Bekijk volle/desktop versie : De paradox van de Marokkaanse opvoeding



Pagina's : [1] 2 3 4 5

26-08-2020, 17:01
Moderne ouders zien in dat kinderen niet gebaat zijn bij een opvoeding die tot gespleten levens leidt, schrijft Abdelkader Benali.

Het argument van falend ouderschap wordt collectief over de Marokkaanse gemeenschap gelegd, ik ken geen andere groep bij wie de ouders de verantwoordelijkheid zo in de schoenen geschoven krijgen. Leden van de Marokkaanse gemeenschap verzetten zich hier dan weer tegen – niemand wordt graag in de miserabele hoek geduwd.

Wat die falende opvoeding betreft kan ik alleen voor mezelf spreken. Het was niet zozeer dat onze ouders niet opvoedden, het was eerder dat ze te véél opvoedden. Wie iets fout deed, moest zich schamen. Wie over de grens ging kon dat beter voor zich houden, op straffe van uitsluiting en spot.

En dan waren er de torenhoge verwachtingen die heersten. We moesten slagen in het leven, maar nog meer moesten we slagen in de familie. Mijn ouders hadden mijn hele leven voor me uitgestippeld, tot mijn huwelijkspartner aan toe. De paradox van de Marokkaanse opvoeding is dat je, ook al ben je omringd door je familie, je heel eenzaam kan voelen.

Maar als jongvolwassene blijkt de strenge, tikkeltje rigide opvoeding je op geen enkele manier klaargestoomd te hebben voor die flexibele, neoliberale, Nederlandse maatschappij waar het aankomt op het vol inzetten van de individuele kwaliteiten. Een samenleving van voortdurend onderhandelen, compromissen sluiten en oeverloze gesprekken voeren.

Als ouders van hun kinderen niet terugkrijgen in welke wereld zij leven, dan wordt het veel te moeilijk voor de opvoeders om hen te begrijpen. De Marokkaanse steunmoeder die ik sprak stimuleert de ouders om het gesprek met de kinderen aan te gaan. Minder in de gebiedende wijs, meer met een luisterend oor. Meer soft power, minder de harde toon. Het goede voorbeeld wordt al gegeven door talloze jonge vaders die, lering trekkend uit de harde lessen van hun eigen opvoeding, eerder een papa dan een vader willen zijn. Ervaringen en lessen over hoe die opvoeding eruit moet zien worden breed gedeeld op Facebook. Waar vroeger de disciplinerende opvoeding werd geromantiseerd, wordt die inmiddels grotendeels verworpen. Een meer zachte benadering is ervoor in de plaats gekomen, en dat stemt hoopvol.

http://https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/25/de-paradox-van-de-marokkaanse-opvoeding-a4009765

26-08-2020, 17:05


Daar gaan we weer hoor marokaanse opvoeding onder de loep nemen.

Hoe verklaar je afro-amerikaanse en mexicaanse criminaliteitscijfers.
Is dat ook te wijten aan de marokaanse cultuur of opvoeding. Oh wacht die zijn niet eens marokaans.



Groet.

26-08-2020, 17:22
Geschreven door BenAzuli

26-08-2020, 17:33
Zion artikel


Ik denk wel dat AbuZindiqal3afrit hier mee eens is

26-08-2020, 17:58


je moeder tering big

26-08-2020, 18:01

Citaat door summer2018:
je moeder tering big



26-08-2020, 18:05
Nederlandse opvoeding is pas rampzalig, dat kun je geeneens opvoeden noemen. Is gewoon alsof je opgroeit met twee matties in huis hahahaha.

26-08-2020, 18:08
hamdulilah niks beter dan zien hoe me ouders diep in het nacht wakker worden om hun gebed te verrichten. Hoe ze ons altijd waarschuwden voor de zondes die we zouden kunnen verrichten en hoe ze ons altijd motiveerden om goed te studeren. Hoe ze zich zorgen maakten als we het niet goed op school deden en ze gelukkig worden als we werken en settelen.

Laat je niet vertellen door kuffar wat opvoeden hoort te zijn. Anders eindig je met een zoon dat zegt pap, mam dit is mijn vriendin, we gaan naar mijn slaapkamer.

26-08-2020, 18:21

Citaat door TDM:
hamdulilah niks beter dan zien hoe me ouders diep in het nacht wakker worden om hun gebed te verrichten. Hoe ze ons altijd waarschuwden voor de zondes die we zouden kunnen verrichten en hoe ze ons altijd motiveerden om goed te studeren. Hoe ze zich zorgen maakten als we het niet goed op school deden en ze gelukkig worden als we werken en settelen.

Laat je niet vertellen door kuffar wat opvoeden. Anders eindig je met een zoon dat zegt pap, mam dit is mijn vriendin, we gaan naar mijn slaapkamer.


