Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse vader en opvoeding.



04-06-2005, 12:10
'Vader als autoriteit verdwijnt in rap tempo'

[url=http://www.trouw.nl/opvoedingenonderwijs/artikelen/1117171224575.html]Allochtone vaders worden steeds moderner.[/url] Ze zouden hun zonen en dochters graag meer tijd en aandacht geven dan ze feitelijk doen.

Het Verwey-Jonker Instituut voor sociale vraagstukken vroeg Chinese, Creools-Surinaamse en Marokkaanse vaders naar hun opvatting over opvoeding en gezinstaken. Dat resulteerde in een lijvig rapport -'Diversiteit in vaderschap'- dat gisteren uitkwam. ,,Het traditionele beeld van de vader als autoriteit, als kostwinner en op afstand, is ook onder deze groepen rap aan het verdwijnen'', zegt Trees Pels, een van de onderzoekers. Onder alle bevolkingsgroepen krijgen vaders een nauwere band met hun kinderen.

,,Creools-Surinaamse vaders hebben de modernste opvattingen. Daar is het vanzelfsprekend dat moeders werken, gewoner ook dan in autochtone gezinnen. Vaders zijn in deze gezinnen het meest betrokken. De Marokkaanse gezinnen zijn het meest traditioneel. Vrouwen werken zelden buitenshuis. De man is de kostwinner, de vrouwen doen de zorgtaken.''

,,Toch wordt ook de betrokkenheid van de Marokkaanse vaders groter. Wel hechten deze vaders zeer aan de rol van morele leidsman. Zij houden zich sterk bezig met de normatieve ontwikkeling van hun kinderen. Alleen vullen ze dat steeds minder afstandelijk in en trekken ze meer met hun kinderen op. Ze willen naast vader ook vriend zijn.''

Wel vinden ze, net als Chinese vaders, dat 'de vader als vriend' in Nederlandse gezinnen te veel is doorgeschoten. Want in alle drie de groepen laten vaders het idee van respect en gezag niet zomaar los, zo blijkt uit de tientallen interviews die de onderzoekers afnamen.

Een vriendschappelijke band met de kinderen is het duidelijkst aanwezig bij Surinamers in Nederland. Maar Marokkanen ontwikkelen zich ook hard in die richting, ziet Pels, die het hoofdstuk over de Marokkaanse vaders voor haar rekening nam. ,,De Marokkaanse vaders realiseren zich, dat ze zich niet kunnen veroorloven om net zo'n grote afstand met hun kinderen te bewaren als hun eigen vaders vaak deden. Ze zien dat hun kinderen hun steun nodig hebben in deze maatschappij, anders raken ze op drift. Marokkaanse vaders vinden een vertrouwensband met hun kinderen steeds belangrijker.''

,,Onder Chinezen is het van oudsher niet gebruikelijk om je emoties te tonen. Het is voor veel vaders daarom moeilijk om ineens affectief om te gaan met hun kinderen. Chinese vaders vinden het vooral belangrijk dat de kinderen het goed doen op school en dat ze het materieel goed hebben. De nadruk ligt in die gezinnen op presteren.''

Ook al willen de mannen uit al deze groepen graag meer vaderen, allerlei omstandigheden belemmeren hen daarin. Zo is de wereld van opvoeding nog steeds een vrouwelijk bolwerk dat de neiging heeft vaders uit te sluiten. Met name Surinaamse vaders, die vaker dan andere vaders niet samen met de moeder van hun kinderen onder één dak wonen, klagen dat zij nooit iets te horen krijgen. Alle informatie over het reilen en zeilen op school gaat automatisch naar de moeders.

Vaders zijn volgens Pels meer van het dingen dóen met kinderen. Ze houden ook niet van advies 'van boven af' maar zien wel iets in het uitwisselen van ervaringen met andere vaders. Pels: ,,Op crèches, basisscholen, consultatiebureau's en allerlei andere voorzieningen voor opvoedingsondersteuning domineert de vrouwelijke perceptie. Er moet beter worden gekeken naar de behoeftes van vaders.''

04-06-2005, 14:10


Van: Sheich Ibn al-cOethaymien

Aan: Alle moslimjongeren

As-Salaamoe calaykoem wa Rahmatoellaahi wa barakaatoeh,

Je hebt mij gevraagd, moge Allah jou zegenen, om voor jou een helder programma uit te stippelen aan de hand waarvan jij je leven kan inrichten. Ik vraag Allah, de Verhevene, om ons allen te leiden naar het Rechte Pad, waarheid en succes. En dat Hij van ons rechtgeleide leidinggevenden maakt.

