Bekijk volle/desktop versie : IBN TAYMIYAH en ISTIWA klopt het??



08-06-2005, 02:46
Zeer geachte Bezoekers, Assalamo Alaykoem

Er is een gerucht gaande dat IBN TAYMIYAH heeft beweert dat Allah LETTERLIJK (dus niet figuurlijk) boven de ARSH is. De vraag is dat zo?

En als hij dit heeft gedaan komt dit overeen met de Aqeedah van de Salaf, hiermee bedoel ik dan de Sahabas, de Taabe ien en de Taabe Taabe ien. (Riedwanullaah ta ala alaihiem Adjmaien)

Aangezien de salaf waaronder Imam Abu Hanifa, Imam Malik, Imam Shafie en Imam Ahmed bin Hanbal allen dezelfde Aqiedah hebben alleen verschillen in handelswijze (dus gebeds handlingen etc) is de Aqiedah van IBN TAYMIYAH te toetsen aan deze MUJTAHIDS van de SALAF (de 4 grote IMAMS).

Mocht er afwijking plaatsvinden dan houdt het alleen in dat IBN TAYMIYAH het fout heeft in Aqiedah. Aangezien de AQIEDAH van de 4 grote MUJTAHIDS SALAF imams het hebben aangeleerd van de SAHABA die weer op hun beurt van de HEiligste Profeet hebben geleerd. Sallallaho ALahi WASALLAM.

Wie twijfelt over de correctheid van hun (4 imams) Aqiedah krijgt de mogelijkheid om hun biografie te lezen, hieruit zult u allen geheid de conclusie trekken dat hun Aqiedah precies overeenkomt met die van de SAHABA aangezien zij dat van de Sahaba hebben geleerd, en weer van de Taabeien. Niet te vergeten zij leefden slechts een generatie verwijderd van de Liefste Profeet Sallallaho Alaihi Wasallam.

In tegenstelling tot IBN TAYMIYAH, die maar liefst pas veel later in de jaar 661 geboren werd, en zeer zeker niet van de Sahabas heeft geleerd.

biography over IMAM ABU HANIFA
http://www.sunnah.org/publication/khulafa_rashideen/hanifa.htm
biography over IMAM MALIK
http://www.sunnah.org/publication/khulafa_rashideen/malik.htm
biography over IMAM SHAFIE
http://www.sunnah.org/publication/khulafa_rashideen/shafii.htm
IMAM AHMAD IBN HAMBAL
http://www.sunnah.org/publication/khulafa_rashideen/hanbal.htm


IBN TAYMIYAH statements: "de elevatie van Allah boven de troon is letterlijk, en de elevatie van de dienaar boven het schip is ook letterlijk" (lillahi ta`ala istiwa'un `ala `arshihi haqiqatan wa li al-`abdi istiwa'un `ala al-fulki haqiqatan). Ibn Taymiyya, Majmu`a al-Fatawa (5:199) "Allah is met ons letterlijk, en Hij is boven Zijn troon letterlijk (Allahu ma`ana haqiqatan wa huwa fawqa al-`arshi haqiqatan). . . . Allah is met zijn creatie letterlijk en Hij is boven Zijn troon letterlijk (Allahu ma`a khalqihi haqiqatan wa huwa fawqa al-`arshi haqiqatan)." Ibid. (5:103).

Verder verwijs ik U allen naar deze site waar IBN TAYMIYAHS standpunten worden bevestigd met bronvermelding uit zijn eigen boeken. Alstublieft.

http://www.sunnah.org/history/Innovators/ibn_taymiyya.htm#notes22

Maar de vraag is wat zijn de standpunten volgens de Salaf?

Umm Salama the Prophet's wife said the following about istiwa' as quoted by Ibn Hajar in Fath al-bari: "The establishment is not unknown (ghayr majhul) and its modality is inconceivable in the mind (ghayr ma`qul); one does not ask "how" about Him; "how" is inapplicable to Him." Ibn Hajar, Fath al-bari 13:406-407 (Beirut 1989 ed.).

Imam Abu Hanifa (d. 150) says in his Wasiyya: "Had He been in a place and needing to sit and rest before creating the Throne, then the question "Where was Allah?" would have applied to Him, which is impossible... We assert that Allah is established on the throne without His need (haja) nor settlement (istiqrar) upon it, for He it is Who preserves the Throne and other than it without needing any of them." Abu Hanifa, Wasiyyat al-imam al-a`zam Abu Hanifa, ed. Fu'ad `Ali Rida (Beirut : Maktabat al-Jamahir, 1970) p. 10.

