Sondra
22-05-2005, 20:19
Wie heeft de drie-eenhed uitgevonden?
"Wee, daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaarwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hen dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hen voor hetgeen zij verdienen."
Qor'an 2:80
"En de Joden zeggen: 'De Christenen hebben geen ware grondslag' en de Christenen zeggen: 'De Joden hebben geen ware grondslag',
hoewel zij beiden hetzelfde boek lezen.
Hetzelfde zeggen degenen die geen kennis hebben maar Allah zal op De Dag der Opstanding uitspraak doen in hun geschil"
Qor'an 2:113
============
1 + 1 + 1 = 1 ?
============
De drie religies, Judaisme, Christendom en de Islam - beweren hetzelfde grondbeginsel te delen : Geloof in God als het Opermachtige Wezen, de Schepper en Verzorger van het Universum. In Islam beter bekend als "Tawheed". Dit concept van de éénheid van God werd door Mozes benadrukt in een Bijbels vers dat bekend staat als "Shema", oftewel de Joodse geloofsgetuigenis: "Hoor O' Israel; De Heer onze God is één." (Deuteronomy 6:4) Het werd ongeveer 1500 jaar later woord voor woord herhaald door Jezus toen hij zei : " De eerste van alle geboden is: "Hoor O' Israel; De Heer onze God is één." (Marc. 12:29)
Profeet Mohammed (vrede zij met hem) kwam 600 jaar daarna, met eveneens dezelfde boodschap :
"En uw God is één God ; Er is g één god dan Hij......"
(Qur'an 2:163)
Het Christendom is echter van het concept van de éénheid van God afgedwaald, naar een vaag en mysterieuse doctrine dat tijdens de 4e eeuw is geformuleerd.
Deze doctrine, dat nog steeds leidt tot controverse zowel binnen als buiten de Christelijke religie, is beter bekend als de drie- éénheid.
Simpel gezegd stelt de doctrine van de drie- éénheid dat God de vereniging is van drie Goddelijke personen of entiteiten in een Goddelijk wezen, nl: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Als deze vereenvoudigde voorstelling van dit concept al verwarrend is, voegd de bloemige taal waarin de feitelijke tekst van de doctrine is geformuleerd, zelfs nog meer mysterie toe aan de zaak.
"Wij ... aanbidden één God in een drie- éénheid, een drieéénheid verenigd in één. want er is een Persoon als de Vader, een ander als de Zoon, en een als de heilige geest, zij zijn allen één... zij zijn niet drie goden, maar één God... Alle drie zijn eeuwig en gelijkwaardig... dus hij die gered wordt moet als zodanig de drieéénheid beschouwen..." (Quote uit de officieéle geloofsbelijdenis van Athanasie)
Laten we dit even nader bekijken: een persoon, God de Vader + een persoon, God de zoon + een persoon, God de Heilige Geest = een persoon, God de ...,? Wat? Is dit Nederlands of abrakadabra?
v Athanasius, de bisschop die deze doctrine heeft geformuleerd, heeft zelf bekend dat hoe meer hij over het onderwerp schreef, hoe minder hij ertoe in staat was zijn gedachten erover uit te drukken.
Hoe is deze verwarrende doctrine tot stand gekomen ?
============================
DRIEÉÉNHEID IN THE BIJBEL
============================
Verwijzingen in de Bijbel naar een Goddelijke drie éénheid zijn op z'n best vaag:
In Matheus 28:19, vinden we Jezus die aan zijn dicipelen opdraagt, aan alle naties te gaan prediken. Hoewel de "brieven van Paulus" wel de drie personen vermeldt die later deel uit zouden maken van de drieéénheid, (de zin "...doping in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest" is een duidelijke toevoeging aan de Bijbelse tekst), zijn dat niet de feitelijke woorden van Jezus - dat is te merken aan twee aspekten:
Het dopen in de vroegere kerk, zoals door Paulus werd omschreven in zijn brieven, werd alleen gedaan in de naam van Jezus; en
De "brieven van Paulus" zijn afkomstig uit de eerste evangelie, dat van Marcus, waarin geen vermelding bestaat over Vader, Zoon en/of Heilige Geest- zie Marcus 16:15.
