Bekijk volle/desktop versie : Maghreb en Isa samenvoegen?



Pagina's : [1] 2

17-06-2005, 09:47
Salaam alaikum,

Door een topic heb ik wederom dezelfde vraag waar eigenlijk tot nu toe niemand mij antwoord op kan geven...

Mag je nou Maghreb en Isa samenvoegen nu Isa zo laat is? Zo ja, waarom (daliel/bewijzen pls)?? Ik hoor tot nu toe alleen dat de imam van de moskee het zei, maar daar heb ik echt niets aan hoor, ik bedoel die man baseert het ook op een bron neem ik aan.

Er zijn een aantal mensen die me steeds beloven het bewijs te geven, maar die doen het dus steeds niet... Ik zou graaaaag willen dat ik het kon samenvoegen, want ook ik moet vroeg me nest uit ivm mijn kind. Maar zolang ik geen bewijs zie durf ik het niet te doen... Wie oh wie?

M.

17-06-2005, 09:51


dat wil ik ook graag weten.

17-06-2005, 09:56
salam alaikoem,

Hier in antwerpen zijn de meeste moskeeën sinds 15 mei 'magreb en isha' beginnen samen te bidden. Veel mensen kunnen het niet aan om zo laat wakker te blijven (werk, kids,..) en daardoor hoor ik dat het mag om ze samen te bidden oe allahoe a3lem!
Helaas kan ik je ook geen daliel geven.

groetjes

17-06-2005, 09:58
ik weet wel dat het mag als je een goede reden hebt.Zoals ik moet echt vroeg opstaan door de kinderen, soms 6 uur en dan ga ik niet tot na 12 uur wakker blijven.Ook mijn man bijvoorbeeld moet heel vroeg opstaan op te werken/school

17-06-2005, 10:01


Salaam alaikum,

Het gaat eigenlijk niet om jullie persoonlijke situatie, maar om de bewijzen, de reden van geleerden of imams om dit toe te staan. Verder is het bidden in de moskee anders dan het thuis bidden..

Het schijnt dat er een fatwa is van Oetaimeen in 1998, 1999, die een broeder nu aan het opzoeken is.. Mss dat iemand anders 'm ergens sneller kan vinden?

M.

17-06-2005, 10:58

Citaat door Marisah:
Salaam alaikum,

Het gaat eigenlijk niet om jullie persoonlijke situatie, maar om de bewijzen, de reden van geleerden of imams om dit toe te staan. Verder is het bidden in de moskee anders dan het thuis bidden..

Het schijnt dat er een fatwa is van Oetaimeen in 1998, 1999, die een broeder nu aan het opzoeken is.. Mss dat iemand anders 'm ergens sneller kan vinden?

M.
Nou er schijnt laatst een bijeenkomst te zijn geweest met verschillende islam geleerden...
Ik kan het niet helemaal precies uit leggen maar het schijnt zo te zijn dat er geen Isha tijdstip is... Vandaar dat je het beste 1.5 uur na Machreb Isha kan bidden

Mensen die trouwens in de Moskee Maghreb en Isha bidden hoeven niet meteen te slapen.
Als vrouw zijnde kan je het beste ook maghreb en Isha bidden thuis als je man dit ook heeft gedaan..

Wa alahoe e3lem..
Ik snap dat je echt daliel wil, dat wilde ik ook en die heb ik ook gekregen (mondeling), messcihen heel raar maar ik kan het niet echt goed uitleggen....

17-06-2005, 11:33
Misschien kan je de moskee hier over bellen en vragen naar de daliel.

Ik weet dat moskee aan de Weesperzijde in Adam, maghreb en 3isha samenvoegt, dit doen ze al jaren.

En na het samenvoegen hoef je niet gelijk naar bed.

17-06-2005, 11:40
het is mogelijk om maghreb en ishaa achter elkaar te bidden en METEEN te gaan slapen. in het geval dat je de volgende dag erg vroeg op moet en daardoor nauwelijks kunt opstaan.

maar goed de fatawaa heb ik niet bij de hand dus doe maar net alsof ik niets heb gezegd

ik moe ter wel bij zeggen dat het eigenlijk helemaal niet veel uitmaakt of je hem naar maghreb bidt of niet. als we willen kunnen we gemakkelijk gewoon opstaan.

17-06-2005, 11:41

Citaat door saadia29:


En na het samenvoegen hoef je niet gelijk naar bed.
volgens wie is dit saadia?

17-06-2005, 11:41

Citaat door Zina-Sabrina:
dat is iets wat ik gehoord heb allah oe3lem,waarom voeg je ze dan samen? ik snap het niet.Dan kun je la3saa net zo goed op tijd bidden.Ik zou graag daliel hierover willen lezen.gair insha allah
Omdat de exacte tijdstip van 3isha niet bekend is, Allahoe A3lem.

17-06-2005, 11:44

Citaat door batata112:
volgens wie is dit saadia?
Ik zeg net voor meer informatie is het misschien handig om de moskee daarover te bellen, of langs te gaan.

Zij weten er meer over.

17-06-2005, 11:46

Citaat door batata112:
volgens wie is dit saadia?
Als je in de moskee bidt dan hoeft dat niet, nee

17-06-2005, 11:51


ik heb wel gehoort dan je het mag uitstellen de isha tot voor el fadj!!!! dus voor fadji moet je eerst isha bidden!!! allah hellem de ander zegt weer dat je het samen mag bidden als je gaat slapen!!!

zo had ik het dus van me vader meegekregen en nu hier zeggen ze het anders!!!

allah hellem

17-06-2005, 11:57

Citaat door Safah83:
Als je in de moskee bidt dan hoeft dat niet, nee
ne3em maar niet als je het thuis bidt

17-06-2005, 11:58

Citaat door saadia29:
Ik zeg net voor meer informatie is het misschien handig om de moskee daarover te bellen, of langs te gaan.

Zij weten er meer over.
nee w8 nu zie ik he tpas ( samenvoegen in moskee)

saadia niet zo chagarijnig we leven nog

Pagina's : [1] 2