Bekijk volle/desktop versie : Twee Jordaniërs veroordeeld voor eremoord op zus



Pagina's : [1] 2

18-05-2005, 23:31
Een Jordaanse rechtbank heeft twee broers lange gevangenisstraffen opgelegd wegens de eremoord op hun zus. Volgens de aanklagers wilden de broers door hun zus te doden de familie-eer redden. Die was beschadigd toen ze zwanger was geworden van een Egyptenaar met wie ze niet was getrouwd.

De broer die de moord uitvoerde - hij stak zijn zus vijftien keer met een mes en sneed haar keel door - kreeg in eerste instantie de doodstraf, maar deze werd omgezet in tien jaar gevangenisstraf met dwangarbeid. De andere broer, die van de moordplannen op de hoogte was, kreeg 7,5 jaar gevangenisstraf met dwangarbeid.

In Jordanië worden geregeld eremoorden gepleegd. De Jordaanse regering heeft zonder succes geprobeerd het parlement ervan te overtuigen ze zwaarder te bestraffen. Volgens bestaande wetgeving kan iemand die een eremoord pleegt er vanaf komen met een gevangenisstraf van een half jaar.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/default.asp?art={D06F47F7-6D26-4AE1-A99A-C3C809448320}

19-05-2005, 00:00


een....HALF JAAR?????


en dan zegt men dat nederland te mild is met straffen....

moord met voorbedachte rade...minimaal 20 jaar, lijkt me!

19-05-2005, 00:43

Citaat door atropos:
een....HALF JAAR?????


en dan zegt men dat nederland te mild is met straffen....

moord met voorbedachte rade...minimaal 20 jaar, lijkt me!
Maar dat kregen ze niet, de ene broer kreeg tien jaar, en de andere 7,5 jaar.

De laatste alinea staat namelijk los van de uitspraak die gedaan is dit keer, althans, dat haal ik eruit...

19-05-2005, 01:02

Citaat door lil_angel1986:
- hij stak zijn zus vijftien keer met een mes en sneed haar keel door -
Luguber mannetje.

19-05-2005, 10:34



Citaat door DutchBart:
Maar dat kregen ze niet, de ene broer kreeg tien jaar, en de andere 7,5 jaar.

De laatste alinea staat namelijk los van de uitspraak die gedaan is dit keer, althans, dat haal ik eruit...
ja, dat had ik begrepen...maar ik reageerde even op die gebruikelijke strafmaat...

7,5 en 10 vind ik overigens ook nog betrekkelijk mild tegenover de ernst van de daad...

19-05-2005, 10:43
Beschrijft de sharia eerwraak of is deze wrakende gramschap kultureel bepaald?

Mag je een man die zijn maagd/knaapschap voor het huwelijk heeft afgegeven volgens deze gewoonte of wet ook dmv eerwraak doden?

Ik las in "der Spiegel" dat voor eerwraken in Duitsland het liefst minderjarige broertjes worden ingezet omdat ze nog met het jeugdstrafrecht mogen rekenen.

Wat mij betreft mogen deze misdrijven met de volle hardheid der wet behandeld worden.

19-05-2005, 10:52

Citaat door dutchbirdy:
Beschrijft de sharia eerwraak of is deze wrakende gramschap kultureel bepaald?

Mag je een man die zijn maagd/knaapschap voor het huwelijk heeft afgegeven volgens deze gewoonte of wet ook dmv eerwraak doden?

Ik las in "der Spiegel" dat voor eerwraken in Duitsland het liefst minderjarige broertjes worden ingezet omdat ze nog met het jeugdstrafrecht mogen rekenen.

Wat mij betreft mogen deze misdrijven met de volle hardheid der wet behandeld worden.
dat hele eer-gewraak is een zuiver culturele aangelegenheid en heeft niets met de islam van doen...

de islam is een religie die al zo vroeg ver verspreid is op het afrikaans continent, dat allerlei duistere lokale oude gebruiken zich hebben vermengd met de religie en niemand zich meer bewust is van wat islamitisch is en wat 'heidens'. de bekering tot de islam is niet met geweld opgelegd destijds, maar er is ruimte gelaten voor de eigen tradities, zoals bv ook vrouwenbesnijdenis. de lokale bevolking heeft e.e.a. geïncorporeerd in de islam en daarmee de basis gelegd voor veel verwarring: men is er, na al die eeuwe, inmiddels van overtuigd dat al die barbaarse gebruiken conform de wil van allah zijn...

deugdelijk religieus onderricht en verplichte wetskennis zou een stap in de goede richting moeten geven...

19-05-2005, 11:08

Citaat door atropos:
dat hele eer-gewraak is een zuiver culturele aangelegenheid en heeft niets met de islam van doen...

de islam is een religie die al zo vroeg ver verspreid is op het afrikaans continent, dat allerlei duistere lokale oude gebruiken zich hebben vermengd met de religie en niemand zich meer bewust is van wat islamitisch is en wat 'heidens'. de bekering tot de islam is niet met geweld opgelegd destijds, maar er is ruimte gelaten voor de eigen tradities, zoals bv ook vrouwenbesnijdenis. de lokale bevolking heeft e.e.a. geïncorporeerd in de islam en daarmee de basis gelegd voor veel verwarring: men is er, na al die eeuwe, inmiddels van overtuigd dat al die barbaarse gebruiken conform de wil van allah zijn...

deugdelijk religieus onderricht en verplichte wetskennis zou een stap in de goede richting moeten geven...
Neemt niet weg dat met volle verstand je zus' keel doorsnijden en 10 keer steken alleen door een moslim bedacht (en gedaan) kan worden

19-05-2005, 11:14

Citaat door Lady_S_:
Neemt niet weg dat met volle verstand je zus' keel doorsnijden en 10 keer steken alleen door een moslim bedacht (en gedaan) kan worden
bullshit...

ik leg toch uit dat dit soort acties juist niets te maken hebben met de islam, maar alles met oude gebruiken?

de islam is an sich een religie die verdraagzaamheid en vrede predikt...wellicht zou je er beter aan doen de koran eens te lezen vooraleer je hier maffiteiten komt verkondigen.

