Bekijk volle/desktop versie : سمو الاخلاق (hoogwaardig gedrag)



26-10-2019, 04:27

Citaat door Tranquille_04:
سمو الاخلاق من علامات الايمان ..

"يونس بن عبد الأعلى" كان أحد طلاب اﻹمام الشافعي اختلف مع أستاذه اﻹمام " الشافعي" في مسألة ، فقام "يونس" غاضبًا وترك الدرس وذهب إلى بيته فلما أقبل الليل سمع "يونس" صوت طرق على باب منزله ..
فقال يونس : من بالباب ؟
قال الطارق : محمد بن إدريس فقال يونس : فتفكرت في كل من كان اسمه محمد بن إدريس إلّا الشافعي
قال : فلما فتحت الباب فوجئت به الإمام الشافعي فقال اﻹمام الشافعي:
يا يونس، تجمعنا مئات المسائل وتفرقنا مسألة .!!
يا يونس، لا تحاول الانتصار في كل الاختلافات فأحيانا "كسب القلوب" أولى من "كسب المواقف"...
يا يونس، لا تهدم الجسور التي بنيتها وعبرتها فربما تحتاجها للعودة يوما ما
اكره "الخطأ" دائمًا ولكن لا تكره "المُخطئ" وأبغض بكل قلبك"المعصية" لكن سامح وارحم "العاصي"يا يونس انتقد "القول" لكن احترم "القائل"فإن مهمتنا هي أن نقضي على "المرض"لا على "المرضى"
"الامام الشافعي"

Vertaling:
Hoogwaardig gedrag is 1 van de tekenen van imaan..

Yoenus ibn Abd Al A3la was 1 van de leerlingen van Imam Ashafi3i. Hij had een onenigheid met zijn docent Al imam Ashafi3i over een bepaalde kwestie. Yoenus stond boos op, verliet de les/lezing en ging naar huis. Toen het bijna nacht werd, hoorde hij een klop op de deur van zijn huis..
Yoenus riep: Wie is aan de deur?
Diegene die aanklopte zei: Mohammed ibn Idries.
Yoenis vertelde: Ik dacht aan iedereen die Mohammed ibn Idries kon heten behalve Ashafi3i. Toen ik de deur opende, was ik verbaasd toen ik de Ashafi3i aantrof.
Imam Ashafi3i zei: Ya yoenus, honderden kwesties brengen ons bij elkaar en 1 kwestie haalt ons uit elkaar! Ya Yoenus, probeer geen overwinning te zoeken in alle kwesties want soms is het winnen van harten een prioriteit boven het winnen van situaties/zaken.
Ya Yoenus, breek niet de bruggen die je hebt gebouwd en overbrugd hebt, want misschien heb je die nodig om terug te keren op een dag.
Haat de fout altijd, maar niet de foutdoener, en verafschuw uit het diepste van je hart de zonde, maar vergeef en wees barmhartig met de zondaar. Ya Yoenus, geef kritiek op een uitspraak, maar respecteer de spreker, want ons taak is het vernietigen van de ziekte en niet de patienten
.

26-10-2019, 17:11


Bedankt voor de vertaling.

26-10-2019, 20:56
[QUOTE=Tranquille_04;134295595]سمو الاخلاق من علامات الايمان ..

"يونس بن عبد الأعلى" كان أحد طلاب اﻹمام الشافعي اختلف مع أستاذه اﻹمام " الشافعي" في مسألة ، فقام "يونس" غاضبًا وترك الدرس وذهب إلى بيته فلما أقبل الليل سمع "يونس" صوت طرق على باب منزله ..
فقال يونس : من بالباب ؟
قال الطارق : محمد بن إدريس فقال يونس : فتفكرت في كل من كان اسمه محمد بن إدريس إلّا الشافعي
قال : فلما فتحت الباب فوجئت به الإمام الشافعي فقال اﻹمام الشافعي:
يا يونس، تجمعنا مئات المسائل وتفرقنا مسألة .!!
يا يونس، لا تحاول الانتصار في كل الاختلافات فأحيانا "كسب القلوب" أولى من "كسب المواقف"...
يا يونس، لا تهدم الجسور التي بنيتها وعبرتها فربما تحتاجها للعودة يوما ما
اكره "الخطأ" دائمًا ولكن لا تكره "المُخطئ" وأبغض بكل قلبك"المعصية" لكن سامح وارحم "العاصي"يا يونس انتقد "القول" لكن احترم "القائل"فإن مهمتنا هي أن نقضي على "المرض"لا على "المرضى"
"الامام الشافعي"

Vertaling:
Hoogwaardig gedrag is 1 van de tekenen van imaan..

Yoenus ibn Abd Al A3la was 1 van de leerlingen van Imam Ashafi3i. Hij had een onenigheid met zijn docent Al imam Ashafi3i over een bepaalde kwestie. Yoenus stond boos op, verliet de les/lezing en ging naar huis. Toen het bijna nacht werd, hoorde hij een klop op de deur van zijn huis..
Yoenus riep: Wie is aan de deur?
Diegene die aanklopte zei: Mohammed ibn Idries.
Yoenis vertelde: Ik dacht aan iedereen die Mohammed ibn Idries kon heten behalve Ashafi3i. Toen ik de deur opende, was ik verbaasd toen ik de Ashafi3i aantrof.
Imam Ashafi3i zei: Ya yoenus, honderden kwesties brengen ons bij elkaar en 1 kwestie haalt ons uit elkaar! Ya Yoenus, probeer geen overwinning te zoeken in alle kwesties want soms is het winnen van harten een prioriteit boven het winnen van situaties/zaken.
Ya Yoenus, breek niet de bruggen die je hebt gebouwd en overbrugd hebt, want misschien heb je die nodig om terug te keren op een dag.
Haat de fout altijd, maar niet de foutdoener, en verafschuw uit het diepste van je hart de zonde, maar vergeef en wees barmhartig met de zondaar. Ya Yoenus, geef kritiek op een uitspraak, maar respecteer de spreker, want ons taak is het vernietigen van de ziekte en niet de patienten[/QUOTE

Bedankt voor het delen,en de vertaling daarvan.

Een bijzondere discussie waarin de oprechte raadgever nobele eigenschappen vertoont.

26-10-2019, 22:25

Citaat door Tranquille_04:
[QUOTE=Pricefighter;134296253]

Baraka Allahoe fik. Ik heb het zelf vertaald, dus vergeef me als ik vertaalfouten heb gemaakt.
Ik wist dat je het zelf vertaald had. Sinds kort plaats je namelijk arabische teksten met een vertaling erbij,voorheen deed je het niet, totdat iemand een verzoek indiende.

11-11-2019, 14:10


Mooi.
Up