Bekijk volle/desktop versie : RIVM meldt kwart minder nieuwe coronagevallen in afgelopen week



Pagina's : [1] 2

18-05-2021, 15:35
Het aantal nieuwe coronagevallen is afgelopen zeven dagen met ongeveer een kwart afgenomen in vergelijking met een week eerder.





Het RIVM meldt 35.142 nieuwe besmettingen tussen vorige week dinsdagochtend en deze dinsdagochtend. Ook het reproductiegetal is flink gedaald, naar 0,89.

Het zogenoemde r-getal stond op 21 januari voor het laatst zo laag. Het reproductiegetal van 0,89 betekent dat honderd mensen gemiddeld 89 anderen besmetten en de epidemie dus langzaam uit kan doven. Het RIVM maakt de berekening van het r-getal onder voorbehoud, dus het werkelijke getal kan variëren tussen 0,87 en 0,91.

Afgelopen vrijdag was het reproductiegetal nog 0,95. Het RIVM kijkt ongeveer twee weken terug in de tijd, omdat het anders geen betrouwbaar cijfer kan geven. Het reproductiecijfer van 0,89 slaat dus op de situatie zoals die op 3 mei was.

Ook vorige week meldde het RIVM een grote daling in het aantal nieuwe besmettingen. Tussen 4 en 11 mei kregen volgens het RIVM 47.108 mensen een positief testresultaat, een afname van 10 procent ten opzichte van de week daarvoor.

Kalenderweek
Het percentage positieve testuitslagen bekijkt het RIVM van kalenderweek tot kalenderweek. Dat percentage was in de week tot en met afgelopen zondag (week 19) 12,2 procent. Dat is ongeveer even hoog als de week daarvoor, toen 12,3 procent van de geteste mensen te horen kreeg corona te hebben.

In de regio's Brabant-Noord en Limburg-Noord was het aantal positieve uitslagen gemiddeld flink hoger dan in de rest van het land, aldus het RIVM. In de twee zuidelijke regio's was het aantal meldingen meer dan 280 per 100.000 inwoners, terwijl landelijk 202 mensen per 100.000 inwoners een positieve testuitslag kregen.

Ziekenhuizen
Volgens het RIVM is de daling in het aantal nieuwe besmettingen deels te verklaren door het lager aantal mensen dat zich liet testen bij de GGD-teststraten. In week 19 gingen 272.681 mensen naar de GGD voor een test en 33.262 van hen kregen een positieve uitslag. Een kalenderweek eerder lieten nog 353.012 mensen zich testen en kregen 43.353 van hen te horen dat ze besmet zijn.

Het RIVM verklaart de daling door de meivakantie en het lange weekend rond Hemelvaartsdag, maar wijst ook op het gebruik van zelftesten. Vooral jongeren onder de 18 lieten zich de afgelopen drie weken steeds minder vaak testen bij de GGD.

Zoals afgelopen week al duidelijk werd, gaat het ook in de ziekenhuizen wat betreft het aantal coronapatiënten de goede kant op. Het aantal nieuwe opnames daalde met 21 procent ten opzichte van een week eerder. Toen werden 1458 nieuwe coronapatiënten opgenomen, tegenover 1152 deze week.

Er werden 239 mensen opgenomen op de intensive cares, een afname van 24 procent ten opzichte van een week eerder. Toen werden in totaal nog 313 nieuwe coronapatiënten naar de ic gebracht.

18-05-2021, 15:37


Het griepseizoen is op zn retour

18-05-2021, 18:35

Citaat door FCE:
Het griepseizoen is op zn retour
Elk virus doet het beter in de winter

18-05-2021, 18:38

Citaat door MikeH:
Elk virus doet het beter in de winter
Behalve de griep die dit jaar afscheid heeft genomen van ons


http://https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2371427-deze-winter-officieel-nog-geen-enkel-griepgeval-gevonden.html

18-05-2021, 18:53



Citaat door FCE:
Behalve de griep die dit jaar afscheid heeft genomen van ons


http://https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2371427-deze-winter-officieel-nog-geen-enkel-griepgeval-gevonden.html
Het is heel simpel... Er zijn geen officiële cijfers, dit betekent echter niet dat de griep uitgeroeid is. Degene die negatief testen op corona hebben waarschijnlijk gewoon influenza of een ander verkoudheidsvirusje. Aangezien mensen tegenwoordig richting de GGD gaan ipv huisarts, wordt er sowieso een stuk minder getest op Influenza. Ik ken overigens iemand die werkt in het lab van een ziekenhuis, ook zij hadden afgelopen winter geen enkel griepgeval.

