Bekijk volle/desktop versie : Berbers van Marokko zijn de arabisering zat!



Pagina's : [1] 2 3

29-05-2005, 10:36
Van onze verslaggever Henk Müller
RABAT

Een Berber voelt zich meer Afrikaan dan Arabier. En dus voelt hij zich onder het Arabisch-georiënteerde bewind van Marokko miskend. Het broeit onder de Berbers. Op naar een eigen staat. De activisten voorspellen strijd. 'Tegen de fundamentalisten.'

Na enig ongeduldig trek- en duwwerk met verschillende bureauladen haalt Rachid Raha uit een stapel papieren een brief te voorschijn van een anonieme moslim die zich richt tot Raha, een broeder in het geloof. Of de hoofdredacteur van Le Monde Amazigh, het enige Berberblad in Marokko, zo goed wil zijn om zijn teksten voortaan louter en alleen in de heilige taal van de koran af te drukken.

Dat Berbers van oorsprong geen Arabieren zijn is tot daar aan toe, maar dat ze hun verhalen in Amazigh, de officiële naam voor Berbers, in Romeins lettertype afdrukken tart elke beschrijving, valt uit de brief op te maken. Alleen het Arabisch - de taal van God - is in de ogen van fundamentalisten, zoals de briefschrijver, toegestaan in het islamitische koninkrijk Marokko. Het blad verschijnt in het Frans, Arabisch en Berbers.

Arabisch is de taal van de gelovigen, Berbers die van Marokkanen die eeuwenoude plaatselijke tradities mengen met de islam. Heidens is misschien een te groot woord, maar verdacht is het zeker, zo redeneren fundamentalisten. Met weinig kun je Berbers zo kwaad krijgen als met dit soort opmerkingen. Berbers, zo krijg je al snel te horen, vormen de oorspronkelijke bevolking van Marokko. Lang voordat de Arabieren uit het Arabisch schiereiland oprukten, bloeide hun cultuur in Noord-Afrika die naar schatting vierduizend jaar oud is.

Berbers lijkt in het geheel niet op het Arabisch, maar de Berbers, die het grootste gedeelte van de bevolking in Marokko uitmaken, zijn er alleen maar des te trotser op. En niet te vergeten op hun gewoonten. 'Wij zijn geen scherpslijpers', zegt Raha. 'De Berber-cultuur kent een traditie van overleg en nog eens overleg, waarin alle partijen worden gehoord en waarna gezamenlijk wordt beslist. Dat soort tradities zijn in Noord-Afrika, toch niet de meest democratische plek op aarde, nooit weg. Misschien kunnen fundamentalisten iets van ons leren.'

Hoe trots de Berbers zijn blijkt ook uit de hoeveelheid internetsites die opbloeien in Noord-Afrika, Europa en de VS. Raha wijst trots op de cover van een van de laatste nummers van zijn blad dat de muur van zijn kantoor-annex-huiskamer in een flat in Rabat siert. AbdelKrim, in de jaren twintig van de vorige eeuw voorvechter van onafhankelijkheid van de Berbers, staat pontificaal voorop.

AbdelKrim wilde een eigen Berber-rijk en vocht vijf jaar lang met succes tegen Spanjaarden en Fransen. Nog steeds lokt de onafhankelijkheid van een eigen Berberstaat. Marokko behandelt de Berbers volgens juristen in de praktijk niet zo heel anders dan Turkije de Koerden. Elke suggestie van separatisme wordt de kop ingedrukt en een Berber-congres over AbdelKrim en zijn erfenis moest dan ook in Nederland worden gehouden.

Raha: 'We dachten dat het als een bom zou inslaan, want we hadden het over een Republiek in de Rif.' Maar de Marokkaanse overheid bleek slim. Het blad werd niet in beslag genomen. Maar het aantal advertenties liep terug en het blad moest uit het zicht, onder de toonbank worden geplaatst. Een verbod zou alleen maar publiciteit opleveren en averechts werken.
...

