Breseis_87
18-05-2005, 12:02
'Ik heb altijd gedacht: dit klopt niet'', zegt Mustapha Belaarbi. ,,De taal die ik thuis sprak, sprak ik niet op school. Niet in Marokko en niet in Nederland.'' De 28-jarige Belaarbi uit Utrecht, elektrotechnicus, vraagt zich al een leven lang af hoe het komt dat televisieprogramma's die speciaal voor in Nederland wonende Marokkanen zijn gemaakt, in het Arabisch zijn. Waarom folders voor Marokkanen in een taal geschreven zijn die niet zijn moedertaal is. En waarom kinderen op school Arabisch leren, terwijl ze thuis Berber spreken. ,,Onze moeders verstaan dat niet, onze vaders maar een klein beetje.'' Belaarbi denkt dat Berberjongeren extra gevoelig zijn voor het islamfundamentalisme. En hij is niet de enige.
,,Het is noodzakelijk dat wij aan zelfonderzoek doen'', zegt Abdelghafour Ahalli. Ver van journalisten en camera's organiseerde hij de afgelopen maanden drie bijeenkomsten onder de noemer: 'Wat is er mis met onze cultuur?' Er werd gesproken over de vraag waarom juist Marokkanen gevoelig zijn voor extremisme.
Ahalli is overheidsconsulent in Alphen aan den Rijn. Oorspronkelijk komt hij uit het Rifgebergte, waar Berbers wonen. Tachtig procent van de Marokkanen in Nederland komt ervandaan. Het is de overtuiging van Ahalli dat die afkomst een belangrijke oorzaak is van de ontsporing van Marokkaanse jongeren.
Ahalli somt op: Mohammed B: een Berber. Samir A: een Berber. Die twee jongens uit Eindhoven die naar Pakistan gingen: Berbers. De AIVD-tolk die informatie lekte: afkomstig uit hetzelfde dorp als Ahalli, Berber dus. En dan heeft hij het nog niet over veelplegers, tasjesdieven en de overlastveroorzakers: vaak Berbers.
,,Het zijn ontwortelde jongeren'', zegt Ahalli, en hij doelt er dan niet op dat ze gevangen zitten tussen de cultuur van hun ouders en die van school. Hádden ze maar de cultuur van hun ouders meegekregen. ,,Toen de Berbers hier kwamen, kregen ze op de Nederlandse scholen onderwijs in eigen taal en cultuur in het Arabisch. Op school spreken ze Nederlands. Thuis spreken ze Berbers. En op zaterdagmiddag gaan ze naar de moskee om koranles in het Arabisch te krijgen. Daardoor is hun identiteitscrisis groter dan bij andere immigranten.''
Daar komt nog bij dat Berbers van de oudere generatie is bijgebracht dat ze een ongeletterd boerenvolkje zijn. Ahalli: ,,Als je geen respect hebt voor je afkomst, dan heb je geen respect voor je toekomst. Als je geen trots hebt, dan ga je bommen leggen, Theo van Gogh vermoorden.'' Hij schetst hoe Berberjongeren nu, op zoek naar een identiteit, met gemak worden gerekruteerd door gelovige Arabieren. ,,Die vertellen: 'Er is geen oost, er is geen west, islam is the best'.''
,,De Berbers moeten tegen die rekruteringspraktijken beschermd worden, maar hoe moet dat?'' Het is een retorische vraag van Ahalli. Hij weet het antwoord: Berbers moeten laten zien dat zij ook wat kunnen. ,,Wij moeten ons meer laten zien in het openbaar bestuur.''
Dat is precies ook de opvatting van Mohamed Talhaoui, voorzitter van het Belgische 'Berberplatform'. Op twee van de drie bijeenkomsten die de afgelopen maanden werden gehouden, hield hij een lezing.
De eerste keer was half december in Utrecht, in een bomvol vergaderzaaltje in Hoog Catharijne. Daar legde Talhaoui, afgestudeerd jurist en econoom, aan jongeren uit dat het van groot belang is dat Berbers zich meer laten zien in de volks- en migrantenvertegenwoordiging. ,,Hoewel tachtig procent van de Marokkanen in Nederland Rifberber is, zitten Arabieren in de vertegenwoordigingszetels. De Berbers uit de Rif vormen daardoor, gefrustreerd en identiteitsloos, gewillige prooien voor het Arabisch-fundamentalistische roofdier.''