19-05-2005, 12:11
in zuid amerika komt eerwraak ook vaak voor, en trouwens in NL ook, alleen hier wordt het geen eerwraak genoemd wanneer het bij de blanken gebeurt, in tiel heeft een man zijn ex vriendin en haar nieuwe vriend en haar vriendin doodgeschoten, dat is ook puur eerwraak alleen niet uit het gevoel dat zn eer aangetast is omdat zn ex een nieuwe man heeft maar eerder uit jaloesie en het feit dat hij verlaten is voor een andere!!

19-05-2005, 12:18

Citaat door chaouki:
in zuid amerika komt eerwraak ook vaak voor, en trouwens in NL ook, alleen hier wordt het geen eerwraak genoemd wanneer het bij de blanken gebeurt, in tiel heeft een man zijn ex vriendin en haar nieuwe vriend en haar vriendin doodgeschoten, dat is ook puur eerwraak alleen niet uit het gevoel dat zn eer aangetast is omdat zn ex een nieuwe man heeft maar eerder uit jaloesie en het feit dat hij verlaten is voor een andere!!
...'eerwraak' is een heel oud begrip dat ook voorkomt in bv veel landen rondom de middellandse zee, waar mensen in sterk familieverband leefden...werd dan de eer van zo'n familie 'geschonden' , moest dat met veel bloed worden 'schoongewassen'...en in de archaïsche vormen van rechtsspraak, werden dat soort moorden niet bestraft.

iemand die uit jalouzie een ander vermoordt, zoals jij beschrijft, begaat een moord uit passie...een 'crime passionelle'...het is nog heel lang in frankrijk zo geweest dat de rechter bij een dergelijke misdaad een lagere straf kon toepassen...ik meen zelfs nog tot na de tweede wereldoorlog!

inmiddels bestaat al dat onderscheid niet meer en is een moord een moord en telt het motief niet meer mee...terecht, natuurlijk.

19-05-2005, 13:36

Citaat door lil_angel1986:
Een Jordaanse rechtbank heeft twee broers lange gevangenisstraffen opgelegd wegens de eremoord op hun zus. Volgens de aanklagers wilden de broers door hun zus te doden de familie-eer redden. Die was beschadigd toen ze zwanger was geworden van een Egyptenaar met wie ze niet was getrouwd.

De broer die de moord uitvoerde - hij stak zijn zus vijftien keer met een mes en sneed haar keel door - kreeg in eerste instantie de doodstraf, maar deze werd omgezet in tien jaar gevangenisstraf met dwangarbeid. De andere broer, die van de moordplannen op de hoogte was, kreeg 7,5 jaar gevangenisstraf met dwangarbeid.

In Jordanië worden geregeld eremoorden gepleegd. De Jordaanse regering heeft zonder succes geprobeerd het parlement ervan te overtuigen ze zwaarder te bestraffen. Volgens bestaande wetgeving kan iemand die een eremoord pleegt er vanaf komen met een gevangenisstraf van een half jaar.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/default.asp?art={D06F47F7-6D26-4AE1-A99A-C3C809448320}
Ze moeten deze soort xxxxxxxx levenslang geven.
Zij zelf neu.ken ze alles wat vast en los zit maar als het hun zus(je) betreft dan moet ze dood.
Stelletjexxxxxxxx zijn het zowel de daders als de rechters die zulke lage straffen geven.

19-05-2005, 13:37



Citaat door atropos:
bullshit...

ik leg toch uit dat dit soort acties juist niets te maken hebben met de islam, maar alles met oude gebruiken?

de islam is an sich een religie die verdraagzaamheid en vrede predikt...wellicht zou je er beter aan doen de koran eens te lezen vooraleer je hier maffiteiten komt verkondigen.

19-05-2005, 13:44
Dat is ook echt typisch, natuurlijk geven ze geen 20 jaar voor een ere moord. dit komt omdat ze het eens zijn met die eremoorden. Als de vrouw van een parlementarier vreemd zou gaan zou haar het zelfde lot te wachten staan als al die miljoenen andere vrouwen in de wereld. Let maar op als een vrouw haar man zou dood steken omdat hij vreemd is gegaan zouden alle mensen brand en vuur schreeuwen....en dan krijgt ze levenslang als de rechter dan nog medelijden met haar heeft.

19-05-2005, 13:46

Citaat door baby_selly:
Dat is ook echt typisch, natuurlijk geven ze geen 20 jaar voor een ere moord. dit komt omdat ze het eens zijn met die eremoorden.
Kan je dat ook staven? Blijkbaar zijn ze het er niet mee eens 10 jaar is voor onze begrippen hier een hele hoge straf zeker met dwangarbeid erbij.

Pagina's : [1] 2