Bekijk volle/desktop versie : Emdr



Pagina's : [1] 2

26-06-2019, 00:00
Ik heb daar tot zojuist bij Pauw nog nooit van gehoord. Het is een therapie om trauma's en angsten te verwerken waarbij de therapeut de aandacht op een bepaald punt steeds verlegt.

http://https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eye_movement_desensitization_and_reprocessing

Apart dat zoiets simpels mensen beter maakt.

26-06-2019, 00:08


Ja, bestaat al heel lang.

26-06-2019, 00:41
Het klinkt vaag, en je denkt misschien dat het een beetje de 'hypehipstertherapie' van de psychologie is, dat dacht ik tenminste destijdsx. Maar het brein is heel wonderbaarlijk, subhan Allah. It just works.


xAangezien het niet veel behandelingen nodig heeft en alleen 'wat gepraat' nav vragen en wat 'piepjes door de koptelefoon' is, maar het heeft echt geholpen alhamdoelillah. Vooral ook met de jaren zijn de herinneringen vervaagd, hebben hun plekje gekregen. Mochten jullie het nodig hebben: ik raad het aan

26-06-2019, 00:55

Citaat door Sterrenkunde.:
Ja, bestaat al heel lang.
En het werkt goed zag ik.

26-06-2019, 00:56



Citaat door Blossom.:
Net wat ik nodig heb.
Is het zo erg?

26-06-2019, 00:58

Citaat door yasminatoen:
Interessant, niet eerder over gelezen. Bijzonder.

Het doet me denken aan ‘dwa assemad’ in Marokko. Ik vond, of naja vind nog steeds, dat ze vaak hele rare praktijken uitvoeren. Maar er kan wel degelijk een of andere theorie achter zitten die al mijn vooroordelen doet wegvagen.
Er is ook zoiets als het placebo-effect. Ik denk dat daarom in Marokko heel veel rare dingen werken.

26-06-2019, 01:01

Citaat door Hershel:
En het werkt goed zag ik.
Ja, als je doet bij een goede psycholoog. Geen vage therapeut die een cursus heeft gedaan.

26-06-2019, 01:01

Citaat door kajol4life:
Het klinkt vaag, en je denkt misschien dat het een beetje de 'hypehipstertherapie' van de psychologie is, dat dacht ik tenminste destijdsx. Maar het brein is heel wonderbaarlijk, subhan Allah. It just works.


xAangezien het niet veel behandelingen nodig heeft en alleen 'wat gepraat' nav vragen en wat 'piepjes door de koptelefoon' is, maar het heeft echt geholpen alhamdoelillah. Vooral ook met de jaren zijn de herinneringen vervaagd, hebben hun plekje gekregen. Mochten jullie het nodig hebben: ik raad het aan
Haha, een ervaringsdeskundige. Ik weet dat ik een aantal trauma's heb opgelopen in mijn kinderjaren maar ik heb er niet echt last van. Toch doen? Of heeft het dan geen toegevoegde waarde?

26-06-2019, 01:02

Citaat door Sterrenkunde.:
Ja, als je doet bij een goede psycholoog. Geen vage therapeut die een cursus heeft gedaan.
Ik ga me er eens goed in verdiepen.

26-06-2019, 01:02

Citaat door Hershel:
Ik ga me er eens goed in verdiepen.
Dat is goed. En anders kun je altijd info aan mij vragen.

26-06-2019, 01:28

Citaat door Hershel:
Haha, een ervaringsdeskundige. Ik weet dat ik een aantal trauma's heb opgelopen in mijn kinderjaren maar ik heb er niet echt last van. Toch doen? Of heeft het dan geen toegevoegde waarde?
Ha, helaas wel.

Als het je (dagelijkse) leven nog steeds zodanig beïnvloedt dat het een effect heeft op je doen en laten, gewoon doen. Of als je door bepaalde associaties terugkeert naar bepaalde herinnergen en daar last van hebt. Je concentratie en gedrag beinvloedt etcetera, etcetera.

Het heeft iig geen nadelig effect, voor zover ik weet. Haha, al moet een psycholoog wel eerst een intakegesprek houden en vaststellen dat het nodig is.

26-06-2019, 01:32

Citaat door yasminatoen:
Interessant, niet eerder over gelezen. Bijzonder.

Het doet me denken aan ‘dwa assemad’ in Marokko. Ik vond, of naja vind nog steeds, dat ze vaak hele rare praktijken uitvoeren. Maar er kan wel degelijk een of andere theorie achter zitten die al mijn vooroordelen doet wegvagen.
Precies, alleen jammer dat ze het vervolgens toeschrijven aan de islam, waardoor het bijgeloof wordt.

26-06-2019, 23:41



Citaat door kajol4life:
Ha, helaas wel.

Als het je (dagelijkse) leven nog steeds zodanig beïnvloedt dat het een effect heeft op je doen en laten, gewoon doen. Of als je door bepaalde associaties terugkeert naar bepaalde herinnergen en daar last van hebt. Je concentratie en gedrag beinvloedt etcetera, etcetera.

Het heeft iig geen nadelig effect, voor zover ik weet. Haha, al moet een psycholoog wel eerst een intakegesprek houden en vaststellen dat het nodig is.
Ik moet het eens goed bestuderen. Ben benieuwd naar de achterliggende werking.

26-06-2019, 23:43

Citaat door Blossom.:
Niet zo zeer erg.. Ben daardoor vaak somber, onzeker, geirriteerd en gestrest. Ghair in sha Allaah.
Dat heeft iedereen wel eens. Je continu goed en gelukkig voelen is alleen mogelijk in het paradijs. Maar misschien heb je ook wat aan die therapie.

27-06-2019, 01:05
notif

Pagina's : [1] 2