Je blijft het vergelijken met de griep hè. Ik vraag jou daarom om een oprechte dua voor een jonge moeder die op dit moment aan het vechten is voor haar leven op de IC wegens dit griepje.

18-05-2021, 19:16

Citaat door Frozen:
Het is heel simpel... Er zijn geen officiële cijfers, dit betekent echter niet dat de griep uitgeroeid is. Degene die negatief testen op corona hebben waarschijnlijk gewoon influenza of een ander verkoudheidsvirusje. Aangezien mensen tegenwoordig richting de GGD gaan ipv huisarts, wordt er sowieso een stuk minder getest op Influenza. Ik ken overigens iemand die werkt in het lab van een ziekenhuis, ook zij hadden afgelopen winter geen enkel griepgeval.

Je blijft het vergelijken met de griep hè. Ik vraag jou daarom om een oprechte dua voor een jonge moeder die op dit moment aan het vechten is voor haar leven op de IC wegens dit griepje.
Allah yshafiha wa 3afiha insha Allah

18-05-2021, 19:36

Citaat door -JokeR-:
Allah yshafiha wa 3afiha insha Allah
Ameen, baraka Allahu feek. ♡

18-05-2021, 19:46

Citaat door Frozen:
Het is heel simpel... Er zijn geen officiële cijfers, dit betekent echter niet dat de griep uitgeroeid is. Degene die negatief testen op corona hebben waarschijnlijk gewoon influenza of een ander verkoudheidsvirusje. Aangezien mensen tegenwoordig richting de GGD gaan ipv huisarts, wordt er sowieso een stuk minder getest op Influenza. Ik ken overigens iemand die werkt in het lab van een ziekenhuis, ook zij hadden afgelopen winter geen enkel griepgeval.

Je blijft het vergelijken met de griep hè. Ik vraag jou daarom om een oprechte dua voor een jonge moeder die op dit moment aan het vechten is voor haar leven op de IC wegens dit griepje.
Thanks voor je input, maar neem geen genoegen met je verklaring die ik vaker te horen krijg..
Wanneer je iets beweert dat tegen het corona narritive ingaat krijg te horen of je daar ook (wetenschappelijke ) voor bronnen hebt, andersom moet je doen met persoonlijke ervaringen. Niet dat ik je niet geloof.

18-05-2021, 20:09

Citaat door FCE:
Thanks voor je input, maar neem geen genoegen met je verklaring die ik vaker te horen krijg..
Wanneer je iets beweert dat tegen het corona narritive ingaat krijg te horen of je daar ook (wetenschappelijke ) voor bronnen hebt, andersom moet je doen met persoonlijke ervaringen. Niet dat ik je niet geloof.
Het is geheel logisch wat ik zeg, ik bedoel niet iedereen die test op corona is positief, 1+1=2 lijkt mij. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.

Wat voor bronnen wil je hebben, met RIVM (de instantie die dit soort cijfers bijhoudt) neem jij ook geen genoegen, iedereen zit in het complot kennelijk... Ik zie geen reden waarom ik dit zou verzinnen, wat voor baat heb ik daar bij? Maar is prima hoor, dan niet.

Overigens hoop ik niet dat je doelt op het gedeelte over de jonge moeder op IC... Ik kan je wel het adres geven van het ziekenhuis.

18-05-2021, 20:56

Citaat door Frozen:
Het is geheel logisch wat ik zeg, ik bedoel niet iedereen die test op corona is positief, 1+1=2 lijkt mij. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.