Ten eerste: Leef met Allah swt

1. Zorg ervoor dat je altijd met Allah leeft. Heb Zijn Grootsheid altijd voor ogen en denk veelvuldig aan zijn Tekenen om je heen, zoals de schepping van de hemelen en de aarde en wat je daaruit kan ontlenen aan Zijn verfijnde Wijsheid, Zijn indrukwekkende Macht, Zijn allesomvattende Barmhartigheid en giften. Denk ook aan Zijn religieuze Tekenen waarmee de Boodschappers zijn gekomen, in het bijzonder de laatste onder hen: Mohammed (vrede zij met hem).

2. Zorg ervoor dat je hart vervuld is met liefde voor Allah, de Verhevene, dit vanwege alle gunsten waarvan Hij jou heeft voorzien en de misgunsten waarvoor Hij jou heeft behoed. De grootste gunst van allen is de Islam en dat Allah jou in staat heeft gesteld dit te mogen belijden en dat Hij dit geliefd heeft gemaakt bij jou.

3. Zorg ervoor dat jouw hart vervuld is met het verheerlijken van Allah totdat Hij het belangrijkste is in jouw leven. Hierdoor zul je standvastig blijven in het gehoorzamen van Allah, de Verhevene en zul je in staat zijn Zijn verplichtingen na te komen en Zijn verboden zaken te vermijden.

4. Zorg ervoor dat jij toegewijd bent aan Allah in al jouw aanbiddingen. Vertrouw op Hem in alle opzichten om zo werkelijk te voldoen aan:

“U Alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.”
(Soerat al-Faatihah: 5)

Heb altijd voor ogen dat alles wat je laat of verricht voort dient te komen uit jouw gehoorzaamheid tegenover Allah. Dit zal ervoor zorgen dat je zult genieten van jouw aanbidding en dat dit jouw gemakkelijk zal afgaan.

Ten tweede: Leef met de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem)

1. Zorg ervoor dat jouw liefde voor de Profeet (vrede zij met hem) boven jouw liefde voor alle andere schepselen staat en dat jij zijn leiding verkiest boven de leiding van iedereen.

2. Zorg ervoor dat je hem als voorbeeld neemt wat betreft aanbidding en goede gedragscode. Zorg ervoor dat jouw daden van aanbidding op een wijze verricht worden zoals door de Profeet werd voorgedaan en dat jouw gedragscode lijkt op die van hem. Waarover Allah heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, jij beschikt over een voortreffelijke gedragscode.”
(Soerat al-Qalam: 4)

Als jij dit weet te verwezenlijken dan zul je uiterst zorgvuldig omgaan in het vergaren van kennis omtrent de Shariecah waarmee hij is gekomen en het nabootsen van zijn gedragscode.

3. Zorg ervoor dat je uitnodigt naar en het opneemt voor zijn Soennah, want de steun van Allah aan jou is afhankelijk van de mate waarin jij je vasthoudt aan Zijn Shariecah.

Ten derde: Jouw dagelijkse bezigheden buiten de verplichtingen om

1. Als je wakker wordt om het nachtgebed te verrichten gedenk dan Allah, de Verhevene, en smeekt Hem om wat jij nodig hebt, want op dit tijdstip is het aannemelijker dat jouw smeekbeden worden verhoord. En reciteer de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, in de schepping van de hemelen en de aarde … O jullie die geloven, weest geduldig, en weest standvastig, sluit de rijen en vreest Allah. Opdat jullie zullen welslagen.”
(Soerat Aali cImraan: 190-200)

2. Verricht zoveel mogelijk vrijwillige gebeden in het laatste deel van de nacht en sluit af met al-Witr.

3. Verricht jouw ochtendloftuitingen. Zo kun je bijvoorbeeld honderd keer het volgende zeggen: ‘Laa ilaaha ill-Allah wahdahoe laa sharieka lah. Lahoel Moelk wa Lahoel Hamd wa Hoewa calaa xxxxx shay’in Qadier.’ (Niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Allah, als Enige zonder enige deelgenoten. Aan Hem behoort het Koninkrijk en aan Hem is de lofprijzing en Hij is tot alles in staat.)

4. Verricht het Doehaa-gebed.

5. Verricht jouw namiddagloftuitingen.

Ten vierde: De manier waarop je kennis dient te vergaren

1. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om het Boek van Allah te reciteren en uit je hoofd te leren. Denk eraan dat het reciteren gepaard moet gaan met het nadenken over datgene wat er gereciteerd wordt. Als iets jou tijdens het reciteren opvalt leg het dan vast op papier.

2. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om de authentieke overleveringen van de Boodschapper (vrede zij met hem) te leren. Zeer leerzaam is bijvoorbeeld het boek ‘Omdat-ul Ahkaam’.

3. Zorg ervoor dat je goed geconcentreerd de les bijwoont zodat je zaken duidelijk gestructureerd leert en niet van her en der wat meepikt omdat dit slechts een verspilling van tijd is en tot verwarring leidt.

4. Begin met kleine boeken en kijk er goed naar. Stap vervolgens over naar moeilijkere boeken om zo stapsgewijs jouw kennis op te bouwen. Dit is de beste manier om kennis op een veilige manier te verkrijgen.

5. Zorg ervoor dat je kennis over de Oesoel (grondslagen) en de Qawaacid (basisregels) van de Islamitische leer opdoet. Er wordt namelijk gezegd: “Wie de grondslagen niet kent, zal er ook nooit komen.”

06-06-2005, 21:59

Citaat door Mocrobrains:
Van: Sheich Ibn al-cOethaymien

Aan: Alle moslimjongeren

As-Salaamoe calaykoem wa Rahmatoellaahi wa barakaatoeh,

Je hebt mij gevraagd, moge Allah jou zegenen, om voor jou een helder programma uit te stippelen aan de hand waarvan jij je leven kan inrichten. Ik vraag Allah, de Verhevene, om ons allen te leiden naar het Rechte Pad, waarheid en succes. En dat Hij van ons rechtgeleide leidinggevenden maakt.

Ten eerste: Leef met Allah swt

1. Zorg ervoor dat je altijd met Allah leeft. Heb Zijn Grootsheid altijd voor ogen en denk veelvuldig aan zijn Tekenen om je heen, zoals de schepping van de hemelen en de aarde en wat je daaruit kan ontlenen aan Zijn verfijnde Wijsheid, Zijn indrukwekkende Macht, Zijn allesomvattende Barmhartigheid en giften. Denk ook aan Zijn religieuze Tekenen waarmee de Boodschappers zijn gekomen, in het bijzonder de laatste onder hen: Mohammed (vrede zij met hem).

2. Zorg ervoor dat je hart vervuld is met liefde voor Allah, de Verhevene, dit vanwege alle gunsten waarvan Hij jou heeft voorzien en de misgunsten waarvoor Hij jou heeft behoed. De grootste gunst van allen is de Islam en dat Allah jou in staat heeft gesteld dit te mogen belijden en dat Hij dit geliefd heeft gemaakt bij jou.

3. Zorg ervoor dat jouw hart vervuld is met het verheerlijken van Allah totdat Hij het belangrijkste is in jouw leven. Hierdoor zul je standvastig blijven in het gehoorzamen van Allah, de Verhevene en zul je in staat zijn Zijn verplichtingen na te komen en Zijn verboden zaken te vermijden.

4. Zorg ervoor dat jij toegewijd bent aan Allah in al jouw aanbiddingen. Vertrouw op Hem in alle opzichten om zo werkelijk te voldoen aan:

“U Alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.”
(Soerat al-Faatihah: 5)

Heb altijd voor ogen dat alles wat je laat of verricht voort dient te komen uit jouw gehoorzaamheid tegenover Allah. Dit zal ervoor zorgen dat je zult genieten van jouw aanbidding en dat dit jouw gemakkelijk zal afgaan.

Ten tweede: Leef met de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem)

1. Zorg ervoor dat jouw liefde voor de Profeet (vrede zij met hem) boven jouw liefde voor alle andere schepselen staat en dat jij zijn leiding verkiest boven de leiding van iedereen.

2. Zorg ervoor dat je hem als voorbeeld neemt wat betreft aanbidding en goede gedragscode. Zorg ervoor dat jouw daden van aanbidding op een wijze verricht worden zoals door de Profeet werd voorgedaan en dat jouw gedragscode lijkt op die van hem. Waarover Allah heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, jij beschikt over een voortreffelijke gedragscode.”
(Soerat al-Qalam: 4)

Als jij dit weet te verwezenlijken dan zul je uiterst zorgvuldig omgaan in het vergaren van kennis omtrent de Shariecah waarmee hij is gekomen en het nabootsen van zijn gedragscode.

3. Zorg ervoor dat je uitnodigt naar en het opneemt voor zijn Soennah, want de steun van Allah aan jou is afhankelijk van de mate waarin jij je vasthoudt aan Zijn Shariecah.

