Bekijk volle/desktop versie : Opleiding



13-06-2005, 20:08
Salaam meiden,

Ik heb een vraag vooral aan de dames waarvan hun man uit marokko ( of ander land) is gekomen.

Wat hebben jullie mannen aan eventuele opleidingen hier in nederland gedaan om op den duur een goede baan te kunnen krijgen

En wat waren hun vooropleidingen in marokko.
Hadden ze daar ook al diploma's en hebben ze iets gedaan met die diploma's hier in nederland.

Graag wil ik ervaringen met jullie delen en alle tips zijn welkom. Vooral wat voor opleidingen er mogelijk zijn voor nieuwkomers.....

Mijn man heeft meerder diploma's uit marokko, maar we weten nog niet wat de "waarde"in nederland is.

Hij doet binnenkort Insha'Allah examen NT2.2 en wil iets verder doen alleen hoe en wat is ons nog onbekend.


Greetzz

13-06-2005, 20:23


http://www.inburgernet.nl/traject/loket/lok002.html

Hier kan je info vinden over diploma waardering.

13-06-2005, 20:25
Met een NT2 certificaat en buitenlands diploma is hij toelaatbaar op het HBO.

13-06-2005, 20:30
Saadia thanks meid ik ga nu even kijken, maar heb jij er ook ervaring mee, want we hebben nog helemaal geen benul vna hoe en wat maar ik ga di site bekijken

13-06-2005, 20:32


Nee ik heb er geen ervaring mee, maar werk op een school en zie veel buitenlandse diploma´s, waaronder Marokkaanse en die worden hoog gewaardeerd, meestal VWO en Havo, met NT2 kan je dan naar de HBO of soms zelfs naar de uni.

13-06-2005, 20:39
Mijn nam komt ook uit Marokko. Universiteit richting economie. Omdat nederland geen verdrag heeft gesloten met Marokko worden deze diplomas niet op hun waarde gewaardeerd. Ongeveer wvo niveau. Het James boswell instituut verbonden aan de universiteit in Utrecht en de TU delft hebben goede nederlandse taal cursussen voor hoger opgeleiden. De aangeboden taalcusussen zijn niet voldoende om daarmee een goede baan te vinden. Mijn man is nu chauffeur en begint binnenkort opnieuw met ned. taal cursussus op niveau 4. Daarna wil hij de opleiding beveiligingsbeambte doen. Deze opleiding is niet zo moeilijk en ze vinden hier snel werk in. Vooral in de grote stad.

13-06-2005, 21:22

Citaat door houda99:
Mijn nam komt ook uit Marokko. Universiteit richting economie. Omdat nederland geen verdrag heeft gesloten met Marokko worden deze diplomas niet op hun waarde gewaardeerd. Ongeveer wvo niveau. Het James boswell instituut verbonden aan de universiteit in Utrecht en de TU delft hebben goede nederlandse taal cursussen voor hoger opgeleiden. De aangeboden taalcusussen zijn niet voldoende om daarmee een goede baan te vinden. Mijn man is nu chauffeur en begint binnenkort opnieuw met ned. taal cursussus op niveau 4. Daarna wil hij de opleiding beveiligingsbeambte doen. Deze opleiding is niet zo moeilijk en ze vinden hier snel werk in. Vooral in de grote stad.
Houda in die richting is mijn man ook aan het denken weet jij misschien waar dit gegeven word enof wat de kosten eventueel zijn...

13-06-2005, 22:17

Citaat door OemSoufian:
Houda in die richting is mijn man ook aan het denken weet jij misschien waar dit gegeven word enof wat de kosten eventueel zijn...
Als je man onder de 31 is en hij gaat de eenjarige mbo opleidng doen in de beveiliging dan heeft hij recht op studiefinanciering dus het si de moeite waard om informatie in te winnen bij het ROC en de IBG....

13-06-2005, 22:28

Citaat door elboubsi:
Als je man onder de 31 is en hij gaat de eenjarige mbo opleidng doen in de beveiliging dan heeft hij recht op studiefinanciering dus het si de moeite waard om informatie in te winnen bij het ROC en de IBG....
Elbousi dank je wel dat ga ik zeker doen want daar had ik nog helemaal niet aangedacht dat de IBG er ook nog is

Ik ga zo even kijken wanneer het ROC in Leiden een open dag heeft.

Dank je wel

13-06-2005, 22:33
Deze worden op heel veel plaatsen gegeven. Weet niet wat de kosten zijn, maar deze zullen wel meevallen. Je hebt bepaalde plaatsen waar ze mbo opleidingen voor volwassenen hebben en kun je idd studiefinanciering aanvragen. Voor vragen kan je het beste bellen met het cwi. Zij kunnen je alles vertellen over opleidingen, taallessen etc.....

13-06-2005, 23:01
Dank jullie wel meiden en alle andere tips zijn nog welkom misschien andere opleidingen of ervaringen... Ik ga morgen het roc bellen en info vragen en zal ook de ibg bellen