29-05-2005, 10:37


'Berbers zijn de ware Marokkanen, maar dankzij de politici kunnen Berbers als ik nauwelijks of niet hun moedertaal spreken. Arabisering van Marokko en de wil om de sharia in te voeren zijn bedoeld om de Berber-cultuur te helpen uitroeien', zegt Khalid (31), advocaat en Berber-activist.

Maar de Marokkaanse autoriteiten, die ondermeer een Instituut voor Arabisering hebben opgezet, zien dat anders. Arabisch is de officiële taal die samen met de koran de identiteit van Marokko bepaald. De Berbers moeten hun kinderen een Arabische naam geven in de registers, hoewel Messina en Jugurtha, namen van Berber-koningen, populair zijn.

Ahmed Arahmouch, advocaat en voorvechter van de rechten van Berbers houdt kantoor op een paar honderd meter van het redactielokaal van Raha. Hij is president van de belangrijkste landelijke Berber-organisatie, die Berbers opriep niet mee te doen aan de parlementsverkiezingen van 27 september, omdat de Marokkaanse overheid weigert van het Berbers een officiële taal te maken.

'Berbers worden vaak met achterstand geassocieerd omdat onze cultuur vooral sterk is op het platteland. Maar die achterstand is gevolg van wat de regering doet. 70 Procent van de bevolking kan niet lezen en schrijven. De enige taal die de bevolking op het platteland kent is Berbers, maar kinderen mogen dat als ze naar school gaan niet spreken.'

Khalid constateert dat een Berber een vreemdeling in zijn eigen land is. Als hij voor een rechtbank staat, wordt een Berber in het Arabisch toegesproken door een Berber-rechter die Berber spreekt. Net als andere activisten is Khalid ervan overtuigd dat de Berbers van Marokko eisen gaan stellen. Hun broeders in het Algerijnse Kabylië zijn al in opstand gekomen, voor Marokko ligt zoiets ook in het verschiet.

Maar de Marokkaanse overheid wijst trots op het pas opgerichte Koninklijke Instituut voor de Berber-cultuur. Tot directeur is benoemd Mohammed Chafiq, die onder Berbers veel respect geniet. Maar niet iedereen is ingenomen met het instituut. Sommigen weigeren samenwerking, onder wie Arehmouch.

'Het is een symbolische geste die de situatie van Berbers niet wezenlijk verandert', vindt hij. 'Wij blijven boeren, minder beschaafd dan Arabieren. Maar wat hebben wij met de Oriënt te maken? Wij zijn Noord-Afrikanen, dichtbij Afrika en even dicht bij Europa. Wat heeft de Oriënt Marokko gebracht? Fundamentalisme en een autoritair systeem. Zaten we daar op te wachten?'

Bron: de Volkskrant 10/12/02

29-05-2005, 10:53
Salam hannibal_barca,

Ik moet zeggen dat ik van jou toppics heel veel leer dank je wel


Wa laikoum Salam

29-05-2005, 10:58

Citaat door islamlover:
Salam hannibal_barca,

Ik moet zeggen dat ik van jou toppics heel veel leer dank je wel


Wa laikoum Salam
Daar ben ik heel blij om beste Islamlover, blij dat er hier veel mensen zijn die mijn topics weten te waarderen en er ook nog iets van leren.

Wa laikoum Salam,
H_B

29-05-2005, 11:02


Vond dit werkelijk boeiend om dit door te lezen.


Hoop ook dat er iets gedaan wordt aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder de Imazighen al jarenlang leven..

29-05-2005, 13:20

Citaat door Lella_Roosje:
Vond dit werkelijk boeiend om dit door te lezen.


Hoop ook dat er iets gedaan wordt aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder de Imazighen al jarenlang leven..
Vriendelijk bedankt voor je reactie beste Lella_Roosje.