Ten derde: Jouw dagelijkse bezigheden buiten de verplichtingen om

1. Als je wakker wordt om het nachtgebed te verrichten gedenk dan Allah, de Verhevene, en smeekt Hem om wat jij nodig hebt, want op dit tijdstip is het aannemelijker dat jouw smeekbeden worden verhoord. En reciteer de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, in de schepping van de hemelen en de aarde … O jullie die geloven, weest geduldig, en weest standvastig, sluit de rijen en vreest Allah. Opdat jullie zullen welslagen.”
(Soerat Aali cImraan: 190-200)

2. Verricht zoveel mogelijk vrijwillige gebeden in het laatste deel van de nacht en sluit af met al-Witr.

3. Verricht jouw ochtendloftuitingen. Zo kun je bijvoorbeeld honderd keer het volgende zeggen: ‘Laa ilaaha ill-Allah wahdahoe laa sharieka lah. Lahoel Moelk wa Lahoel Hamd wa Hoewa calaa xxxxx shay’in Qadier.’ (Niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Allah, als Enige zonder enige deelgenoten. Aan Hem behoort het Koninkrijk en aan Hem is de lofprijzing en Hij is tot alles in staat.)

4. Verricht het Doehaa-gebed.

5. Verricht jouw namiddagloftuitingen.

Ten vierde: De manier waarop je kennis dient te vergaren

1. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om het Boek van Allah te reciteren en uit je hoofd te leren. Denk eraan dat het reciteren gepaard moet gaan met het nadenken over datgene wat er gereciteerd wordt. Als iets jou tijdens het reciteren opvalt leg het dan vast op papier.

2. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om de authentieke overleveringen van de Boodschapper (vrede zij met hem) te leren. Zeer leerzaam is bijvoorbeeld het boek ‘Omdat-ul Ahkaam’.

3. Zorg ervoor dat je goed geconcentreerd de les bijwoont zodat je zaken duidelijk gestructureerd leert en niet van her en der wat meepikt omdat dit slechts een verspilling van tijd is en tot verwarring leidt.

4. Begin met kleine boeken en kijk er goed naar. Stap vervolgens over naar moeilijkere boeken om zo stapsgewijs jouw kennis op te bouwen. Dit is de beste manier om kennis op een veilige manier te verkrijgen.

5. Zorg ervoor dat je kennis over de Oesoel (grondslagen) en de Qawaacid (basisregels) van de Islamitische leer opdoet. Er wordt namelijk gezegd: “Wie de grondslagen niet kent, zal er ook nooit komen.”
Lieverd, we hebben het over aarde, de planeet.

Jouw tekst past in een tent, niet in een overbevolkt land met 170 culturen en 17 geloven.

Ga eens op mijn tekst in in plaats van je a-maatschappelijke en zalvende praatjes als antwoord te geven. Heus, met jouw tekst kan geen kleuter veilig oversteken.

Scottie.

06-06-2005, 23:25
scottie ik geloof dat jij de enige hier bent op deze website die onzin lult

dan is het marokanen dit marokkanen zo marokkanen zus ... en dan weer islam zo islam zus ...

jongen als je wat te melden heb meld het ja maar ga dan andere mensen niet beledigen in het gene wat ze zeggen ...

als mevrouw hierboven een tekst wil neerzetten ... laat haar er ding doen ...
accepteer het gewoon ... zoals jij geacepteert wordt hier op deze website

gegroet, salaam

06-06-2005, 23:31



Citaat door Scottie:
Lieverd,

(...)

Scottie.

06-06-2005, 23:45

Citaat door voetbalster:
scottie ik geloof dat jij de enige hier bent op deze website die onzin lult

dan is het marokanen dit marokkanen zo marokkanen zus ... en dan weer islam zo islam zus ...

jongen als je wat te melden heb meld het ja maar ga dan andere mensen niet beledigen in het gene wat ze zeggen ...

als mevrouw hierboven een tekst wil neerzetten ... laat haar er ding doen ...
accepteer het gewoon ... zoals jij geacepteert wordt hier op deze website

gegroet, salaam
Geaccepteerd? Lieverd, ik wordt gevraagd. Niemand die Marokkanen, ijdel als ze zijn zo'n een gepolijste spiegel voor weet te houden als ik.

Onzin? Was dat maar waar.

Beledigen? Ik? Moi? Spuug ik Marokkanen in het gezicht? Schoppen mijn maatjes op grond van Jezus zijn ideeen andere mensen in elkaar?