He said in his al-Fiqh al-akbar: "Allah has no limits, nor any rivals... He who says: "I do not know if my Lord is in the heavens or on the earth" is a disbeliever, and he who says: "He is on the Throne, and I do not know whether the Throne is in the heaven or on the earth," he is also a disbeliever." Imam Abu Mansur al-Maturidi explained this to mean: "The reason is that by such words he suggests a place for Allah and this is idolatry." Abu Hanifa, Kitab al-fiqh al-akbar bi sharh al-Qari (Cairo: Dar al-kutub al-`arabiyya al-kubra, 1327/1909) p. 16; cf. al-Maturidi, Sharh al-Fiqh al-akbar in Majmu`at rasa'il (Hyderabad: Matba`at majlis da'irat al-Ma`arif al-Nizamiyya, 1321/1903).

Imam Shafi`i (d. 204) in his small treatise entitled al-Fiqh al-akbar said: "Whoever says: al-Rahmanu `ala al-`arsh istawa, it is said to him: This verse is one of the mutashabih (ambiguous matter) concerning which one is perplexed to give an answer, and the same is said regarding similar verses. Al-Shafi`i, al-Fiqh al-akbar p. 17.

Volledig overeenkomend met de Quraan die bevestigd dat er Mutashabih (die figuurlijk geïnterpreteerd dienen te worden dus niet letterlijk) Aayah in de Quraan zijn:

هُوَ الَّذِ&#161 0; أَنْزَل& #1614; عَلَيْك& #1614; الْكِتَ& #1575;بَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَم& #1614;اتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَ& #1575;بِ وَأُخَر& #1615; مُتَشَا& #1576;ِهَاتٌ فَأَمَّ& #1575; الَّذِي& #1606;َ فِي قُلُوبِ& #1607;ِمْ زَيْغٌ فَيَتَّ& #1576;ِعُونَ مَا تَشَابَ& #1607;َ مِنْهُ ابْتِغَ& #1575;ءَ الْفِتْ& #1606;َةِ وَابْتِ& #1594;َاءَ تَأْوِي& #1604;ِهِ وَمَا يَعْلَم& #1615; تَأْوِي& #1604;َهُ إِلا اللَّه&#161 5;
(surah aale iemraan ayah 7 )

Hij is het , Die op u dit Boek heeft nedergezonden; sommige van zijn tekenen hebben een onoverdrachtelijke (letterlijk) betekenis, zij vormen de grondslag van het Boek, en andere hebben een zinnebeeldige betekenis (figuurlijk).
Degenen in wier harten afwijking is, die gaan na wat er zinnebeeldig van is, in begeerte naar dwaling en in begeerte naar de uitlegging ervan.

--------------------------------------------
Kortom Allah verteld zelf sommige dingen in de Quran zijn figuulijk, niet letterlijk nemen. En wie de betekenis van de figuurlijke probeert te achterhalen in zijn hart is dwaling.

Others who list the verse of istiwa' among the mutashabihat are Imam Malik ibn Anas, the fuqaha' of Madina, and al-Asma`i according to Abu Mansur `Abd al-Qahir al-Baghdadi in Usul al-Din al-Baghdadi, Usul al-Din p. 112-113.

Imam Abu Mansur `Abd al-Qahir al-Baghdadi (d. 429) in Usul al-Din says: "The correct position according to us is the interpretation of the Throne in this verse to mean the sovereignty (al-mulk), as if He meant that the sovereignty has not been established for any but Him. This interpretation is taken from the saying of the Arabs: "So-and-so's Throne has toppled" if he lost his power." He then cites three examples from poetry illustrating this. al-Baghdadi, Usul al-Din p. 112-113. He says about the characteristics of Ahl al-Sunna wa al-Jama`a in his al-Farq bayn al-firaq (The differences between the sects): "Ahl al-Sunna are in consensus (ajma`u) that Allah, the Flawless, the Exalted, is not bounded by location." He then reports the saying of Sayidina `Ali: "Allah created the Throne as an indication of His power, not for taking it as a place for Himself. al-Baghdadi, al-Farq bayn al-firaq (Beirut: dar al-kutub al-`ilmiyya, n.d.) p. 256.

Voor de overige uitspraken van erkende Oelama verwijs ik u naar deze link waarin bronvermeldingen zijn gegeven.

http://www.sunnah.org/aqida/aqida1.htm


Conclusie
IBN TAYMIYAH wijkt in Aqiedah af van de Salaf. Hij interpreteert het letterlijk i.t.t. de Salaf. Zie de uitspraken van Imam ABU HANIFA, MALIK, SHAFIE en Ahme ibn HAMBAL. (Riedwanoellaah Ta ala Alaihim Adjmaien)

En alles wat Afwijkt van de Salaf dient gelaten te worden, zeker als het gaat om Aqiedah dit kan iemand zijn Imaan kosten.

wie twijfelt over interpretaties van figuurlijke ayah verwijs ik door naar deze link waar het heel duidelijk wordt uitgelegd.

