el_Mokhtari
15-06-2005, 20:31
Marokko wil tegen 2010 over 1471km autosnelweg beschikken. Momenteel beschikt het over iets minder als 600 km autosnelweg. Dat betekent dat Marokko vanaf heden gemiddeld meer als 150 km autosnelweg voor het verkeer per jaar moet openstellen. Momenteel zijn volgende tracé's al in gebruik:
• Casablanca-Rabat (62km)x
• Rabat-Tanger (223 km)xx
• Rabat-Fès (167 km)
• Casablanca-Settat (57 km)
• Ring Zuid Casablanca (33 km)
• Casablanca-El Jadida (79 km)xxx
x De autosnelweg Casablanca Rabat wordt verbreedt tot een autosnelweg met drie rijstroken in beide richtingen.
xx De laatste 30 km tussen Asilah en Tanger wordt nog voor de zomervakantie in gebruik genomen.
xxx De eerste 16 km tussen Casablanca en Had Soualem is al voor het verkeer opengesteld. Het traject Had Soualem - Tnine Chtouka (35 km) wordt eind 2005 begin 2006 vrijgegeven voor het verkeer. Het traject Tnine Chtouka - El Jadida (28 km) raakt eind 2006 begin 2007 klaar.
De volgende tracé's worden in gebruik genomen tussen 2007 en 2010:
• Tétouan-Fnideq (grens met Sebta) (28 km) tegen 2007
• Settat – Marrakech (162 km)x
• Asilah - Ksar es Seghir (nieuwe haven Tanger-Méditerannée) (54 km) tegen 2007
• Marrakech – Agadir (232 km) tegen 2009
• Fès – Oujda (320 km) tegen 2010
x De eerste 17 km worden eind dit jaar begin volgend jaar geopend. De rest van het traject wordt gelijktijdig afgewerkt en raakt in 2007/2008 klaar.
Op al de Marokkaanse autosnelwegen wordt tol geheven en beheerd door de maatschappij 'Autoroutes du Maroc'. Dat betekent dat deze autosnelwegen kwalitatief hoogstaand zijn. Ze zijn uitgerust met degelijke parkings met tankstations, eetgelegenheden, sanitaire voorzieningen en een moskee.
(Foto: Hoofdzetel 'Autoroutes du Maroc' in Rabat)
(Foto: rustplaats tussen Kénitra en Larache)
Info en foto's uit leconomiste.com en adm.co.ma
vertaald door Ali EB.
• Casablanca-Rabat (62km)x
• Rabat-Tanger (223 km)xx
• Rabat-Fès (167 km)
• Casablanca-Settat (57 km)
• Ring Zuid Casablanca (33 km)
• Casablanca-El Jadida (79 km)xxx
x De autosnelweg Casablanca Rabat wordt verbreedt tot een autosnelweg met drie rijstroken in beide richtingen.
xx De laatste 30 km tussen Asilah en Tanger wordt nog voor de zomervakantie in gebruik genomen.
xxx De eerste 16 km tussen Casablanca en Had Soualem is al voor het verkeer opengesteld. Het traject Had Soualem - Tnine Chtouka (35 km) wordt eind 2005 begin 2006 vrijgegeven voor het verkeer. Het traject Tnine Chtouka - El Jadida (28 km) raakt eind 2006 begin 2007 klaar.
De volgende tracé's worden in gebruik genomen tussen 2007 en 2010:
• Tétouan-Fnideq (grens met Sebta) (28 km) tegen 2007
• Settat – Marrakech (162 km)x
• Asilah - Ksar es Seghir (nieuwe haven Tanger-Méditerannée) (54 km) tegen 2007
• Marrakech – Agadir (232 km) tegen 2009
• Fès – Oujda (320 km) tegen 2010
x De eerste 17 km worden eind dit jaar begin volgend jaar geopend. De rest van het traject wordt gelijktijdig afgewerkt en raakt in 2007/2008 klaar.
Op al de Marokkaanse autosnelwegen wordt tol geheven en beheerd door de maatschappij 'Autoroutes du Maroc'. Dat betekent dat deze autosnelwegen kwalitatief hoogstaand zijn. Ze zijn uitgerust met degelijke parkings met tankstations, eetgelegenheden, sanitaire voorzieningen en een moskee.
(Foto: Hoofdzetel 'Autoroutes du Maroc' in Rabat)
(Foto: rustplaats tussen Kénitra en Larache)
Info en foto's uit leconomiste.com en adm.co.ma
vertaald door Ali EB.