Bekijk volle/desktop versie : Ayoub Louihrani, de vloggende Marokkaans Nederlandse boer



22-12-2020, 15:36
In de stal van boer Jan Wiedemeijer in Broekermeer, ten noorden van Amsterdam, vertelt Ayoub (22) over zijn liefde voor het boerenbedrijf. Dat kan hij goed. Deze zomer, verveeld door corona, begon hij vrolijke filmpjes te maken over het boerenleven. Na een paar weken was Louihrani landelijk bekend, niet in de laatste plaats omdat hij beweert de enige boer van Marokkaanse komaf in Nederland te zijn.

Momenteel zit hij in de afrondende fase van een format voor een grote zender. Meer wil hij er nog niet over zeggen. Hij heeft een tijdje vrij genomen van het boeren om zich volledig te kunnen richten op een carrière in de media. Hij speelde al een rolletje in de videoclip van In de schuur, een liedje van Ronnie Flex en Snelle. En hij maakte reclame voor Aziatische borrelnootjes met Vjèze Fur van De Jeugd van Tegenwoordig.

‘Ik ben een stadsjongen én een boerenjongen’, zegt hij, terwijl hij de stad uit rijdt. Opgegroeid in Oost en kind van migranten uit Marokko, praat hij in een mengeling van plat Amsterdams (‘Juistem, gap!&rsquo en straattaal (‘gekke doekoe&rsquo.

De school belde Wiedemeijer na de aanmelding van Louihrani. ‘‘Is hij wel serieus met dat boeren?’, vroegen ze aan mij. ‘Meent hij het wel?’ Dat had ik nog nooit meegemaakt. Eigenlijk wel erg. Dat ze het vreemd vinden dat een jongen met een Marokkaanse achternaam boer wil worden.’

‘Ik vond het niet erg om de enige Marokkaan op school te zijn of om geen rolmodel te hebben. Ik moest misschien iets harder mijn best doen, maar het was ook wel leuk dat ik anders was.’ Hij is geneigd niet te snel iets als racistisch te benoemen. ‘Als een boer kwaad spreekt over een bepaalde groep, kun je hem dat niet kwalijk nemen. Zo’n boer zit 24/7 op zijn boerderij, die kent geen andere wereld.’

Louihrani hoopt dat het hem ooit lukt een eigen boerderij in Nederland te hebben, maar als dat er niet in zit, wijkt hij uit naar Marokko.

Nu is hij een internetfenomeen. Tijdens corona ontstond het idee voor een vlog. Louihrani: ‘Er was vrij weinig te doen. Mensen vroegen al vaak aan me: wat doe je op zo’n boerderij? Dus ik heb gewoon een filmpje gemaakt.’ Dat zette hij op YouTube onder de naam True Fellah, een woordspeling op het Marokkaanse woord voor boer, fellah, en het Engelse fella, vrij vertaald: gozer.

http://https://www.volkskrant.nl/mensen/ondanks-de-faam-wil-vloggende-boer-ayoub-nog-steeds-een-ding-een-eigen-boerderij~b691d470/