Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse vrouwen willen aandacht van Verdonk



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

12-06-2005, 15:54
Marokkaanse vrouwen willen aandacht van Verdonk
RABAT - Marokkaanse vrouwen- en belangenorganisaties uit zowel Nederland als Marokko grijpen de komst van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) naar Marokko aan om te pleiten voor verbetering van de positie van de vrouw. De bewindsvrouw brengt van maandag tot woensdag een bezoek aan het Noord-Afrikaanse land.

Verdonk zal in de hoofdstad Rabat praten met een aantal ministers over kwesties die de Marokkaanse gemeenschap in Nederland aangaan. Aan de orde komen onder meer integratieproblematiek, de positie van de vrouw en de dubbele nationaliteit. Het persoon- en familierecht van Nederland komt niet overeen met de Marokkaanse wetgeving. Marokkaanse Nederlanders vallen nog onder deze wetgeving, ook al wonen ze in Nederland.

Volgens de belangenorganisaties is de juridische positie van Marokkaanse vrouwen, zowel in Marokko als in Nederland, slecht en worden ze sterk benadeeld bij echtscheiding en voogdijschap over de kinderen. Ze wijzen op de tientallen vrouwen en kinderen die elk jaar door hun man vanuit Nederland naar Marokko worden meegenomen en daar worden achtergelaten, vaak zonder paspoort. De mannen kunnen dan weer een nieuwe vrouw nemen, vaak ook opnieuw uit het land van herkomst.

De Marokkaanse Vrouwenvereniging Nederland, Emcemo, de Stichting Steun Remigranten (SSR) en Forum Noord hebben maandag in de hoofdstad Rabat een conferentie georganiseerd om aandacht te genereren voor de problematiek van gedumpte vrouwen.

Volgens G. Kaptein, secretaris van de SSR, is het uniek dat zo'n bijeenkomst plaatsheeft over deze kwestie. In Marokko is er volgens haar veel belangstelling voor van veel vrouwen en van mensenrechtenorganisaties.

De Tweede Kamer heeft de minister sinds vorig najaar aangespoord snel maatregelen te treffen om de gedupeerde vrouwen te helpen. Over hoe dat precies moet gebeuren, is de Kamer echter verdeeld. In april bracht de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) een rapport uit en adviseerde de hulpverlening te stroomlijnen en de rechtspositie van migrantenvrouwen te verbeteren. Ook wilde de commissie het afpakken van paspoorten strafbaar stellen. Volgens Verdonk staan daarvoor al bepalingen in het strafrecht maar is de handhaving ervan moeilijk.

Dinsdag zal de minister naar het noord-oosten van Marokko gaan, een achtergesteld gebied waar de meeste Marokkaanse Nederlanders vandaan komen. Ze spreekt daar met inwoners en remigranten. In Berkane gaat ze ook langs bij het steunpunt van de SSR om de situatie te bezien van Marokkanen die zijn teruggekeerd naar hun geboorteregio.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/21703641/Marokkaanse_vrouwen_willen_aandacht_van_Verdonk.ht ml

12-06-2005, 15:55


Wie durft nog vol te houden dat Marokkaanse vrouwen het niet slechter dan mannen hebben qua familie-recht?

12-06-2005, 16:07
Het is goed te horen dat moderne Marokkaanse moslima's opkomen voor hun in Nederland door de cultuur en religie onderdrukte geloofsgenotes.

12-06-2005, 17:02
Verdonk gaat even vertellen hoe het Marokkaanse familierecht dient aangepast te worden aan Nederland. Mooi zo, zichzelf belachelijk maken is haar specialiteit....hopelijk heeft ze tenminste haar les geleerd en vergeet ze niet de hand van de Marokkaanse koning te kussen en te buigen voor hem.

GUERRILLERO

12-06-2005, 17:24



Citaat door GUERRILLERO:
Verdonk gaat even vertellen hoe het Marokkaanse familierecht dient aangepast te worden aan Nederland. Mooi zo, zichzelf belachelijk maken is haar specialiteit....hopelijk heeft ze tenminste haar les geleerd en vergeet ze niet de hand van de Marokkaanse koning te kussen en te buigen voor hem.

GUERRILLERO
hebben jullie in belgië het onderdeel 'begrijpend lezen' niet op school?

het gaat hier om marokkaanse vrouwen die de aandacht van verdonk VRAGEN...

ik ben de 1e om verdonk te hekelen, maar dat is nu niet aan de orde.


lees het stukje nou nog eens rustig door en reageer dan opnieuw...

12-06-2005, 17:30
ik vraag van niemand aandacht omdat ik me heel goed voel als vrouw! maar als er dan weer eens een artikeltje staat van dat, marokkaanse vrouwen of noord afrikaanse vrouwen slecht behandeld dan is het direct op m.nl , en staat er ALTIJD bij 'Wie durft nog vol te houden dat Marokkaanse vrouwen het niet slechter dan mannen hebben qua familie-recht?'

wel ik zeg dat IK het niet slechter heb dan mannen of in mijn familie'recht' wat jullie ervan maken kan me niet schelen maar trek niet iedereen over 1 kam!

12-06-2005, 17:31

Citaat door atropos:
hebben jullie in belgië het onderdeel 'begrijpend lezen' niet op school?

het gaat hier om marokkaanse vrouwen die de aandacht van verdonk VRAGEN...

ik ben de 1e om verdonk te hekelen, maar dat is nu niet aan de orde.


lees het stukje nou nog eens rustig door en reageer dan opnieuw...
Verdonk gaat even vertellen hoe het Marokkaanse familierecht dient aangepast te worden aan Nederland. Mooi zo, zichzelf belachelijk maken is haar specialiteit....hopelijk heeft ze tenminste haar les geleerd en vergeet ze niet de hand van de Marokkaanse koning te kussen en te buigen voor hem.