Alstublieft.

MOGE Allah onze Liefde voor de Heilige Profeet doen vergroten. Aamien Bie wasielatie Habie biellaah.

En aub deze forum zonder scheldwoorden achterlaten.

08-06-2005, 12:13



Citaat door greenman:
Zeer geachte Bezoekers, Assalamo Alaykoem

Er is een gerucht gaande dat IBN TAYMIYAH heeft beweert dat Allah LETTERLIJK (dus niet figuurlijk) boven de ARSH is. De vraag is dat zo?

waarom schuil je achter 4-imaams en achter je leugens
wees trots op je madhab "naqchabandi"

ik heb je site gezien, en allemaal soefieen, naqchabandiya, de aanbidders van de graven (3ubaad al qubour)



The Royal Malaysian Naqshbandi Group

kijk, hoe jullie allah swt aanbidden, door dansen en zingen
is dat de islam,
als jullie de profeet saw volgen, heeft de profeet saw ooit met deze manier
diker gedaan,

staat toch duidelijk in je SITE Naqchabandi
en naqchabandi is jullie grootste geleerd en jullie volgen zijn uitspraken
en zeg niet dat ik tegen je lieg
want je komt zelf met de bewijs

als je imaam malik ra volgt of hanafi ra of ahmad ra dan ga je geen naqchabandiya volgen.

maar jullie zijn ziek, met jullie leugens zoals de meeste sekten

08-06-2005, 12:18

Citaat door Osmanovic:
shoekran Greenman voor je nuttige bijdrage
bijdrag of dwaling.
allah aanbidden met zingen en muziek is bijdrag
liegen over geleerden is bijdrag
schuilen achter een naam is bijdrag

08-06-2005, 12:50

Citaat door ugtikumKhadija:
Stinkede oplichter sidie arytikel van jullie is onzin net als dit

ibn taymiyah was in de gevangenis dus was hij een dief hij nam over van de kwariedj

zonder bewijs de waarheidd
]

eindelijk, Naqchabandiya
nu ga ik echt hard lachen, zijn jullie ziek,
geloven jullie in graven en dat onzin, heb jijgeen hersens

hier zijn hun geleerden. komt uit hun sites:
alhamdo li allah li fda7kom: allah swt heeft jullie ontmaskert

===


geen comment


geleerden van naqchabandiya (soefien) met christenen



ze denken dat als je hem aanraakt kom je naar de hemel of (geen idee)




met zingen kom je dichtbij allah swt.


kijk mensen naar de moskee, staat de naam Van Allah swt en de naam van Mohammed saw en ook de
naam van Ali ra, (is ali rs ook een profeet)
=

08-06-2005, 13:27



Citaat door ugtikumKhadija:


ibn taymiyah was in de gevangenis dus was hij een dief hij nam over van de kwariedj

zonder bewijs de waarheidd
Jij hebt hoogmoed voor de feiten.

Dief? En waarom is Profeet Yoesoef gevangen genomen ?

Niet liegen over Imaam Ibn Taymiyyah, de reden was dat de Ruwaibidah van zijn tijd jaloers waren op zijn kennis en dat hij velen harten wist te veroveren. Zij verafschuwden (net zoals jij) zijn resultaat en invloed die hij op de mensen had vanwege zijn kennis, wijsheid en oprechtheid.

08-06-2005, 15:02
Is the Throne above the seventh heaven?. ????????????????????

Answer : lees het goed

Praise be to Allaah.

One of the things concerning which there is no doubt is that the Throne is above the seventh heaven; indeed it is the highest of all created things.

There is clear evidence that points to this:

It was narrated by al-Bukhaari (2581) that Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “In Paradise there are one hundred levels that Allaah has prepared for the mujaahideen who strive for the sake of Allaah. (The distance) between each two levels is like the distance between the heavens and the earth. When you ask of Allaah, ask Him for al-Firdaws for it is in the middle of Paradise and is the highest part of Paradise. Above it is the Throne of the Most Merciful and from it spring forth the rivers of Paradise.

It is affirmed by all the Muslims that Paradise is above the seventh heaven, so if the Throne is above Paradise, then the Throne must also be above the seventh heaven.

