Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : A Ribba Haram, Halal?????

saroet
13-06-2005, 01:15

assalamou alikoum mijn man is laatst door iemand op de tv overtuigd dat het kopen van een huis halal is, ik ben daarentegen heel erg tegen omdat je gebruik maakt van rente* HYPOTHEEK* graag wil ik weten of iemand niet meer weeet en hoe en wat......ik hoop dat jullie me kunnen helpen. assalamou alaikoum :( :confused:

Ghizlane_mocro
13-06-2005, 01:17
riba is inderdaad haram, maarja wat et kopen van een huis betreft zie ik et heel simpel. Je betaald belasting,vervolgens krijg je dit terug , waarom niet kopen dan???:D

seloua18
13-06-2005, 10:10
RENTE is een blijft haraam,wanneer snappen jullie het nou.RENTE krijgen of onvangen maakt niet uit het is een van de grootste ZONDES en HARAAM. kom het aub niet goed praten,van het mag omdat er de huur zo duur is heeft er nix mee te maken.

TwinkleEye_19
13-06-2005, 10:21
Niet alle geleerden zijn het er over eens dat het kopen van een huis (primaire behoefte, over huurhuis betaal je, ja, ook rente!) haram is i.v.m. de rente. Dat maakt het uiteraard wel verwarrend voor anderen. Echter, is er de mogelijkheid om te huren dan zou m'n dit moeten doen. Net als varkensvlees niet haram is als er geen ander voedsel meer is, maar zodra er ander voedsel is, is varkenvlees weer wel haram.

manalltje
13-06-2005, 12:26

Mag je een huis kopen door middel van een rentedragende hypotheeklening? Vraag & antwoord Vraag: Mag je een huis kopen door middel van een rentedragende hypotheeklening? Vraag ontvangen op 11 september 2003 Antwoord: Eerst willen wij onze zuster bedanken voor haar vertrouwen in ons. Daarnaast vragen wij onze Heer om haar standvastig te maken in haar geloof en in het volgen van de leiddraad van onze geliefde Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Het lenen van geld dat je vervolgens in termijnen met rente terugbetaalt, wordt in de Islam Ribaa Nasie’ genoemd (woeker op basis van het uitstel van betaling dat de lener krijgt). Islam maakt geen onderscheid tussen een klein of groot bedrag als het gaat om de woeker. Dit alles is haraam (verboden) volgens het Boek van Allah, de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en Idjmaac (consensus) van de moslimgeleerden. Dit op basis van het volgende vers dat als volgt vertaald kan worden: “Allah heeft (het drijven van) handel toegestaan en woeker verboden.” (Soerat al-Baqarah: 275) Ook zegt Allah wat als volgt vertaald kan worden: “O gelovigen! vreest Allah en laat (achterwege) wat aan woeker is overgebleven, als jullie (waarachtige) gelovigen zijn.” (Soerat al-Baqarah: 278) Datgene waar de zuster het over heeft valt ook onder woeker. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden: “Als jullie dan berouw tonen (aangaande de woeker) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.” (Soerat al-Baqarah: 279) Allah heeft geen zondaar (ongeacht zijn zonde) de oorlog verklaard, behalve de woekeraar (zowel de betaler als de ontvanger worden als woekeraar beschouwd in de Islam). Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden: “En als jullie het niet doen (het laten van woeker), weest dan voorbereid op een oorlog van (de kant) Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat al-Baqarah: 279) Djaabir bnoe cAbdellah overlevert dat de Boodschapper van Allah de ontvanger van woeker, de betaler ervan, de opsteller van het contract ervan en de getuigen ervan heeft vervloekt, en hij zei: “Ze zijn allen gelijk (in zonde).” (Moeslim) Uit deze overlevering kunnen we opmaken dat voor de betaler en de ontvanger hetzelfde oordeel geldt; zij zijn even schuldig! Verder attenderen wij de zuster erop dat het zich hieraan schuldig maken tot de Moebieqaat (zondes die iemand naar de ondergang helpen) behoort, die ook in vroegere religieuze wetten verboden waren. Allah zegt wat als volgt te vertalen is: “En (vanwege) het nuttigen van woeker door hen, terwijl het hen verboden was gemaakt” (Soerat an-Nisaa’: 161) Het verbod op woeker is, zoals de andere verboden zaken, niet afhankelijk van een bepaalde tijd of plaats. Zoals het de moslim niet is toegestaan om overspel te plegen met een moslim, is het ook niet toegestaan om overspel te plegen met een niet-moslim. Dit voorbeeld geldt ook voor diefstal en zeker ook voor woeker. Wie anders beweert, moet met duidelijke bewijzen komen vanuit de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Wie dit niet doet heeft over Allah zonder kennis gesproken. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden: “En zegt niet over datgene wat jullie tongen aan leugens beschrijven: ,,Dit is halaal en dit is haraam om (daarmee) leugens over Allah te verzinnen.” (Soerat an-Nahl: 116) Tegenwoordig zijn er een aantal Mashaa’ich (moslimgeleerden) die woeker toestaan voor mensen die in het Westen wonen. Dit zijn niets anders dan volstrekt eigen meningen waarvoor geen enkele bewijs is te vinden. Het is voor ons dan ook niet toegestaan om hen hierin te gehoorzamen, dit op basis van de uitspraak van Allah (vertaling van de interpretatie): “En als jullie over iets twisten, voert dit dan terug tot Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat an-Nisaa’: 59) Tevens zei de Profeet (vrede zij met hem): “(Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert) in ongehoorzaamheid tegenover Allah.” (al-Boechari en Moeslim) Samengevat kunnen wij zeggen dat het betalen en ontvangen van woeker haraam is, zowel in de Islamitische landen als in de niet-Islamitische landen en ongeacht of we nu te maken hebben met een moslim of een niet-moslim. En Allah weet het het Beste.