In de zaal klonk instemming: GroenLinks-kamerlid Mohamed Rabbae is een Arabier, en over de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb, hoewel zelf Berber, wordt verteld dat hij de Nederlandse regering adviseerde tweede-taalcursussen in het Arabisch te geven.
Volgens Talhaoui komt het daardoor dat Mohammed B. is gaan shoppen naar een identiteit. ,,De normale oplossing, ontwikkeling van een Nederlands-Berberse identiteit, was niet mogelijk. Berbers in Nederland zijn Arabische zombies geworden.''
De organisatoren van de bijeenkomsten willen verandering, en snel. Een begin is er al: om de haverklap is er ergens in Nederland wel een 'Amazigh-feest'. Amazigh is het woord voor Berber in het Tamazight, de taal van Berbers. In Utrecht werd vorige week het Amazigh-nieuwjaar gevierd. Op internet zijn er inmiddels zes Nederlandse websites die zich met de Amazigh bezighouden en in vijf steden zijn er stichtingen die zich inzetten voor de Berbercultuur. En overal zitten mensen als Abdelghafour Ahalli in de avonduren te studeren op het Tifinagh: het schrift dat twee jaar geleden in Marokko werd uitgeroepen tot het officiële Berberschrift. ,,Ik zit dat nu iedere avond samen met mijn zoon te studeren'', zegt Ahalli.
Vooral de erkenning van de taal maakte dat de schaamte van Berbers voor hun afkomst de laatste twee jaar is omgeslagen in trots. ,,Kijk'', zegt Ahalli, ,,de nieuwjaarskaart van het Samenwerkingsverband van Marokkanen en Tunesiërs in Nederland, hét overlegorgaan met de overheid. 'Wij wensen u een goed en gelukkig nieuwjaar'. Het staat er in drie talen op. In het Nederlands, het Arabisch en het Tamazight. Dat was tot voor kort ondenkbaar.''
Maar wat vooral opvallend is, is dat de geëmancipeerde Berbers zich verwanter voelen met de democratie van Nederland dan met de islamitische wetten van de Koran. ,,We moeten het Berberschap aanbieden als alternatief voor het fundamentalisme'', zegt de Haagse Farid Aouled-Lahcen op de bijeenkomst in Utrecht. Hij is alvast begonnen: in zijn kielzog troont hij een tiental jongeren mee. ,,Zo zien ze hoe het ook kan.''
Bron:
(c) Trouw 2005 alle rechten voorbehouden
,,Het is noodzakelijk dat wij aan zelfonderzoek doen'', zegt Abdelghafour Ahalli. Ver van journalisten en camera's organiseerde hij de afgelopen maanden drie bijeenkomsten onder de noemer: 'Wat is er mis met onze cultuur?' Er werd gesproken over de vraag waarom juist Marokkanen gevoelig zijn voor extremisme.
Ahalli is overheidsconsulent in Alphen aan den Rijn. Oorspronkelijk komt hij uit het Rifgebergte, waar Berbers wonen. Tachtig procent van de Marokkanen in Nederland komt ervandaan. Het is de overtuiging van Ahalli dat die afkomst een belangrijke oorzaak is van de ontsporing van Marokkaanse jongeren.
Ahalli somt op: Mohammed B: een Berber. Samir A: een Berber. Die twee jongens uit Eindhoven die naar Pakistan gingen: Berbers. De AIVD-tolk die informatie lekte: afkomstig uit hetzelfde dorp als Ahalli, Berber dus. En dan heeft hij het nog niet over veelplegers, tasjesdieven en de overlastveroorzakers: vaak Berbers.
,,Het zijn ontwortelde jongeren'', zegt Ahalli, en hij doelt er dan niet op dat ze gevangen zitten tussen de cultuur van hun ouders en die van school. Hádden ze maar de cultuur van hun ouders meegekregen. ,,Toen de Berbers hier kwamen, kregen ze op de Nederlandse scholen onderwijs in eigen taal en cultuur in het Arabisch. Op school spreken ze Nederlands. Thuis spreken ze Berbers. En op zaterdagmiddag gaan ze naar de moskee om koranles in het Arabisch te krijgen. Daardoor is hun identiteitscrisis groter dan bij andere immigranten.''
