Bekijk volle/desktop versie : Rapport VS wijst op grove misstanden politie en justitie



15-09-2020, 08:33
De Amerikaanse politie en justitie maken zich geregeld schuldig aan onregelmatigheden tijdens onderzoeken en rechtszaken





Dat stellen de auteurs van een rapport dat dinsdag is verschenen. De politie in de Verenigde Staten ligt de afgelopen maanden al onder vuur in verband met racisme en het gebruik van buitensporig geweld.

Wetenschappers onderzochten de dossiers van bijna 2500 mensen die waren vrijgesproken, nadat ze de afgelopen dertig jaar ten onrechte waren veroordeeld. Daarbij ontdekten de onderzoekers dat illegaal of onethisch gedrag van politieagenten, evenals openbare aanklagers, had bijgedragen aan meer dan de helft van deze gerechtelijke dwalingen.

De meest voorkomende fout is het verbergen van ontlastend bewijs, waarvan sprake is bij 61 procent van de onjuiste veroordelingen voor moord. Ook het onder druk zetten van getuigen, valse getuigenissen tijdens processen en het neerleggen van drugs bij verdachten om hen vervolgens op te pakken komen veel voor in het rapport, een project van de universiteiten van Californië en Michigan.

Net als bij het gebruik van buitensporig geweld, zijn zwarte Amerikanen vaker het slachtoffer van dergelijk misstanden dan witte verdachten. Vooral in moordzaken of drugszaken is dat het geval, staat in het rapport.

De misstanden hebben weinig gevolgen voor de schuldige politieagenten en aanklagers. Slechts 17 procent van de gevallen die tot een gerechtelijke dwaling hebben geleid hadden sancties tot gevolg. Wel zijn de gevolgen voor de slachtoffers groot. Wie ten onrechte was veroordeeld voor moord, bracht gemiddeld 13,9 jaar in de gevangenis door voordat hij of zij werd vrijgesproken.

15-09-2020, 12:39


Justitie in NL speelt het ook vies.

Hele pedofiele bendes worden het hoofd boven het water gehouden.

15-09-2020, 12:41
Kijk maar auditors in America en je ziet hoe slecht het gesteld is met de politie. Ze hebben niet eens simpele kennis over de grondwet. Feeling police.

15-09-2020, 12:43

Citaat door TDM:
Kijk maar auditors in America en je ziet hoe slecht het gesteld is met de politie. Ze hebben niet eens simpele kennis over de grondwet. Feeling police.
Een keer in New York, werd ik zomaar aangehouden door de politie omdat ik door groen reed.

Ze vonden dat verdacht.

15-09-2020, 12:57



Citaat door DSG:
Een keer in New York, werd ik zomaar aangehouden door de politie omdat ik door groen reed.

Ze vonden dat verdacht.
Haha politie uit New York staat zwaar bekend als corrupt. Net als de agenten van Den Haag waar ambtenaren verklaringen vervalsen op de lopende band.

15-09-2020, 13:39

Citaat door TDM:
Haha politie uit New York staat zwaar bekend als corrupt. Net als de agenten van Den Haag waar ambtenaren verklaringen vervalsen op de lopende band.
ik ben nooit gegaan.. haha maar ik zat alvast in de slachtoffer rol

16-09-2020, 09:11
De kkk in de politiekorps.

16-09-2020, 09:27

Citaat door AboubakrSiddiq:
De kkk in de politiekorps.
ewa broertje

Alles lebbes?