De enige verwijzing in de Bijbel naar de drieéénheid vindt men in 1 johan. 5:7, hedendaagse Bijbel geleerden geven toe dat de zin "..Er zijn er drie die getuigen in de Hemel, de Vader, het Woord, en de Heilige Geest en deze drie zijn één" , absoluut een latere toevoeging is aan de Bijbelse tekst, en het is daarom ook niet terug te vinden in hedendaagse versies van de Bijbel.
v Het is daarom duidelijk dat het concept van een drieéénheid van Goddelijke wezens, niet een idee was dat door Jezus, of welke andere profeet dan ook, werd ingevoerd. Deze doctrine, die Christenen overal in de wereld nu aanhangen, is in zijn geheel een menselijk verzinsel.
=============================
DE DOCTRINE KRIJGT VORM
=============================
Ofschoon Paulus van Tarsus, de man die terecht als de stichter van het Christendom kan worden beschouwd, vele van diens doctrines heeft geformuleerd, die van de drieéénheid was er niet een van. Hij heeft echter wel de grondbeginselen daarvoor aangereikt, toen hij het idee opperde dat Jezus de "Goddelijke Zoon" was. Immers een Zoon moet ook een Vader hebben, en wat denk je van een vervoermiddel voor Gods openbaringen aan de Mensheid?
In essentie, heeft Paulus de hoofdrol-spelers benoemd, maar het was de latere Kerk die de hele zaak in elkaar heeft gezet.
Tertullian, een advokaat en ouderling van de kerk uit de derde eeuw in Carthage, was de eerste die het woord "Drieéénheid" gebruikte toen hij uitleg gaf aan de theorie dat de Zoon en de Geest deel uitmaakten van het Goddelijk wezen, maar dat zij tesamen een eenheid vormen met de Vader.
==============================================
EEN OFFICIEELE DOCTRINE WORD SAMENGESTELD
==============================================
Toen de controverse over de drieéénheid theorie, tussen twee kerkgangers uit Alexandrié nl ;- Arius, de decaan en Alexander, zijn bischop- , in het jaar 318 uit de hand liep. - kwam Keizer Constantijn tussenbeide.
Hoewel de Christelijke dogma een volledig mysterie voor hem was, besefte hij wel dat een verenigde kerk noodzakelijk was voor een sterk rijk. Nadat onderhandelingen om het dispuut te beslechten faalde, riep Constantijn voor het eerst in de geschiedenis van de kerk, een eucumenische raad van kerken bijeen om het geschil voor eens en voor altijd op te lossen.
Zes weken nadat 300 bischopen bijeen waren gekomen in Nicea in 325, is de doctrine van de drieéénheid uit gehamerd. De God van de Christenen zou van dienaf beschouwd worden als bestaande uit drie bestandsdelen, of geaardheden, in de vorm van de Vader, de Zoon, en d Heilige Geest.
==================================
DE KERK HOUDT VOET BIJ STUK
==================================
De zaak was echter verre van opgelost, ondanks Constantijns hoge verwachtingen hierover. Arius en de nieuwe bisschop van Alexandrié , een man genaamd Athanasius, begonnen de zaak te bediscusseren zelfs terwijl de nieuwe geloofsbelijdenis werd ondertekend; "Arianisme" werd van dien af een trefwoord tegen degene die zich niet hielden aan de doctrine van de drieéénheid.
Pas in 451, tijdens de raad van Chalcedon werd met goedkeuring van de Paus, de geloofsbelijdenis van Nicene/Constantinopel als gezaghebbend verklaard. Discussie over het onderwerp was niet langer toegestaan; zich uitspreken over de drieéénheid werd nu beschouwd als Godslaster, welke streng bestraft kon worden, door straffen variérend van verminking tot de doodstraf. Christenen vielen nu Christenen aan, daarbij werden duizenden verminkt en afgeslacht vanwege een meningsverschil.