Wat voor bronnen wil je hebben, met RIVM (de instantie die dit soort cijfers bijhoudt) neem jij ook geen genoegen, iedereen zit in het complot kennelijk... Ik zie geen reden waarom ik dit zou verzinnen, wat voor baat heb ik daar bij? Maar is prima hoor, dan niet.

Overigens hoop ik niet dat je doelt op het gedeelte over de jonge moeder op IC... Ik kan je wel het adres geven van het ziekenhuis.
Het RIVM dat ons oa al bijna 2 voorliegt met horrorscenario's, nieuwe enge varianten die ervoor gaan zorgen dat er dagelijks een tienduizendtal mensen besmet raken en ons met zekerheid vertelde dat mondmaskers schijnveiligheid is kan ik eigenlijk maar moeilijk serieus nemen..

Vergeet niet dat een zware griep ook geen pretje was/is dat mensen doodziek kan maken . Alleen had dat voor 2019 amper aandacht(nieuws waarde) terwijl de IC's toen ook drukbezet waren met doodzieke patiënten.

Allah ie shafia, moge Allah swt haar genezen.

18-05-2021, 21:04

Citaat door FCE:
Het RIVM dat ons oa al bijna 2 voorliegt met horrorscenario's, nieuwe enge varianten die ervoor gaan zorgen dat er dagelijks een tienduizendtal mensen besmet raken en ons met zekerheid vertelde dat mondmaskers schijnveiligheid is kan ik eigenlijk maar moeilijk serieus nemen..

Vergeet niet dat een zware griep ook geen pretje was/is dat mensen doodziek kan maken . Alleen had dat voor 2019 amper aandacht(nieuws waarde) terwijl de IC's toen ook drukbezet waren met doodzieke patiënten.

Allah ie shafia, moge Allah swt haar genezen.
Dat bedoel ik, je gaat geen genoegen nemen met dat soort bronnen... Dus vraag ik je, welke bron wil je hebben?

Klopt, de griep kan ook erg heftig zijn, heb ik ook nergens ontkend, echter hebben wij allemaal wel eens de griep gehad. Ik heb veel te veel mensen in mijn omgeving die ernstig ziek zijn geweest dat ik je met 100% zekerheid kan vertellen dat dit virus niet te vergelijken is met de griep. Nog nooit zoveel ziekenhuisopnames gekend tijdens een griepseizoen hoor. In de laatste 2 weken van de Ramadan zijn maar liefst 5 familieleden opgenomen, VIJF FCE, VIJF!! (waarvan 2 op IC) en het gaat hier niet alleen om mensen met onderliggend lijden. Alhamdoulillah is één inmiddels wakker en gaat het naar omstandigheden goed. Kun je nagaan dat dit alleen van recent is? En dan wil je mij vertellen dat het maar een griepje is? Ik hoop dat je snapt dat ik daar echt boos om kan worden. Dat je het virus blijft bagatelliseren betekent dat je dit niet van dichtbij hebt meegemaakt (of iig geen ernstige gevallen), ik ben dan ook oprecht blij dat je familie ongedeerd is gebleven.

Ameen.

18-05-2021, 21:37

Citaat door Frozen:
Dat bedoel ik, je gaat geen genoegen nemen met dat soort bronnen... Dus vraag ik je, welke bron wil je hebben?

Klopt, de griep kan ook erg heftig zijn, heb ik ook nergens ontkend, echter hebben wij allemaal wel eens de griep gehad. Ik heb veel te veel mensen in mijn omgeving die ernstig ziek zijn geweest dat ik je met 100% zekerheid kan vertellen dat dit virus niet te vergelijken is met de griep. Nog nooit zoveel ziekenhuisopnames gekend tijdens een griepseizoen hoor. In de laatste 2 weken van de Ramadan zijn maar liefst 5 familieleden opgenomen, VIJF FCE, VIJF!! (waarvan 2 op IC) en het gaat hier niet alleen om mensen met onderliggend lijden. Alhamdoulillah is één inmiddels wakker en gaat het naar omstandigheden goed. Kun je nagaan dat dit alleen van recent is? En dan wil je mij vertellen dat het maar een griepje is? Ik hoop dat je snapt dat ik daar echt boos om kan worden, maar ik ben oprecht blij dat je dit niet van dichtbij hoeft mee te maken en dat jouw familie ongedeerd is gebleven.

