Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Bruidschat. hoeveel ?

Pagina's : [1] 2 3 4

nissrin
09-06-2005, 20:27

Dames, Hoeveel euro' s hebben de dames ontvangen toen jullie gingen trouwen ? en wat heb je ermee gedaan, goud gekocht kleding of heb je dat besteed aan de bruiloft. (je weet wel, zaal, zina, fotograaf etc. is duur tegenwoordig) ? dus dames kom op en eerlijk zegen he. Nissrin,

chica_tangawia
09-06-2005, 20:56
ik vind het niet netjes dat mensen hier zomaar naar vragen. Dat is toch prive. daar heeft niemand toch wat mee te maken.

Haniefa
09-06-2005, 20:59
De Beste vrouwen, zijn de vrouwen waarvan de bruidsschat weinig is. En de beste huwelijke met de meeste zegeningen zijn de bruiloften met de minste kosten :hihi: en andere haram zaken (mengen van geslachten, muziek, goude ringen, etc etc)

nissrin
09-06-2005, 21:39
precies...gaat niemand wat aan. er wordt hier over vanalles besproken maar bruidschat is prive .... :confused: ja hoor. mensen kennen hier elkaar niet toch :maf:

nissrin
09-06-2005, 21:40

De Beste vrouwen, zijn de vrouwen waarvan de bruidsschat weinig is. En de beste huwelijke met de meeste zegeningen zijn de bruiloften met de minste kosten :hihi: en andere haram zaken (mengen van geslachten, muziek, goude ringen, etc etc) hier heb je gelijk in :)

Tusaid
10-06-2005, 09:20
Ik ga hier geen antwoord opgeven, sommige nemen BruidsSCHAT iets te letterlijk op .... wanneer ik soms bedragen hoor € 3000 - € 12000 voor het trouwen van je dochter..... en vervolgens ook nog eens in de onderhandeling gaan.... € 12.000 .- " Nee, Ik geef je € 8000,- niet meer, niet minder " € 10.000.- " En dan hebben we het er niet meer over !" Yaleh, Oke Bismillah - geld natellen - geef me de 5, heb net mijn dochter verkocht voor € 10.000.- Vroeger toen mensen het niet kon intreseren waren ze blij met een zegening van een oudere.... en een Surah - Quran - Tegenwoordig is het : Meer, Meer en Meer.. hoe beter.... En het liesft nog OPSCHEPPEN ook tijdens etentjes... :rolleyes: Mijn vader had de keus aan mijn man overgelaten... wat hij kon missen was goed ......En zo hoort dat ook .... je hebt helemaal gelijk ;) en wat betreft mijn vader is dan precies net als jou vader wat dat betreft alleen jammer dat niet alle vaders er zo over denken :(

sihamkleuter
10-06-2005, 09:22
er wordt hier over vanalles besproken maar bruidschat is prive .... :confused: ja hoor. mensen kennen hier elkaar niet toch :maf: Maar wat heeft het als meerwaarde om te vertellen wat je hebt gekregen??? Vraag dan : wat vinden jullie van het geven van een bruidschat (hoog of laag) kunen we tenminste over dat onderwerp discussieren

zwangermeisje
10-06-2005, 11:06
haniefa macha Allah ik wil insha Allah de hassanet ontvangen vandaar dat ik vind bruidschat onder de 500euro meer zou ik echt niet willen ontvangen

_NooR_
10-06-2005, 11:23
Ok, je moet niet overdrijven met de bedragen, maar vergeet niet dat de bruidsschat iets is waar een moslima recht op heeft.

sahab
10-06-2005, 11:52
Ik vind het niet echt een preve vraag! heb zelf 1500Euro gekrijgen! vind ik meer dan genoeg, heb wat simpele jurkjes mee gekocht en heb heel weinig goud gekocht. voor de bruiloft heb mijn man wel geholpen, ik had voldoende gespaard. Sahab

_NooR_
10-06-2005, 12:19
Precies.... vroeger was het een Kabl suiker en of dadels...... Bruidsschat hoeft bij definitie geen GELD te zijn ... Ik ben het met je eens hoor, hoeft geen geld te zijn, maar of het nou daadwerkelijk dadels waren? Bruidsschat is in het leven geroepen om in der tijd, vrouwen te voorzien van een soort van inkomen, mocht de man van zijn vrouw scheiden of hem iets overkomen, dan kon zij zichzelf onderhouden. Het was niet onder het mom van "hier een cadeautje", maar om haar financiele zekerheid te geven. Het was dus raadzaam om of geld te geven of iets dat verkoopbaar of brond van inkomsten was. Als je zelf al een rijke vrouw was, dan was de bruidsschat als iets symbolisch, dan kon je minder geld, of iets van mindere financiele waarde schenken (dadels).

_NooR_
10-06-2005, 12:29
En daarom moet dat ook afgeschaft worden , welke vrouw heeft nu nog hier in NL zekerheid nodig..... WW, WAO etc etc .... Vandaar dat ik die bedragen ronduit belachelijk vind...... Bruidsschat biedt nog altijd uitkomst in verscheidene (arabische) landen waar er geen sociale verzekeringen die je van een inkomen voorzien. Maar goed, hamdolillah, we leven in Nederland, een vetpot moet je niet eisen van de man met wie je gaat trouwen, hier is niemand arm en hongerig. Of we de bedragen kunnen afschaffen? Vaker is het niet te wijten aan de vaders maar aan de meiden zelf. Ze eisen grootste feesten met dure cateraars en negaffa die ze voorziet van 6 afgedragen jurken en ga zo maar door... Dus dames, neem je bruidsschat in ontvangst, maar met mate!

saadia29
10-06-2005, 12:36

Ik heb 1000 gulden gekregen, daarmee hebben we geloof ik de huur voor die maand mee betaald :o in goede overleg natuurlijk. Ik heb geen goud gekregen en bezit ook geen goud, heb een eenvoudige goudenring om mijn vinger wat niet eens een originele trouwring is :o Mochten onze dochters insha Allah in de toekomst trouwen, zal ik niet meer dan 1000 euro voor bruidschat accepteren, tis dat het moet anders had het helemaal niet gehoeven. De hele rompslomp omtrent bruidschat is naar mijn idee een hype geworden, hoe hoger, hoe meer waard je bent, of beter geaccepteerd wordt, allemaal nonsens natuurlijk, maar ja, marokkanen geven wel vaker islamitische regels een aparte wending.

Watching.You
10-06-2005, 12:47
als het zover is dan heb ik al een vaste bedrag in men hoofd zitten. wel zal ik aan iemand zonder papieren meer vragen dan iemand met...jullie mogen mij onredelijk vinden, maar zo denk ik erover.

saadia29
10-06-2005, 12:50
Wat is een redelijk bedrag dat een man kwijt wil aan bruidschat? Is het niet zo, dat als het onderwerp bruidschat ter sprake komt, dat je dan in overleg gaat en samen tot een bedrag komt. Of werkt het anders, bv vader zegt dit en dat moet het worden, onderhandelen kan niet meer? Bij ons was het mijn vader die het bedrag opnoemde, wetende dat mijn man toch niet meer aankon. Bij mijn broer zei de schoonvader van, maakt niet uit hoeveel, kijk maar hoeveel de bruidegom kwijt kan.

Pagina's : [1] 2 3 4