Bekijk volle/desktop versie : Nederland stuurt vliegtuigen naar Darfur bron : NRC/ANP



10-06-2005, 09:20
lgemeen Nederlands Persbureau (ANP).

Nederland stuurt vliegtuigen naar Darfur

BRUSSEL (ANP) - Nederland doet mee met de NAVO-operatie in Darfur. Nederland zal enkele vluchten uitvoeren om Afrikaanse soldaten te vervoeren naar het spanningsgebied Darfur.

Minister Kamp (Defensie) heeft dat donderdag gezegd bij een NAVO-vergadering in Brussel. Om hoeveel vluchten het gaat, kon Kamp nog niet zeggen.

Nederland heeft C-130 Herculestoestellen en DC-10 personen- en vrachttoestellen beschikbaar voor de vluchten. Andere landen die meedoen zijn Frankrijk, Canada en de VS. Ze vervoeren binnen enkele weken ongeveer 5000 Afrikaanse soldaten naar het crisisgebied. De operatie gebeurt samen met de Europese Unie, op verzoek van de Afrikaanse Unie. Het is de eerste NAVO-actie in Afrika.

Kamp bevestigde donderdag dat Nederland momenteel bekijkt of het in 2006 troepen kan leveren voor zuid-Afghanistan. Als de situatie in dit voormalige broeinest van de Taliban voldoende gestabiliseerd is, wil hij nagaan of een gezamenlijke operatie met de Britten en de Canadezen onder de vlag van de NAVO-operatie Isaf tot de mogelijkheden behoort, aldus zijn woordvoerder.

Eerdere suggesties dat Nederland van plan zou zijn een provinciaal reconstructieteam op te zetten in het westen van Afghanistan in de buurt van Mazar-e-Sharif, zijn volledig van de baan.

Kamp benadrukte dat de inzet in 2006 minder groot is dan in 2004, toen Nederland ook volop in Irak en Bosnië de vrede hielp bewaren. ,,Vorig jaar zaten we aan de grens van onze mogelijkheden'', aldus Kamp.


bron: http://www.nrc.nl/ANP/BIN/ANP-090605-214-anp.html

__________________________________________________ ______________

Vraag: doet Nederland genoeg om de verkrachtingen, moorden en verminkingen in Darfur te stoppen ?

10-06-2005, 10:12


Nederland moet niet nog eens zijn handen branden.
Laat ze het zelf maar uitzoeken.

10-06-2005, 16:37

Citaat door TheDufrene:
Nederland moet niet nog eens zijn handen branden.
Laat ze het zelf maar uitzoeken.
Wie is "ze", Dufrene ?

De vrouwen en kinderen die worden afgeslacht, verminkt, verkracht ?

Khli.

10-06-2005, 16:45

Citaat door Kahali:
lgemeen Nederlands Persbureau (ANP).

Nederland stuurt vliegtuigen naar Darfur

BRUSSEL (ANP) - Nederland doet mee met de NAVO-operatie in Darfur. Nederland zal enkele vluchten uitvoeren om Afrikaanse soldaten te vervoeren naar het spanningsgebied Darfur.

Minister Kamp (Defensie) heeft dat donderdag gezegd bij een NAVO-vergadering in Brussel. Om hoeveel vluchten het gaat, kon Kamp nog niet zeggen.

Nederland heeft C-130 Herculestoestellen en DC-10 personen- en vrachttoestellen beschikbaar voor de vluchten. Andere landen die meedoen zijn Frankrijk, Canada en de VS. Ze vervoeren binnen enkele weken ongeveer 5000 Afrikaanse soldaten naar het crisisgebied. De operatie gebeurt samen met de Europese Unie, op verzoek van de Afrikaanse Unie. Het is de eerste NAVO-actie in Afrika.

Kamp bevestigde donderdag dat Nederland momenteel bekijkt of het in 2006 troepen kan leveren voor zuid-Afghanistan. Als de situatie in dit voormalige broeinest van de Taliban voldoende gestabiliseerd is, wil hij nagaan of een gezamenlijke operatie met de Britten en de Canadezen onder de vlag van de NAVO-operatie Isaf tot de mogelijkheden behoort, aldus zijn woordvoerder.

Eerdere suggesties dat Nederland van plan zou zijn een provinciaal reconstructieteam op te zetten in het westen van Afghanistan in de buurt van Mazar-e-Sharif, zijn volledig van de baan.

Kamp benadrukte dat de inzet in 2006 minder groot is dan in 2004, toen Nederland ook volop in Irak en Bosnië de vrede hielp bewaren. ,,Vorig jaar zaten we aan de grens van onze mogelijkheden'', aldus Kamp.


bron: http://www.nrc.nl/ANP/BIN/ANP-090605-214-anp.html

__________________________________________________ ______________

Vraag: doet Nederland genoeg om de verkrachtingen, moorden en verminkingen in Darfur te stoppen ?
Het werd tijd, er is genoeg onschuldig bloed daar vergoten.

10-06-2005, 16:46



Citaat door Kahali:
lgemeen Nederlands Persbureau (ANP).

Nederland stuurt vliegtuigen naar Darfur

BRUSSEL (ANP) - Nederland doet mee met de NAVO-operatie in Darfur. Nederland zal enkele vluchten uitvoeren om Afrikaanse soldaten te vervoeren naar het spanningsgebied Darfur.

Minister Kamp (Defensie) heeft dat donderdag gezegd bij een NAVO-vergadering in Brussel. Om hoeveel vluchten het gaat, kon Kamp nog niet zeggen.

