Bekijk volle/desktop versie : Al-Halaal is duidelijk en waarlijk, al-Haraam is duidelijk



05-06-2005, 18:23
Al-Halaal is duidelijk en waarlijk, al-Haraam is duidelijk

Aboe cAbd Allah an-Noecmaan ibnoe Bashir overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zeggen: ,,Waarlijk, al-Halaal (datgene wat Allah toegestaan heeft) is duidelijk en waarlijk, al-Haraam (datgene wat Allah verboden heeft) is (ook) duidelijk; daartussen bestaan twijfelachtige zaken die voor vele mensen niet duidelijk zijn. Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft. Degene die echter in aanraking komt met twijfelachtige zaken, valt in al-Haraam, net als de herder die zijn kudde in de buurt van andermans weide laat grazen, waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen grens heeft en dat de grenzen van Allah Zijn verboden zaken zijn? En waarlijk, in het lichaam bevindt zich een Moedghah (vleesklonter), als deze goed is, dan is het hele lichaam goed en als deze verdorven is, dan is het hele lichaam verdorven en dit nu is het hart.” (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg

De Profeet heeft zaken in drie categorieën gesplitst:

1 Duidelijke toegestane zaken, waar men geen twijfels over heeft. Al-Halaal zijn zaken die toegestaan zijn. Door het verrichten van al-Halaal behoort men niet tot de zondaars. Een voorbeeld van deze categorie is het toegestaan zijn (van het eten) van vee.

2 Duidelijke verboden zaken, waarover geen twijfel bestaat. Iemand zal tot de zondaars behoren als hij al-Haraam, zaken die verboden zijn, begaat. Een voorbeeld van deze categorie is het verbod op het drinken van bedwelmende drank. Beide categorieën zijn dus duidelijk.

3 Zaken waarover twijfels bestaat betreffende het Islamitische oordeel hierover; of deze zaken nu toegestaan zijn danwel verboden? Het oordeel over de twijfelachtige zaken vinden veel mensen niet duidelijk, terwijl anderen dit wel duidelijk vinden, daarom heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd dat het van de voorzichtigheid is om twijfelachtige zaken te laten, zodat men hiermee niet in aanraking komt, hij zei:

“Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft.”

- Vervolgens stelt de Profeet (vrede zij met hem) iemand die twijfelachtige zaken begaat gelijk aan een herder die in de buurt van andermans weide graast. Met andere woorden in de buurt van een door iemand beschermd stuk grond, waar geen vee graast en dat groen is, omdat hier niet gegraasd wordt. Dit stuk grond is aantrekkelijker voor de kudde die dan ook langzaam richting dit grond zal afdwalen om daar te grazen:

“...Net als de herder die zijn kudde in de buurt van een andermans weide laat grazen waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. ”

Verder zegt de Profeet (vrede zij met hem):

“Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allah’s domein de door Hem verboden zaken zijn.”

Elke koning heeft zijn eigen territorium en Allah’s territorium zijn Zijn verboden zaken. Vervolgens maakt de Profeet (vrede zij met hem) ons duidelijk dat er zich in het lichaam een ‘moedghah’ (vleesklonter) bevindt en als dit goed is, is het gehele lichaam goed. Dit op basis van zijn uitspraak:

“en dit nu is het hart.”

Dit wijst erop dat men rekening moet houden met zijn eigen begeerten, die ernaar toe leiden dat men in al-Haraam en twijfelachtige zaken valt.

- De toegestane en de verboden zaken van de Islamitische wetgeving zijn duidelijk en de twijfelachtige zaken ervan worden herkend door slechts een gering aantal mensen.

- Als men aan bepaalde zaken twijfelt, óf deze toegestaan zijn danwel verboden, in dat geval moet hij deze echter vermijden totdat het voor hem duidelijk wordt of deze zaken toegestaan zijn.

- Als men in aanraking komt met twijfelachtige zaken, is de kans groter dat hij daarna in aanraking zal komen met zaken die heel duidelijk verboden zijn. Als hij constant twijfelachtige zaken blijft verrichten, dan zal zijn ziel hem stimuleren om de duidelijke verboden zaken te verrichten, waardoor hij uiteindelijk te gronde zal gaan.

