Bekijk volle/desktop versie : El waswaas bij quran reciteren..



27-04-2020, 03:02
Assalamou 3aleykoum. Ik ken een paar hele grote surah's uit de quran. Helaas is dit niet met de uitstekende tadjweed beheersing
net als een sheikh. Ik twijfel de hele tijd of ik een ayah wel goed uitsprak als het gaat om het Arabische alfabet. Zei ik net
niet per ongeluk de miem in plaats van de noun? Dan herhaal ik wel vijf keer een ayah en zo vertraagd het voltooien van
het reciteren van een surah. Vaak vraag ik me ook af of ik geen ayah's over het hoofd zag. Dit is allemaal dwangmatig
en niet realistich. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen in chaa allah?

Ga me niet vertellen dat ik niet onder invloed van sheytan kan raken. Alleen de grote sheyateen zijn vastgeboeid volgens
geleerden wallahu a3lem.

27-04-2020, 05:06


Beste zuster, mijn advies is om de betreffende soera’s te reciteren voor iemand die mee leest in de Koran. Als je merkt dat het goed gaat en je geen fouten maakt dan mag je ervan uitgaan dat als je alleen reciteert ook geen fouten maakt.

Wanneer die elwaswas begint moet je die proberen te onderdrukken en erop vertrouwen dat je reciteert zoals het hoort. Dat heb je immers bewezen tegen over jezelf toen iemand mee las.

Elwaswas is een gevaarlijke iets, en bij het toegeven zal dat alleen maar meer worden en bij het onderdrukken en negeren zal de elwaswas alleen zwakker worden en op een gegeven moment verdwijnen.

Hoofdregel is dat alles goed is totdat het tegendeel bewezen is.

27-04-2020, 10:04
http://https://hadieth.nl/koran-recitatie-mooi-maken/

27-04-2020, 10:05
Twijfel niet teveel. Allah beloond ook voor het “proberen” en de inzet.

Dus blijf proberen zus

27-04-2020, 17:25


Dankjulliewel allemaal! Djazakallahou gayran. Ik kan de grootste surah's gewoon prima reciteren uit mijn hoofd (helaas zonder uitmuntende
tadjweed), maar de laatste dagen twijfel ik aan mezelf. Ik doe een uur over een surah die een half uur duurt door dwangmatigheid.
Als ik op de helft ben, ben ik er van overtuigd dat ik wat ayah's over het hoofd zag. Dat is helemaal niet waar. Ik heb mezelf opgenomen
en ik had geen enkele ayah vergeten. Het zit tussen mijn oren.

27-04-2020, 19:49
Een voorbeeld:
Twee huizen, de één daar zit geld in en de andere is leeg.

Welk huis is aantrekkelijk voor een dief?
Het huis waar geld in zit toch?

Ewa zo is dat ook met mensen.
Je hebt mensen die iets waardevols hebben zoals imaan (geloof) je band met Allah!

En je hebt mensen die niks waardevols hebben en het niks uitmaakt.

Nou, naar welke persoon zal de duivel gaan?

Precies! De persoon die iets waardevols heeft en goed bezig is!


Dus net als hoe je een huis dient te beveiligen, laat je niet beroven van je imaan en band met Allah!

Salam

27-04-2020, 22:34
Mooie woorden 3esses!!

Dit voorbeeld ga ik zeker gebruiken.

27-04-2020, 23:23

Citaat door 3esses:
Een voorbeeld:
Twee huizen, de één daar zit geld in en de andere is leeg.

Welk huis is aantrekkelijk voor een dief?
Het huis waar geld in zit toch?

Ewa zo is dat ook met mensen.
Je hebt mensen die iets waardevols hebben zoals imaan (geloof) je band met Allah!

En je hebt mensen die niks waardevols hebben en het niks uitmaakt.

Nou, naar welke persoon zal de duivel gaan?

Precies! De persoon die iets waardevols heeft en goed bezig is!


Dus net als hoe je een huis dient te beveiligen, laat je niet beroven van je imaan en band met Allah!

Salam
djazakallahou gayran !!!

12-05-2020, 22:33

Citaat door Pilegro:
Mooie woorden 3esses!!

Dit voorbeeld ga ik zeker gebruiken.

Is goed broer Shokran Ramadan Mubarak!
Moge Allah shwt de rest van jouw leven, samen met jouw geliefden, het beste van jullie leven laten zijn, en jullie samen in Jannah laten zijn, amin!

12-05-2020, 22:34

Citaat door Marmitazispanja:
djazakallahou gayran !!!
Wa iyaaki
Ramadan Mubarak!
Moge Allah shwt de rest van jouw leven, samen met jouw geliefden, het beste van jullie leven laten zijn, en jullie samen in Jannah laten zijn, amin!