Daar komt nog bij dat Berbers van de oudere generatie is bijgebracht dat ze een ongeletterd boerenvolkje zijn. Ahalli: ,,Als je geen respect hebt voor je afkomst, dan heb je geen respect voor je toekomst. Als je geen trots hebt, dan ga je bommen leggen, Theo van Gogh vermoorden.'' Hij schetst hoe Berberjongeren nu, op zoek naar een identiteit, met gemak worden gerekruteerd door gelovige Arabieren. ,,Die vertellen: 'Er is geen oost, er is geen west, islam is the best'.''
,,De Berbers moeten tegen die rekruteringspraktijken beschermd worden, maar hoe moet dat?'' Het is een retorische vraag van Ahalli. Hij weet het antwoord: Berbers moeten laten zien dat zij ook wat kunnen. ,,Wij moeten ons meer laten zien in het openbaar bestuur.''
Dat is precies ook de opvatting van Mohamed Talhaoui, voorzitter van het Belgische 'Berberplatform'. Op twee van de drie bijeenkomsten die de afgelopen maanden werden gehouden, hield hij een lezing.
De eerste keer was half december in Utrecht, in een bomvol vergaderzaaltje in Hoog Catharijne. Daar legde Talhaoui, afgestudeerd jurist en econoom, aan jongeren uit dat het van groot belang is dat Berbers zich meer laten zien in de volks- en migrantenvertegenwoordiging. ,,Hoewel tachtig procent van de Marokkanen in Nederland Rifberber is, zitten Arabieren in de vertegenwoordigingszetels. De Berbers uit de Rif vormen daardoor, gefrustreerd en identiteitsloos, gewillige prooien voor het Arabisch-fundamentalistische roofdier.''
In de zaal klonk instemming: GroenLinks-kamerlid Mohamed Rabbae is een Arabier, en over de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb, hoewel zelf Berber, wordt verteld dat hij de Nederlandse regering adviseerde tweede-taalcursussen in het Arabisch te geven.
Volgens Talhaoui komt het daardoor dat Mohammed B. is gaan shoppen naar een identiteit. ,,De normale oplossing, ontwikkeling van een Nederlands-Berberse identiteit, was niet mogelijk. Berbers in Nederland zijn Arabische zombies geworden.''
De organisatoren van de bijeenkomsten willen verandering, en snel. Een begin is er al: om de haverklap is er ergens in Nederland wel een 'Amazigh-feest'. Amazigh is het woord voor Berber in het Tamazight, de taal van Berbers. In Utrecht werd vorige week het Amazigh-nieuwjaar gevierd. Op internet zijn er inmiddels zes Nederlandse websites die zich met de Amazigh bezighouden en in vijf steden zijn er stichtingen die zich inzetten voor de Berbercultuur. En overal zitten mensen als Abdelghafour Ahalli in de avonduren te studeren op het Tifinagh: het schrift dat twee jaar geleden in Marokko werd uitgeroepen tot het officiële Berberschrift. ,,Ik zit dat nu iedere avond samen met mijn zoon te studeren'', zegt Ahalli.
Vooral de erkenning van de taal maakte dat de schaamte van Berbers voor hun afkomst de laatste twee jaar is omgeslagen in trots. ,,Kijk'', zegt Ahalli, ,,de nieuwjaarskaart van het Samenwerkingsverband van Marokkanen en Tunesiërs in Nederland, hét overlegorgaan met de overheid. 'Wij wensen u een goed en gelukkig nieuwjaar'. Het staat er in drie talen op. In het Nederlands, het Arabisch en het Tamazight. Dat was tot voor kort ondenkbaar.''
Maar wat vooral opvallend is, is dat de geëmancipeerde Berbers zich verwanter voelen met de democratie van Nederland dan met de islamitische wetten van de Koran. ,,We moeten het Berberschap aanbieden als alternatief voor het fundamentalisme'', zegt de Haagse Farid Aouled-Lahcen op de bijeenkomst in Utrecht. Hij is alvast begonnen: in zijn kielzog troont hij een tiental jongeren mee. ,,Zo zien ze hoe het ook kan.''
Bron:
(c) Trouw 2005 alle rechten voorbehouden