Het lijkt me uitstekend dat een kind tegen zijn ouders zegt wat hij gaat doen.
Kan er een gesprek ontstaan over of de plannen van zoonlief wel zo handig zijn.

In ieder geval beter dan dat ouders geen flauw idee hebben wat hun kinderen uitspoken ...

26-08-2020, 18:24

Citaat door Stijnsansbarbe:
Het lijkt me uitstekend dat een kind tegen zijn ouders zegt wat hij gaat doen.
Kan er een gesprek ontstaan over of de plannen van zoonlief wel zo handig zijn.

In ieder geval beter dan dat ouders geen flauw idee hebben wat hun kinderen uitspoken ...
Ja ik zie het al voor me. Niet vergeten het veilig te doen Peter, je bent nog jong om een kind te krijgen hahaha.

Waar jij over praat zijn echt de soort ouders die vrienden willen zijn met hun kind. Altijd de argumentatie dat zijn kind alles moet kunnen bespreken met zijn ouders. Hou jezelf niet voor de gek geen enkel kind wilt alles met zijn ouders bespreken. Anders hebben ze wel een hele ongezonde band met elkaar

26-08-2020, 18:30
Abdelkader zal het beter weten dan ik.
Ik zie maar bij 1 Nederlands Marokkaans gezin hoe het er aan toegaat en daar lijkt het prima te gaan.
Niet zoals hier beschreven wordt met schaamte etc.

In zijn algemeenheid kan ik me wel voorstellen dat, aangezien opvoeding nogal kan verschillen tussen verschillende culturen, er issues kunnen ontstaan.

26-08-2020, 18:35

Citaat door MikeH:
Abdelkader zal het beter weten dan ik.
Ik zie maar bij 1 Nederlands Marokkaans gezin hoe het er aan toegaat en daar lijkt het prima te gaan.
Niet zoals hier beschreven wordt met schaamte etc.

In zijn algemeenheid kan ik me wel voorstellen dat, aangezien opvoeding nogal kan verschillen tussen verschillende culturen, er issues kunnen ontstaan.
Ik ben bij verschillende Nederlanse gezinnen thuis geweest, gek genoeg van verschillende klassen ook. Campers, middenklasse, hoge klasse enzovoort. Ik vind het echt niet zo bijzonder. De middenklasse was denk ik het meest bijzondere. Daar leerde ik dat kinderen opgroeide zonder televisie en echt werden gepusht tot lezen en een volle planning. Dat was wel bewondering waardig maar dat zie ik ook bij de Marokkanen terugkomen.

Ouders die heel beschermend zijn richting hun kind. Veel motiveren om te studeren en sporten. Vaak eindigen ze op jonge leeftijd in goede plekken zoals VWO of Havo.

26-08-2020, 18:37



Citaat door TDM:
Ik ben bij verschillende Nederlanse gezinnen thuis geweest, gek genoeg van verschillende klassen ook. Campers, middenklasse, hoge klasse enzovoort. Ik vind het echt niet zo bijzonder. De middenklasse was denk ik het meest bijzondere. Daar leerde ik dat kinderen opgroeide zonder televisie en echt werden gepust tot lezen en een volle planning. Dat was wel bewondering waardig maar dat zie ik ook bij de Marokkanen terugkomen.

Ouders die heel beschermend zijn richting hun kind. Veel motiveren om te studeren en sporten. Vaak eindigen ze op jonge leeftijd in goede plekken zoals VWO of Havo.
In alle geledingen zitten meer of minder geschikte ouders.
Waar Abdelkader het hier over heeft is meer botsende culturen in deze.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, zonder dat ik de schuld geef aan mensen.

26-08-2020, 18:39

Citaat door yoesoef:
Daar gaan we weer hoor marokaanse opvoeding onder de loep nemen.

Hoe verklaar je afro-amerikaanse en mexicaanse criminaliteitscijfers.
Is dat ook te wijten aan de marokaanse cultuur of opvoeding. Oh wacht die zijn niet eens marokaans.



Groet.
Marokkaanse jongens die crimineel zijn zijn altijd verkaast en verwesterd .Het heeft juist niks te maken met onze cultuur .

De enige oplossing daar tegen is je kinderen islamitische opvoeden .

26-08-2020, 18:40

Citaat door MikeH:
In alle geledingen zitten meer of minder geschikte ouders.
Waar Abdelkader het hier over heeft is meer botsende culturen in deze.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, zonder dat ik de schuld geef aan mensen.
Culturen zullen sowieso botsen. We zijn Afrikanen dat opgroeien in Europa. Tijd zal leren wat er met de culturen zal gebeuren. Als we bijvoorbeeld naar het zuiden van Europa kijken. Daar heb je Marokkanen die er al vijf generaties zitten misschien. Zulke mensen zijn heel anders dan de Marokkanen in Nederland bijvoorbeeld.

Pagina's : [1] 2 3 4 5