Bekijk volle/desktop versie : Fawaz Jneid: open moskeeën maar houd 1,5 m afstand



04-04-2020, 18:32
Ik heb hiervoor aangegeven dat het gezamenlijk gebed waarbij de personen een meter of meer uit elkaar staan onjuist is. De profeet salla Llahoe 3alayhie wasalaam heeft ons bevolen tijdens het gezamenlijk gebed dicht tegen elkaar aan te staan en geen ruimtes tussen ons te laten.

Echter is er hier in Nederland een nieuwe maatregel (i.v.m. het coronavirus) die voorschrijft dat religieuze bijeenkomsten niet groter dan 30 personen mogen zijn. Tevens zijn de personen verplicht 1,5 meter afstand te houden van elkaar. Degene die zich niet aan deze maatregel houdt kan een boete krijgen. Dit maakt dat wij in een noodsituatie zitten. Hierbij staan wij voor de volgende keuze; Of wij stoppen het gezamenlijk gebed, zowel de vijf dagelijkse gebeden als de djoemoe3a, of wij doen hetgeen wat wij kunnen. Ik heb hierover met meerdere geleerden uit het buitenland overlegd en ben op het volgende uitgekomen.

Als het door het virus niet mogelijk is om de gebeden gezamenlijk te verrichten en het strafbaar wordt gesteld dan moeten wij het gezamenlijk gebed alsnog niet stoppen. Het is toegestaan voor de moskeeën tot dertig personen te accepteren. In deze noodsituatie is het toegestaan (wa Llahoe a3lam) om het gezamenlijk gebed te verrichten met 1,5 meter ruimte tussen de personen.

Zolang de gebeden door kunnen gaan, rekening houdend met 1,5 meter regel tussen de personen, zouden de moskeeën de deuren niet moeten sluiten. In een normale situatie zou het gezamenlijk gebed met deze hoedanigheid niet juist zijn, maar slechts omdat wij ons in een noodsituatie bevinden is dit toegestaan.

http://https://www.facebook.com/ShaykhFawazJneidNL/?ref=py_c

04-04-2020, 21:17


7aya 3ala salaat (maar wel slechts 30 personen die binnen mogen)

Onzinnig idee en mijn gezond verstand zegt dat dit absurd is om het gebed slechts toe te laten voor 30 personen en de rest niet.

Weet niet welke geleerden jij gesproken hebt en waarom dit niet terug te zien in landen met een moslimmeerderheid (als ze toch gelijk zogenaamd gelijk hebben)

04-04-2020, 21:35

Citaat door marruecos87:
7aya 3ala salaat (maar wel slechts 30 personen die binnen mogen)

Onzinnig idee en mijn gezond verstand zegt dat dit absurd is om het gebed slechts toe te laten voor 30 personen en de rest niet.

Weet niet welke geleerden jij gesproken hebt en waarom dit niet terug te zien in landen met een moslimmeerderheid (als ze toch gelijk zogenaamd gelijk hebben)


"Ik" in het artikel is Fawaz Jneid.
Zie link bron ...