Bekijk volle/desktop versie : Wat als de rellende Urkse jongeren een Turkse achtergrond hadden gehad?



Pagina's : [1] 2

05-01-2021, 19:47
De afgelopen jaarwisseling en de dagen die eraan vooraf gingen maakten weer eens duidelijk hoezeer er met twee maten wordt gemeten. Zo keurden velen het geweld en de vernielzucht van rellende jongeren in Urk, Staphorst, Veen tegen politie en hulpverleners weliswaar af, maar werd de verklaring vooral gezocht in een eeuwenlange 'traditie' van losbandigheid en ritueel verzet tegen autoriteiten. Kortom 'onze' volksaard.

Als dergelijke taferelen zich de afgelopen weken hadden voorgedaan in wijken waar veel Nederlanders met een migratieachtergrond wonen, dan was de pleuris uitgebroken. Niet op straat, maar in de media. De kranten en talkshows hadden bol gestaan van bespiegelingen over de mislukte integratie van met name Turkse en Marokkaanse Nederlanders met hun etniciteit en religie als verklaring.

Zo niet in Duindorp waar op oudejaarsdag honderden inwoners de coronamaatregelen overtraden en op het Tesselseplein feest vierden, aangevoerd door 'een zanger op straat die met Nederlandstalige muziek à la Tino Martin voor een gezellig sfeer zorgt', aldus het AD.

Op de sociale media overheerste weliswaar de afkeuring, maar in de berichtgeving domineerde het beeld van een gezellig buurtfeest voor jong en oud in een sociaal hechte buurt. Nu zal dat laatste vast zo zijn, maar - nogmaals - stel je de heisa even voor als een dergelijk straatfeest zich vijf kilometer zuidoostwaarts, in de Schildersbuurt, had voorgedaan?

Deze voorbeelden laten niet alleen zien dat we hele andere eisen stellen aan nieuwkomers, maar ook hoezeer ons denken doordrenkt is geraakt van wat de Afrikanist Peter Geschiere 'autochtoniteit' noemt. Daarmee bedoelt hij een groepsdenken gebaseerd op een vermeende etnische identiteit die anderen uitsluit en dat in de afgelopen twintig jaar zowel in Europa, Amerika, Afrika als Azië de kop opsteekt.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Nee, rellen in Schilderswijk zijn geen 'cultureel probleem'
Die fixatie op etniciteit blijkt wereldwijd een bron van uitsluiting en racisme. Het maakt dat we uit het oog verliezen dat er veel meer is dat autochtonen en nieuwkomers bindt dan scheidt. Herkomst is immers slechts een van de vele identiteiten, en vaak niet de belangrijkste, zoals de in Nijmegen geboren antropoloog Sinan Çankaya kristalhelder uitlegt in zijn voortreffelijke boek Mijn ontelbare identiteiten.

Dat we herkomst zo relevant vinden bij de beoordeling van mensen, kan uiteraard niet los worden gezien van de naoorlogse immigratie en het koloniale verleden. Maar problematischer is dat politici en media de tegenstelling tussen 'wij', de 'echte' (witte) Nederlanders, en 'zij', de nieuwkomers en hun nakomelingen, voortdurend nieuw leven inblazen.

Dat geldt bij uitstek voor rechts-populistische partijen. Het begon al in de jaren zeventig met Joop Glimmerveen en even later Hans Janmaat, die streefden naar een etnisch homogeen (‘blank&rsquo Nederland. En vanaf de jaren negentig kreeg dat denken een veel bredere en diepere bedding met de opkomst van Fortuyn en Wilders.

In zekere zin is deze etnische identiteitspolitiek oude wijn in nieuwe zakken, waarbij de stigmatisering van (autochtone) armen zich heeft verplaatst naar de migrant. Want het is niet zo heel erg lang geleden dat de eigen armen het belangrijkste maatschappelijke probleem vormden. Tot na de oorlog was 'de sociale kwestie' geheel van eigen makelij.

Excessen en afwijkend gedrag in volkswijken zoals Duindorp golden als uitdrukking van pauperdom en onmaatschapelijkheid. En overheden in grote steden deden hun uiterste best deze 'asocialen' te heropvoeden, in aparte wijkjes onder begeleiding van maatschappelijk werkers of in aparte kampen in het Noorden van het land, zoals in de jaren vijftig.

Hoewel het neerkijken op (witte) mensen met een lagere opleiding of inkomen zeker niet verdwenen is - denk aan de term 'tokkies' - is etniciteit in het publieke debat een veel belangrijker scheidslijn geworden. Met institutioneel racisme, zoals in de toeslagenaffaire, en etnisch profileren als de meest pregnante negatieve gevolgen. Maar de schade voor de samenleving beperkt zich niet tot de discriminatie van nieuwe Nederlanders. Het staat namelijk ook de bestrijding van het veel bredere probleem van sociale ongelijkheid in de weg.

