Bekijk volle/desktop versie : Waarom wij klappen kregen in de moskee om niks en onze ouders ons geen gelijk gaven?



06-08-2020, 19:41
[Inleiding

Als je niet in de jaren '90 opgroeide, zal je dit ook niet begrijpen. Doe geen moeite om te noteren dat jij dit niet gelooft.
Ik had het ook niet gelooft als ik in het hypermoderne 2010 geboren was en professionele koraanles kreeg in de moskee.
Het is alsof je beweert dat er 25 jaar geleden vliegende koeien bestonden.]

Omdat de leraren verontwaardigd vertelden dat ze ons Arabisch leerden en dat het daarom onze schuld was als wij hun niet
konden verstaan. Zij hadden nog nooit een taal geleerd. Zij spraken geen Nederlands en wij geen Arabisch als berbers.
Zij waren er van overtuigd dat de schuld niet bij hun lag en dat ze ons gewoon Arabisch leerden. Weet je hoe zij vonden
dat ze ons Arabisch leerden? Door ons elke week tien dezelfde woorden te leren die helemaal nergens op sloegen.
Doemjatoen, baaboen, bourtoqalatoen, assadon enzovoort. Ze konden niet eens de link leggen dat je de hele les
alsnog niet kan verstaan, als je jarenlang elk weekend dezelfde kinderlijke begrippen leert, die helemaal niet gerelateerd zijn
aan wat er onderwezen wordt. Hoe verwacht jij dan dat wij elke les kunnen verstaan? Wij werden gewoon gedwongen om Arabisch
te lezen, terwijl ons de 7araket niet eens werden geleerd. Maar onze ouders vonden het dan wel belachelijk als
iemand ons zou dwingen Chinees te lezen, terwijl wij het niet kunnen.

06-08-2020, 19:44


Haha klopt heb ik ook gehad. Vond niet erg werd je hard van.

06-08-2020, 20:03

Citaat door TDM:
Haha klopt heb ik ook gehad. Vond niet erg werd je hard van.
Ja, maar bij veel Marokkaanse gezinnen is het mis gegaan. De meeste Marokkanen lachen om amateur-koraanles van vroeger, omdat
het ze niet ernstig schaadde, net als hoe Marokkanen er om lachen dat ze allemaal thuis werden geslagen. Voor sommige Marokkanen
zijn dat zeer pijnlijke littekens. We kennen allemaal dat Marokkaanse gezin waarbij alle kinderen mislukten: de één koos een Hollander, de
ander belandde in de gevangenis. Hun laaggeletterde ouders faalden vanaf het eerste uur. Zij mishandelden hun, omdat ze niks leerde in
de moskee alsof de schuld bij hen lag. Dan zijn er nog van die lage corrupte schooladviezen. Als gekleurd kind krijg jij geen ADHD- of dyslexie- verklaring, omdat
het racistische schoolbestuur vindt dat jij een taalachterstand hebt of niet goed opgevoed bent door jouw ouders. Dat is een valide reden
om je naar VMBO-basis te sturen. Jij krijgt geen extra tijd op de CITO met je dyslexie en presteerde dus slecht.
Thuis word je wéér geslagen, omdat jij slecht bent en niet deugt. Ouders achtten leraren in de jaren '90 zeer hoog in het rijke, zogenaamd
niet corrupte Nederland. Als er twee werelden zijn die zulke hoge verwachtingen van je hebben (de maatschappij en je ouders), terwijl ze je zo
slecht begeleiden, dan vraag je er om dat het kind scheef groeit, omdat hij zich bekneld voelt. Vaak je loopt je geestelijke gezondheid stuk.
Dan word je psychische crimineel. En als het dan nog goed met je gaat in die bovenkamer, dan kan je helaas nog vluchtten naar Martijn
die je wel begrijpt en iets met hem beginnen. Wij moeten jongeren uit de jaren '90 niet zo genadeloos veroordelen wat ze hen ouders aandeden.
Je moet je ook in hen verplaatsen. En ik haat het gezegde:"We zijn allemaal arm opgegroeid en werden allemaal gewoon geslagen. Een
mens heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid." Jij weet helemaal niet in wat voor gradatie er mishandeling en ellende is bij anderen
thuis. In de ergste gradatie ontwikkel je psychiatrische problemen. Alsof je jezelf zomaar boven die mislukte crimineel mag plaatsen, omdat
jij wel de kans had om piloot te worden met jouw ambitieuze ouders en hun gematige gradatie van huiselijk geweld.

