Bekijk volle/desktop versie : 1471km autosnelweg in Marokko tegen 2010



15-06-2005, 20:31
Marokko wil tegen 2010 over 1471km autosnelweg beschikken. Momenteel beschikt het over iets minder als 600 km autosnelweg. Dat betekent dat Marokko vanaf heden gemiddeld meer als 150 km autosnelweg voor het verkeer per jaar moet openstellen. Momenteel zijn volgende tracé's al in gebruik:

• Casablanca-Rabat (62km)x


• Rabat-Tanger (223 km)xx


• Rabat-Fès (167 km)


• Casablanca-Settat (57 km)

• Ring Zuid Casablanca (33 km)

• Casablanca-El Jadida (79 km)xxx

x De autosnelweg Casablanca Rabat wordt verbreedt tot een autosnelweg met drie rijstroken in beide richtingen.

xx De laatste 30 km tussen Asilah en Tanger wordt nog voor de zomervakantie in gebruik genomen.

xxx De eerste 16 km tussen Casablanca en Had Soualem is al voor het verkeer opengesteld. Het traject Had Soualem - Tnine Chtouka (35 km) wordt eind 2005 begin 2006 vrijgegeven voor het verkeer. Het traject Tnine Chtouka - El Jadida (28 km) raakt eind 2006 begin 2007 klaar.

De volgende tracé's worden in gebruik genomen tussen 2007 en 2010:

• Tétouan-Fnideq (grens met Sebta) (28 km) tegen 2007

• Settat – Marrakech (162 km)x

• Asilah - Ksar es Seghir (nieuwe haven Tanger-Méditerannée) (54 km) tegen 2007

• Marrakech – Agadir (232 km) tegen 2009

• Fès – Oujda (320 km) tegen 2010

x De eerste 17 km worden eind dit jaar begin volgend jaar geopend. De rest van het traject wordt gelijktijdig afgewerkt en raakt in 2007/2008 klaar.




Op al de Marokkaanse autosnelwegen wordt tol geheven en beheerd door de maatschappij 'Autoroutes du Maroc'. Dat betekent dat deze autosnelwegen kwalitatief hoogstaand zijn. Ze zijn uitgerust met degelijke parkings met tankstations, eetgelegenheden, sanitaire voorzieningen en een moskee.


(Foto: Hoofdzetel 'Autoroutes du Maroc' in Rabat)


(Foto: rustplaats tussen Kénitra en Larache)


Info en foto's uit leconomiste.com en adm.co.ma
vertaald door Ali EB.

15-06-2005, 21:30


waar blijven de wegen in de rif..

15-06-2005, 21:39

Citaat door Tho3esra:
waar blijven de wegen in de rif..
In het Noord-oosten van Marokko wordt de autosnelweg Fès - Oujda aangelegd tegen vanaf 2007. Tussen Oujda en Nador wordt de huidige baan verbreed tot een vierbaansweg. En tussen Saidia en Tétouan wordt een nieuwe tweebaansweg aangelegd die ook Al Hoceima en Nador aandoet. Het gedeelte tussen Al Hoceima en Saidïa wordt over twee jaar geopend.
Deze kustweg maakt onderdeel uit van het project 'Rocade de la méditerannée'. In Rif zelf wordt geen autosnelweg aangelegd, wel vierbaanswegen, namelijk tussen Ajdir en Al Hoceima en een ring om Nador.

Ook is de Spaanse bouwconcern onlangs gestart met de bouw van het grootste toeristencomplex van Noord-Afrika. Het heet Saidia-Mediterannea en zal een toeristenstad met 6km strand en verschillende golfterreinen, hotels en andere accommodatie hebben. Voor meer info over dit project zie op http://www.fadesa.ma en dan op Saidia klikken.

Een ander project in het noord-oosten is de constructie van een spoorlijn tussen Beni-Enzar (Nador-haven) en Taourirt door een Turkse bouwconcern. Dit moet ervoor zorgen dat Marokko ook goederen per spoor via de haven van Nador kan verhandelen en Nador ook per spoor bereikbaar maken voor passagiers uit andere Marokkaanse steden.

