Bekijk volle/desktop versie : Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

07-06-2005, 12:56
Bron: http://www.parool.nl/nieuws/2005/JUN/07/bin2.html

AMSTERDAM - Allochtone Amsterdammers lopen een groter risico op een psychose of schizofrenie dan autochtonen.

Uit onderzoek van de Utrechtse psychiater en epidemioloog Jean-Paul Selten onder ruim tweehonderd patiënten in Den Haag blijkt dat jonge Marokkanen zelfs bijna tien keer zo veel risico lopen een psychotische stoornis te krijgen en dat zij acht keer zo veel risico lopen schizofreen te worden. Deze uitkomsten zijn volgens hem ook van toepassing op andere grote steden.

Deze verhoogde kans op stoornissen heeft volgens Selten onder meer te maken met het gevoel er niet bij te horen en niet mee te tellen. Juist jonge allochtonen blijven vaak buiten het beeld van de psychiatrie en krijgen daardoor niet de behandeling die ze nodig hebben.

Volgens de Amsterdamse psychiater prof. Don Linszen, hoofd van de Adolescentenkliniek van het AMC/De Meren, kan verwaarlozing van een psychose leiden tot ernstige vormen van schizofrenie. Linszen spreekt van gemiste kansen, omdat zijn team een succesvolle, familiegerichte behandeling voor de vroege fasen van psychosen heeft ontwikkeld.

Linszen: ''In absolute cijfers gaat het om een klein aantal, maar de schrik slaat je om het hart als je ziet dat de groep elk jaar groter wordt omdat mensen niet tijdig worden behandeld.'' Velen zijn of raken verslaafd en komen terecht in het daklozencircuit. Om meer zicht op het probleem te krijgen wil hij nieuwe gevallen registreren en in behandeling zien te houden.

Volgens Linszen zijn psychiatrische stoornissen nog steeds een groot taboe. De families gaan er niet mee naar de dokter. Jongeren met een psychose worden nog te vaak bij oudere patiënten met schizofrenie behandeld. ''Dan nemen ze de benen, want zo willen ze niet worden,'' zegt Linszen.

07-06-2005, 12:58


Da's niet zo mooi, he?

07-06-2005, 13:01
Enkele bewijzen hiervoor worden geleverd hier op marokko.nl

07-06-2005, 13:07
Tja,discriminatie speelt ook een rol...

07-06-2005, 13:12



Citaat door hamidu:
Tja,discriminatie speelt ook een rol...
Dat staat er niet, het wordt deels verklaard uit "het gevoel er niet bij te horen".
Dat hoeft in principe niets met discriminatie te maken te hebben, heel veel jongeren hebben dat gevoel.
Het gevoel er niet bij te horen, kan ook te maken met een slechte opvoeding, waarbij je nooit hebt geleerd hoe je je moet redden in de samenleving.

Verder staat er nog iets: "Volgens Linszen zijn psychiatrische stoornissen nog steeds een groot taboe. De families gaan er niet mee naar de dokter."

07-06-2005, 13:15
Half nederland is schizofreen en die gaan er ook niet allemaal mee naar de dokter.!!!!!!

07-06-2005, 13:16

Citaat door man 28:
Half nederland is schizofreen en die gaan er ook niet allemaal mee naar de dokter.!!!!!!
Bron?

07-06-2005, 13:21
ik zou erg oppassen met dit onderwerp.
Ieder volk heeft uitwassen en zijn ziektes.

We moeten oppassen dat we niet gaan denken: marokkaanse jongens zijn ..... een psychiatrische ziekte heeft vele oorzaken, ook is er sprake van aanleg.
Als je kijkt naar omringende landen dan zie je dat er overal wel iets speelt.

Goed, dit is nu bekend, prima. En nu actie. Behandel die jongens en meisjes en dan komt het weer goed. Als ze maar behandeld worden.

07-06-2005, 13:29

Citaat door Smirnoff:
Dat staat er niet, het wordt deels verklaard uit "het gevoel er niet bij te horen".
"
Nou,wat zijn de oorzaken van "het gevoel er niet bij te horen'' volgens jou?
Hebben de marokkaanse jongeren in marokko hetzelfde probleem ?

07-06-2005, 13:32
Waar ik me als niet-Marokkaan dan zelfs aan erger is de kop welke in de krant gebruikt wordt.
"Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord"
Allereerst is het niet 'zijn' maar 'lijden aan', het eerste is niet altijd te veranderen terwijl dat bij 'lijden aan' wel het geval is.
Bovendien is 'gestoord zijn' iets anders dan een psychotische stoornis hebben.

Ik ergerde me aldus aan de titel.

Het zou goed zijn die psychotische stoornissen eens naast de jongeren te leggen die complete buurten terroriseren. Waarschijnlijk zouden er overeenkomsten te vinden zijn.

07-06-2005, 13:42
gestoord???? schizofrenie????? Wat voor brood eten die onderzoekers wel niet?

07-06-2005, 13:44
Soms weet je dan hoor ik van die stemmen..en dan

MWuahaahahaha aaarghhh graaaahhhh laaammnaaeegroooohh


07-06-2005, 13:47



Citaat door Marrakick:
Waar ik me als niet-Marokkaan dan zelfs aan erger is de kop welke in de krant gebruikt wordt.
"Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord"
Allereerst is het niet 'zijn' maar 'lijden aan', het eerste is niet altijd te veranderen terwijl dat bij 'lijden aan' wel het geval is.
Bovendien is 'gestoord zijn' iets anders dan een psychotische stoornis hebben.

Ik ergerde me aldus aan de titel.

Het zou goed zijn die psychotische stoornissen eens naast de jongeren te leggen die complete buurten terroriseren. Waarschijnlijk zouden er overeenkomsten te vinden zijn.
Ik vind die titel, die daadwerkelijk zo door Het Parool wordt gebruikt, ook erg tendensieus.

07-06-2005, 13:48

Citaat door hamidu:
Nou,wat zijn de oorzaken van "het gevoel er niet bij te horen'' volgens jou?
Hebben de marokkaanse jongeren in marokko hetzelfde probleem ?
Je hebt gelijk, Marokkaanse jongeren zijn slachtoffer, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!

07-06-2005, 13:52

Citaat door Marrakick:
Waar ik me als niet-Marokkaan dan zelfs aan erger is de kop welke in de krant gebruikt wordt.
"Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord"
Allereerst is het niet 'zijn' maar 'lijden aan', het eerste is niet altijd te veranderen terwijl dat bij 'lijden aan' wel het geval is.
Bovendien is 'gestoord zijn' iets anders dan een psychotische stoornis hebben.

Ik ergerde me aldus aan de titel.

Het zou goed zijn die psychotische stoornissen eens naast de jongeren te leggen die complete buurten terroriseren. Waarschijnlijk zouden er overeenkomsten te vinden zijn.
lijden aan een psychotische stoornis = gestoort zijn.

net als:

Teringlijer = patient met tuberculose.

De ene uitdrukking is gewoon wat 'netter' als de andere maar betekenen exact hetzelfde.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9