06-08-2020, 20:28

Citaat door Marmitazispanja:
Ja, maar bij veel Marokkaanse gezinnen is het mis gegaan. De meeste Marokkanen lachen om amateur-koraanles van vroeger, omdat
het ze niet ernstig schaadde, net als hoe Marokkanen er om lachen dat ze allemaal thuis werden geslagen. Voor sommige Marokkanen
zijn dat zeer pijnlijke littekens. We kennen allemaal dat Marokkaanse gezin waarbij alle kinderen mislukten: de één koos een Hollander, de
ander belandde in de gevangenis. Hun laaggeletterde ouders faalden vanaf het eerste uur. Zij mishandelden hun, omdat ze niks leerde in
de moskee alsof de schuld bij hen lag. Dan zijn er nog van die lage corrupte schooladviezen. Als gekleurd kind krijg jij geen ADHD- of dyslexie- verklaring, omdat
het racistische schoolbestuur vindt dat jij een taalachterstand hebt of niet goed opgevoed bent door jouw ouders. Dat is een valide reden
om je naar VMBO-basis te sturen. Jij krijgt geen extra tijd op de CITO met je dyslexie en presteerde dus slecht.
Thuis word je wéér geslagen, omdat jij slecht bent en niet deugt. Ouders achtten leraren in de jaren '90 zeer hoog in het rijke, zogenaamd
niet corrupte Nederland. Als er twee werelden zijn die zulke hoge verwachtingen van je hebben (de maatschappij en je ouders), terwijl ze je zo
slecht begeleiden, dan vraag je er om dat het kind scheef groeit, omdat hij zich bekneld voelt. Vaak je loopt je geestelijke gezondheid stuk.
Dan word je psychische crimineel. En als het dan nog goed met je gaat in die bovenkamer, dan kan je helaas nog vluchtten naar Martijn
die je wel begrijpt en iets met hem beginnen. Wij moeten jongeren uit de jaren '90 niet zo genadeloos veroordelen wat ze hen ouders aandeden.
Je moet je ook in hen verplaatsen. En ik haat het gezegde:"We zijn allemaal arm opgegroeid en werden allemaal gewoon geslagen. Een
mens heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid." Jij weet helemaal niet in wat voor gradatie er mishandeling en ellende is bij anderen
thuis. In de ergste gradatie ontwikkel je psychiatrische problemen. Alsof je jezelf zomaar boven die mislukte crimineel mag plaatsen, omdat
jij wel de kans had om piloot te worden met jouw ambitieuze ouders en hun gematige gradatie van huiselijk geweld.
Ik begrijp wat je bedoelt. Heb het zelf meegemaakt en velen anderen met mij. Dit waren andere tijden. Zelfs hier in Nederland kregen Hollandse kinderen klappen met de riem en stok. Maar tijden veranderen. Ik heb op de moskee gezeten een paar jaar. In het begin kregen we klappen en op een gegeven moment hield het op. Toen moest je op de gang zitten net als op school. Dit is een teken van vooruitgang, een bewijs dat mensen veranderen met de tijd.

Wat je nu opnoemt is niet zo zeer een probleem dat alleen Marokkanen betreft. Dit is het resultaat van wonen in een lage sociale klasse. Het hele systeem is er zo op gebouwd om alles in balans te houden.

06-08-2020, 20:49



Citaat door TDM:
Ik begrijp wat je bedoelt. Heb het zelf meegemaakt en velen anderen met mij. Dit waren andere tijden. Zelfs hier in Nederland kregen Hollandse kinderen klappen met de riem en stok. Maar tijden veranderen. Ik heb op de moskee gezeten een paar jaar. In het begin kregen we klappen en op een gegeven moment hield het op. Toen moest je op de gang zitten net als op school. Dit is een teken van vooruitgang, een bewijs dat mensen veranderen met de tijd.

