Bekijk volle/desktop versie : Een dag vóór Ramadan: Prijzen groenten, fruit en vis stijgen met 50% (video)



Pagina's : [1] 2 3 4

06-05-2019, 20:17
Marktkooplui in Tanger hebben de prijzen voor tomaten, uien en vis bijna verdubbeld



Een dag vóór de Ramadan begint in Marokko blijven prijzen van groente en fruit stijgen. De prijs van tomaten, waar vooral tijdens de maand Ramadan veel vraag naar is, sprong van 3 naar 6 DH per kilogram. Ook andere producten zijn zowat verdubbeld in prijs.

[video=youtube;agPK4uoDr2E]https://www.youtube.com/watch?v=agPK4uoDr2E[/video]

07-05-2019, 11:59


Dit is haram zaken doen.

07-05-2019, 12:59

Citaat door ISGS:
Als de shariah werd geïmplementeerd zouden deze oneerlijkheden niet bestaan. Tussenpersonen zouden ook geëlimineerd worden. Een eerlijke markt is gewenst maar het volk staat niet op dus eigen schuld.
Zo te zien pleit je niet voor de Sharia, maar voor communisme.

07-05-2019, 13:35

Citaat door ISGS:
Als de shariah werd geïmplementeerd zouden deze oneerlijkheden niet bestaan. Tussenpersonen zouden ook geëlimineerd worden. Een eerlijke markt is gewenst maar het volk staat niet op dus eigen schuld.
Een prijs komt tot stand door vraag en aanbod.

Als er groter aanbod is en de vraag kleiner is, dan moeten de prijzen stabiel blijven ja, en dan mag je als overheid gaan ingrijpen als zij toch stijgen. Dan is er meestal sprake van kartelvorming.

07-05-2019, 13:36



Citaat door sagar-barigela:
Zo te zien pleit je niet voor de Sharia, maar voor communisme.
gaat je geen moer aan.

07-05-2019, 13:37
Deze prijzen kloppen overigens.. we gaan ook richting de zomer. Dan stijgen ze ook.

Kwestie van inspelen als boer op deze behoeftes. Maar ja, de overheid kan ingrijpen zoals ik zei als het te duur wordt.

07-05-2019, 13:38

Citaat door -VENOM-:
Deze prijzen kloppen overigens.. we gaan ook richting de zomer. Dan stijgen ze ook.

Kwestie van inspelen als boer op deze behoeftes. Maar ja, de overheid kan ingrijpen zoals ik zei als het te duur wordt.
Ga je letterlijk verdubbeling van een product verdedigen?

07-05-2019, 13:47

Citaat door Convicted:
Ga je letterlijk verdubbeling van een product verdedigen?
Nee, lees mijn tekst nog een keer. Ik ben tegen kartelvorming of een kunstmatig tekort creëeren zodat prijzen stijgen.

Maar bij schaarste stijgen de prijzen eenmaal. Ik - als persoon - kan daar niks aan doen. Dat is een economische vuistregel.

Deze vraag is ooit gesteld aan de sa7aba (Umar r.a).. zijn antwoord: minderen met een product.

Of je kan de productie omhoog schroeven zoals ik had geschreven.

07-05-2019, 13:47

Citaat door Convicted:
Ga je letterlijk verdubbeling van een product verdedigen?
Dit is niet te verdedigen. Dit zijn gewoon woekerpraktijken.

Waarom snap ik niet helemaal, of is er nu ineens een grotere vraag naar deze producten?
Er wordt toch niet ineens meer gegeten tijdens een ramadan? Maar op andere tijden.

07-05-2019, 13:49

Citaat door -VENOM-:
Nee, lees mijn tekst nog een keer. Ik ben tegen kartelvorming of een kunstmatig tekort creëeren zodat prijzen stijgen.

Maar bij schaarste stijgen de prijzen eenmaal. Ik - als persoon - kan daar niks aan doen.
Er is geen te kort denk ik aan deze producten, er is denk ik alleen een bereidheid tot meer te betalen.
Dus maken de verkopers daar (ge)(mis)bruik van.

Er zijn landen waar zulke acties hard bestreden worden.

07-05-2019, 13:49

Citaat door -VENOM-:
Nee, lees mijn tekst nog een keer. Ik ben tegen kartelvorming of een kunstmatig tekort creëeren zodat prijzen stijgen.

Maar bij schaarste stijgen de prijzen eenmaal. Ik - als persoon - kan daar niks aan doen. Dat is een economische vuistregel.
Niks tekort dit is gewoon misbruik maken van de Ramadan waarvan je weet dat de vraag groter wordt en je dus ervoor zorgt dat mensen meer zullen neerleggen. Dit is zwaar haram zo ga je niet met mensen om, zaken of niet.

07-05-2019, 13:50

Citaat door sagar-barigela:
Dit is niet te verdedigen. Dit zijn gewoon woekerpraktijken.

Waarom snap ik niet helemaal, of is er nu ineens een grotere vraag naar deze producten?
Er wordt toch niet ineens meer gegeten tijdens een ramadan? Maar op andere tijden.
Klopt dit zijn inderdaad woekerpraktijken.

07-05-2019, 13:51



Citaat door sagar-barigela:
Er is geen te kort denk ik aan deze producten, er is denk ik alleen een bereidheid tot meer te betalen.
Dus maken de verkopers daar (ge)(mis)bruik van.

Er zijn landen waar zulke acties hard bestreden worden.
ga aub knikkeren. Er is een grote vraag naar levensmiddelen tijdens ramadan. Je praat over dingen waar je geen knoflook van hebt gegeten.

07-05-2019, 13:52

Citaat door Convicted:
Niks tekort dit is gewoon misbruik maken van de Ramadan waarvan je weet dat de vraag groter wordt en je dus ervoor zorgt dat mensen meer zullen neerleggen. Dit is zwaar haram zo ga je niet met mensen om, zaken of niet.
Ik praat het niet goed. Niemand wil extra betalen. Ik probeer het te verklaren.

Maar zoals ik zei, als er sprake is van kartelvorming, dan wordt er keihard ingegrepen. Zoals het hoort.

07-05-2019, 13:53

Citaat door -VENOM-:
Ik praat het niet goed. Niemand wil extra betalen. Ik probeer het te verklaren.

Maar zoals ik zei, als er sprake is van kartelvorming, dan wordt er keihard ingegrepen. Zoals het hoort.
Indien je dat kan bewijzen natuurlijk tot nu toe zijn het slechts stijgingen van prijzen. Het is natuurlijk absurd als je tientallen dirhams kwijt bent aan wat tomaten en sla.

Pagina's : [1] 2 3 4