o0faat0o
13-06-2005, 12:37
Ik heb laatst gehoord dat een Islamitische bank komt In Utrecht,, en eigenlijk er zelfs al staat als ik t goed heb.. en dames en heren.. ZONDER RENTE.. ga maar ff snel googelen.. :D

TwinkleEye_19
13-06-2005, 12:42
Wat een domme antwoord rente is haram en als je dood gaat wie gaat je schulden betalen? Met je schulden in het graf Over dom gesproke: schuld staat los van de rente van een hypotheek! Genoeg mensen (en moslims!) die schulden hebben zonder een huis te hebben gekocht. En zoals het in de Islam hoort, horen de kinderen de schuld (nadat beide ouders zijn overleden) opzich te nemen.

marokanisch
13-06-2005, 12:44
Ik heb laatst gehoord dat een Islamitische bank komt In Utrecht,, en eigenlijk er zelfs al staat als ik t goed heb.. en dames en heren.. ZONDER RENTE.. ga maar ff snel googelen.. weet jij waar die bank is en eventuele telnummer of werda de naam ervan alvast bedankt

elsghiar
13-06-2005, 12:50
Mijn man heeft gehoord op tv dat je een huis mag kopen met lening als je echt nergens anders terechtkan, dus uit noodzaak. Als je uit je huis gezet wordt en nergens anders huur of zo kan vinden, dan wordt dat door imams toegelaten, maar het moet natuurlijk wel de enige laatste oplossing zijn die je kan vinden.. Voor de rest is Riba echt haraam hoor

o0faat0o
13-06-2005, 13:11
Ik heb laatst gehoord dat een Islamitische bank komt In Utrecht,, en eigenlijk er zelfs al staat als ik t goed heb.. en dames en heren.. ZONDER RENTE.. ga maar ff snel googelen.. weet jij waar die bank is en eventuele telnummer of werda de naam ervan alvast bedankt http://www.amsterdamleeftsamen.nl/nieuws_en_achtergronden/Islam_Bankieren.html volgens mijn vriendinnen is t nu al van start, dat je dus kan lenen .. allahoe a3lam.. gewoon ff zoeken op google lieve dame.. Ik zal ook vragen aan vriendinnen..

Marisah
13-06-2005, 13:33
Salaam alaikum, Goh, ik zou wel graag willen dat je bij een isl. bank kan lenen zeg.. maar nu is het een beetje laat... een jaar geleden kon ik mijn etage kopen voor 70.000 euro!!!! Dat is NIETS!!!! Maar ja, wij wilde geen rente betalen... omdat we nu ook prima wonen in dit huis en de boel huren... helaas helaas... maar het geeft mss wel mogelijkheden.. M.