Ameen.
Betrouwbare bronnen zijn er dus niet.., heb ze in ieder geval nog niet voorbij zien komen.

Fuckt up dat het jouw omgeving zo hard heeft getroffen. Ken zelf ook een paar mensen die corona hebben opgelopen maar voor de rest nergens last van hadden.
Ik ontken corona trouwens niet, vind het alleen opvallend dat de griepcijfers een vrije val hebben gemaakt waardoor ik vermoed dat ze beide op een hoop hebben gegooid.

''een vermoeden van''

18-05-2021, 21:44


JokeR, bedankt, ik kan je niet punten. Ik snap het hoor, ook ik ben het zat, spuugzat zelfs. Walakeen alhamdoulillah 'ala kouli 7aal.. Dat er kritiek is begrijp ik overigens ook, echter het virus bagatelliseren gaat mij dan weer te ver. Als je familieleden hebt verloren of ernstig ziek zijn, steekt het heel erg. Niet alles is een complot.

18-05-2021, 23:02
Hoe meer men test hoe hoger de besmettingen, en hoe hoger de besmettingen hoe meer maatregelen.

Niet het virus bepaald wat er gebeurt maar de heer. Rutte en de heer. De jong.




Groet.

20-05-2021, 02:31

Citaat door FCE:
Betrouwbare bronnen zijn er dus niet.., heb ze in ieder geval nog niet voorbij zien komen.

Fuckt up dat het jouw omgeving zo hard heeft getroffen. Ken zelf ook een paar mensen die corona hebben opgelopen maar voor de rest nergens last van hadden.
Ik ontken corona trouwens niet, vind het alleen opvallend dat de griepcijfers een vrije val hebben gemaakt waardoor ik vermoed dat ze beide op een hoop hebben gegooid.

''een vermoeden van''
Net zoals bij corona krijg je griep als iemand je aansteekt.
Wegens de beperkingen deze periode, komen mensen veel minder dan normaal met elkaar in aanraking, dan is er dus ook minder griep.
Er zijn ook mensen met griep overleden dit jaar, alleen heel veel minder dan normaal en aangezien griep nooit een vergelijkbaar effect heeft als covid, wordt dat ook niet zo stringent bijgehouden.
Ik weiger te geloven dat jij dat niet begrijpt.


Citaat door yoesoef:
Hoe meer men test hoe hoger de besmettingen, en hoe hoger de besmettingen hoe meer maatregelen.

Niet het virus bepaald wat er gebeurt maar de heer. Rutte en de heer. De jong.




Groet.
Je draait de wereld om.
Men is niet lukraak aan het testen, maar men test degene die getest willen worden.
En wie willen getest worden? Mensen met klachten.
Hoe minder mensen covid hebben, hoe minder mensen covid achtige klachten hebben, hoe minder er gaan testen, hoe minder positief zijn
Ik snap niet dat mensen dit zo ingewikkeld vinden.


Citaat door FCE:
Het RIVM dat ons oa al bijna 2 voorliegt met horrorscenario's, nieuwe enge varianten die ervoor gaan zorgen dat er dagelijks een tienduizendtal mensen besmet raken en ons met zekerheid vertelde dat mondmaskers schijnveiligheid is kan ik eigenlijk maar moeilijk serieus nemen..

Vergeet niet dat een zware griep ook geen pretje was/is dat mensen doodziek kan maken . Alleen had dat voor 2019 amper aandacht(nieuws waarde) terwijl de IC's toen ook drukbezet waren met doodzieke patiënten.

Allah ie shafia, moge Allah swt haar genezen.
Er is een verschil tussen een verkeerde voorspelling en voorliegen.

Pagina's : [1] 2