Wat je nu opnoemt is niet zo zeer een probleem dat alleen Marokkanen betreft. Dit is het resultaat van wonen in een lage sociale klasse. Het hele systeem is er zo op gebouwd om alles in balans te houden.
Inderdaad. Maar wat dat betreft kwamen onze ouders uit de bergen en liepen ze op alles achter. In Nederland groei je indirect op met
psychologie door bijvoorbeeld educatieve media. Omdat onze ouders dat niet konden verstaan sloegen ze de plank mis. Alles was voor
hen 'jnoen' of je kreeg klappen. Bij psychiatrische klachten hebben zij alleen maar de zwaarste gradatie voor zich en daar willen zij uit
eer- en schaamtegevoel niks mee te maken hebben. Je kan je ouders niet eens vertellen dat de mentor denkt dat jij (een lichte gradatie van) psychiatrische
problemen hebt. Dan slaan ze je verrot en zeggen ze dat dat niet kan. "In alle Marokkaanse gezinnen wordt er geslagen en het kan niet
dat je daardoor psychiatrische problemen ontwikkelt!" Ze deden aan kortzichtig hokjes denken. Als zij het dan bij het rechte eind hadden
over mishandeling.. Hoe verklaar je dan dat er zoveel gestoorde jihadgangers naar Syrie zijn gegaan of criminelen werden? Omdat ze
een keertje met de kabel werden geslagen, omdat ze ongein uithaalden? Laat me niet lachen.

06-08-2020, 23:08
Jij praat altijd waarheid. Hoewel het hard en pijnlijk is om te lezen.

06-08-2020, 23:21

Citaat door Marmitazispanja:
Ja, maar bij veel Marokkaanse gezinnen is het mis gegaan. De meeste Marokkanen lachen om amateur-koraanles van vroeger, omdat
het ze niet ernstig schaadde, net als hoe Marokkanen er om lachen dat ze allemaal thuis werden geslagen. Voor sommige Marokkanen
zijn dat zeer pijnlijke littekens. We kennen allemaal dat Marokkaanse gezin waarbij alle kinderen mislukten: de één koos een Hollander, de
ander belandde in de gevangenis. Hun laaggeletterde ouders faalden vanaf het eerste uur. Zij mishandelden hun, omdat ze niks leerde in
de moskee alsof de schuld bij hen lag. Dan zijn er nog van die lage corrupte schooladviezen. Als gekleurd kind krijg jij geen ADHD- of dyslexie- verklaring, omdat
het racistische schoolbestuur vindt dat jij een taalachterstand hebt of niet goed opgevoed bent door jouw ouders. Dat is een valide reden
om je naar VMBO-basis te sturen. Jij krijgt geen extra tijd op de CITO met je dyslexie en presteerde dus slecht.
Thuis word je wéér geslagen, omdat jij slecht bent en niet deugt. Ouders achtten leraren in de jaren '90 zeer hoog in het rijke, zogenaamd
niet corrupte Nederland. Als er twee werelden zijn die zulke hoge verwachtingen van je hebben (de maatschappij en je ouders), terwijl ze je zo
slecht begeleiden, dan vraag je er om dat het kind scheef groeit, omdat hij zich bekneld voelt. Vaak je loopt je geestelijke gezondheid stuk.
Dan word je psychische crimineel. En als het dan nog goed met je gaat in die bovenkamer, dan kan je helaas nog vluchtten naar Martijn
die je wel begrijpt en iets met hem beginnen. Wij moeten jongeren uit de jaren '90 niet zo genadeloos veroordelen wat ze hen ouders aandeden.
Je moet je ook in hen verplaatsen. En ik haat het gezegde:"We zijn allemaal arm opgegroeid en werden allemaal gewoon geslagen. Een
mens heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid." Jij weet helemaal niet in wat voor gradatie er mishandeling en ellende is bij anderen
thuis. In de ergste gradatie ontwikkel je psychiatrische problemen. Alsof je jezelf zomaar boven die mislukte crimineel mag plaatsen, omdat
jij wel de kans had om piloot te worden met jouw ambitieuze ouders en hun gematige gradatie van huiselijk geweld.

Je praat altijd in een wij-vorm, alsof hetgeen wat jij meemaakt ons allemaal is overkomen. Hetgeen wat jij opnoemt zegt mij heel weinig naar mijn ervaring, en er zullen vast ook velen zijn bij dit zo is.

06-08-2020, 23:37

Citaat door Rituals:
Jij praat altijd waarheid. Hoewel het hard en pijnlijk is om te lezen.
Choukran ya ukhti. Daarom heb ik ook veel vijanden. Omdat ik altijd de waarheid spreek en mensen dat niet kunnen hebben.

07-08-2020, 01:08

Citaat door chelhie21:
Je praat altijd in een wij-vorm, alsof hetgeen wat jij meemaakt ons allemaal is overkomen. Hetgeen wat jij opnoemt zegt mij heel weinig naar mijn ervaring, en er zullen vast ook velen zijn bij dit zo is.
Zo wil ik niet overkomen. Dit is de benaming van een context.

07-08-2020, 07:14

22-07-2021, 10:59
Oude koeien nummer 2.