- Het is toegestaan om een gelijkenis te stellen om zo een abstracte zaak, door middel van het geven van een concreet voorbeeld, duidelijk te maken.

- De verheven wijze van het geven van onderwijs door de Profeet (vrede zij met hem) aan zijn metgezellen door middel van het geven van duidelijke voorbeelden.

- Het hart bepaalt of een persoon zuiver danwel onzuiver is. Op grond hiervan moet men altijd waken over zijn hart zodat hij standvastig zal zijn, zoals vereist.

- Het verderven van het uiterlijk duidt op het verderven van het innerlijk, volgens de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

“Als dat goed is, dan is het hele lichaam goed en als dat bedorven is, dan is het hele lichaam bedorven.”

05-07-2005, 23:11


UP

ewa geen reacties............

of zijn jullie met vakantie.....

ewa ziedoe...............

Al-Halaal is duidelijk en waarlijk, al-Haraam is duidelijk

--------------------------------------------------------------------------------

12-07-2005, 21:26

Citaat:


- Het verderven van het uiterlijk duidt op het verderven van het innerlijk, volgens de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

“Als dat goed is, dan is het hele lichaam goed en als dat bedorven is, dan is het hele lichaam bedorven.”


duidelijk, ik heb ook vaak gezegd dat een mens te herkennen is aan zijn of haar uiterlijk maar dan word ik voor gek verklaard, maar het is dus wel zo men is te herkennen aan zijn uiterlijk. of zie ik dat verkeerd?

12-07-2005, 22:51

Citaat door cj_tetuani:
Al-Halaal is duidelijk en waarlijk, al-Haraam is duidelijk

Aboe cAbd Allah an-Noecmaan ibnoe Bashir overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zeggen: ,,Waarlijk, al-Halaal (datgene wat Allah toegestaan heeft) is duidelijk en waarlijk, al-Haraam (datgene wat Allah verboden heeft) is (ook) duidelijk; daartussen bestaan twijfelachtige zaken die voor vele mensen niet duidelijk zijn. Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft. Degene die echter in aanraking komt met twijfelachtige zaken, valt in al-Haraam, net als de herder die zijn kudde in de buurt van andermans weide laat grazen, waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen grens heeft en dat de grenzen van Allah Zijn verboden zaken zijn? En waarlijk, in het lichaam bevindt zich een Moedghah (vleesklonter), als deze goed is, dan is het hele lichaam goed en als deze verdorven is, dan is het hele lichaam verdorven en dit nu is het hart.” (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg

De Profeet heeft zaken in drie categorieën gesplitst:

1 Duidelijke toegestane zaken, waar men geen twijfels over heeft. Al-Halaal zijn zaken die toegestaan zijn. Door het verrichten van al-Halaal behoort men niet tot de zondaars. Een voorbeeld van deze categorie is het toegestaan zijn (van het eten) van vee.

2 Duidelijke verboden zaken, waarover geen twijfel bestaat. Iemand zal tot de zondaars behoren als hij al-Haraam, zaken die verboden zijn, begaat. Een voorbeeld van deze categorie is het verbod op het drinken van bedwelmende drank. Beide categorieën zijn dus duidelijk.

3 Zaken waarover twijfels bestaat betreffende het Islamitische oordeel hierover; of deze zaken nu toegestaan zijn danwel verboden? Het oordeel over de twijfelachtige zaken vinden veel mensen niet duidelijk, terwijl anderen dit wel duidelijk vinden, daarom heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd dat het van de voorzichtigheid is om twijfelachtige zaken te laten, zodat men hiermee niet in aanraking komt, hij zei:

“Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft.”

- Vervolgens stelt de Profeet (vrede zij met hem) iemand die twijfelachtige zaken begaat gelijk aan een herder die in de buurt van andermans weide graast. Met andere woorden in de buurt van een door iemand beschermd stuk grond, waar geen vee graast en dat groen is, omdat hier niet gegraasd wordt. Dit stuk grond is aantrekkelijker voor de kudde die dan ook langzaam richting dit grond zal afdwalen om daar te grazen:

“...Net als de herder die zijn kudde in de buurt van een andermans weide laat grazen waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. ”

Verder zegt de Profeet (vrede zij met hem):

“Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allah’s domein de door Hem verboden zaken zijn.”