This idea is further supported by the report narrated by Muslim in his Saheeh (4136) from ‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas who said: A man from among the companions of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), one of the Ansaar, told me that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “… But when our Lord, may His name be blessed and exalted, decrees something, the bearers of the Throne glorify Him, then the people of the heaven that is closest to them glorify Him, until the tasbeeh reaches this lowest heaven (al-sama’ al-dunya). Then those who are closest to the bearers of the Throne say to the bearers of the Throne: ‘What did your Lord say?’ So they tell them what He said. Then the people of the heavens ask one another until the news reaches this lowest heaven.’” This very clearly indicates that the Throne and its bearers are above all the heavens.

Ibn Khuzaymah narrated in his Saheeh (9105) and in his Kitaab al-Tawheed (no. 594) that Ibn Mas’ood (may Allaah be pleased with him) said: “Between the lowest heaven and the one above it is (a distance of) five hundred years, and between each heaven and the next is (a distance of) five hundred years marching.” According to another report: “The thickness of each heaven is a distance of five hundred years marching. Between the seventh heaven and the Footstool (al-Kursiy) is (a distance of) five hundred years. Between the Footstool and the water is (a distance of) five hundred years. The Throne is above the water and Allaah is above the Throne, and none of your deeds are concealed from Him.” It was classed as saheeh by al-Dhahabi in al-‘Alw (p. 64) and by Ibn al-Qayyim in Ijtimaa’ al-Juyoosh al-Islamiyyah, p. 100.

Al-Dhahabi narrated in al-‘Alw (al-Mukhtasar, 35) that ‘Abd-Allaah ibn ‘Amr said: Allaah created the water above the seven heavens, and He created the Throne above the water.” Shaykh al-Albaani said: Its isnaad is saheeh.

The scholars (may Allaah have mercy on them) have stated that the Throne covers all of creation and is above it. Ibn al-Qayyim (may Allaah have mercy on him) said in Zaad al-Ma’aad (4/203):

The Throne is the roof of creation and the greatest of created things.

The same was stated by Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah in Majmoo’ al-Fataawa, 6/581, 25/1998.

It was also stated by Ibn Katheer in al-Badaayah wa’l-Nahaayah, 1/9, 11; and by Ibn Abi’l-‘Izz in Sharh al-‘Aqeedah al-Tahhaawiyyah, 1/311.

See: Mukhtasar al-‘Alw by al-Dhahabi; al-Tawheed by Ibn Khuzaymah; Ijtimaa’ al-Juyoosh al-Islamiyyah by Ibn Al-Qayyim.

08-06-2005, 15:28
allaho akbar ibn taymiyya allah alllah.شيخ الإسلا&#160 5; ابن تيمية
op ze 7de heeft hij fiqh gestudeert allah allah alllah alllah alllllaaaah akbar
en als er iemand van plan is om boeken te lezen van ibn taymiya,en zonder hulp
van grote geleerden dan is hij echt verkeerd bezig ,die boeken van hem zijn moelijk om te begrijpen,daarom raad ik jullie aan om die boeken te studeren met behulp van grote geleerden.anders pakken jullie alles verkeer echt .
en nog 1 ding,alleen grote geleerden lezen zijn boeken en niet ik of jij

hier heb je een les over ibn taymiya in het arabish

van shieg 3aid alkarnie ,ken jij hem of niet moet je horen عائض القرني

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=13318

en deze les is van shieg bandar al3tiebie بندر العتيب&#161 0;

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=30286

en nog wat betreft de suffismالصوفي& #1577;
Is the “Da’wah and Tableegh” group one of the misguided groups? And what about Sufism?.

Answer :

Praise be to Allaah.

It is important for us to understand, firstly, that the words “Tasawwuf” and “Sufism” are modern terms which refer to something that is not automatically approved of in sharee’ah as the words eemaan (faith), Islam and ihsaan are. Neither is it automatically condemned like the words kufr, fusooq (immorality) and ‘asyaan (disobedience, sin).

In such cases, we need to find out more about what is meant by such words before we can pass comment. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said: “The words al-faqr and al-tasawwuf (i.e., Sufism) may include some things that are loved by Allaah and His Messenger, and these are things that are enjoined even if they are called faqr or tasawwuf, because the Qur’aan and Sunnah indicate that they are mustahabb and that is not altered if they called by other names. That also includes actions of the heart such as repentance and patience. And it may include things that are hated by Allaah and His Messenger, such as some kinds of belief in incarnation and pantheism, or monasticism that has been innovated in Islam, or things that go against sharee’ah and have been innovated, and so on. These things are forbidden no matter what names they are given… And it may include limiting oneself to a certain style of clothing or certain customs, ways of speaking and behaving, in such a way that anyone who goes beyond it is regarded as an outsider, although this is not something that has been stipulated in the Qur’aan or Sunnah; rather it may be something that is permissible or it may be something that is makrooh, and this is a bid’ah that is forbidden. This is not the way of the friends of Allaah (awliya’ Allaah); such things are innovations and misguidance that exists among those who claim to follow the Sufi path. Similarly, among those who claim to be servants of knowledge there are innovations that involve beliefs and words that go against the Qur’aan and Sunnah, using phrases and terminology that have no basis in sharee’ah. Many such things happen among those people.