15-06-2005, 21:43
ze3ma elmaghreb t9eddem/..

15-06-2005, 21:45



Citaat door el Mokhtari:
In het Noord-oosten van Marokko wordt de autosnelweg Fès - Oujda aangelegd tegen vanaf 2007. Tussen Oujda en Nador wordt de huidige baan verbreed tot een vierbaansweg. En tussen Saidia en Tétouan wordt een nieuwe tweebaansweg aangelegd die ook Al Hoceima en Nador aandoet. Het gedeelte tussen Al Hoceima en Saidïa wordt over twee jaar geopend.
Deze kustweg maakt onderdeel uit van het project 'Rocade de la méditerannée'. In Rif zelf wordt geen autosnelweg aangelegd, wel vierbaanswegen, namelijk tussen Ajdir en Al Hoceima en een ring om Nador.

Ook is de Spaanse bouwconcern onlangs gestart met de bouw van het grootste toeristencomplex van Noord-Afrika. Het heet Saidia-Mediterannea en zal een toeristenstad met 6km strand en verschillende golfterreinen, hotels en andere accommodatie hebben. Voor meer info over dit project zie op http://www.fadesa.ma en dan op Saidia klikken.

Een ander project in het noord-oosten is de constructie van een spoorlijn tussen Beni-Enzar (Nador-haven) en Taourirt door een Turkse bouwconcern. Dit moet ervoor zorgen dat Marokko ook goederen per spoor via de haven van Nador kan verhandelen en Nador ook per spoor bereikbaar maken voor passagiers uit andere Marokkaanse steden.
ik wacht af..want ze zouden 10 jaar geleden al wegen daar bouwen..

15-06-2005, 22:42

Citaat door SCHULDIG:
Praatjes
dat denk ik ook ja..

16-06-2005, 01:00

Citaat door Tho3esra:
waar blijven de wegen in de rif..
Ze willen die snelweg niet gaan maken.Duurt al eeuwig.Ze zijn goed bezig.

Ze zijn bang als we een snelweg hebben,we Rabat snel gaan veroveren

16-06-2005, 10:36
1471 km autosnelweg in 2010 laat me niet lachen voordat onze straat (zeg maar 500mtr) was geasfalteerd waarvoor we opdracht hadden gegeven waren we 3jaar verder. dus ik denk dat die bureaucratie ook zal spelen in grotere projecten. ben trouwens niet zo onder de indruk van de infrastructuur in de randstad-maroc.

16-06-2005, 15:11

Citaat door el Mokhtari:
In het Noord-oosten van Marokko wordt de autosnelweg Fès - Oujda aangelegd tegen vanaf 2007. Tussen Oujda en Nador wordt de huidige baan verbreed tot een vierbaansweg. En tussen Saidia en Tétouan wordt een nieuwe tweebaansweg aangelegd die ook Al Hoceima en Nador aandoet. Het gedeelte tussen Al Hoceima en Saidïa wordt over twee jaar geopend.
Deze kustweg maakt onderdeel uit van het project 'Rocade de la méditerannée'. In Rif zelf wordt geen autosnelweg aangelegd, wel vierbaanswegen, namelijk tussen Ajdir en Al Hoceima en een ring om Nador.

Ook is de Spaanse bouwconcern onlangs gestart met de bouw van het grootste toeristencomplex van Noord-Afrika. Het heet Saidia-Mediterannea en zal een toeristenstad met 6km strand en verschillende golfterreinen, hotels en andere accommodatie hebben. Voor meer info over dit project zie op http://www.fadesa.ma en dan op Saidia klikken.

Een ander project in het noord-oosten is de constructie van een spoorlijn tussen Beni-Enzar (Nador-haven) en Taourirt door een Turkse bouwconcern. Dit moet ervoor zorgen dat Marokko ook goederen per spoor via de haven van Nador kan verhandelen en Nador ook per spoor bereikbaar maken voor passagiers uit andere Marokkaanse steden.
ik voeg dit er ff bij..

fotos van vorig jaar in bouyafa toen ze er pas mee begonnen de snelweg van tanger naar saidia

http://bouyafar.free.fr/Rocade/index.htm