Bekijk volle/desktop versie : Israëlische minister spreekt Marokkanen toe in darija (video)



15-12-2020, 20:53
De Israëlische minister van Economische Zaken Amir Peretz heeft in lovende woorden de Marokkaanse bevolking toegesproken



De in Marokko geboren ambtenaar sprak daarbij in darija en zei blij te zijn met het voornemen van de Marokkaanse regering de betrekkingen met Israël te zullen herstellen.

[video=youtube;hmQz4E3q2Hg]https://www.youtube.com/watch?v=hmQz4E3q2Hg[/video]

"Ik ben erg blij met het herstel van de diplomatieke betrekkingen tussen Israël en ons land Marokko", zei de Israëlische buitenlandminister in een videoboodschap op YouTube.

"Mijn geboorteland, het land waar mijn familie vandaan komt heeft de diplomatieke betrekkingen hersteld met mijn vaderland, de plaats waar ik strijd voor vrede en solidariteit.", schreef Peretz even later ook op zijn Facebook-pagina als bijschrift bij een foto van hem met de Marokkaanse Koning Mohammed VI.

Minister Peretz is slechts één van de tien ministers van Marokkaanse komaf die plaats nemen in de Israëlische. Eén derde van de nieuwe Israëlische regering van Benjamin Netanyahu heeft Marokkaanse roots.


De benoeming van meerdere leden van Marokkaanse afkomst is niet meer dan normaal aangezien ongeveer 1 miljoen Israëliërs, 10% van de Israëlische bevolking, een (gedeeltelijke) familiale oorsprong hebben in Marokko.

Israëliërs van Marokkaanse afkomst vertegenwoordigen na Israëliërs uit de voormalige Sovjet-Unie de grootste Israëlisch-Joodse gemeenschap.