Elke koning heeft zijn eigen territorium en Allah’s territorium zijn Zijn verboden zaken. Vervolgens maakt de Profeet (vrede zij met hem) ons duidelijk dat er zich in het lichaam een ‘moedghah’ (vleesklonter) bevindt en als dit goed is, is het gehele lichaam goed. Dit op basis van zijn uitspraak:

“en dit nu is het hart.”

Dit wijst erop dat men rekening moet houden met zijn eigen begeerten, die ernaar toe leiden dat men in al-Haraam en twijfelachtige zaken valt.

- De toegestane en de verboden zaken van de Islamitische wetgeving zijn duidelijk en de twijfelachtige zaken ervan worden herkend door slechts een gering aantal mensen.

- Als men aan bepaalde zaken twijfelt, óf deze toegestaan zijn danwel verboden, in dat geval moet hij deze echter vermijden totdat het voor hem duidelijk wordt of deze zaken toegestaan zijn.

- Als men in aanraking komt met twijfelachtige zaken, is de kans groter dat hij daarna in aanraking zal komen met zaken die heel duidelijk verboden zijn. Als hij constant twijfelachtige zaken blijft verrichten, dan zal zijn ziel hem stimuleren om de duidelijke verboden zaken te verrichten, waardoor hij uiteindelijk te gronde zal gaan.

- Het is toegestaan om een gelijkenis te stellen om zo een abstracte zaak, door middel van het geven van een concreet voorbeeld, duidelijk te maken.

- De verheven wijze van het geven van onderwijs door de Profeet (vrede zij met hem) aan zijn metgezellen door middel van het geven van duidelijke voorbeelden.

- Het hart bepaalt of een persoon zuiver danwel onzuiver is. Op grond hiervan moet men altijd waken over zijn hart zodat hij standvastig zal zijn, zoals vereist.

- Het verderven van het uiterlijk duidt op het verderven van het innerlijk, volgens de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

“Als dat goed is, dan is het hele lichaam goed en als dat bedorven is, dan is het hele lichaam bedorven.”
shokrun voor deze bijdrage, in de korte tijd dat ik dit forum bezoek heb ik al veel nieuwe dingen geleerd, diverse topics zijn leerzaam en informatief.

ik ben alleen ook gaan nadenken over internet... haram of halal?? Het ligt natuurlijk aan de hoeveelheid tijd die je ermee doorbrengt en de bezigheden die er plaatsvinden maar toch... Vandaar in iedergeval het uitblijven van mijn reactie.

12-07-2005, 23:01



Citaat door cj_tetuani:
Al-Halaal is duidelijk en waarlijk, al-Haraam is duidelijk

Aboe cAbd Allah an-Noecmaan ibnoe Bashir overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zeggen: ,,Waarlijk, al-Halaal (datgene wat Allah toegestaan heeft) is duidelijk en waarlijk, al-Haraam (datgene wat Allah verboden heeft) is (ook) duidelijk; daartussen bestaan twijfelachtige zaken die voor vele mensen niet duidelijk zijn. Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft. Degene die echter in aanraking komt met twijfelachtige zaken, valt in al-Haraam, net als de herder die zijn kudde in de buurt van andermans weide laat grazen, waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen grens heeft en dat de grenzen van Allah Zijn verboden zaken zijn? En waarlijk, in het lichaam bevindt zich een Moedghah (vleesklonter), als deze goed is, dan is het hele lichaam goed en als deze verdorven is, dan is het hele lichaam verdorven en dit nu is het hart.” (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg

De Profeet heeft zaken in drie categorieën gesplitst:

1 Duidelijke toegestane zaken, waar men geen twijfels over heeft. Al-Halaal zijn zaken die toegestaan zijn. Door het verrichten van al-Halaal behoort men niet tot de zondaars. Een voorbeeld van deze categorie is het toegestaan zijn (van het eten) van vee.

2 Duidelijke verboden zaken, waarover geen twijfel bestaat. Iemand zal tot de zondaars behoren als hij al-Haraam, zaken die verboden zijn, begaat. Een voorbeeld van deze categorie is het verbod op het drinken van bedwelmende drank. Beide categorieën zijn dus duidelijk.