Ik zeg wat ik wil, wat mijn geweten mij oplegt en waarmee ik God straks zal afleiden van zijn stapelbedjes, die dingen die Hij wil lenen aan Allah, met alle respect, knap in verlegenheid gebracht met doden in Zijn naam.

"Waar plaats is voor drie, is plaats voor vier", oud-Hollands gezegde. Geloven doen we in de kerk en vertrouwen is goed, controle is beter.

Scottie, N.A.P.

07-06-2005, 08:52

Citaat door Scottie:
Lieverd, we hebben het over aarde, de planeet.

Jouw tekst past in een tent, niet in een overbevolkt land met 170 culturen en 17 geloven.

Ga eens op mijn tekst in in plaats van je a-maatschappelijke en zalvende praatjes als antwoord te geven. Heus, met jouw tekst kan geen kleuter veilig oversteken.

Scottie.
Dit is vaderlijk advies vannuit Islamitisch oogpunt.

Wat er mis mee is weet ik niet, je kan wel roepen dat het niet goed inelkaar steekt maar daar heb je niet veel aan.

Laat maar eens zien dat jouw tekst beter is als mijn tekst qwa inhoud en de gevolgen ervan als men het daadwerkelijk zou hanteren.

Ik als Marokkaan en Moslim vind het raar als een man me lieverd noemt, hopelijk heb je daar begrip en respect voor dat het tegen mijn cultuur ingaat.

07-06-2005, 09:07
Liefde is het allerbelangrijkste. Ervaringsfeit. De moeilijk tijd die mijn vader na zijn hersenbloeding moest doorstaan konden wij, moeder en de kinderen, leefbaar houden doordat we van hem hielden. Voor hem geen verpleeghuis. We konden hem thuis verplegen - mede dankzij de thuiszorg, de huisarts, de AWBZ en de WVG.

Mijn vader was niet altijd makkelijk, maar op een of andere manier ben ik altijd van hem blijven houden. En hij van mij, en geloof me, ik heb het hem ook niet altijd makkelijk gemaakt. Nu is hij dood, en ik moet het doen met de herinnering. Gelukkig zijn we de laatste jaren zo verstandig geweest om vooral liefdevolle herinneringen te maken.

Ik ben zoon, maar ik ben ook vader. Ben ik een vriend voor mijn kinderen? Ach, ik probeer een 'echte' vader te zijn. Dat betekent voor mij dat ik iets geduldiger met ze ben dan in mijn aard ligt, dat ik ze durf aan te geven wat ik 'goed' en 'fout' vind in het leven, dat ik ze laat zoeken en puberen zonder al te bang te zijn, en dat ik lief ben voor hun moeder. Met een vriend deel ik mijn zorgen, mijn kind heeft recht op mijn zorg.

07-06-2005, 12:01
Een Marokkaanse vader hoeft niet persee modern te zijn om zijn kinderen op te voeden.....Ik zelf ben ook alleen maaropgevoed door me vader...en me broers en broertjes ook dus

07-06-2005, 12:33
Het eerste stukje van Scottie is leuk. Het is op een of andere manier een optimistisch stuk. Leuk om te lezen dat alles in ontwikkeling is. Met de juiste antenne uit is het stukje van Mocrobrains heel lezenswaardig. En wel degelijk herkenbaar. Wie de vertwijfeling van de bange mens midden in de nacht kent zal zich zeker aangesproken voelen door het advies om vooral op dat tijdstip je tot God te wenden.

Scottie's raad 'voorzichtig met oversteken' aan de kleuter is aandoenlijk en verstandig. Wat een lieve man! Maar niet zo lief voor Mocrobrains, want die krijgt een veeg uit de pan. 'Omdat iemand wel eens een homo sloeg' maait Scottie er wild op los. Bedaar Scott. Natuurlijk, de potenrammer riep en beriep zich, maar de kern werd daar niet geraakt. Het was niet jouw blauw oog en niet mocrobrains' door heilige geest gestuurde vuist. Je uithalen naar wat jij denkt dat ouderwets is en je bedreigt, is veel meer dan het zelfbescherming is, irreëel. En bovendien een beetje kwetsend. Denk eens aan de oude mannen die vanuit een ver land hier hun heil zochten en een harde realiteit vonden. Toon eens wat respect voor die harde werkers en hun kinderen.

Mijn bezwaar wordt steeds meer dat je het gesprek domineert met wat uiteindelijk niet veel meer is dan een one-liner style. Pats, boem, scoren. Geduld vriend. Je houdt van spreekwoorden? Ik heb er een voor je: Brussels en Rome zijn niet in een nacht gebouwd.