Bekijk volle/desktop versie : Turkse supermarkt reageert op Marokkaanse handelsminister



Pagina's : [1] 2 3 4

12-02-2020, 15:06
De Turkse retailer BIM beweert vooral Marokkaanse producten te verkopen en zo'n 3.000 Marokkanen van werk te voorzien



Birlesik Magazalar (BIM) reageert daarmee op de verklaring van handelsminister Moulay Hafid Elalamy over de negatieve gevolgen voor kleine Marokkaanse buurtwinkels door de opkomst van de Turkse prijsvechter. Elalamy beweerde dat wekelijks zo'n 60 winkels de deuren moeten sluiten in wijken waar de Turkse onderneming een filiaal opent.


De handelsminister heeft de Turkse onderneming gevraagd het aandeel lokale producten te verhogen naar minstens 50% van het assortiment of anders de deuren te sluiten.


"Slecht 15% van onze producten komen uit Turkije. De overige 85% wordt gekocht van lokale producenten", zei Haluk Dortluoglu, financieel directeur van het bedrijf tegen persbureau Reuters. "We hebben de aankopen van lokale producten in Marokko in de loop van de tijd verhoogd en zullen dat blijven doen."


BIM heeft ongeveer 3.000 werknemers in Marokko, voornamelijk Marokkanen. De ruim 500 Turkse winkels in Marokko vertegenwoordigen slechts 5% van de totale omzet van het internationale bedrijf. BIM boekte in de eerste 3 kwartalen van 2019 een omzet van 29,7 miljard lire ($4,93 miljard), meldt Reuters.



De verklaringen van Elalamy komen te midden van onderhandelingen met Turkije over de ​​vrijhandelsovereenkomst (FTA). Marokko wil de FTA uit 2006 herzien vanwege een "onevenwicht in de handelsbalans". De Turkse handelsminister Ruhsar Pekcan bezocht 15 januari Marokko om vervolgstappen te bespreken.


De twee topfunctionarissen spraken af na 15 dagen weer samen te komen om een ​​besluit te nemen over de FTA. Die deadline is onlangs verstreken.

12-02-2020, 15:33


Turkse investeerders zijn welkom in Marokko zoals alle andere investeerders. Alleen er zijn plafonds.

Marokkanen zijn geen nationalisten en proberen alle keukens.

Alleen Turkse economen hanteren een moordende concurrentie. Alles is spot goedkoop kwaliteit scoort ook een voldoende, Marokkanen met een dunne portemonnee gaan naar BIM.

De produktie in Marokko is duurder dan in Turkije, daarnaast Turkse leveranciers sturen schepen containers pallets met achteraf betalen. Alles voor de Turkse moraal.

Hier in Nederland, Marokkaanse groenteboer is bijna bij alles euro of twee duurder dan Turkse groenteboeren. Turkse ondernemers halen letterlijk alles uit Turkije. Dat kan makkelijk via de EU douane unie

Turkse concurrentie is moordend, maar ook gedurfde economen.

12-02-2020, 16:23
Ik heb hier in Nederland de beweging meegemaakt dat de supermarkten opkwamen. De kleine winkeltjes in de wijken verdwenen, want ja, het assortiment bij de grote superketens was groter en goedkoper. Men beseft het niet, maar die buurtwinkeltjes verschaffen niet alleen de ondernemertjes inkomen, ze zijn ook de ogen en oren van de buurt, treden op als bankier... ja, in M'diq waar ik zit zijn hele families die op krediet ervan leven. Zonder die winkels zouden ze niet op krediet kunnen kopen. Marjane en Bim doen niet daaraan. Kortom, pas als iets is verdwenen, besef je pas wat aan positieve zaken je bent kwijtgeraakt.

12-02-2020, 16:31
Marokko heeft gelijk maar vergeet niet boys.

Dit speelt al heel lang. Het is nu naar voren gekomen omdat Marokko wordt gepushed door de Golf om Turkije te pesten.

En zoals jullie weten. De Golf en Marokko, is zelfde als VS en GB. Ze kunnen onenigheid hebben maar uiteindelijk kunnen ze niet zonder elkaar. Zie het als homofielen die aids feesten houden. Ze naaien elkaar de dood in en kunnen niet zonder elkaar.

dat is ook mooi om te zien maar met die solidariteit moet je ook wat doen going forward.

12-02-2020, 16:32


Dit is dus gewoon siyasa.

12-02-2020, 16:41

Citaat door M139:
Marokko heeft gelijk maar vergeet niet boys.

Dit speelt al heel lang. Het is nu naar voren gekomen omdat Marokko wordt gepushed door de Golf om Turkije te pesten.

En zoals jullie weten. De Golf en Marokko, is zelfde als VS en GB. Ze kunnen onenigheid hebben maar uiteindelijk kunnen ze niet zonder elkaar. Zie het als homofielen die aids feesten houden. Ze naaien elkaar de dood in en kunnen niet zonder elkaar.

dat is ook mooi om te zien maar met die solidariteit moet je ook wat doen going forward.


Turkse beleidsmakers hebben ook een grove fout gemaakt om een Polizario lid media podium te geven.

Marokkaanse ambassadeur werd toe ook teruggeroepen.

Ook tijdens de Malaysia islamic summit hebben ze ook Marokko geirriteerd door verbannen Marokkaanse Islamitische partijen te benoemen. Turkije kwam met deze lijst.

