Bekijk volle/desktop versie : 'Ook Soedan gaat relatie met Israël normaliseren'



22-10-2020, 19:49
Israël en Soedan gaan naar verwachting normale diplomatieke betrekkingen aan. Dat berichten Israëlische media op basis van ingewijden.



Het normaliseren van de relatie met Soedan zou een nieuwe doorbraak zijn voor de regering van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

Die ging onlangs ook al banden aan met de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en Bahrein. Israël heeft formeel geen diplomatieke relatie met veel Arabische landen.

Er zou op korte termijn een telefoongesprek gaan plaatsvinden tussen de Amerikaanse president Donald Trump, Netanyahu en Soedanese topfiguren. "Mijn inschatting is dat het Witte Huis in de komende dagen met een mededeling komt over een akkoord tussen Israël en Soedan", voorspelde een diplomatieke bron volgens de krant The Jerusalem Post.

In Soedan kwam vorig jaar het regime van autocraat Omar al-Bashir ten val. Burgers en militairen vormden daarna samen een nieuw landsbestuur.

Bronnen zeggen tegen persbureau Reuters dat premier Abdalla Hamdok parlementaire goedkeuring wil voor het normaliseren van de relatie met Israël. Dat kan voor vertraging zorgen, omdat nog een nieuw parlement gevormd moet worden.

Terreurlijst
Geruchten oever eventuele Soedanese normalisatie met de Joodse staat doen al langer de ronde. De recente ontwikkelingen rondom de verwijdering van Soedan uit de terrorismelijst van de VS heeft volgens het Afrikaanse land niets te maken met eventuele normalisatie met Israël, dat zei de Soedanese Minister van Buitenlandse Zaken Omer Qamar Aldin dinsdag op een persconferentie in de hoofdstad Khartoem.

"Ik kan bevestigen dat er geen verband bestaat tussen de normalisatie met Israël en het opheffen van Soedan van de terreurlijst", zei Aldin. De Soedanese Buitenlandminister zei dat de verwijdering van Soedan van de Amerikaanse zwarte lijst "de eerste stap was voor de terugkeer van Soedan naar de internationale gemeenschap".

De Amerikaanse president Donald Trump meldde maandag dat de VS Soedan van de terrorismelijst zou halen zodra Soedan $335 miljoen betaalt aan Amerikaanse terreurslachtoffers en hun nabestaanden. "Eindelijk, gerechtigheid voor het Amerikaanse volk en een grote stap voor Soedan", twitterde Trump.

De miljoenen moeten ten goede komen aan (nabestaanden van) slachtoffers van aanslagen van Al-Qaida op de Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania in 1998. Soedan kan makkelijker aan leningen komen als het van de lijst is. Mogelijk komt ook schuldverlichting in zicht.

22-10-2020, 21:12


Hier kijk ik raar van op

Sudan bood Hamas zelf allerlei steun.

Ze hebben de legerleiding een goeie prijs gegeven

23-10-2020, 09:31
335 miljoen dollar. Waar moeten zij dat vandaan halen

23-10-2020, 10:05

Citaat door Krimmos:
335 miljoen dollar. Waar moeten zij dat vandaan halen
Vitale sectoren overdragen.

Ze willen geen liquid geld. They want assets zodat ze je kunnen controleren.

Ik weet hoe deze honden werken.

Alleen daardoor mag ik ze niet.

23-10-2020, 11:06



Citaat door M139:
Hier kijk ik raar van op

Sudan bood Hamas zelf allerlei steun.

Ze hebben de legerleiding een goeie prijs gegeven
Al dat steun is een façade. Mensen zeggen al jaren dat Islamitische leiders de Palestijnen laten stikken sinds het begin. Deze samenwerkingen is slechts een bevestiging voor datgene wat al jaren onder de tafel gebeurt.

23-10-2020, 11:18

Citaat door TDM:
Al dat steun is een façade. Mensen zeggen al jaren dat Islamitische leiders de Palestijnen laten stikken sinds het begin. Deze samenwerkingen is slechts een bevestiging voor datgene wat al jaren onder de tafel gebeurt.
Het is allemaal speculeren bro.

Saddam (ra7matu Allah 3aleih) was eerst een bondgenoot en later een zogenaamde bondgenoot van ObL die weer een heldhaftige mujahid was volgens de Yankees tegen de Sovjet en daarna weer een vijand.

23-10-2020, 13:49
Iblis is verbaasd

Hamas = schoothondjes van Iran

23-10-2020, 15:02
Hoeveel krijgen ze ervoor? Alles draait om geld.