-------
"Wee, daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaarwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hen dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hen voor hetgeen zij verdienen."
Qor'an 2:80
"En de Joden zeggen: 'De Christenen hebben geen ware grondslag' en de Christenen zeggen: 'De Joden hebben geen ware grondslag',
hoewel zij beiden hetzelfde boek lezen.
Hetzelfde zeggen degenen die geen kennis hebben maar Allah zal op De Dag der Opstanding uitspraak doen in hun geschil"
Qor'an 2:113
============
1 + 1 + 1 = 1 ?
============
De drie religies, Judaisme, Christendom en de Islam - beweren hetzelfde grondbeginsel te delen : Geloof in God als het Opermachtige Wezen, de Schepper en Verzorger van het Universum. In Islam beter bekend als "Tawheed". Dit concept van de éénheid van God werd door Mozes benadrukt in een Bijbels vers dat bekend staat als "Shema", oftewel de Joodse geloofsgetuigenis: "Hoor O' Israel; De Heer onze God is één." (Deuteronomy 6:4) Het werd ongeveer 1500 jaar later woord voor woord herhaald door Jezus toen hij zei : " De eerste van alle geboden is: "Hoor O' Israel; De Heer onze God is één." (Marc. 12:29)
Profeet Mohammed (vrede zij met hem) kwam 600 jaar daarna, met eveneens dezelfde boodschap :
"En uw God is één God ; Er is g één god dan Hij......"
(Qur'an 2:163)
Het Christendom is echter van het concept van de éénheid van God afgedwaald, naar een vaag en mysterieuse doctrine dat tijdens de 4e eeuw is geformuleerd.
Deze doctrine, dat nog steeds leidt tot controverse zowel binnen als buiten de Christelijke religie, is beter bekend als de drie- éénheid.
Simpel gezegd stelt de doctrine van de drie- éénheid dat God de vereniging is van drie Goddelijke personen of entiteiten in een Goddelijk wezen, nl: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Als deze vereenvoudigde voorstelling van dit concept al verwarrend is, voegd de bloemige taal waarin de feitelijke tekst van de doctrine is geformuleerd, zelfs nog meer mysterie toe aan de zaak.
"Wij ... aanbidden één God in een drie- éénheid, een drieéénheid verenigd in één. want er is een Persoon als de Vader, een ander als de Zoon, en een als de heilige geest, zij zijn allen één... zij zijn niet drie goden, maar één God... Alle drie zijn eeuwig en gelijkwaardig... dus hij die gered wordt moet als zodanig de drieéénheid beschouwen..." (Quote uit de officieéle geloofsbelijdenis van Athanasie)
Laten we dit even nader bekijken: een persoon, God de Vader + een persoon, God de zoon + een persoon, God de Heilige Geest = een persoon, God de ...,? Wat? Is dit Nederlands of abrakadabra?
v Athanasius, de bisschop die deze doctrine heeft geformuleerd, heeft zelf bekend dat hoe meer hij over het onderwerp schreef, hoe minder hij ertoe in staat was zijn gedachten erover uit te drukken.
Hoe is deze verwarrende doctrine tot stand gekomen ?
============================
DRIEÉÉNHEID IN THE BIJBEL
============================
Verwijzingen in de Bijbel naar een Goddelijke drie éénheid zijn op z'n best vaag:
In Matheus 28:19, vinden we Jezus die aan zijn dicipelen opdraagt, aan alle naties te gaan prediken. Hoewel de "brieven van Paulus" wel de drie personen vermeldt die later deel uit zouden maken van de drieéénheid, (de zin "...doping in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest" is een duidelijke toevoeging aan de Bijbelse tekst), zijn dat niet de feitelijke woorden van Jezus - dat is te merken aan twee aspekten:
Het dopen in de vroegere kerk, zoals door Paulus werd omschreven in zijn brieven, werd alleen gedaan in de naam van Jezus; en
De "brieven van Paulus" zijn afkomstig uit de eerste evangelie, dat van Marcus, waarin geen vermelding bestaat over Vader, Zoon en/of Heilige Geest- zie Marcus 16:15.