De erbarmelijke omstandigheden waarmee onze Imazighen in Noord Afrika en met name Marokko te maken hebben kunnen niet eeuwig duren. Dit hebben we wel zelf in de hand, met we bedoel ik voornamelijk alle Imazighen buiten Noord Afrika, waar een Amazigh een Amazigh kan zijn!
We zullen Incha’Allah ooit weer herrijzen en ervoor zorgen dat onze Imazighen in welvaart en vrede leven zoals we dat gedaan hebben in Spanje. Voor de Islam hebben vaker in vrede dan in vijandige sfeer geleefd met andere volkeren, tijdens de Islam hebben wij (de Moren), in Spanje welvaart, vrede en verdraagzaamheid gebracht en dit is wat ik ook wens en hoop te gebeuren in de toekomst. Van de Arabieren en de gearabiseerden heb ik absoluut geen hoge verwachtingen, zie de geschiedenis van de Arabieren voor de Islam, tijdens en nu en je zult misschien begrijpen wat ik bedoel.
Ondanks vele teleurstellingen is mijn hoop nog steeds gevestigd op mijn nobel en moedig volk, de Imazighen...

Azul/ Wha salaam,
H_B

29-05-2005, 13:26

Citaat door x-jena-x::
Keep up the good work, meneer H_B!!
Ik doe mijn best vriendelijke dame

29-05-2005, 13:46
Here we go again....

29-05-2005, 13:47

Citaat door Hannibal_Barca:
Vriendelijk bedankt voor je reactie beste Lella_Roosje.

De erbarmelijke omstandigheden waarmee onze Imazighen in Noord Afrika en met name Marokko te maken hebben kunnen niet eeuwig duren. Dit hebben we wel zelf in de hand, met we bedoel ik voornamelijk alle Imazighen buiten Noord Afrika, waar een Amazigh een Amazigh kan zijn!
We zullen Incha’Allah ooit weer herrijzen en ervoor zorgen dat onze Imazighen in welvaart en vrede leven zoals we dat gedaan hebben in Spanje. Voor de Islam hebben vaker in vrede dan in vijandige sfeer geleefd met andere volkeren, tijdens de Islam hebben wij (de Moren), in Spanje welvaart, vrede en verdraagzaamheid gebracht en dit is wat ik ook wens en hoop te gebeuren in de toekomst. Van de Arabieren en de gearabiseerden heb ik absoluut geen hoge verwachtingen, zie de geschiedenis van de Arabieren voor de Islam, tijdens en nu en je zult misschien begrijpen wat ik bedoel.
Ondanks vele teleurstellingen is mijn hoop nog steeds gevestigd op mijn nobel en moedig volk, de Imazighen...

Azul/ Wha salaam,
H_B


Incha Allah mijn broeder. Zeer wijs gesproken.

Maar zoals je zelf ook aangeeft; "Van de Arabieren heb ik geen hoge verwachtingen."


Citaat door Hannibal_Barca:
We zullen Incha’Allah ooit weer herrijzen en ervoor zorgen dat onze Imazighen in welvaart en vrede leven zoals we dat gedaan hebben in Spanje.
Hoe denk je dit te bewerkstelligen?

29-05-2005, 13:49

Citaat door Lella_Roosje:


Incha Allah mijn broeder. Zeer wijs gesproken.

Maar zoals je zelf ook aangeeft; "Van de Arabieren heb ik geen hoge verwachtingen."




Hoe denk je dit te bewerkstelligen?
Pfft en dat als moderator

Iedereen over een kam scheren

29-05-2005, 13:51

Citaat door MissSarah:
Pfft en dat als moderator

Iedereen over een kam scheren

Ik heb het natuurlijk over de Arabische (regering)leiders in Marokko, niet over alle Arabieren.


29-05-2005, 13:59

Citaat door Lella_Roosje:


Incha Allah mijn broeder. Zeer wijs gesproken.

Maar zoals je zelf ook aangeeft; "Van de Arabieren heb ik geen hoge verwachtingen."]

Citaat door Lella_Roosje:
Hoe denk je dit te bewerkstelligen?
Ik weet niet echt precies hoe beste zuster, maar ik zal in een van de komende weken proberen in een topic die de loop van de geschiedenis, van zowel de Imazighen en de Arabieren beschrijft daar mijn visie over geven. Ik ben nu vooral artikelen, nieuws en geschiedenis feiten aan het verzamelen om er een overzichtelijke en duidelijke topic van te maken.

