Bekijk volle/desktop versie : lezing abduljabbar



Pagina's : [1] 2 3

08-06-2005, 21:04
salaam alaikom broeders en zusters, dit is een lezing die verzorgd is door broeder Abduljabbar van de Ven, bewerkt door jullie zuster (moi)

- de zwakte van de moslim komt voort uit de zwakte in zichzelf. De dienaar laat de heer namelijk in de steek, dus zal Allah hem in dat geval ook in de steek laten.
- De shaytaan zal alleen de zwakken raken, dus degenen die zwak zijn in hun imaan en zich gemakkelijk laten manipuleren door de shaytaan, en de shaytaan kan de uitverkorenen door Allah niet raken.
- Als men Allah om hulp vraagt (d.w.z duaa’a) dat Allah jullie voeten standvastig maken. Dus hoe meer duaa’a je doet hoe sterker je staat tegenover de Shaytaan.
- Imam: naarmate een dienaar de schepper eerbiedigt, zullen andere gelovigen hem eren en van hem houden, schendt hij de eerbiedigheid van Allah door hem ongehoorzaam te zijn, dan zullen de mensen ook afstand van hem nemen en zijn eerbiedigheid schenden.
- Vandaag de dag ziet men de zonde als een vlieg die op zijn neus landt en die hij even snel moet wegslaan (men hecht er niet veel belangstelling aan).
- In ieder islamitisch land vindt er wel shirk plaats. Er is bijvoorbeeld sprake van mensen die naar “sa77ara” gaan, mensen die zich bezighouden met zwarte magie en hen dan om hulp vragen. Dit is een vorm van shirk, en verder is er ook een andere vorm van shirk die veel in islamitische plaatsen voorkomt: het bezoeken van graven van zogenaamde heiligen en dan deze “heiligen” om hulp vragen. (tussen de dienaar en zijn heer bestaat er geen tussenvoegsel. Als je de Her om hulp wilt vragen kun je dat ieder moment doen en daar heb je geen tussenpersoon en of ding voor nodig.)
- Iedere zoon of dochter van Adam begaat zonden en fouten, maar de beste zondaars zijn degenen die hierna hun spijt betuigen aan Allah.
- Als men de grote zonden vermijdt zal Allah zijn dienaar vergeven en de Djanna (paradijs) binnenlaten.
- Tawba= zich wenden tot Allah om vergiffenis.
- Woedoeeen manier om de kleine zonden door Allah te laten vergeven. (de kleine zonden)
- De allergrootste zonde is de shirk (het plaatsen van andere goden of dingen naast Allah). Een hadieth van de profeet salla lahu 3alaihi wa sallam is dat hij zegt dar de shirk en het ongehoorzaam zijn van de ouders tot de grootste zonden behoren. De shirk is de enige zonde die Allah niet vergeeft.
- Er zijn een aantal (zeven) grote zonden:
 Shirk = het plaatsen van andere goden en of dingen naast AllahZoals eerder genoemd bestaat dit uit verschillende vormen zoals het bezoeken van graven en deze om hulp vragen, het bezoeken van een tovenaar EN het geloven in de horoscoop  (dit is zeer gevaarlijk temeer daar men zich niet bewust is dat hij een grote zonde begaat als hij de horoscoop leest. Er is door een grote geleerde(n) gezegd dat het geloven van de horoscoop HARAM is omdat Allah de enige is die wet wat de toekomst zal brengen en verder niemand. Dit kun je dan ook niet afleiden aan sterren of iets dergelijks. Hiermee is het net of je geen vertrouwen in Allah stelt). Het voor de lol lezen van de horoscoop (en er niet in geloven) wordt ook bestraft in de Islam: jouw salaat zal 40 dagen lang niet geaccepteerd worden (!)
 Het doden van een leven zonder dat daar reden voor is. (in geval van oorlog dus niet bv)er wordt hier tegenwoordig makkelijk over gedaan. Misschien wordt er wel eens gedacht door mensen dat het wel toegestaan is om een kafir te vermoorden maar dit is VERBODEN in de islam omdat Allah zegt het doden van een leven niet islamitisch leven. Dit is terug te vinden in soera Al Foerqaan.
 Ontucht, oftewel azzina. (onzedelijkheid). Bijvoorbeeld voor het huwelijk gemeenschap te hebben. Maar onder zina valt ook het kijken nar haram dingen, het horen van haramdingen etc. etc.