De enige verwijzing in de Bijbel naar de drieéénheid vindt men in 1 johan. 5:7, hedendaagse Bijbel geleerden geven toe dat de zin "..Er zijn er drie die getuigen in de Hemel, de Vader, het Woord, en de Heilige Geest en deze drie zijn één" , absoluut een latere toevoeging is aan de Bijbelse tekst, en het is daarom ook niet terug te vinden in hedendaagse versies van de Bijbel.
v Het is daarom duidelijk dat het concept van een drieéénheid van Goddelijke wezens, niet een idee was dat door Jezus, of welke andere profeet dan ook, werd ingevoerd. Deze doctrine, die Christenen overal in de wereld nu aanhangen, is in zijn geheel een menselijk verzinsel.
=============================
DE DOCTRINE KRIJGT VORM
=============================
Ofschoon Paulus van Tarsus, de man die terecht als de stichter van het Christendom kan worden beschouwd, vele van diens doctrines heeft geformuleerd, die van de drieéénheid was er niet een van. Hij heeft echter wel de grondbeginselen daarvoor aangereikt, toen hij het idee opperde dat Jezus de "Goddelijke Zoon" was. Immers een Zoon moet ook een Vader hebben, en wat denk je van een vervoermiddel voor Gods openbaringen aan de Mensheid?
In essentie, heeft Paulus de hoofdrol-spelers benoemd, maar het was de latere Kerk die de hele zaak in elkaar heeft gezet.
Tertullian, een advokaat en ouderling van de kerk uit de derde eeuw in Carthage, was de eerste die het woord "Drieéénheid" gebruikte toen hij uitleg gaf aan de theorie dat de Zoon en de Geest deel uitmaakten van het Goddelijk wezen, maar dat zij tesamen een eenheid vormen met de Vader.
==============================================
EEN OFFICIEELE DOCTRINE WORD SAMENGESTELD
==============================================
Toen de controverse over de drieéénheid theorie, tussen twee kerkgangers uit Alexandrié nl ;- Arius, de decaan en Alexander, zijn bischop- , in het jaar 318 uit de hand liep. - kwam Keizer Constantijn tussenbeide.
Hoewel de Christelijke dogma een volledig mysterie voor hem was, besefte hij wel dat een verenigde kerk noodzakelijk was voor een sterk rijk. Nadat onderhandelingen om het dispuut te beslechten faalde, riep Constantijn voor het eerst in de geschiedenis van de kerk, een eucumenische raad van kerken bijeen om het geschil voor eens en voor altijd op te lossen.
Zes weken nadat 300 bischopen bijeen waren gekomen in Nicea in 325, is de doctrine van de drieéénheid uit gehamerd. De God van de Christenen zou van dienaf beschouwd worden als bestaande uit drie bestandsdelen, of geaardheden, in de vorm van de Vader, de Zoon, en d Heilige Geest.
==================================
DE KERK HOUDT VOET BIJ STUK
==================================
De zaak was echter verre van opgelost, ondanks Constantijns hoge verwachtingen hierover. Arius en de nieuwe bisschop van Alexandrié , een man genaamd Athanasius, begonnen de zaak te bediscusseren zelfs terwijl de nieuwe geloofsbelijdenis werd ondertekend; "Arianisme" werd van dien af een trefwoord tegen degene die zich niet hielden aan de doctrine van de drieéénheid.
Pas in 451, tijdens de raad van Chalcedon werd met goedkeuring van de Paus, de geloofsbelijdenis van Nicene/Constantinopel als gezaghebbend verklaard. Discussie over het onderwerp was niet langer toegestaan; zich uitspreken over de drieéénheid werd nu beschouwd als Godslaster, welke streng bestraft kon worden, door straffen variérend van verminking tot de doodstraf. Christenen vielen nu Christenen aan, daarbij werden duizenden verminkt en afgeslacht vanwege een meningsverschil.
-------