Bekijk volle/desktop versie : Eventuele tweede golf Burgemeesters bereiden zich voor op regionale lockdown



14-07-2020, 10:27
Burgemeesters bereiden zich voor op regionale lockdowns voor als het coronavirus deze zomer opnieuw oplaait. Dat hebben ze gisteravond laten weten bij het wekelijkse Veiligheidsberaad. "We moeten in de waakstand blijven", vertelde voorzitter Hubert Bruls.

Portugal, Spanje, Kroatië. Steeds meer Europese landen hebben te maken met een opleving van het coronavirus. Om die uitbraken in te dammen wordt steeds vaker gekozen voor een regionale of lokale lockdown.

In Nederland is het nog niet zover, maar de burgemeesters bereiden zich hier wel op voor. Dat blijkt uit het Veiligheidsberaad van gisteravond. Iedere week komen de voorzitters van de 25 veiligheidsregio's bijeen om te praten over de corona-aanpak.

'Geleerd van de eerste maanden'

"Ik schat zelf in dat een tweede golf waarin het hele land geraakt wordt misschien wel achterwege blijft", vertelde Wouter Kolff, burgemeester van Dordrecht. "Als het terugkomt zal dat een lokale of regionale brandhaard zijn. Daar zijn we ons op aan het voorbereiden. Ik denk dat we daar uiteindelijk wel klaar voor zijn."

Burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht.
Burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht.
© ANP
Ook op andere plekken in het land houden ze er rekening mee. "Ik denk dat we van de eerste maanden hebben geleerd met horten en stoten. Nu zijn we er op voorbereid", zei Ton Heerts, burgemeester van Apeldoorn.

Hoe zo'n regionale lockdown er dan precies uit komt te zien, daar zijn de burgemeesters het nog niet over uit. Theo Weterings, de burgemeester van Tilburg, verwacht dat we niet meteen weer moeten binnenblijven. "Maar de voorzieningen zullen dan wel dicht moeten, daar moeten we rekening mee houden."..

14-07-2020, 10:27


Complot denkers blijf weg!. Jou opinie heeft geen toegevoegde waarde ..