Het is zo veel informatie dat ik soms niet weet te kiezen welke artikel het best en duidelijkst weer geeft hoe de zaken in elkaar steken. Ik wil dit zorgvuldig doen om zo min mogelijk misverstanden te voorkomen of onnodige vraagtekens te creëren. Aangezien ik het nu erg druk heb met mijn werk kan ik helaas nog niet zeggen wanneer ik deze topic af krijg om geplaatst te worden!!

Azul/ Wha salaam,
H_B

29-05-2005, 14:00



Citaat door Lella_Roosje:

Ik heb het natuurlijk over de Arabische (regering)leiders in Marokko, niet over alle Arabieren.

Maar je zegt net zelf, Van de Arabieren heb ik geen hoge verwachtingen...En nog iets...do Mo6 hebben de berbers meer vrijheid....je moet er niet aan denken als Hassan2 er nu was bij die demonstraties....en nog iets...Ga maar haten....Wij worden nu genoeg gehaat...wij worden door iedereen gedood...dus nog een andere groep kan er altijd bij!
En de Marokkaanse regering bestaat dus niet uit Arabieren he! Harstikke veel joden en berbers....dus dont blame de Arabs...en nog iets...denk je nou echt dat MO6 die geld heeft gejat, die bestemd waren voor slachtoffers van de aardbeving? Die gast heeft geld zat, denk je dat hij op een paar miljoen euro zit te geilen/??

29-05-2005, 14:06

Citaat door MissSarah:
Maar je zegt net zelf, Van de Arabieren heb ik geen hoge verwachtingen...En nog iets...do Mo6 hebben de berbers meer vrijheid....je moet er niet aan denken als Hassan2 er nu was bij die demonstraties....en nog iets...Ga maar haten....Wij worden nu genoeg gehaat...wij worden door iedereen gedood...dus nog een andere groep kan er altijd bij!
En de Marokkaanse regering bestaat dus niet uit Arabieren he! Harstikke veel joden en berbers....dus dont blame de Arabs...en nog iets...denk je nou echt dat MO6 die geld heeft gejat, die bestemd waren voor slachtoffers van de aardbeving? Die gast heeft geld zat, denk je dat hij op een paar miljoen euro zit te geilen/??
Wil jij aub even ergens anders bewijzen hoe onwetend je bent en niet steeds op mijn topics. Dank u.

29-05-2005, 14:07

Citaat door MissSarah:
Maar je zegt net zelf, Van de Arabieren heb ik geen hoge verwachtingen...En nog iets...do Mo6 hebben de berbers meer vrijheid....je moet er niet aan denken als Hassan2 er nu was bij die demonstraties....en nog iets...Ga maar haten....Wij worden nu genoeg gehaat...wij worden door iedereen gedood...dus nog een andere groep kan er altijd bij!
En de Marokkaanse regering bestaat dus niet uit Arabieren he! Harstikke veel joden en berbers....dus dont blame de Arabs...en nog iets...denk je nou echt dat MO6 die geld heeft gejat, die bestemd waren voor slachtoffers van de aardbeving? Die gast heeft geld zat, denk je dat hij op een paar miljoen euro zit te geilen/??
Even voor alle duidelijkheid; Ik heb niets tegen Arabieren of tegen andere mensen. Ben juist een vreedzaam mens.

Je zegt het zelf al; Door Mo VI hebben de berbers meer vrijheid.
Meer vrijheid ja, maar niet dezelfde vrijheden als andere (Arabische) burgers.

Ik twijfel er niet aan dat een van de corrupten (waarschijnlijk een van de overheden en/of agenten/militairen) al die Euro`s in eigen zak hebben gestoken.

Het merendeel van de Marokkaanse regering bestaat uit Arabieren, dat kunnen we niet ontkennen. We kunnen ook niet ontkennen dat deze zelfde regering, bijna niets doet voor de Imazighen.

Twee weken geleden waren er nog allerlei opstandelingen op straat, ze demonstreerden tegen het onrecht wat hen werd aangedaan.

Wat deed de overheid? Ze lieten honden op hen af stormen en de mensen werden door geweld onderdrukt.

Heel triest.

Pagina's : [1] 2 3