Bekijk volle/desktop versie : Scholen met achterstandsleerlingen in stappen gekort



27-05-2005, 20:46
Scholen met achterstandsleerlingen in stappen gekort
DEN HAAG - Basisscholen die er door de nieuwe regeling voor achterstandsleerlingen op achteruit gaan, worden in stappen gekort. Het kabinet heeft vrijdag op voorstel van minister Van der Hoeven (Onderwijs) ingestemd met een overgangsregeling van drie jaar.

De overheid kent nu extra geld voor achterstandsleerlingen nog toe op basis van etnische afkomst. In de nieuwe zogeheten gewichtenregeling wordt het opleidingsniveau van de ouders bepalend. Dat betekent dat vooral zwarte scholen in de grote steden minder geld krijgen en scholen in kleinere plaatsen met autochtone achterstandsleerlingen juist meer.

Met de overgangsregeling krijgen scholen in 2007, het eerste jaar waarin de financiële gevolgen van het nieuwe beleid merkbaar worden, maximaal 20 procent minder, het jaar daarna maximaal 40 procent en in 2009 maximaal 60 procent. Pas na die drie jaar geldt de nieuwe gewichtenregeling onverkort.

De basisscholen in de vier grote steden gaan er samen ongeveer 11 miljoen euro op achteruit en die in de dertig grotere gemeenten 4 miljoen. De scholen in de kleinere gemeenten krijgen er samen ongeveer 15 miljoen bij.

Van de ruim 1,5 miljoen kinderen in het basisonderwijs hebben er nu ongeveer 400.000, van wie de helft allochtoon en de helft autochtoon, een onderwijsachterstand. De basisscholen krijgen ruim 318 miljoen euro voor het bestrijden van die achterstanden. Dat geld wordt straks over meer scholen verdeeld. In plaats van 38 procent komt 54 procent er voor in aanmerking.

Twintig gemeenten gaan tot 1 augustus 2006 experimenteren met schakelklassen voor autochtone en allochtone leerlingen met een zodanige taalachterstand dat zij niet zonder meer aan het reguliere onderwijs kunnen deelnemen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/21231731/Scholen_met_achterstandsleerlingen_in_stappen_geko rt.html

28-05-2005, 07:56



Citaat door achmad:
hier kan ik me nu best over opwinden he.
scholen die er voor de educatie zijn om mensen dingen bij te brengen, zijn er toch voor bedoeld om mensen die, vanwege welke reden dan ook, op pad te helpen in deze maatschapij. waarom moet er nu weer naar opleidings niveau van ouders gekeken worden, en dan hebben we het nog niet eens over etnischiteit.

hoe creëer je een kloof tussen arm en rijk..............tfoeh, sjittie land, sjittie regering
Ja, dat begrijp ik ook niet echt al te best.
Als het opleidingsniveau van de ouders te laag is, is het net zaak ervoor te zorgen dat hun kinderen een betere opleiding krijgen.
Is dit zoiets als, de ouders zijn dom, hun kinderen dan ook maar?
Te gek man

28-05-2005, 08:51
Alsof opleidingsniveau van de ouders wat zegt over de ontwikkeling van een kind.

Ik vind dat ze per kind moeten kijken hoe goed die al dan niet presteert.

Mijn ouders hebben allebei een nihile hoeveelheid opleidingen genoten, maar wij, -de kinderen van mijn ouders-, hebben alle 3 een redelijk hoog niveau en leervermogen.

28-05-2005, 09:10
''De kinderen zijn de toekomst''.

28-05-2005, 10:20



Citaat door Heiba:
Ik vind dat ze per kind moeten kijken hoe goed die al dan niet presteert. .
Allicht. Maar de overheid heeft criteria nodig om die geldstromen in de gaten te kunnen houden.

Een toets helpt niet. Scholen zijn bedreven in om die leerlingen de toetsen slechter te laten maken, zodat ze meer geld krijgen.

Etniciteit is omstreden.

Opleiding van de ouders zegt het één en ander. Toch zou je kunnen beargumenteren dat erfelijkheidsfactoren ook een rol spelen.

En ga zo maar door.

28-05-2005, 10:24

Citaat door Heiba:
Alsof opleidingsniveau van de ouders wat zegt over de ontwikkeling van een kind.

Ik vind dat ze per kind moeten kijken hoe goed die al dan niet presteert.

Mijn ouders hebben allebei een nihile hoeveelheid opleidingen genoten, maar wij, -de kinderen van mijn ouders-, hebben alle 3 een redelijk hoog niveau en leervermogen.
Dan hebben jouw ouders je w.s. gestimuleerd. Hoeveel ouders val allochtonen maakt het geen bal uit wat hun kinderen doen op school. Mijn vrouw is onderwijzeres op een half zwarte school. driekwart van de ouders komen niet op de 'tien minuten' gesprekken en doen niets aan aktiviteiten op school.