Als politici écht een rechtvaardiger en inclusieve samenleving nastreven, dan moeten mainstream partijen, de VVD voorop, breken met de populistische identiteitspolitiek en de daaruit voortvloeiende zondebokstrategie.

Het symbolisch op het schild hijsen van de witte Nederlanders die het minder getroffen hebben, het handelsmerk van Wilders en Baudet, mag hen de illusie geven er etnisch bij te horen, maar voedt uiteindelijk alleen maar hun rancune en doet niets aan hun echte problemen.

http://https://www.rtlnieuws.nl/economie/opinie/column/5206502/urk-duindorp-jongeren-rellen-vuurwerk-racisme-turken-marokkanen

05-01-2021, 20:03


Dacht er ook aan. Maar toen moest ik er ook aan denken dat Nederland bekend staat om haar 2 maten en selectieve verontwaardiging. Dat is waarom ik ze niet meer serieus neem als zij klagen.

Laat ze maar lekker praten

05-01-2021, 20:06

Citaat door TDM:
Dacht er ook aan. Maar toen moest ik er ook aan denken dat Nederland bekend staat om haar 2 maten en selectieve verontwaardiging. Dat is waarom ik ze niet meer serieus nemen als zij klagen.

Laat ze maar lekker praten
Het valt nu wel heel erg op dat zelfs een hoogleraar hierover schrijft.

Voorheen ging het altijd subtieler, tegenwoordig wordt open en bloot zonder schaamte met twee maten gemeten. Alsof wij tweederangs burgers zijn.

05-01-2021, 20:17

Citaat door Morrokito:
Het valt nu wel heel erg op dat zelfs een hoogleraar hierover schrijft.

Voorheen ging het altijd subtieler, tegenwoordig wordt open en bloot zonder schaamte met twee maten gemeten. Alsof wij tweederangs burgers zijn.
Als het aan mij ligt is er zeker een groot groep in dit land dat ons zo beschouwt. Pak alleen een simpel krantenartikel op Facebook en zie hoe autochtonen hun ware aard laten zien. De meest walgelijke opmerkingen wat ik hier niet eens ga opnoemen. Niet allemaal maar veel zijn wel heel laf en durven het gewoon niet direct te laten zien.

Een neppe glimlach voor je gezicht maar achter om je rug slecht praten. Als je toch relax schijnt te zijn dan durven sommige zelfs de opmerking te maken, dat je niet bent zoals die andere Marokkanen.

05-01-2021, 20:43



Citaat door TDM:
Dacht er ook aan. Maar toen moest ik er ook aan denken dat Nederland bekend staat om haar 2 maten en selectieve verontwaardiging. Dat is waarom ik ze niet meer serieus neem als zij klagen.

Laat ze maar lekker praten

05-01-2021, 22:00
Als het om nederlanders gaat dan zwijgen ze in het algemeen. Als het een turk of marokkaan was geweest dan hadden ze er gretig gebruik van gemaakt.De verkiezingen komen er weer aan dus ze zullen vast weer iets breed gaan uitmeten over moslims om te scoren en er zullen weer hier en daar onthullingen gedaan worden over partijen en kamerleden.

05-01-2021, 22:01

Citaat door cerci1234:
Als het om nederlanders gaat dan zwijgen ze in het algemeen. Het dat het geen turk of marokkaan is geweest anders hadden ze er gretig gebruik van gemaakt.De verkiezingen komen er weer aan dus ze zullen vast weer iets breed gaan uitmeten over moslims om te scoren en er zullen weer hier en daar onthullingen gedaan worden over partijen en kamerleden.
klopt

05-01-2021, 23:45
Het is zonder twijfel een feit dat een deel (hoe groot dat deel is weet ik niet precies, maar aanzienlijk) met twee maten meet, of in ieder geval naar andere oorzaken kijkt zoals Cinkaya dat ook aangeeft, als het gaat om dit soort gedrag.
De gemiddelde burger die niet beter weet, moet je op proberen te voeden, maar die kun je dat minder kwalijk dan politici, die heus wel beter weten maar om politiek gewin het 1 wel zullen veroordelen en het ander niet.
Dat is bijzonder kwalijk en werkt polarisatie uiteraard alleen maar in de hand.

Het is echt al een tijdje algemeen bekend bij wetenschappers dat dit soort problemen in hoge mate worden veroorzaakt sociaal economische omstandigheden en ongelijkheid daarin en op zijn minst in veel kleinere mate door cultuur.
Maar het blijft lastig voor veel mensen om niet in groepen te denken als wij en zij.


