Bekijk volle/desktop versie : leerling leg hoofddoek af na verbod



09-06-2005, 01:38
Met werkelijke pijn in mijn hart heb ik dit stuk gelezen.
Pijn omdat de Nederlandse vermeende tolerantie steeds meer in het geding dreigt te komen. De Rooms-Katholieke Gregorius College in Utrecht kwam vorig schooljaar tot het verbazingwekkende besluit om het dragen van hoofddoeken in de klas te verbieden, omdat dit strijdig zou zijn met de Katholieke grondslag van de school. Nu is mijn oprechte vraag: Welke katholieke grondslag?

Begrijp me goed hoor, ik schrijf dit stuk absoluut niet om het Christelijke gedachtengoed belachelijk te maken, immers: Voor jullie jullie geloof en voor ons het onze. Als moslim kan ik het best verkeerd zien, maar het eerste waaraan ik denk bij ‘de katholieke grondslag’ is de Bijbel, maar nogmaals ik kan het best verkeerd hebben!

Laat ik nu toevallig de Bijbel doorgelezen hebben en dan in het bijzonder de brief van Paulus aan de Corinthiërs; hij schrijft:

“Als een man bidt of namens God spreekt, en daarbij een hoofddeksel op heeft, is dat een schande voor hem. Maar als een vrouw bidt of namens God spreekt, zonder iets op haar hoofd te hebben, is dat een schande voor haar. Dan staat ze gelijk met een vrouw van losse zeden (een prostituée), die kortgeknipt haar draagt. Als een vrouw niets op haar hoofd wil dragen, kan ze net zo goed haar haar af laten knippen. Maar als ze dat onfatsoenlijk vindt, moet ze iets op haar hoofd dragen.”

En verder:

“Daarom moet een vrouw, als teken dat ze onder het gezag van de man staat, iets op haar hoofd hebben…Zeg nou zelf, broeders: is het fatsoenlijk dat een vrouw zonder iets op haar hoofd tot God bidt?….Als iemand hier een twistpunt van wil maken, laat ik dan zeggen dat het bij ons, en in al de christen-gemeenten, niet de gewoonte is dat vrouwen bidden of namens God spreken, zonder iets op hun hoofd te hebben.”

(1 Corinthiërs 11: 4-16)

Nu ben ik op de hoogte van het feit dat een bijzondere school eisen mag stellen aan haar leerlingen die nodig zijn voor de verwezenlijking van de grondslag van de school, dit is ook de redenering die de Commissie Gelijke Behandeling aanhield om de Gregorius college in het gelijk te stellen. Om nu echter te beweren dat het dragen van hoofddoeken strijdig zou zijn met de katholieke grondslag van de school is voor het allerminst bizar te noemen, mede op basis van wat de vader van de Rooms Katholieke Kerk, Paulus, hierover schrijft in zijn brief aan de Corinthiërs. Of is er hier meer in het spel dan de kwestie hoofddoekjes? Het verbod op het dragen van hoofddoeken leidt er immers in het bijzonder toe dat moslimvrouwen getroffen worden door deze maatregel en dit is duidelijk strijdig met het verbod op discriminatie.

Vooral in deze tijd van toenemende goddeloosheid zou je mogen verwachten dat onze katholieke medelanders waardering zouden hebben voor een persoon die door het dragen van een hoofddoek slechts haar Schepper wenst te gehoorzamen. Hoe ver is deze handelswijze verwijderd van de verheven manier waarop de Islam de moslims voorschrijft om met de ‘Mensen van het Boek’ om te gaan en de manier waarop Allah de gelovigen toespreekt in de Koran?

Voorts wil ik alle zusters die soortgelijke problemen ervaren adviseren standvastig te blijven. Weet dat je door het dragen van de hidjaab jouw Heer gehoorzaamt en dat dit wereldse leven slechts een beproeving is en dat het Hiernamaals het Ware leven is. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

[B]“Rekenen de mensen erop dat zij (met rust) worden gelaten, omdat zij zeggen: ,,Wij geloven”, en niet worden beproefd. En voorzeker, Wij beproefden degenen die voor hen waren. En Allah zal zeker weten wie de waarachtigen zijn en zal zeker weten wie de leugenaars zijn.”
(Soerah al-cAnkaboet: 2-3)


Jouw Heer heeft meer recht op jouw gehoorzaamheid dan je ouders of wie dan ook. Hij is immers Degene Die jou heeft geschapen en Die jou je dagelijkse voorziening geeft. Hoe kunnen Wij Allah dan ongehoorzaam zijn? De Profeet zei: “Wie streeft naar de tevredenheid van Allah, ondanks de ontevredenheid van de mensen, hem zal Allah onafhankelijk maken van de mensen. Wie streeft naar de tevredenheid van de mensen, ondanks de ontevredenheid van Allah, hem zal Allah afhankelijk maken van de mensen.” (Tirmidhi)

Als jouw ouders of wie dan ook jou opdragen om iets te doen wat in strijd is met de regels van Allah, dan mag je geen gehoor hieraan geven. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Maar als zij beiden (je ouders) zich inspannen om jou deelgenoten te laten toekennen aan Mij, waarover jij geen kennis hebt. Gehoorzaam hen dan niet, maar ga met hen goed om in het Ondermaanse.” (Soerah Loeqmaan: 15)

En vrede en zegeningen zij met onze Profeet Mohammed en met zijn familieleden en zijn metgezellen.

http://www.al-yaqeen.com/mediatheek/flash/hijaab.php

22-06-2005, 19:54


JE HEBT HET GOED UITGELEGT
AMAI GOED ZO

23-06-2005, 13:58

Citaat door MarokaanseRifia:
JE HEBT HET GOED UITGELEGT
AMAI GOED ZO
na3em alhamdolilah het is vanbelang dat wij de waarheid boven water halen
en niet doen net of er niks aan de hand is wasalaam 3aleekom

23-06-2005, 16:35
Je hebt gelijk jongen
biesalama

24-06-2005, 21:43



Citaat door MarokaanseRifia:
Je hebt gelijk jongen
biesalama
ma3aslama