Bekijk volle/desktop versie : Roddelen lees dit aub!!



05-06-2005, 17:20
Salaam maliekoem lees dit aub.

Een vrouw herhaalde een roddel die ze gehoord had over een buur. Binnen een paar dagen kende de hele gemeenschap het verhaal. De betreffende persoon was diep gekwetst en beledigd.

Later kwam de vrouw die verantwoordelijk was voor het verspreiden van de roddel er achter dat het volledig onwaar was. Ze had enorm veel spijt en ging naar een wijze oude man om te vragen wat ze kon doen om de schade te herstellen.
RODDELEN...

"Ga naar de markt," zei de oude man, "haal een kip en slacht hem. Op weg naar huis, pluk je de veren en gooi ze één voor één langs de weg." Ook al was ze verrast door dit advies, deed de vrouw toch wat haar gezegd was.

De volgende dag zei de wijze man, "Ga nu alle losse veren die je gisteren hebt laten vallen weer ophalen en breng ze terug naar mij."

De vrouw volgde dezelfde weg als de dag ervoor maar de wind had alle veren weg geblazen. Na uren zoeken keerde ze terug met slechts drie veren in haar hand.

"Zie je," zei de oude man, "het is makkelijk om ze te laten vallen, maar onmogelijk om ze terug te krijgen. Zo is het ook met roddelen. Het kost weinig moeite om een roddel te verspreiden maar als je dat eenmaal gedaan hebt kun je de fout nooit meer helemaal ongedaan maken."

05-06-2005, 17:25


Ja ken hem al, maar zet je wel iedere keer weer aan het denken..

05-06-2005, 17:27
gair inshallah zo heb ik er meerder geplaats lees ze verder.

05-06-2005, 17:31
Inscha Allah, waar heb je ze geplaatst?

05-06-2005, 17:41


gewoon bij islam en ik zie de andere onder mijn naam......anders plaats ik ze hier ook wel als je dat wil geen probleem...

05-06-2005, 17:43
Djazaka Allaho Geiren zuster, heb ze allemaal al gelezen, zoals ik al eerder zei het zet je echt denken...

05-06-2005, 17:45
inshallah zuster ja dat zeker vandaar dat ik ze hier heb geplaats ik zal wel verder gaan plaatsen inshallah.

05-06-2005, 20:04
djzka allaho garian oegtie

05-06-2005, 20:10
inshallah graag gedaan

05-06-2005, 20:14
SoubhannAllah. Roddelen en laster blijft iets waar je constant op moet letten. Als je het niet doen dan luister je er wel naar. Het kost mij echt moeite om er niet in situaties te komen waar er gerodeld wordt. Ik probeer er ver weg van te blijven maar het lijkt wel of het overal is

Every intelligent person will accept that there can be no benefit to the Muslim comunity in backbiting about a person who is tryng to conceal his faults and sins. What possible benifit can there be in suck talk?!
(Husayn al- Awayishah, van het boek Gossip en its adverse effects on het muslim community)

From 'Abdullah ibn Mas'ud (RA) who said: We were with the Prophet (SAAS), when a man got up and left, whereupon another man immediately started backbiting about him. The Prophet (SAAS) said: "Clean the bits of meat from between your teeth!" He said: What should I clean from between my teeth!" I haven't eaten any meat!"
He said: "You have eaten the flesh of your brother!"
(Al-Tabarani, Al Kabir)

05-06-2005, 20:16
je hebt helemaal gelijk in het is inderdaad erg........