Citaat door TDM:
Dacht er ook aan. Maar toen moest ik er ook aan denken dat Nederland bekend staat om haar 2 maten en selectieve verontwaardiging. Dat is waarom ik ze niet meer serieus neem als zij klagen.

Laat ze maar lekker praten
Als je zegt dat Nederland daarom bekend staat, zeg je ook dat dat dus meer dan gemiddeld is.
Waar blijkt dat uit?
Heb je op zijn minst in dezelfde situatie langere tijd in meerdere landen geleefd om dat te kunnen vergelijken?

06-01-2021, 00:18

Citaat door MikeH:
Het is zonder twijfel een feit dat een deel (hoe groot dat deel is weet ik niet precies, maar aanzienlijk) met twee maten meet, of in ieder geval naar andere oorzaken kijkt zoals Cinkaya dat ook aangeeft, als het gaat om dit soort gedrag.
De gemiddelde burger die niet beter weet, moet je op proberen te voeden, maar die kun je dat minder kwalijk dan politici, die heus wel beter weten maar om politiek gewin het 1 wel zullen veroordelen en het ander niet.
Dat is bijzonder kwalijk en werkt polarisatie uiteraard alleen maar in de hand.

Het is echt al een tijdje algemeen bekend bij wetenschappers dat dit soort problemen in hoge mate worden veroorzaakt sociaal economische omstandigheden en ongelijkheid daarin en op zijn minst in veel kleinere mate door cultuur.
Maar het blijft lastig voor veel mensen om niet in groepen te denken als wij en zij.


Als je zegt dat Nederland daarom bekend staat, zeg je ook dat dat dus meer dan gemiddeld is.
Waar blijkt dat uit?
Heb je op zijn minst in dezelfde situatie langere tijd in meerdere landen geleefd om dat te kunnen vergelijken?
Vergelijken? Waarvoor? Ik ben hier geen verzekering aan het uitkiezen. Dit gaat over het land waarin ik woonachtig ben en mijn belasting betaal. Wat er in India of Argentinië gebeurt is in dat opzicht irrelevant.

Ik geloof niet in CBS onderzoeken dus een schatting op basis van een "onderzoek" kan ik je niet geven. We kunnen ons wel baseren op de maatschappelijke opinie. Dat is in alles wat buitenlands gerelateerd is te walgelijk voor woorden.




06-01-2021, 00:26

Citaat door TDM:
Vergelijken? Waarvoor? Ik ben hier geen verzekering aan het uitkiezen. Dit gaat over het land waarin ik woonachtig ben en mijn belasting betaal. Wat er in India of Argentinië gebeurt is in dat opzicht irrelevant.

Ik geloof niet in CBS onderzoeken dus een schatting op basis van een "onderzoek" kan ik je niet geven. We kunnen ons wel baseren op de maatschappelijke opinie. Dat is in alles wat buitenlands gerelateerd is te walgelijk voor woorden.



Je gaat verder rondom het punt dat het gebeurt,
Dat heb ik beaamd dus daar hoeven we het verder niet over te hebben.

Dat jij in de praktijk niks of weinig te maken hebt met dat het elders ook gebeurt is zeker waar, alleen je stelt iets.
Dat Nederland er om bekend staat.
Dat kun je alleen stellen als het er in Nederland uitspringt vergeleken met andere landen.
Als je zegt dat Nederland er om bekend staat dat de bevolking lang is, doe je dat ook alleen omdat dat zo is vergeleken met de rest van de wereld,

Je had wellicht beter kunnen zeggen dat het bekend is dat dit in Nederland gebeurt.

06-01-2021, 00:33

Citaat door MikeH:
Je gaat verder rondom het punt dat het gebeurt,
Dat heb ik beaamd dus daar hoeven we het verder niet over te hebben.

Dat jij in de praktijk niks of weinig te maken hebt met dat het elders ook gebeurt is zeker waar, alleen je stelt iets.
Dat Nederland er om bekend staat.
Dat kun je alleen stellen als het er in Nederland uitspringt vergeleken met andere landen.
Als je zegt dat Nederland er om bekend staat dat de bevolking lang is, doe je dat ook alleen omdat dat zo is vergeleken met de rest van de wereld,

Je had wellicht beter kunnen zeggen dat het bekend is dat dit in Nederland gebeurt.
Ik ben het niet eens met je voorwaarden. Ik heb nooit geclaimd dat Nederland x meer doet dan andere landen. Ik bevestig slechts vanuit mijn eigen standpunt dat de cultuur in dit land aanwezig is. Dit in zo een grootte dat je er in een paar seconden genoeg over kan vinden.