 3oeqeq al walidayn = het ongehoorzaam zijn aan de ouders.  ook hier heeft men niet door dat het om een hele grote zonde gaat. Alleen al het oeff zeggen tegen de ouders is niet toegestaan.( Bijvoorbeeld als je vader/moeder jou vraagt iets te doen en dan antwoord je met oeff) in een hadieth wordt er verteld dat er een man naar de profeet salla lahu 3alayhi wa saalam kwam en die vroeg: o profeet (salla lahu 3alayhi wa sallam) wie heeft er het meest recht op mijn gezelschap? Waarop Mohammad antwoordde: “je moeder”. “en daarna?” vroeg de man. “je moeder” antwoordde de profeet weer. “En daarna” vroeg de man waarop hij weer te horen kreeg”je moeder”. (driemaal de moeder dus). “en daarna” vroeg de man weer en ditmaal zei de profeet: je vader en daarna de dichtbij zijnde daarvan en daarna de dichtbij zijnde daarvan etc. etc. dit doet Mohammed expres om te benadrukken dat de moeder heel belangrijk is.(vrouw wordt geëerd in de Isam) Dus zeg geen oef tegen hen, snauw hen niet af en spreek een vriendelijk woord tegen hen. Verder moet je ze altijd gehoorzamen behalve als ze je vragen om iets te doen wat tegen de wil van Allah is. Mar alsnog moet je vriendelijk blijven tegen hen. (wa bil waladayni i7sana). Een toepasselijke duaa’a is: o mijn heer schenk hen genade zoals zij bij mij deden toen ik klein was. (dit in het Arabisch dus). De tevredenheid van Allah schuilt in de tevredenheid van de ouders over je. Dus hoe meer de ouders tevreden zijn over je, des te meer ook Allah zal zijn (mits je een goede moslim bent natuurlijk) zo ook de woede van de ouders schuilt in de woede van Allah.
 Het drinken van al gamr (alcohol). Hieronder valt niet alleen de alcohol zelf maar alle producten die de mens kunnen verdwazen. (dat je niet meer weet wat je doet). Hieronder vallen dus ook drugs etc. dit is onder andere bewezen dat de meeste verkeersongelukken in de weekends voorkomen omdat men dan uitgaat en dronken weer terugkeert met als gevolg daarvan verkeersslachtoffers. Het verschil tussen mensen en dieren is het verstand en als men dronken is verschilt hij op dat moment niet van de dieren.
 Diefstalde dief is geen mo’min op het moment dat hij steelt, en daarna pas is er een weg voor vergeving.
 Buren tot last zijnkafir of gen kafir, je moet respect voor je buren hebben.
 Liegenverdoemd zijn de leugenaars/ Allah leidt niet degene die buitensporig en leugenachtig is.
- Fundamentalisten zijn mensen die teruggaan naar de fundamenten van de islam en dat heeft dus niets met terroristen te maken. Dit is juist een positieve term.
- Een van de manieren om je imaan te versterken is door te kijken naar de schepping van Allah hoe goed alles in elkaar past en dat dit gewoon niet door mensenhanden kan worden gemaakt. (bv atomen die zichzelf niet hebben kunnen schapen.)
- Een andere manier om je imaan te versterken is om de koran niet alleen te lezen maar het begrijpen en daarnaar handelen.
- Men vroeg om adviezen tegen de zonde waarop er werd gezegd: bega geen zonde in zijn koninkrijk (dwz dus nooit, want overal bevindt je je in zijn koninkrijk. Verder is het zo dat wanneer je een zonde begaat het net is of je in de hand bijt die je voedt. De (rizq komt namelijk van Allah)
- Je moet nooit de hoop opgeven als je denkt dat de doea’a niet is aangekomen:
 Er was een bepaalde man die op de een of andere manier op een onbewoond eiland terecht was gekomen. Hij wilde daar zo snel mogelijk weg en smeekte Allah hem van het eiland weg te halen. Toen ging hij aan het werk om een hut te bouwen van hout dat hij daar had gevonden. Die nacht begon het te bliksemen en de bliksem sloeg ineens in de hut. Toen ging deze in vlammen op en al zijn inspanningen waren teniet gedaan. Toen wende hij zich tot Allah en zei: waarom? Ik heb erom gevraagd hier weg te gaan niet nog meer de vernietiging in te worden gedrukt!!. De volgende dag zag de man opeens een schip zijn kant op komen en hij kon erop. Dolblij vroeg de man de bemanning hoe ze hem hadden kunnen vinden waarop een van hen zei: we zagen ROOK omhoog komen van iets dat verbrand was en daardoor konden we je vinden…
Hiermee wil ik duidelijk maken dat zelfs iets dat op het eerste gezicht negatief is positief kan worden en dat je niet gauw de hoop moet opgeven waar het Allah betreft.