12-02-2020, 16:45

Citaat door Maaffia:
Turkse beleidsmakers hebben ook een grove fout gemaakt om een Polizario lid media podium te geven.

Marokkaanse ambassadeur werd toe ook teruggeroepen.

Ook tijdens de Malaysia islamic summit hebben ze ook Marokko geirriteerd door verbannen Marokkaanse Islamitische partijen te benoemen. Turkije kwam met deze lijst.
Als zij met onze territoriale integriteit spelen wens ik hen hel op aarde.

Al khaleej speelt ook een grote rol. Hoe je het wendt of keert. Marokko en khaleej horen bij elkaar en trekken te vaak samen op. Ze noemen het niet voor niks the league of the arab monarchies.

Hate it or love it, geschiedenis als het heden heeft dit aangetoond.

Zie reactie over homofeesten.

12-02-2020, 16:46
Oja bro... waarom zeg je steeds beleidsmakers

12-02-2020, 16:53

Citaat door M139:
Oja bro... waarom zeg je steeds beleidsmakers



Hhhh omdat ik onderscheid maak tussen normale burgers en hoge pieten.

Je kan niet een hele volk onder 1 kam scheren. Bijv, je hebt PVV stemmers en je hebt Pvda stemmers.

12-02-2020, 17:37
Ik vind dat BIM kan blijven. Ik zie liever Mcdonalds, Burger King en KFC verdwijnen ook al doe andre burger en chicken zaken mogen verdwijnen.

Als eerst omdat ze een bedreiging zijn voor de traditionele keuken. In de stad in marokko kan je bijna nergens traditionele eten krijgen overal zijn er alleen meer burger rotzooi. Ik vimd het zo jammer. De traditionele resturants verdwijnen hier door voor wat rotzooi. Ze ruilen goed eten in voor troep.

Montenegro heeft Mcdonalds ook verbannen. Toen de regering van Montenegro zag dat Mcdonalds vol liep en de transnationale resturants leeg en ook nog erns gingen sluiten grepen ze in en hebben Mcdonalds het land uot gezegt hier door zijn veel lokale resturants gered. En ook de gezondheid van mensen.

Dus Elalamy aub recht je op die rotzooi ketens. Zorg er voor dat we van die af zijn en help de lokale restaurants

12-02-2020, 17:38
Turkije is een islamitisch land

12-02-2020, 19:13
In 'strijd' tussen Marokko en Turkije:
Turkse winkelketen BIM moet van minister EZ van marokko meer lokale producten verkopen.
Reactie bim:
81% van wat we verkopen is lokaal.

http://https://lakome2.com/economie/159755

12-02-2020, 20:37



Citaat door youngstar:
Ik vind dat BIM kan blijven. Ik zie liever Mcdonalds, Burger King en KFC verdwijnen ook al doe andre burger en chicken zaken mogen verdwijnen.

Als eerst omdat ze een bedreiging zijn voor de traditionele keuken. In de stad in marokko kan je bijna nergens traditionele eten krijgen overal zijn er alleen meer burger rotzooi. Ik vimd het zo jammer. De traditionele resturants verdwijnen hier door voor wat rotzooi. Ze ruilen goed eten in voor troep.

Montenegro heeft Mcdonalds ook verbannen. Toen de regering van Montenegro zag dat Mcdonalds vol liep en de transnationale resturants leeg en ook nog erns gingen sluiten grepen ze in en hebben Mcdonalds het land uot gezegt hier door zijn veel lokale resturants gered. En ook de gezondheid van mensen.

Dus Elalamy aub recht je op die rotzooi ketens. Zorg er voor dat we van die af zijn en help de lokale restaurants


Waar woon jij in Marokko?

Bij ons in Tetouan Rincon Mdiq en Fnidiq heb je alleen maar lekkere traditionele kwaliteits visrestaurants.

Nauwelijks Mcdon of Burgerking of KFC te bekennen.

12-02-2020, 20:42

Citaat door karimblok:
Ik heb hier in Nederland de beweging meegemaakt dat de supermarkten opkwamen. De kleine winkeltjes in de wijken verdwenen, want ja, het assortiment bij de grote superketens was groter en goedkoper. Men beseft het niet, maar die buurtwinkeltjes verschaffen niet alleen de ondernemertjes inkomen, ze zijn ook de ogen en oren van de buurt, treden op als bankier... ja, in M'diq waar ik zit zijn hele families die op krediet ervan leven. Zonder die winkels zouden ze niet op krediet kunnen kopen. Marjane en Bim doen niet daaraan. Kortom, pas als iets is verdwenen, besef je pas wat aan positieve zaken je bent kwijtgeraakt.
daar dacht ik ook aan, dat je dan waarschijnlijk niet op krediet kunt kopen. Zo’n welzijns organisatie die Najiba heet betaald in Marokko deze krediet af voor weduwen en dergelijke.

12-02-2020, 20:46

Citaat door khattabi_bilal:
daar dacht ik ook aan, dat je dan waarschijnlijk niet op krediet kunt kopen. Zo’n welzijns organisatie die Najiba heet betaald in Marokko deze krediet af voor weduwen en dergelijke.


Op krediet kopen is haram.
Ook een belachelijke systeem eigenlijk.

Pagina's : [1] 2 3 4