3 Zaken waarover twijfels bestaat betreffende het Islamitische oordeel hierover; of deze zaken nu toegestaan zijn danwel verboden? Het oordeel over de twijfelachtige zaken vinden veel mensen niet duidelijk, terwijl anderen dit wel duidelijk vinden, daarom heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd dat het van de voorzichtigheid is om twijfelachtige zaken te laten, zodat men hiermee niet in aanraking komt, hij zei:

“Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft.”

- Vervolgens stelt de Profeet (vrede zij met hem) iemand die twijfelachtige zaken begaat gelijk aan een herder die in de buurt van andermans weide graast. Met andere woorden in de buurt van een door iemand beschermd stuk grond, waar geen vee graast en dat groen is, omdat hier niet gegraasd wordt. Dit stuk grond is aantrekkelijker voor de kudde die dan ook langzaam richting dit grond zal afdwalen om daar te grazen:

“...Net als de herder die zijn kudde in de buurt van een andermans weide laat grazen waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. ”

Verder zegt de Profeet (vrede zij met hem):

“Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allah’s domein de door Hem verboden zaken zijn.”

Elke koning heeft zijn eigen territorium en Allah’s territorium zijn Zijn verboden zaken. Vervolgens maakt de Profeet (vrede zij met hem) ons duidelijk dat er zich in het lichaam een ‘moedghah’ (vleesklonter) bevindt en als dit goed is, is het gehele lichaam goed. Dit op basis van zijn uitspraak:

“en dit nu is het hart.”

Dit wijst erop dat men rekening moet houden met zijn eigen begeerten, die ernaar toe leiden dat men in al-Haraam en twijfelachtige zaken valt.

- De toegestane en de verboden zaken van de Islamitische wetgeving zijn duidelijk en de twijfelachtige zaken ervan worden herkend door slechts een gering aantal mensen.

- Als men aan bepaalde zaken twijfelt, óf deze toegestaan zijn danwel verboden, in dat geval moet hij deze echter vermijden totdat het voor hem duidelijk wordt of deze zaken toegestaan zijn.

- Als men in aanraking komt met twijfelachtige zaken, is de kans groter dat hij daarna in aanraking zal komen met zaken die heel duidelijk verboden zijn. Als hij constant twijfelachtige zaken blijft verrichten, dan zal zijn ziel hem stimuleren om de duidelijke verboden zaken te verrichten, waardoor hij uiteindelijk te gronde zal gaan.

- Het is toegestaan om een gelijkenis te stellen om zo een abstracte zaak, door middel van het geven van een concreet voorbeeld, duidelijk te maken.

- De verheven wijze van het geven van onderwijs door de Profeet (vrede zij met hem) aan zijn metgezellen door middel van het geven van duidelijke voorbeelden.

- Het hart bepaalt of een persoon zuiver danwel onzuiver is. Op grond hiervan moet men altijd waken over zijn hart zodat hij standvastig zal zijn, zoals vereist.

- Het verderven van het uiterlijk duidt op het verderven van het innerlijk, volgens de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

“Als dat goed is, dan is het hele lichaam goed en als dat bedorven is, dan is het hele lichaam bedorven.”
bedankt jongeman voor het plaatsen..llah ie djaziek bil ghair

Liefs,
Hayat

12-07-2005, 23:15

Citaat door Hanifah:
shokrun voor deze bijdrage, in de korte tijd dat ik dit forum bezoek heb ik al veel nieuwe dingen geleerd, diverse topics zijn leerzaam en informatief.

ik ben alleen ook gaan nadenken over internet... haram of halal?? Het ligt natuurlijk aan de hoeveelheid tijd die je ermee doorbrengt en de bezigheden die er plaatsvinden maar toch... Vandaar in iedergeval het uitblijven van mijn reactie.
het leven bestaat uit intenties..................als je internet voor verkeerde dingen verkeerde sites gebruikt .................. antwoord is heel duidelijk.................dan ben je niet met de juiste dingen bezig


als jij internet gebruikt voor het binnen halen van informatie.............is dat goed



Wallaho A3lam

18-08-2005, 11:15

Citaat door Hanifah:
Shokrun!!
graag gedaan

20-08-2005, 12:05
UP2date

Al-Halaal is duidelijk en waarlijk, al-Haraam is duidelijk