Dus nogmaals ik zie geen enkel geldig reden om de situatie wat aanwezig is in dit land. Te vergelijken met een ieder ander land hoe groot of klein op deze aardbol. Dat is namelijk niet alleen dwazig, maar ook nog eens een grote afleiding in een probleem waar het oplossing uitgesloten blijft.

06-01-2021, 00:34

Citaat door MikeH:
Je had wellicht beter kunnen zeggen dat het bekend is dat dit in Nederland gebeurt.
Kan ik mee leven.

06-01-2021, 01:40



Citaat door TDM:
Ik ben het niet eens met je voorwaarden. Ik heb nooit geclaimd dat Nederland x meer doet dan andere landen. Ik bevestig slechts vanuit mijn eigen standpunt dat de cultuur in dit land aanwezig is. Dit in zo een grootte dat je er in een paar seconden genoeg over kan vinden.

Dus nogmaals ik zie geen enkel geldig reden om de situatie wat aanwezig is in dit land. Te vergelijken met een ieder ander land hoe groot of klein op deze aardbol. Dat is namelijk niet alleen dwazig, maar ook nog eens een grote afleiding in een probleem waar het oplossing uitgesloten blijft.
Toegegeven, het is een semantisch dingetje, maar begrijp je wat ik bedoel met betrekking tot het voorbeeld dat ik geef over zeggen dat Nederland er om bekend staat dat het gemiddeld heel lang is?
Dat kun je niet los zien van een vergelijking met andere landen.
Net zoals wanneer je bv zegt dat moslims er om bekend staan dat ze goed zorgen voor hun ouderen,
Dat vergelijk je dan met de rest.
Als iedereen zo goed zou zorgen voor de ouderen, zou zeggen dat moslims bekend staan om het goed zorgen voor de ouderen, niets zeggen.
Hoe dan ook, het is me nu duidelijk wat je bedoelde.

Waarom ik hier op in ga is dat het op anderen ook die invloed kan hebben.
Zie je wel, die Nederlanders doen dit meer dan andere landen, kxtland.

Ik ben van de feiten en nuance, dus probeer dat soort dingen te vermijden.

06-01-2021, 14:57

Citaat door MikeH:
Toegegeven, het is een semantisch dingetje, maar begrijp je wat ik bedoel met betrekking tot het voorbeeld dat ik geef over zeggen dat Nederland er om bekend staat dat het gemiddeld heel lang is?
Dat kun je niet los zien van een vergelijking met andere landen.
Net zoals wanneer je bv zegt dat moslims er om bekend staan dat ze goed zorgen voor hun ouderen,
Dat vergelijk je dan met de rest.
Als iedereen zo goed zou zorgen voor de ouderen, zou zeggen dat moslims bekend staan om het goed zorgen voor de ouderen, niets zeggen.
Hoe dan ook, het is me nu duidelijk wat je bedoelde.

Waarom ik hier op in ga is dat het op anderen ook die invloed kan hebben.
Zie je wel, die Nederlanders doen dit meer dan andere landen, kxtland.

Ik ben van de feiten en nuance, dus probeer dat soort dingen te vermijden.
Ik werk sinds kort als kwaliteitsmanager voor een klein energieverkoop bedrijf. Als ik de nieuwe werknemers beoordeel dan kijk ik naar hun gedrag alleen. Daarin kijk ik wat goed en wat slecht gaat. Ik betrek dan niet perse de andere werkenemers erbij tenzij ik wil laten zien dat er een norm bereikt dient te worden. Dan kijken we wel naar wat doen collega's goed en hoe kunnen we dat implementeren bij de desbetreffende persoon om beter te worden in het halen van zijn of haar targets.

Maar in eerste instantie kijk ik naar de gedrag van een individu en de gedrag alleen niets anders.

Als ik tegen zo iemand zeg ik zie dat je een gesprek verkeerd begint op deze manier. Ik zie dat je een gesprek afsluit op deze manier. Dan wil ik niet horen, ja maar mijn buurvrouw die begint haar gesprek zus en zo. Dat is gewoon afleidend gedrag dat me doet denken aan een klein kind die niet het kern van een probleem wilt erkennen en oplossen.

Maar je uitleg is me volledig duidelijk.

06-01-2021, 15:13
Dankzij Nederland die meedoet aan al die terreur missies in de wereld samen met de andere zion landen heb je te maken met vluchtelingen. Deze landen plunderen de ene land na de andere, Irak, Syrië, Mali, Palestina, en het bemoeien van buitenlandse politiek in Turkije, Yemen, Egypte, Libië, Somalië, etc inverteren, plunderen, uitmoorden van deze landen hebben ervoor gezorgd dat je dus vluchtelingen krijgt zo simpel is het

Pagina's : [1] 2