als je bidt ook 1 keer in te halen? Dus 2 gebeden achter elkaar. Je hebt toch alles maar dan ook alles over om Zijn tevredenheid te krijgen en het is maar o zo`n kleine moeite.
iets doen wat Allah niet bevolen heeft en zijn profeet niet gedaan heeft, is GEEN teken van liefde. Je kan in plaats daarvan gewoon extra bidden (soenna of nafila = vrijwillig), maar niet EXTRA bidden met de intentie dat je een VERPLICHT gebed aan het inhalen bent.

Ken je de 7adith van de 3 mannen: 1 wou elke dag vasten, de ander wou niet meer trouwen en de andere ben ik vergeten
dat deden ze allemaal uit liefde voor Allah. DACHTEN ze ! want de profeet heeft het ze verboden !

09-09-2006, 19:51
en hoe zit het met de qazaa gebed?