The wise believer agrees with all people in that in which they are in accordance with the Qur’aan and Sunnah and obey Allaah and His Messenger, but he does not agree with that in which they go against the Qur’aan and Sunnah and disobey Allaah and His Messenger. He accepts from every group that which was taught by the Messenger… when a person seeks the truth and justice, based on knowledge, he is one of the successful friends of Allaah and His victorious party…

Al-Fataawa, 11/280-290.

But what Shaykh al-Islam said about the view of Sufis depending on their situation is almost too theoretical for our times, when the objectionable matters that he referred to have become part of the path of those who call themselves Sufis nowadays, in addition to the different occasions they celebrate such as the Mawlid, and their exaggeration about their living shaykhs, and their attachment to shrines and graves, where they pray and circumambulate the graves and make vows to them, and other well-known practices of theirs. Because of these matters, the correct approach now is to warn against them with no reservations. This is what was agreed upon by the Standing Committee in their answer to a question about the ruling on the Sufi tareeqahs that exist nowadays. They said:

Usually those that are called Sufis nowadays follow bid’ahs (innovations) that constitute shirk, as well as other kinds of bid’ah, such as when some of them say “Madad ya sayyid (Help, O Master)”, and call upon the qutubs (“holy men&rdquo, and recite dhikr in unison using names by Allaah has not called Himself, like saying “Huw, Huw (He, He)” and “Ah, Ah (a contraction of the word ‘Allaah&rsquo”. Whoever reads their books will be aware of many of their innovations that constitute shirk, and other evils.

http://www.islam-qa.com
http://63.175.194.25/index.php?ln=ara&ds=qa&lv=browse&QR=47431&dgn=4

08-06-2005, 15:48
vraagje: wie is Ibni abidin
ken jij me meschien wat vertellen?
wil ik graag weten ik ben bereid om naar je te luisteren vertel

08-06-2005, 15:50
dit gaat echt nie goed..


zelfs sheikh el islam is niet van jullie discussie's ontsnapt..

08-06-2005, 16:06
ja man.jammer ik begrijp niet waarom mensen hekel hebben aan ibntaymiyya.
dat snap ik niet en waar .op marokko.nl echt jammer
ik hou van ibn taymiya.alhamdolillah [B]أحب من أحبه,وأب غض من يبغضه[/B]
deze man heeft zijn hele leven aan de islam gegeven
en hij is nooit getrouwd ,maar waarom hebben mensen hekel aan hem ?

08-06-2005, 16:08

Citaat door Osmanovic:
tjonge jonge Reporter..... copie paste, zwak hoor.

doe het liever net als Greenman, die geeft tenminste duidelijke argumenten in het nederlands !
Assalam 3alaikom,

Laat de argumenten eens zien als het inhoudelijk wordt ?

http://forums.marokko.nl/showthread.php?p=10839586&posted=1#post10839586

Hier zijn 4 posten waarvoor hij wegrent. Jij mag ook reageren broeder ? Verder copy paste Greenman meer dan 4 keer de laster over Ibn Taymiyah welke ik dan ook weerleg. Zwak hoor

Dus ik wacht op de reacties ok ?

Wa salam

08-06-2005, 17:19

Citaat door eliyame:
ja man.jammer ik begrijp niet waarom mensen hekel hebben aan ibntaymiyya.
dat snap ik niet en waar .op marokko.nl echt jammer
ik hou van ibn taymiya.alhamdolillah [B]أحب من أحبه,وأب غض من يبغضه[/B]
deze man heeft zijn hele leven aan de islam gegeven
en hij is nooit getrouwd ,maar waarom hebben mensen hekel aan hem ?
sommigen spelen echt letterlijk met vuur...

ik denk dat ze niet eens wat van hem hebben gelezen, en toch haten ze hem.. waarom??
omdat die eene sheikh heeft dit en dat gezegd over ibn taymiyah..

fadl van ibn taymiyah op onze oummah is heel groot.. en jazahou allah ghairan 3ani almoslimina ajma3..