GUERRILLERO

12-06-2005, 17:31

Citaat door GUERRILLERO:
Verdonk gaat even vertellen hoe het Marokkaanse familierecht dient aangepast te worden aan Nederland. Mooi zo, zichzelf belachelijk maken is haar specialiteit....hopelijk heeft ze tenminste haar les geleerd en vergeet ze niet de hand van de Marokkaanse koning te kussen en te buigen voor hem.

GUERRILLERO
Domme domme guerrillero, zoals Atropos al opmerkte hebben MODERNE Marokkaanse moslima's haar gevraagd op te komen voor onderdrukte geloofsgenotes.

12-06-2005, 17:31

Citaat door GUERRILLERO:
Verdonk gaat even vertellen hoe het Marokkaanse familierecht dient aangepast te worden aan Nederland. Mooi zo, zichzelf belachelijk maken is haar specialiteit....hopelijk heeft ze tenminste haar les geleerd en vergeet ze niet de hand van de Marokkaanse koning te kussen en te buigen voor hem.

GUERRILLERO
misschien woon je iets te lang in belgië inmiddels?

12-06-2005, 17:34

Citaat door Salima-moi:
ik vraag van niemand aandacht omdat ik me heel goed voel als vrouw! maar als er dan weer eens een artikeltje staat van dat, marokkaanse vrouwen of noord afrikaanse vrouwen slecht behandeld dan is het direct op m.nl , en staat er ALTIJD bij 'Wie durft nog vol te houden dat Marokkaanse vrouwen het niet slechter dan mannen hebben qua familie-recht?'

wel ik zeg dat IK het niet slechter heb dan mannen of in mijn familie'recht' wat jullie ervan maken kan me niet schelen maar trek niet iedereen over 1 kam!
salima, het gaat hier om de situatie in marokko...lees goed!

en als jij je persoonlijk niet achtergesteld voelt - des te beter...maar dan kan je toch nog wel respecteren en waarderen dat anderen voor hun rechten opkomen?

maakt jou persoonlijk er niet minder om, hoor...

12-06-2005, 17:36

Citaat door atropos:
salima, het gaat hier om de situatie in marokko...lees goed!

en als jij je persoonlijk niet achtergesteld voelt - des te beter...maar dan kan je toch nog wel respecteren en waarderen dat anderen voor hun rechten opkomen?

maakt jou persoonlijk er niet minder om, hoor...
minder tuurlijk mogen ze voor hun 'rechten' opkomen maar waar moeien jullie je mee? in te plaats hier stoere praatjes te staan verkopen DOE dan iets he! jeik in te plaats altijd anderen de les te spellen! ik zit denk ik wel wat meer in marokko en ik zie dat het daar goed zit met de vrouwen en dat het veel minder goed gaat met de weeskinderen!!

12-06-2005, 17:37

Citaat door weetiknie:
Ik denk niet dat het zin heeft om wetten ofzo te veranderen.
De mentaliteit van de mensen moet veranderen
Ok: stel je verandert het systeem dat zogenaamd vrouwvriendelijk moet zijn. Zolang er corruptie bestaat heeft zo'n vernieuwing geen zin..
je hebt gelijk: 'you can change the law, but you cannot change the heart of the people'...

toch heeft de geschiedenis uitgewezen dat het wel degelijk zin heeft om te beginnen met het wettelijk vastleggen van rechten: mensen zullen zich daar uiteindelijk op beroepen en hun recht ook claimen...en dan zullen ook 'the hearts' veranderen.

'never say 'die'!!

de wereld zal de komende generaties meer en meer toebehoren aan de vrouwen...en wellicht zullen zij het beter doen dan de heren der schepping!

12-06-2005, 17:39



Citaat door Salima-moi:
minder tuurlijk mogen ze voor hun 'rechten' opkomen maar waar moeien jullie je mee? in te plaats hier stoere praatjes te staan verkopen DOE dan iets he! jeik in te plaats altijd anderen de les te spellen! ik zit denk ik wel wat meer in marokko en ik zie dat het daar goed zit met de vrouwen en dat het veel minder goed gaat met de weeskinderen!!
1 - wie zijn 'jullie'?

2 - wie spelt wie de les

3 - waarom houd je je niet bij de topic?

12-06-2005, 17:41

Citaat door atropos:
1 - wie zijn 'jullie'?

2 - wie spelt wie de les

3 - waarom houd je je niet bij de topic?
jullie- mensen die denken dat bijna alle marokkaanse vrouwen onderdrukt worden en denken als ze dit zeggen er iets bij gaan helpen

wie spelt wie de les? - mensen die denken dat ze gelijk hebben natuurlijk

en hoe ik hou me niet aan de topic?

ik denk dat jij nu offtopic bent !!

12-06-2005, 17:41

Citaat door weetiknie:
Ik denk niet dat het zin heeft om wetten ofzo te veranderen.
De mentaliteit van de mensen moet veranderen
Ok: stel je verandert het systeem dat zogenaamd vrouwvriendelijk moet zijn. Zolang er corruptie bestaat heeft zo'n vernieuwing geen zin..
de mentaliteit van mensen verander je door ze iets te geven dat de moeite waard is voor te knokken...en door hun rechten keihard zwart op wit vast te leggen.

corruptie is vreselijk...ben ik met je eens! om die te bestrijden, heb je een gemotiveerde, door het volk gekozen regering nodig die geen neven-belangen heeft, zoals bv berlusconi die heeft.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11