Bekijk volle/desktop versie : 'Saudi Aramco mogelijk snel naar de beurs'



11-08-2019, 10:02
Het Saoedische staatsolieconcern Saudi Aramco, de grootste exporteur van ruwe olie ter wereld, maakt mogelijk op korte termijn zijn debuut op de beurs.





De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal meldt op basis van bronnen dat de grootste beursgang van een bedrijf ooit volgend jaar al zou kunnen plaatsvinden. Er bestaat al langer veel onduidelijkheid rondom het uit 2016 daterende plan, omdat de Saoedi's een definitief besluit telkens maar voor zich uit lijken te schuiven. Vorig jaar gingen er nog geruchten dat de stekker uit de beursgang zou zijn getrokken.

De krant noemt verschillende redenen voor het versneld uitrollen van de beursplannen. De markten zouden momenteel positief reageren op de onderneming, gelet op de succesvolle plaatsing van obligaties eerder dit jaar. Verder zou de woede over de moord op journalist Jamal Khashoggi enigszins zijn geluwd.

2000 miljard dollar
Het bedrijf zei eerder te streven naar een notering in eigen land en een notering op een internationale beurs. Volgens de Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman is de waarde van de onderneming een slordige 2000 miljard dollar.

Gelet op de financiële resultaten die in april werden gepubliceerd zou het concern, afgezet tegen de prestaties van branchegenoten, circa 1200 miljard dollar waard zijn. Komende week geeft de onderneming naar verluidt inzage in de cijfers.

De plannen voor de beursgang, ondersteunen de strategie van Saudi-Arabië om de economie minder afhankelijk te laten zijn van de olie-industrie. Het land wil meer geld steken in de ontwikkeling van nieuwe industrieën ook om de werkgelegenheid aan te jagen. Verder wil het land buitenlandse investeerders aantrekken.

11-08-2019, 15:04


Duivelse familie al saud zet de land van de 2 heiligdommen in de VERKOOP!!!

11-08-2019, 17:21
Chinezen gaan alles opkopen. Wat een idioten.

11-08-2019, 18:16
Het land wilt meer geld steken in andere industrieën ?????? Oké oké maar waar is al het geld gebleven dan????? Ze horen nu een overschot aan het geld te hebben ......


Moge Allah deze duivels vernietigen

11-08-2019, 19:14



Citaat door 19TANGER77:
Het land wilt meer geld steken in andere industrieën ?????? Oké oké maar waar is al het geld gebleven dan????? Ze horen nu een overschot aan het geld te hebben ......


Moge Allah deze duivels vernietigen
Gratis zorg, achterlijk vroeg met pensioen, allerlei megalomane projecten, veel vastgoed in de wereld gekocht etc.

11-08-2019, 19:27

Citaat door 19TANGER77:
Het land wilt meer geld steken in andere industrieën ?????? Oké oké maar waar is al het geld gebleven dan????? Ze horen nu een overschot aan het geld te hebben ......


Moge Allah deze duivels vernietigen
Inmiddels zijn er al 50.000 prinsen en prinsessen die allemaal een vorstelijke toelage krijgen jaar in jaar uit.

11-08-2019, 19:29
Deze mogolen zijn het slechtst met geld, strooien ermee en weinig voor de lange termijn

11-08-2019, 20:48
Met zo'n bedrag kun je de wereld veranderen.
Dit zou weleens het einde van Wall street kunnen zijn en dus ook van de AEX.
Een apocalyptisch bedrag.
De 4 ruiters van de Apocalyps komen weer in beweging?

11-08-2019, 21:08

Citaat door Yassine073:
Gezien de situatie is het een risicovolle investering, ik ga er in ieder geval geen geld in steken

Ze hebben veel minder olie reserves dan in de boeken staat, sommigen beweren zelfs dat het over 10 jaar op is

11-08-2019, 23:33
En te bedenken dat de Houthi deze miljardenland op de knieen hebben gekregen. Ze hebben niet eens 0,0001% van wat zij bezitten.

12-08-2019, 01:33

Citaat door Paskwil:
Met zo'n bedrag kun je de wereld veranderen.
Dit zou weleens het einde van Wall street kunnen zijn en dus ook van de AEX.
Een apocalyptisch bedrag.
De 4 ruiters van de Apocalyps komen weer in beweging?
Waar heb je het over?
Kijk eens naar de waarde van alle bedrijven in de DOW Jones opgeteld.
Dan is dit een fooi.

12-08-2019, 09:33

Citaat door 19TANGER77:
Het land wilt meer geld steken in andere industrieën ?????? Oké oké maar waar is al het geld gebleven dan????? Ze horen nu een overschot aan het geld te hebben ......


Moge Allah deze duivels vernietigen
misschien moet je checken wie grote aandelen hebben in de multinationals ?

12-08-2019, 09:36



Citaat door Handig:
Ze hebben veel minder olie reserves dan in de boeken staat, sommigen beweren zelfs dat het over 10 jaar op is
das westers theorie, maar aan de andere kant heb je robo3 al gali (lege kwart) die vol is met olie.

12-08-2019, 10:40

Citaat door MikeH:
Waar heb je het over?
Kijk eens naar de waarde van alle bedrijven in de DOW Jones opgeteld.
Dan is dit een fooi.
Waar ik het over heb is dat S.A. alle aard olieverwerkende industrieën over kan nemen door een aardoliekartel die zij gaat/kan vormen.
Zij kunnen dan de prijs bepalen van alles wat met aardolieverwerking en bewerking te maken heeft.
Dit zal naar mijn idee het einde betekenen van de westerse aardoliemaatschappijen als Shell, BP en noem maar op.
Die gaan zeker op de fles en dit is al jaren zo.
Daar heb ik het over!

12-08-2019, 17:18

Citaat door Paskwil:
Waar ik het over heb is dat S.A. alle aard olieverwerkende industrieën over kan nemen door een aardoliekartel die zij gaat/kan vormen.
Zij kunnen dan de prijs bepalen van alles wat met aardolieverwerking en bewerking te maken heeft.
Dit zal naar mijn idee het einde betekenen van de westerse aardoliemaatschappijen als Shell, BP en noem maar op.
Die gaan zeker op de fles en dit is al jaren zo.
Daar heb ik het over!
Daar is dat bedrag bij lange na niet genoeg voor.
En kijk eens naar de landen met grote oliereserves, ik zie niemand dat verkopen aan de saudies behalve heel misschien Venezuela