Bekijk volle/desktop versie : 'Vermoorde' vrouw duikt weer op na executie 'moordenaar'



16-06-2005, 17:08
Vrouw duikt na executie 'moordenaar' op

AMSTERDAM - Een Chinese vrouw van wie men dacht dat ze in de jaren '80 vermoord was, is zestien jaar na de executie van haar vermeende moordenaar weer levend opgedoken. De vermeende moordenaar, Teng Xingshan, werd volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua na het bekennen van de moord in 1989 geëxecuteerd.


Twee maanden geleden werd in China een man vrijgelaten toen zijn vrouw zich levend meldde. De man, She Xianglin, had al elf jaar vastgezeten na de moord op zijn vrouw te hebben bekend. Volgens She hield de politie hem destijds tien dagen achter elkaar wakker, waarna hij een bekentenis tekende die hij niet eens gelezen heeft.

De Chinese overheid wordt wereldwijd bekritiseerd vanwege het gebruik van martelmethodes en het veelvuldig uitvoeren van de doodstraf. In China worden jaarlijks meer mensen geëxecuteerd dan waar ook ter wereld.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/21847731/Vrouw_duikt_na_executie__moordenaar__op.html

16-06-2005, 18:06



Citaat door Pace:
Vrouw duikt na executie 'moordenaar' op

AMSTERDAM - Een Chinese vrouw van wie men dacht dat ze in de jaren '80 vermoord was, is zestien jaar na de executie van haar vermeende moordenaar weer levend opgedoken. De vermeende moordenaar, Teng Xingshan, werd volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua na het bekennen van de moord in 1989 geëxecuteerd.


Twee maanden geleden werd in China een man vrijgelaten toen zijn vrouw zich levend meldde. De man, She Xianglin, had al elf jaar vastgezeten na de moord op zijn vrouw te hebben bekend. Volgens She hield de politie hem destijds tien dagen achter elkaar wakker, waarna hij een bekentenis tekende die hij niet eens gelezen heeft.

De Chinese overheid wordt wereldwijd bekritiseerd vanwege het gebruik van martelmethodes en het veelvuldig uitvoeren van de doodstraf. In China worden jaarlijks meer mensen geëxecuteerd dan waar ook ter wereld.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/21847731/Vrouw_duikt_na_executie__moordenaar__op.html
Het belangrijkste argument TEGEN de doodstraf.

Helaas is de strafoplegging niet terug te draaien ook niet met een geldelijke vergoeding, dit was wel het geval geweest als de zgn 'moordenaar' gewoon zou zijn opgesloten.

16-06-2005, 18:12

Citaat door TheStef:
Het belangrijkste argument TEGEN de doodstraf.

Helaas is de strafoplegging niet terug te draaien ook niet met een geldelijke vergoeding, dit was wel het geval geweest als de zgn 'moordenaar' gewoon zou zijn opgesloten.
Waarschijnlijk kan dat de Chinese regering niet zoveel schelen. Ik denk niet dat zij zin hebben om jarenlang iemand op te sluiten. De doodstraf wordt daar waarschijnlijk ogv economische motieven toegepast (de organen worden nl. ook gewoon verhandeld), zeker als je ziet voor welke feiten iemand de doodstraf krijgt(echt niet alleen voor moord).

16-06-2005, 18:27

Citaat door TheStef:
Het belangrijkste argument TEGEN de doodstraf.

Helaas is de strafoplegging niet terug te draaien ook niet met een geldelijke vergoeding, dit was wel het geval geweest als de zgn 'moordenaar' gewoon zou zijn opgesloten.
Vaak zou een eerlijk proces ook al wat meer helpen. Maar ik verwacht weinig van China.

16-06-2005, 18:59



Citaat door cieltje:
Ja. Daar zijn het Martelingen voor. Maar je hebt gelijk. Doodstraf is echt verkeerd. Dat zie je nou maar weer he.
Klopt maar ondanks dat het best vaak fout gaat, gaan dit soort landen gewoon door met de executies.

16-06-2005, 19:11

Citaat door NoorderLicht20:
Mensen Zijn Wreed... denken alleen aan Macht en Geld.
Niet wat het een familie doet hun Broer/zoon/oom/vader ... te verliezen door een Stomme, idiote Juridische Fout! ...
Deze mensen kunnen miljoenen betalen voor een advocaat, ( die ze volgens mij niet eens krijgen ) ... maar goed. Ze zullen de zaak nooit kunnen winnen.
Ze martelen je zo lang, tot je gaat bekennen voor iets wat je Nooit hebt gedaan.

Laatst was ik een boek aan het lezen, ( Mayada dochter van Irak )
Daarin werden ook martelingen verteld...
Met name de vrouwen die gemarteld werden, op een brute wijze.
Het lezen ervan heeft me erg somber gemaakt.
Ben er paar dagen en nu nog beetje triest van geworden.
Toen ik het las ... kreeg ik al pijn in mijn maag. Rillingen over mijn lijf.
Er Stond iets wat ik met jullie wil delen ...

--- Zelf gemarteld worden is pijnlijk, maar het geschreeuw horen van iemand die gemarteld wordt... is nog Pijnlijker. De onmacht die je voelt...
Het erge is waarschijnlijk ook dat deze man veroordeeld is ogv zijn eigen bekentenis die dus gewoon (netjes gezegd) afgedwongen is.

16-06-2005, 19:16

Citaat door cieltje:
En Amerika. Vaak mensen onschuldig in de bak. Nou dan zullen ze ook wel eens een paar hebben ter Dood veroordeeld die niks hadden gedaan. Maar geen Haan die er naar kraait. Zijn toch maar Arme Mensen.
In die staten waar ze de doodstraf hebben zijn de mensen vaak al conservatiever, dus die willen ook de doodstraf ook al kunnen er onschuldigen om komen.

Ik had wel gehoord dat er een gouverneur was die alle executies had uitgesteld nadat was gebleken dat iemand onschuldig in de dodencel zat.