Nederland heeft C-130 Herculestoestellen en DC-10 personen- en vrachttoestellen beschikbaar voor de vluchten. Andere landen die meedoen zijn Frankrijk, Canada en de VS. Ze vervoeren binnen enkele weken ongeveer 5000 Afrikaanse soldaten naar het crisisgebied. De operatie gebeurt samen met de Europese Unie, op verzoek van de Afrikaanse Unie. Het is de eerste NAVO-actie in Afrika.

Kamp bevestigde donderdag dat Nederland momenteel bekijkt of het in 2006 troepen kan leveren voor zuid-Afghanistan. Als de situatie in dit voormalige broeinest van de Taliban voldoende gestabiliseerd is, wil hij nagaan of een gezamenlijke operatie met de Britten en de Canadezen onder de vlag van de NAVO-operatie Isaf tot de mogelijkheden behoort, aldus zijn woordvoerder.

Eerdere suggesties dat Nederland van plan zou zijn een provinciaal reconstructieteam op te zetten in het westen van Afghanistan in de buurt van Mazar-e-Sharif, zijn volledig van de baan.

Kamp benadrukte dat de inzet in 2006 minder groot is dan in 2004, toen Nederland ook volop in Irak en Bosnië de vrede hielp bewaren. ,,Vorig jaar zaten we aan de grens van onze mogelijkheden'', aldus Kamp.


bron: http://www.nrc.nl/ANP/BIN/ANP-090605-214-anp.html

__________________________________________________ ______________

Vraag: doet Nederland genoeg om de verkrachtingen, moorden en verminkingen in Darfur te stoppen ?
Het werd tijd, er is genoeg onschuldig bloed daar vergoten.

10-06-2005, 16:59

Citaat door Corrie:
Dat lukt dus blijkbaar niet en ik raak steeds zwaarder geirriteerd van hoe we blijven toekijken terwijl mensen bij bosjes afgeslacht worden en de meest brute verkrachtingen gewoongoed zijn...

Dit duurt al veelste lang en we laten ons terroriseren door een stomme overheid die de islam erbij sleept, zo van het is een aanval op de islam, dat moet niet gepikt worden aanegzien de islam hier niets mee van doen heeft, maar dit gewoon ordinaire slachtpartijen zijn...
Zo is het het zijn de menssen die daar tellen.En niet een geloof

10-06-2005, 17:43

Citaat door TheDufrene:
Nederland moet niet nog eens zijn handen branden.
Laat ze het zelf maar uitzoeken.
Sorry, Kahali, helemaal mee eens.

Je moet weten wie je tegenstander is, en HOE STERK die is, als je je met zo'n conflict gaat bemoeien. Wil je ècht iets tegen die MASSALE genocide en mishandelingen/verkrachtingen doen, dan mag je de complete NATO Reponse Force daar naar toe sturen, dan win je nog niet.

De Sudan is zo groot als heel Westelijk Europa, en hebben een potentieel leger van 8 miljoen mannen, en zijn goed bewapend.

Bovendien zul je zoveel "collateral damage" veroorzaken, dat de hele bevolking zich tegen je zal keren. Neem Vietnam en Irak als voorbeelden. Je WILT die mensen graag helpen, maar het is zo'n wespennest dat de hele bevolking zich op den duur tegen je keert.

Dus helaas: laat het ze zelf uitzoeken. Je kunt de oppositie natuurlijk zo goed mogelijk steunen.
Ik denk dat de bijdrage van Nederland als zodanig gezien moet worden. We dragen bij aan het tegenwicht, maar doen niet actief mee. Lijkt me wijs.

10-06-2005, 17:59
Omdat de Arabische wereld helemaal geen ene poot uitsteekt om hun Janjaweed 'broeders' daar tot de orde te roepen ben ik van mening dat het dan maar weer uit het westen moet komen.

En gezien het feit dat Nederland altijd voorpo loopt bij de ontwikkelingshulp ben ik van mening dat we ook híer ons steentje moeten bijdragen. De miljoenen vluchtelingen in al die kampen hebben onze hulp hard nodig. Ik heb er geen probleem mee als mij belastinggeld dáár naartoe gaat.

10-06-2005, 19:06

Citaat door Peej:
Omdat de Arabische wereld helemaal geen ene poot uitsteekt om hun Janjaweed 'broeders' daar tot de orde te roepen ben ik van mening dat het dan maar weer uit het westen moet komen.

En gezien het feit dat Nederland altijd voorpo loopt bij de ontwikkelingshulp ben ik van mening dat we ook híer ons steentje moeten bijdragen. De miljoenen vluchtelingen in al die kampen hebben onze hulp hard nodig. Ik heb er geen probleem mee als mij belastinggeld dáár naartoe gaat.
Inderdaad. Ik vind dat we VEEL TE VEEL geld aan ontwikkelingshulp besteden. Maar als dat is om die mensen DAAR te houden, en het geld DAAR NAAR TOE te sturen, in plaats van dat die mensen massaal hier naar toe komen, dan ben ik vóór!

12-06-2005, 14:48

Citaat door Peej:
Omdat de Arabische wereld helemaal geen ene poot uitsteekt om hun Janjaweed 'broeders' daar tot de orde te roepen ben ik van mening dat het dan maar weer uit het westen moet komen.

En gezien het feit dat Nederland altijd voorpo loopt bij de ontwikkelingshulp ben ik van mening dat we ook híer ons steentje moeten bijdragen. De miljoenen vluchtelingen in al die kampen hebben onze hulp hard nodig. Ik heb er geen probleem mee als mij belastinggeld dáár naartoe gaat.
Klopt als een bus....

Khli...