08-06-2005, 21:06


- Als men alle namen van Allah werkelijk begrijpt, dan kun je hem niet ongehoorzaam zijn. (de betekenissen leren is dan ook heel veel waard)
- Merkbare gevolgen van de zonden:
 Wegblijven/weggaan van kennis (3ilm). De kennis is een gift (gunst) van Allah en die wordt niet zomaar aan zondaren vergeven.
 Het nog meer begaan van zondes het is net een dominospel, de ene zonde trekt de andere aan. (Bijvoorbeeld tegenwoordig jongeren die keihard e muziek aan hebben staan. Zij zetten muziek op dat haram is en zijn de buren hiermee tot last.). het is een neerwaartse spiraal waar je in zit, je komt steeds dieper in je zonden te zitten en voelt het niet eens meer. Dit is ook het geval met hasanat, hoe meer hasanat je begaat, hoe meer het andere aantrekt. Bij zondes is het zo dat e dan puur die zondes begaat omdat je het gewend bent geraakt en dat je die zondes dan mist. Bijvoorbeeld wanneer men drinkt, het eerste glas is omdat men ervan “geniet”, maar daarna gaat men alleen maar ermee door omdat hij het mist en er gewend aan is geraakt.
 De zonde verzwakt de mens en maakt hem kwetsbaarder tegenover de shaytaan en verzwakt je om de weg naar tawba en het goede te vinden.
 Men ziet de zonde steeds als iets kleins hoe meer de dienaar de zonde klein vindt, des te groter wordt deze zonde bij Allah. Het tegenovergestelde is ook waar.(bijvoorbeeld hoe erger een dienaar zijn zonde vindt, des te kleiner wordt het in de ogen van Allah.
 Vernedering in de doenya (wereld).
 Pleger kan behoren tot degenen die Mohammad salla lahu 3alayhi wa sallam heeft vervloekt. De profeet (vzmh) zal dan geen genade voor hen vragen op de dag des oordeels.
- riba = rente, haram omdat de rijken er alleen rijker op worden en de armen armer. (als je bv 1000 leent moet je ooit terugbetalen plus extra erbij, dus je wordt er armer op)
- het berouw is altijd open voor iedereen behalve wanneer het doodsgerochel begint.
- Allah heeft geen ziekte laten neerdalen zonder medicijn. Met ziektes niet alleen de letterlijke ziektes bedoeld maar ook de figuurlijke (bijv. analfabetismemedicijn 3ilm(kennis)
- Doe wat je kunt doen en vertrouw op Allah
- De doe3aá = Allah houdt van degenen die doe’á verrichten.
- Meest goede tijden voor doea
 Laatste derde deel van de nacht
 Tussen adhaan en iqama
 Vrijdagmiddag
 In de richting van qibla met woedoe
 In de soejoed (bestaande doea)
 Etc. (doeaa kun je altijd doen maar het is gewoon beter bij bovenstaande)

- zonde = jezelf onrecht aandoen
- goede doe3a: o Allah, wender van de harten, maak (mijn hart) standvastig op Uw dien (geloof)(in arabisch) allahumma ya moeqalliba alqoeloeb, thabbitnie 3ala dieniek

ps. Ik verklaar hierbij dat deze lezing niet van mij is en dat ik het baseer op de lezing van broeder Abduljabbar van de ven. Ik hoop dat degenen die dit lezen verder zullen verspreiden en hiermee da3wa zullen doen. Ook wil ik hierbij zeggen dat als er fouten in zitten ik dit niet met opzet heb gedaan en degenen die een fout ontdekt graag veranderen dan. En Allah weet het beter.

Waassalamu alaikom

Zuster S.

29-06-2005, 18:37
haha is iedereen sprakeloos hierdoor?

29-06-2005, 21:01
ik kan alleen dit seggen echt MASCHALLAJ

29-06-2005, 21:17


salaam alaikoem wa rahmatoe Allahoe wa barakatuhoe,

Echt een goede lezing van broeder Van der Ven, macha"Allah. Zuster dank je wel voor het plaatsen van deze mooi lezing. Djezeki Allahoe ghairan ya oegti fi dien.

asalaam alaikoem

29-06-2005, 21:57
machallah zuster

30-06-2005, 01:08
Mascha allah, was dit van de leingen die hij op vrijdag geeft

30-06-2005, 13:10

Citaat door jebir:
Mascha allah, was dit van de leingen die hij op vrijdag geeft
ja beste broeder, dit is een van de zijn lezingen.

30-06-2005, 13:12

Citaat door maroc_reddy:
salaam alaikoem wa rahmatoe Allahoe wa barakatuhoe,

Echt een goede lezing van broeder Van der Ven, macha"Allah. Zuster dank je wel voor het plaatsen van deze mooi lezing. Djezeki Allahoe ghairan ya oegti fi dien.

asalaam alaikoem
wa djazaaka ya agie. ik vond het ook een goede lezing daarom heb ik hem ook geplaatst. dit is ook een vorm van da3wa en ik doe het graag voor mijn broeders en zusters.
wassalaam

30-06-2005, 13:12
shokrsn broeders en zusters

30-06-2005, 16:36

Citaat door karima059:
machallah zuster
shokran agie

30-06-2005, 21:07
machallah. ik heb namelijk gehoord dat deze vrijdag de laatste les is. klopt dat??

30-06-2005, 21:10


Goed dat je het plaatst, inshAllah zul je ervoor beloond worden.

30-06-2005, 21:13
geen dank maar dat was mijn vraag aan jullie. weten jullie dat misschien?

30-06-2005, 21:20

Citaat door hajja_tazia:
haha is iedereen sprakeloos hierdoor?
Teksten die niet door jouzelf zijn bedacht maar alleen gedachtenloos zijn gekopieerd doen eerder vermoeiend dan indrukwekkend aan.

Iznogoodh

Pagina's : [1] 2 3