Bekijk volle/desktop versie : Auto-industrie Marokko: In 2030 tot 1 miljoen voertuigen per jaar



15-11-2020, 09:49
Tegen het jaar 2030 zal de auto-industrie in Marokko de capaciteit hebben om 700.000 tot een miljoen voertuigen per jaar te produceren



Dat voorspelt een recente studie van de Franse econoom Henri-Louis Vedie. Het 30 pagina's tellende rapport legt met data en statistieken uit hoe Marokko een wereldleider werd in de auto-industrie.

Het rapport toont ook prognoses over de binnenlandse groei van de sector op basis van partnerschapsovereenkomsten die Marokko heeft gesloten met buitenlandse autofabrikanten.

De Marokkaanse auto-industrie is voor 90% exportgericht. Ruim 80% van die export gaat naar Europa, één van de meest lucratieve markten ter wereld.

Het rapport benadrukt hoe Marokko de afgelopen jaren de auto-industrie van Zuid-Afrika heeft ingehaald, het land was qua autoproductie lange tijd de Afrikaanse leider. Tegen het jaar 2030 zal Marokko echter de grootste autoproducent in Afrika zijn, gevolgd door Zuid-Afrika en Egypte.

Volgens de berekeningen van Vedie zal de autoproductie van Marokko in 2023 zo'n 700.000 eenheden bereiken. De groei wordt mede mogelijk gemaakt door de nieuwe PSA-fabriek in Kenitra. De faciliteit werd in juni 2019 ingehuldigd, verhoogde de jaarlijkse productiecapaciteit van Marokko met 100.000 auto's en zal tegen 2023 de jaarlijkse productiecapaciteit met nog eens 100.000 voertuigen opschroeven.

Samen met de Somaca-fabriek in Casablanca (jaarlijkse productiecapaciteit van 70.000 auto's) en de Renault-Nissan-eenheid in Tanger (jaarlijks 340.000 auto's) zal Marokko de totale capaciteit van 700.000 bereiken.

Zodra de Chinese autofabrikant BYD haar fabrieken in Tanger heeft geopend zal de Marokkaanse auto-industrie tegen het jaar 2030 de mijlpaal van 1 miljoen voertuigen per jaar bereiken. BYD kondigde in 2017 aan vier fabrieken voor elektrische auto's te willen openen in het Noord-Afrikaanse land.

Met de fabrieken beoogt BYD zo'n 300.000 voertuigen per jaar te produceren en 2.500 directe banen te creëren. Door de uitbraak van het coronavirus staat het project momenteel op stand-by.

Auto-export overtreft fosfaatexport
De Marokkaanse auto-export heeft de fosfaatexport overtroffen en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de handelsbalans van Marokko. Dat meldde de Marokkaanse Minister van Handel Moulay Hafid Elalamy dinsdag tijdens een parlementaire sessie over de situatie van de Marokkaanse industrie.

In 2019 bedroeg de auto-export van Marokko ruim €9 miljard, ongeveer 25% van de totale export van het land. De inkomsten uit fosfaat en verwante derivaten bedroeg ongeveer €5 miljard.

De cijfers bewijzen volgens de handelsminister dat de Marokkaanse auto-industrie exponentieel groeit en op weg is een grote speler te worden op wereldschaal. Volgens Elalamy zijn er nu nog maar twee landen die Marokko overtreffen in termen van concurrentievermogen: China en India.

15-11-2020, 14:08


Geld verdwijnt toch allemaal in de zakken van misdadigers

15-11-2020, 14:15

Citaat door Abd-ELham:
Alle bedrijven maar sluiten dan en naar Europa halen? Kom op zeg!
Niet doen alsof het westen banen creëert
Want dan doen ze niet, wat ze wel doen is in eigen belang zorgen voor goedkopere arbeidskrachten waar ze zelf van profiteren
Westen doet er juist alles voor om 3e wereld land niet te laten ontwikkelen

15-11-2020, 14:30

Citaat door Abd-ELham:
Je kunt het Westen niet overal de schuld van geven Mazkit. Het falen van Marokko heeft toch echt meer met Marokko te maken dan met Nederland.
Westen inclusief Nederland hou ik verantwoordelijk voor de ellende in afrika, middenoosten, azie etc alleen al het bemoeien met buitlendlandse politiek is voor mij al voldoende.
Nederland is ook verantwoordelijk voor de Ontwettige oorlogen in Afghanistan, iraq, Syrië. Het bemoeien met buitenlandse politiek in Egypte, Tunesië, etc
Het roven van grondstoffen in heel afrika en terreur zaaien onder de bewoners etc etc

15-11-2020, 15:18



Citaat door Abd-ELham:
Kun je doen maar je schiet er niets mee op. Je kunt je beter druk maken over dingen waar je wel invloed op hebt.
dankzij Marokko heb je een jas in zara voor 30 euro mocht het in Nederland gemaakt worden had je boven 100 euro voor moeten betalen. Niet alleen arbeid is goedkoop maar lagere sociale premies zijn voor Europenen belangrijk

15-11-2020, 15:38

Citaat door Abd-ELham:
De gewone Nederlander heeft niets te maken met bedrijven die naar landen vertrekken waar ze goedkope arbeidskrachten inzetten om een product te maken. Maar wat verwacht je, dat bedrijven die naar Marokko verhuizen voor productie, daar hetzelfde salaris gaan betalen als dat ze hier in Nederland zouden betalen?
niemand heeft gezegd dat de gewone Nederlander iets mee te maken heeft. Dat gewone Nederlander zou zo een jasje van 30 euro niet kunnen betalen mocht het gemaakt worden in Hollanda dan zouden jullie oma's en moeders nog steeds kleinding voor jullie naaien. Niet alleen maar goedkope arbeidskosten ook lage premies spelen grote rol.

15-11-2020, 15:43
Met dat salaris van 1700 euro zou je geen kleding kunnen kunnen kopen als ze gemaakt zouden worden in Hollanda voor zo jasje uit Marokko dat 30 euro kost zou je in Nederland boven 100 euro moeten betalen. Dan zou je alleen nog op bruine bonen water en brood kunnen leven.


Omdat jullie Hollanders dat niet zouden kunnen betalen en in armoede zouden leven zijn jullie voor jullie eigen belangen buiten jullie land grenzen gaan kijken.